Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2019 nr 219 str. 25
Wersja aktualna od 2014-05-19
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2019 nr 219 str. 25
Wersja aktualna od 2014-05-19
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

SPROSTOWANIE DO DYREKTYWY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2014/45/UE

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylającej dyrektywę 2009/40/WE

(Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 127 z dnia 29 kwietnia 2014 r.)

Strona 67, załącznik I, sekcja 3, tabela otrzymuje brzmienie:

"Pozycja Metoda

Kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający

Ocena usterek

Drobna

Poważna

Niebezpieczna

0. IDENTYFIKACJA POJAZDU

0.1. Tablice rejestracyjne (jeżeli są obowiązkowe na podstawie wymogów1)

Kontrola wzrokowa.

a) Brak tablicy/tablic lub jej/ich mocowanie grozi odpadnięciem.

X

b) Brakujące elementy numeru rejestracyjnego lub tablica nieczytelna.

X

c) Numer niezgodny z dokumentami lub danymi pojazdu.

X

0.2. Numer identyfikacyjny pojazdu/numer podwozia/numer seryjny podwozia

Kontrola wzrokowa.

a) Brak numeru lub nie można go odszukać.

X

b) Numer niekompletny, nieczytelny, wyraźnie sfałszowany lub nie zgadza się z dokumentami pojazdu.

X

c) Nieczytelne dokumenty pojazdu lub nieścisłości formalne.

X

1. UKŁAD HAMULCOWY

1.1. Stan techniczny i działanie

1.1.1. Sworzeń pedału hamulcowego/dźwigni ręcznej hamulca roboczego

Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.

Uwaga: Pojazdy ze wspomaganiem układu hamulcowego należy sprawdzać przy wyłączonym silniku.

a) Zbyt ciasne pasowanie sworznia.

X

b) Nadmierne zużycie lub zbyt duży luz.

X

1.1.2. Stan pedału hamulcowego/dźwigni ręcznej hamulca i skok elementu uruchamiającego hamulce

Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.

Uwaga: Pojazdy ze wspomaganiem układu hamulcowego należy sprawdzać przy wyłączonym silniku.

a) Nadmierny lub zbyt mały skok jałowy.

X

b) Pedał hamulca nie zwalnia się (luzuje) prawidłowo. Jeżeli wpływa na funkcjonalność.

X

X

c) Brak nakładki przeciwpoślizgowej na pedale hamulca, nakładka luźna lub wytarta.

X

1.1.3. Pompa podciśnienia lub sprężarka i zbiorniki

Kontrola wzrokowa elementów pod ciśnie­niem roboczym. Należy zmierzyć czas do uzyskania bezpiecznego ciśnienia lub podciśnienia roboczego oraz sprawdzić działanie wskaźnika ostrzegawczego, zabezpieczającego zaworu wieloobwodowego i zaworu spustowego.

a) Niewystarczające ciśnienie/podciśnienie do przynajmniej czterokrotnego uruchomienia hamulców po zadziałaniu urządzenia ostrzegawczego (lub gdy wskaźnik pokazuje za małą wartość).

X

Co najmniej dwukrotne uruchomienie hamulców po zadziała­niu urządzenia ostrzegawczego (lub gdy wskaźnik pokazuje za małą wartość).

X

b) Czas do uzyskania bezpiecznego ciśnienia lub podciśnienia roboczego jest zbyt długi w stosunku do wymogów1.

X

c) Wieloobwodowy zawór zabezpieczający lub zawór spustowy nie działa.

X

d) Wypływ powietrza powodujący zauważalny spadek ciśnienia lub słyszalny wypływ powietrza.

X

e) Uszkodzenia zewnętrzne mogące mieć wpływ na działanie układu hamulcowego.

X

Awaryjny układ hamulcowy nie działa prawidłowo.

X

1.1.4. Manometr lub wskaźnik ostrzegawczy niskiego ciśnienia

Kontrola działania.

Nieprawidłowe działanie lub uszkodzenie manometru lub wskaźnika.

X

Brak sygnalizacji ostrzegawczego wskaźnika identyfikacji niskiego ciśnienia.

X

1.1.5. Zawór sterujący hamulca postojowego

Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.

a) Urządzenie sterujące pęknięte, uszkodzone lub nadmiernie zu­żyte.

X

b) Niepewne połączenie urządzenia sterującego z zaworem lub niepewne osadzenie zaworu.

X

c) Luźne połączenia lub nieszczelność układu.

X

d) Niepoprawne działanie.

X

1.1.6. Urządzenie uruchamiające hamulec postojowy, dźwignia sterująca, zapadka hamulca postojowego, elektroniczny hamulec postojowy

Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.

a) Mechanizm zapadkowy nie blokuje.

X

b) Zużycie sworznia dźwigni lub mechanizmu zapadkowego.

X

Nadmierne zużycie.

X

c) Nadmierny skok dźwigni wskazujący na niewłaściwą regulację.

X

d) Brak urządzenia uruchamiającego, urządzenie uszkodzone lub nie działa.

X

e) Nieprawidłowe działanie, wskaźnik ostrzegawczy pokazuje awa­rię.

X

1.1.7. Zawory hamulcowe (nożne, obciążeniowe, regulujące)

Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.

a) Zawór uszkodzony lub nadmierny wypływ powietrza.

X

Jeżeli wpływa na funkcjonalność.

X

b) Nadmierny ubytek oleju ze sprężarki.

X

c) Niepewne lub niewłaściwe mocowanie zaworu.

X

d) Ubytek lub wyciek płynu hamulcowego.

X

Jeżeli wpływa na funkcjonalność.

X

1.1.8. Połączenie z hamulcami przyczepy (elektryczne i pneumatyczne)

Należy rozłączyć i ponownie połączyć wszystkie połączenia układu hamulcowego pomiędzy pojazdem ciągnącym a przyczepą.

a) Uszkodzona osłona izolacyjna lub szybkozłącze.

X

Jeżeli wpływa na funkcjonalność.

X

b) Niepewne lub nieprawidłowe mocowanie osłony lub zaworu.

X

Jeżeli wpływa na funkcjonalność.

X

c) Nieszczelność.

X

Jeżeli wpływa na funkcjonalność.

X

d) Nieprawidłowe działanie.

X

Wpływ na działanie hamulca.

X

1.1.9. Zbiornik sprężonego powietrza

Kontrola wzrokowa.

a) Zbiornik nieznacznie uszkodzony lub nieznacznie skorodo­wany.

X

Zbiornik poważnie uszkodzony, skorodowany lub nieszczelny.

X

b) Nieprawidłowe działanie urządzenia osuszającego.

X

Urządzenie osuszające nie działa.

X

c) Niepewne lub nieprawidłowe mocowanie zbiornika.

X

1.1.10. Urządzenia wspomagające układ hamulcowy, pompa hamulcowa (układy hydrauliczne)

Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego, w miarę możli­wości.

a) Urządzenie wspomagające jest uszkodzone lub nie działa.

X

Jeżeli urządzenie wspomagające nie działa.

X

b) Pompa hamulcowa uszkodzona, ale hamulec wciąż działa.

X

Pompa hamulcowa uszkodzona lub nieszczelna.

X

c) Niepewne mocowanie pompy hamulcowej, ale hamulec wciąż działa.

X

Niepewne mocowanie pompy hamulcowej.

X

d) Zbyt niski poziom płynu hamulcowego, poniżej znaku mini­mum.

X

Poziom płynu hamulcowego znacznie poniżej znaku minimum.

X

Brak płynu hamulcowego w zbiorniku pompy hamulcowej.

X

e) Brak zamknięcia (pokrywki) zbiornika płynu hamulcowego.

X

f) Świeci się wskaźnik ostrzegawczy poziomu płynu hamulcowego lub wskaźnik jest uszkodzony.

X

g) Nieprawidłowe działanie wskaźnika ostrzegawczego poziomu płynu hamulcowego.

X

1.1.11. Sztywne przewody hamulcowe

Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego, w miarę możliwości.

a) Stan przewodów grozi awarią lub pęknięciem.

X

b) Nieszczelne przewody lub ich połączenia (pneumatyczne układy hamulcowe).

X

Nieszczelne przewody lub ich połączenia (hydrauliczne układy hamulcowe).

X

c) Przewody uszkodzone lub nadmiernie skorodowane.

X

Wpływ na działanie hamulców ze względu na blokowanie lub bezpośrednie ryzyko wycieku.

X

d) Przewody przemieszczone.

X

Ryzyko uszkodzenia.

X

1.1.12. Elastyczne przewody hamulcowe

Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego, w miarę możli­wości.

a) Stan przewodów grozi awarią lub pęknięciem.

X

b) Przewody są uszkodzone, ocierają się, są poskręcane lub zbyt krótkie.

X

Przewody są uszkodzone lub się ocierają.

X

c) Nieszczelne przewody lub ich połączenia (pneumatyczne układy hamulcowe).

X

Nieszczelne przewody lub ich połączenia (hydrauliczne układy hamulcowe).

X

d) Przewody pęcznieją pod ciśnieniem.

X

Osłabione zbrojenie.

X

e) Przewody porowate.

X

1.1.13. Okładziny i klocki hamulcowe

Kontrola wzrokowa.

a) Nadmierne zużycie klocków lub okładzin (widoczny znak gra­nicznego zużycia).

X

Nadmierne zużycie klocków lub okładzin (niewidoczny znak granicznego zużycia).

X

b) Zanieczyszczenia okładzin lub klocków (olej, smar itd.).

X

Wpływ na działanie hamulca.

X

c) Brak lub złe zamontowanie okładziny lub klocka.

X

11.1.14. Bębny hamulcowe, tarcze hamulcowe

Kontrola wzrokowa.

a) Zużycie bębna lub tarczy.

X

Nadmierne zużycie bębna lub tarczy; rysy lub pęknięcia na powierzchni; niepewne mocowanie lub pęknięcia.

X

b) Zanieczyszczenie bębna lub tarczy (olej, smar itp.).

X

Wpływ na działanie hamulca.

X

c) Brak bębna lub tarczy.

X

d) Niepewne mocowanie tylnej tarczy hamulca.

X

1.1.15. Linki hamulcowe, drążki, mechanizm dźwigni, połączenia

Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego, w miarę możli­wości.

a) Linka uszkodzona lub splątana.

X

Wpływ na działanie hamulca.

X

b) Nadmierne zużycie lub korozja elementu.

X

Wpływ na działanie hamulca.

X

c) Niepewne mocowanie linki, drążka lub połączenia.

X

d) Uszkodzona prowadnica linki.

X

e) Ograniczenie swobodnego ruchu elementów układu hamulco­wego.

X

f) Nieprawidłowy ruch dźwigni/połączeń wskazujący na złe usta­wienie lub nadmierne zużycie.

X

1.1.16. Urządzenia uruchamiające hamulce (w tym hamulce sprężynowe lub cylindry hydrauliczne)

Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego, w miarę możli­wości.

a) Pęknięcie lub uszkodzenie urządzenia uruchamiającego.

X

Wpływ na działanie hamulca.

X

b) Nieszczelność urządzenia uruchamiającego.

X

Wpływ na działanie hamulca.

X

c) Niepewne lub nieprawidłowe mocowanie urządzenia urucha­miającego.

X

Wpływ na działanie hamulca.

X

d) Nadmierna korozja urządzenia uruchamiającego.

X

Grozi pęknięciem.

X

e) Zbyt mały lub zbyt duży skok tłoka lub mechanizmu przepo­nowego.

X

Wpływ na działanie hamulca (brak skoku jałowego).

X

f) Uszkodzenie osłony chroniącej przed brudem.

X

Brak osłony chroniącej przed brudem lub nadmierne jej uszko­dzenie.

X

1.1.17. Korektor siły hamowania

Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego, w miarę możli­wości.

a) Uszkodzone połączenie.

X

b) Nieprawidłowe ustawienia połączenia.

X

c) Zawór zatarty lub nie działa (ABS działa).

X

Zawór zatarty lub nie działa.

X

d) Brak zaworu (jeżeli jest wymagany).

X

e) Brak tabliczki znamionowej.

X

f) Dane na tabliczce nieczytelne lub niezgodne z wymogami1.

X

1.1.18. Korektory i wskaźniki luzu

Kontrola wzrokowa.

a) Korektor uszkodzony, zatarty lub wykazujący nieprawidłowy ruch, nadmierne zużycie lub nieprawidłowe ustawienie.

X

b) Nieprawidłowa praca korektora.

X

c) Nieprawidłowy montaż lub wymiana.

X

1.1.19. Układ hamowania długotrwałego (o ile jest wymagany lub zamontowany)

Kontrola wzrokowa.

a) Niepewne połączenia lub mocowanie.

X

Negatywny wpływ na działanie.

X

b) Brak układu lub wyraźnie nieprawidłowe działanie.

X

1.1.20. Automatyczne działanie hamulców przyczepy

Należy rozłączyć połączenie hamulcowe między pojazdem ciągnącym a przyczepą.

Hamulec przyczepy nie załącza się automatycznie po rozłączeniu sprzęgu.

X

1.1.21. Kompletny układ hamulcowy

Kontrola wzrokowa.

a) Inne urządzenia układu hamulcowego (np. pompa płynu zapo­biegającego zamarzaniu, osuszacz powietrza itp.) wykazują usz­kodzenia zewnętrzne lub nadmierną korozję w stopniu wykazu­jącym niekorzystny wpływ na działanie układu hamulcowego.

X

Wpływ na działanie hamulca.

X

b) Wypływ powietrza lub wyciek płynu zapobiegającego zamarza­niu.

X

Wpływ na działanie układu.

X

c) Niepewne lub nieprawidłowe mocowanie dowolnego elementu.

X

d) Niebezpieczna przeróbka dowolnego elementu3.

X

Wpływ na działanie hamulca.

X

1.1.22. Połączenia testowe (o ile są wymagane lub zamontowane)

Kontrola wzrokowa.

a) Brak.

X

b) Uszkodzenie.

X

Niesprawność lub nieszczelność.

X

1.1.23. Hamulec najazdowy

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

Niewystarczająca skuteczność.

X

1.2. Skuteczność i sprawność hamulca roboczego

1.2.1. Sprawność

W trakcie badania na urządzeniu do kon­troli działania hamulców lub, jeżeli jest to niemożliwe, w trakcie próby drogowej - stopniowo zwiększać siłę hamowania do osiągnięcia wartości maksymalnej.

a) Zbyt mała siła hamowania na co najmniej jednym kole.

X

Brak siły hamowania na co najmniej jednym kole.

X

b) Siła hamowania na danym kole wynosi mniej niż 70 % najwięk­szej zmierzonej siły hamowania na drugim kole tej samej osi lub nadmierne odchylenie toru jazdy w trakcie próby drogowej.

X

Siła hamowania na danym kole wynosi mniej niż 50 % najwięk­szej zmierzonej siły hamowania na drugim kole tej samej osi w przypadku osi kierowanych.

X

c) Brak równomiernego przyrostu siły hamowania (zakleszczanie).

X

d) Nadmierne opóźnienie w działaniu hamulców na dowolnym kole.

X

e) Nadmierne wahania siły hamowania w czasie każdego pełnego obrotu koła.

X

1.2.2. Skuteczność

Badanie wykonać na urządzeniu do kontroli działania hamulców lub, jeżeli jest to nie­możliwe z przyczyn technicznych, badanie należy wykonać na drodze z użyciem opóźnieniomierza z funkcją zapisu w celu usta­lenia wskaźnika skuteczności hamowania w odniesieniu do dopuszczalnej masy całko­witej lub, w przypadku naczep, do sumy do­puszczalnego nacisku osi.

Badanie pojazdów lub przyczep o dopusz­czalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony należy wykonać zgodnie z normą ISO 21069 lub z użyciem metod równoważ­nych.

Próbę drogową wykonuje się na płaskim i prostym odcinku drogi przy suchej na­wierzchni.

Skuteczność mniejsza niż następujące wartości minimalne (x):

1. Pojazdy zarejestrowane po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 2012 r.:

- Kategoria M1: 58 %

- Kategorie M2 i M3: 50 %

- Kategoria N1: 50 %

- Kategorie N2 i N3: 50 %

- Kategoria O2, O3 i O4:

- naczepy: 45 % (2)

- przyczepy z dyszlem: 50 %

X

2. Pojazdy zarejestrowane po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 2012 r.:

- Kategorie M1 M2 i M3: 50 % (3)

- Kategoria N1: 45 %

- Kategorie N2 i N3: 43 % (4)

- Kategorie O2, O3 i O4: 40 % (5)

X

3. Pozostałe kategorie

Kategorie L (obydwa hamulce razem):

- Kategoria L1e: 42 %

- Kategorie L2e, L6e: 40 %

- Kategoria L3e: 50 %

- Kategoria L4e: 46 %

- Kategorie L5e, L7e: 44 %

Kategoria L (hamulec tylnego koła):

wszystkie kategorie: 25 % całkowitej masy pojazdu.

X

Osiągnięte mniej niż 50 % powyższych wartości.

X

1.3. Sprawność i skuteczność pomocniczego (awaryjnego) układu hamulcowego (jeżeli występuje jako oddzielny układ)

1.3.1. Sprawność

Jeżeli hamulec pomocniczy i hamulec robo­czy stanowią oddzielne układy, należy zasto­sować metodę określoną w pkt 1.2.1.

a) Zbyt mała siła hamowania na co najmniej jednym kole.

X

Brak siły hamowania na co najmniej jednym kole.

X

b) Siła hamowania na danym kole wynosi mniej niż 70 % najwięk­szej zmierzonej siły hamowania na drugim kole tej samej osi. W przypadku badania na drodze pojazd nadmiernie zjeżdża z li­nii prostej.

X

Siła hamowania na danym kole wynosi mniej niż 50 % najwięk­szej zmierzonej siły hamowania na drugim kole tej samej osi w przypadku osi kierowanych.

X

c) Brak równomiernego przyrostu siły hamowania (zakleszczanie).

X

1.3.2. Skuteczność

Jeżeli hamulec pomocniczy i hamulec robo­czy stanowią oddzielne układy, należy zasto­sować metodę określoną w pkt 1.2.2.

Siła hamowania mniejsza niż 50 % (6) sprawności hamulca robo­czego określonej w pkt 1.2.2 w odniesieniu do maksymalnej do­puszczalnej masy.

X

Osiągnięcie mniej niż 50 % powyższych wartości siły hamowania.

X

1.4. Sprawność i skuteczność postojowego układu hamulcowego

1.4.1. Sprawność

Uruchomić hamulec podczas badania na urządzeniu do kontroli działania hamulców.

Hamulec nie działa co najmniej na jednej stronie lub w przypadku badań na drodze pojazd zjeżdża nadmiernie z linii prostej.

X

Podczas badania osiągnięto mniej niż 50 % wartości sił hamowania, o których mowa w pkt 1.4.2, w odniesieniu do masy pojazdu.

X

1.4.2. Skuteczność

Badanie wykonać na urządzeniu do kontroli działania hamulców. Jeżeli jest to niemożliwe, podczas próby drogowej z użyciem opóźnieniomierza z funkcją zapisu lub wskazaniem, bądź badanie na zjeździe o zna­nym stopniu nachylenia.

Osiągnięty wskaźnik skuteczności wynosi mniej niż 16 % dla wszystkich pojazdów w odniesieniu do maksymalnej dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu lub, dla pojazdów silnikowych, mniej niż 12 % w odniesieniu do maksymalnej dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, w zależności od tego, która jest większa.

X

Podczas badania osiągnięto mniej niż 50 % powyższych wartości sił hamowania w odniesieniu do masy pojazdu.

X

1.5. Sprawność układu hamowania długotrwałego

Kontrola wzrokowa oraz, w miarę możli­wości, sprawdzenie, czy układ działa.

a) Brak równomiernego przyrostu siły hamowania (nie dotyczy hamulca silnikowego).

X

b) Układ nie działa.

X

1.6. Układ przeciwblokujący (ABS)

Kontrola wzrokowa oraz sprawdzenie kontrolki systemu samodiagnostyki lub przy użyciu elektronicznego interfejsu pojazdu.

a) Kontrolka systemu samodiagnostyki nie działa.

X

b) Kontrolka systemu samodiagnostyki wskazuje uszkodzenie układu.

X

c) Brak lub uszkodzenie czujników prędkości obrotowej kół.

X

d) Uszkodzenie przewodów instalacji elektrycznej.

X

e) Brak lub uszkodzenie innych elementów.

X

f) System wskazuje awarię za pośrednictwem elektronicznego in­terfejsu pojazdu.

X

1.7. Elektroniczny układ hamulcowy (EBS)

Kontrola wzrokowa oraz sprawdzenie kontrolki systemu samodiagnostyki lub przy użyciu elektronicznego interfejsu pojazdu.

a) Kontrolka systemu samodiagnostyki nie działa.

X

b) Kontrolka systemu samodiagnostyki wskazuje uszkodzenie układu.

X

c) System wskazuje awarię za pośrednictwem elektronicznego in­terfejsu pojazdu.

X

1.8. Płyn hamulcowy

Kontrola wzrokowa.

Płyn hamulcowy zanieczyszczony lub z osadami. Bezpośrednie ryzyko awarii.

X

X

2. UKŁAD KIEROWNICZY

2.1. Stan techniczny

2.1.1. Stan przekładni kierowniczej

Ustawić pojazd na kanale przeglądowym lub na podnośniku z kołami w górze lub na obrotnicach. Skręcić kierownicę od skrajnego położenia do skrajnego położenia. Kontrola wzrokowa działania przekładni kierowniczej.

a) Mechanizm obraca się ciężko lub z zacięciami.

X

b) Skręcony wał kierowniczy lub zużycie wielowypustu.

X

Wpływ na działanie.

X

c) Nadmierne zużycie wielowypustu wału kierowniczego.

X

Wpływ na działanie.

X

d) Zbyt duży luz na wielowypuście wału kierowniczego.

X

Wpływ na działanie.

X

e) Wyciek.

X

Tworzenie się kropel.

X

2.1.2. Mocowanie osłony przekładni kierowniczej

Ustawić pojazd na kanale przeglądowym lub na podnośniku z kołami na podłożu, skręcić kierownicę w prawo i w lewo lub zastoso­wać odpowiednio przystosowany wykry­wacz luzu na kole. Kontrola wzrokowa mo­cowania obudowy przekładni do podwozia.

a) Nieprawidłowe mocowanie obudowy przekładni kierowniczej.

X

Mocowania niebezpiecznie obluzowane lub widoczny względny ruch w stosunku do podwozia/nadwozia.

X

b) Deformacja otworów do mocowania w podwoziu.

X

Poważny wpływ na skuteczność mocowań.

X

c) Brak śrub mocujących lub śruby ułamane.

X

Poważny wpływ na skuteczność mocowań.

X

d) Pęknięcie obudowy przekładni kierowniczej.

X

Wpływ na stabilność lub mocowanie obudowy.

X

2.1.3. Stan połączeń układu kierowniczego

Ustawić pojazd na kanale przeglądowym lub na podnośniku z kołami na podłożu, skręcić kierownicę w prawo i w lewo lub zastoso­wać urządzenie do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi. Kontrola wzrokowa ele­mentów układu kierowniczego pod wzglę­dem zużycia, pęknięć i pewności mocowa­nia.

a) Ruch elementów względem siebie wymagający naprawy.

X

Nadmierny ruch elementów lub prawdopodobieństwo rozłącze­nia.

X

b) Nadmierne zużycie przegubów.

X

Bardzo poważne ryzyko rozłączenia.

X

c) Pęknięcia lub odkształcenie dowolnego elementu.

X

Wpływ na działanie.

X

d) Brak elementów ograniczających skręt.

X

e) Nieprawidłowe ustawienie elementów (np. drążka poprzecznego lub drążka wzdłużnego).

X

f) Niebezpieczna przeróbka3.

X

Wpływ na działanie.

X

g) Uszkodzenie lub zużycie osłony gumowej.

X

Brak lub poważne zużycie osłony gumowej.

X

2.1.4. Działanie połączeń układu kierowniczego

Ustawić pojazd na kanale przeglądowym lub na podnośniku z kołami na podłożu, skręcić kierownicę w prawo i w lewo lub zastoso­wać urządzenie do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi. Kontrola wzrokowa ele­mentów układu kierowniczego pod wzglę­dem zużycia, pęknięć i pewności mocowa­nia.

a) Ruchome części układu kierowniczego kolidują ze stałymi ele­mentami podwozia.

X

b) Brak ograniczników skrętu lub ograniczniki nie działają.

X

2.1.5. Wspomaganie układu kierowniczego

Sprawdzić ewentualne wycieki z układu kie­rowniczego i poziom płynu w zbiorniku hydraulicznego układu wspomagania (czy poziom płynu jest widoczny). Postawić po­jazd na kołach, włączyć silnik i sprawdzić, czy wspomaganie układu kierowniczego działa.

a) Wyciek płynu lub nieprawidłowe działanie.

X

b) Zbyt niski poziom płynu (poniżej znaku minimum).

X

Niedostateczna pojemność zbiornika.

X

c) Mechanizm wspomagania nie działa.

X

Wpływ na układ kierowniczy.

X

d) Pęknięcie lub niepewne mocowanie mechanizmu.

X

Wpływ na poprawność działania układu kierowniczego.

X

e) Nieprawidłowe ustawienie lub zanieczyszczenie elementów.

X

Wpływ na poprawność działania układu kierowniczego.

X

f) Niebezpieczna przeróbka3.

X

Wpływ na poprawność działania układu kierowniczego.

X

g) Uszkodzenie lub nadmierna korozja przewodów.

X

Wpływ na poprawność działania układu kierowniczego.

X

2.2. Kierownica i kolumna kierownicy

2.2.1. Stan kierownicy

Ustawić pojazd na kanale przeglądowym lub na podnośniku, pełnym ciężarem opierają­cym się na podłożu, ciągnąć i pchać koło kierownicze w kierunku poosiowym; pchać koło kierownicze/kierownicę w różnych kie­runkach pod kątem prostym do kolum­ny/widelca. Kontrola wzrokowa luzu i stanu przegubów elastycznych lub uniwersalnych.

a) Ruch kierownicy względem kolumny kierownicy, wskazujący na luz.

X

Bardzo poważne ryzyko rozłączenia.

X

b) Brak urządzenia ustalającego na piaście koła kierownicy.

X

Bardzo poważne ryzyko rozłączenia.

X

c) Pęknięcie lub luz na piaście koła kierownicy, obręczy lub ramio­nach kierownicy.

X

Bardzo poważne ryzyko rozłączenia.

X

2.2.2. Kolumna kierownicy/jarzma i widelce oraz amortyzatory kierownicze

Ustawić pojazd na kanale przeglądowym lub na podnośniku, pełnym ciężarem opierają­cym się na podłożu, ciągnąć i pchać koło kierownicze w kierunku poosiowym; pchać koło kierownicze/kierownicę w różnych kie­runkach pod kątem prostym do kolumny/ widelca. Kontrola wzrokowa luzu i stanu przegubów elastycznych lub uniwersalnych.

a) Nadmierny ruch piasty koła kierowniczego w górę lub w dół.

X

b) Nadmierny luz promieniowy kolumny kierowniczej.

X

c) Zużyty przegub elastyczny.

X

d) Uszkodzone mocowanie.

X

Bardzo poważne ryzyko rozłączenia.

X

e) Niebezpieczna przeróbka3.

X

2.3. Luz sumaryczny na kole kierownicy

Ustawić pojazd na kanale przeglądowym lub na podnośniku, pełnym ciężarem opierają­cym się na podłożu, włączyć, w miarę moż­liwości, silnik w pojazdach ze wspomaga­niem układu kierowniczego i ustawić koła do jazdy na wprost, delikatnie skręcić kie­rownicę w lewo i w prawo do poruszenia kół jezdnych. Kontrola wzrokowa luzu.

Zbyt duży ruch jałowy kierownicy (na przykład dany punkt na ob­ręczy koła przesuwa się o więcej niż jedną piątą średnicy koła kie­rownicy lub niezgodnie z wymogami)1.

X

Wpływ na bezpieczne kierowanie.

X

2.4. Ustawienie kół (X)2

Sprawdzić ustawienie kół kierowanych za pomocą odpowiednich przyrządów.

Ustawienie niezgodne z danymi producenta pojazdu lub wymogami1.

X

Wpływ na jazdę na wprost; pogorszenie stabilności kierunku jazdy.

X

2.5. Obrotnica osi kierowanej przyczepy

Kontrola wzrokowa lub sprawdzenie za po­mocą odpowiednio przystosowanego urzą­dzenia do wymuszania szarpnięć kołami.

a) Element uszkodzony w niewielkim stopniu.

X

Poważne uszkodzenie lub pęknięcie elementu.

X

b) Zbyt duży luz.

X

Wpływ na jazdę na wprost; pogorszenie stabilności kierunku jazdy.

X

c) Uszkodzone mocowanie.

X

Poważny wpływ na skuteczności mocowania.

X

2.6. Elektroniczne wspomaganie układu kierowniczego (EPS)

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie zgod­ności między skrętem koła kierownicy a skrętem kół przy włączaniu i wyłączaniu silnika lub przy użyciu elektronicznego in­terfejsu pojazdu.

a) Wskaźnik awarii układu EPS wskazuje dowolny rodzaj awarii w układzie.

X

b) Niezgodność między skrętem koła kierownicy a skrętem kół.

X

Wpływ na poprawność działania układu kierowniczego.

X

c) Wspomaganie nie działa.

X

d) System wskazuje awarię za pośrednictwem elektronicznego in­terfejsu pojazdu.

X

3. WIDOCZNOŚĆ

3.1. Pole widzenia

Kontrola wzrokowa z siedzenia kierowcy.

Przeszkody w polu widzenia kierowcy znacząco ograniczające wi­doczność do przodu lub na boki (poza obszarem oczyszczanym przez wycieraczki szyby przedniej).

X

Ograniczone widzenie w obszarze oczyszczanym przez wycieraczki szyby przedniej lub lusterka zewnętrzne niewidoczne.

X

3.2. Stan szyb

Kontrola wzrokowa.

a) Pęknięcia lub przebarwienia szyby szklanej lub z tworzywa (o ile jest dozwolona) (poza obszarem oczyszczanym przez wy­cieraczki szyby przedniej).

X

Ograniczone widzenie w obszarze oczyszczanym przez wycie­raczki szyby przedniej lub lusterka zewnętrzne niewidoczne.

X

b) Szyba szklana lub z tworzywa (włącznie z folią odblaskową lub barwioną) niezgodne ze specyfikacjami określonymi w wymo­gach1 (poza obszarem oczyszczanym przez wycieraczki szyby przedniej).

X

Ograniczone widzenie w obszarze oczyszczanym przez wycie­raczki szyby przedniej lub lusterka zewnętrzne niewidoczne.

X

c) Niedopuszczalny stan techniczny szyby szklanej lub z two­rzywa.

X

Znaczące ograniczenie widoczności w obszarze oczyszczanym przez wycieraczki szyby przedniej.

X

3.3. Lusterka wsteczne lub inne urządzenia o funkcji widzenia pośredniego

Kontrola wzrokowa.

a) Brak lusterka lub urządzenia, lub mocowanie niezgodne z wy­mogami1 (co najmniej dwa urządzenia zapewniające możliwość obserwacji strefy za pojazdem).

X

Mniej niż dwa urządzenia zapewniające możliwość obserwacji strefy za pojazdem.

X

b) Lusterko lub urządzenie nieznacznie uszkodzone lub luźne.

X

Lusterko lub urządzenie nie działa, jest bardzo uszkodzone, luźne lub niepewnie zamocowane.

X

c) Brak zapewnienia wymaganej widoczności.

X

3.4. Wycieraczki przedniej szyby

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

a) Wycieraczki nie działają, brak wycieraczek lub są niezgodne z wymogami1.

X

b) Uszkodzenie pióra wycieraczki.

X

Brak pióra wycieraczki lub jego wyraźne uszkodzenie.

X

3.5. Spryskiwacze przedniej szyby

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

Spryskiwacze nie działają prawidłowo (brak płynu do spryskiwaczy, ale pompa działa lub złe ustawienie strumienia spryskującego).

X

Spryskiwacze nie działają.

X

3.6. Instalacja odmgławiająca (X)2

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

Układ nie działa lub jest wyraźnie uszkodzony.

X

4. ŚWIATŁA, ŚWIATŁA ODBLASKOWE I WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE

4.1. Światła drogowe i mijania

4.1.1. Stan i działanie

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

a) Brak światła, źródła światła lub jego uszkodzenie (złożone światło/źródła światła; w przypadku LED nie działa najwyżej 1/3).

X

Pojedyncze światła/źródła światła; w przypadku LED poważnie pogorszona widzialność.

X

b) Niewielkie uszkodzenie układu projektorowego (odbłyśnik i klosz).

X

Poważne uszkodzenie układu projektorowego lub jego brak (odbłyśnik i klosz).

X

c) Niepewne mocowanie światła.

X

4.1.2. Ustawienie

Sprawdzić ustawienie poziome strumienia świetlnego każdego reflektora światła mija­nia za pomocą urządzenia do sprawdzania ustawienia świateł lub ekranu lub przy uży­ciu elektronicznego interfejsu pojazdu.

a) Ustawienie świateł drogowych i mijania niezgodne z zakresem określonym w wymogach1.

X

b) System wskazuje awarię za pośrednictwem elektronicznego in­terfejsu pojazdu.

X

4.1.3. Przełączniki

Kontrola wzrokowa lub przy użyciu elektro­nicznego interfejsu pojazdu.

a) Przełącznik działa niezgodnie z wymogami1 (dotyczy liczby re­flektorów włączanych jednocześnie).

X

Przekroczono maksymalną dopuszczalną jasność świateł świe­cących do przodu.

X

b) Nieprawidłowe działanie przełącznika.

X

c) System wskazuje awarię za pośrednictwem elektronicznego in­terfejsu pojazdu.

X

4.1.4. Zgodność z wymogami1

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

a) Brak zgodności z wymogami pod względem typu światła, barwy wysyłanego światła, miejsca montażu, jasności lub ozna­czenia1.

X

b) Elementy na kloszu lub źródle światła, które w oczywisty spo­sób zmniejszają jasność światła lub zmieniają jego barwę.

X

c) Brak zgodności źródła światła z zainstalowanym urządzeniem oświetleniowym.

X

4.1.5. Urządzenia do regulacji ustawienia świateł (jeżeli są obowiązkowe)

Kontrola wzrokowa lub przy użyciu elektro­nicznego interfejsu pojazdu.

a) Urządzenie nie działa.

X

b) Obsługa urządzenia sterowanego ręcznie niemożliwa z siedzenia kierowcy.

X

c) System wskazuje awarię za pośrednictwem elektronicznego in­terfejsu pojazdu.

X

4.1.6. Urządzenie do oczyszczania świateł drogowych/mijania (jeżeli jest obowiązkowe)

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania, jeżeli istnieje taka możliwość.

Urządzenie nie działa.

X

W przypadku świateł wyładowczych.

X

4.2. Przednie i tylne światła pozycyjne, światła obrysowe boczne i tylne oraz światła do jazdy dziennej.

4.2.1. Stan i działanie

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

a) Uszkodzone źródło światła.

X

b) Uszkodzenie klosza.

X

c) Niepewne mocowanie światła. Bardzo poważne ryzyko odpadnięcia.

X

X

4.2.2. Przełączniki

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

a) Przełącznik działa niezgodnie z wymogami1.

X

Tylne światła pozycyjne i światła obrysowe boczne można wy­łączyć, gdy włączone są światła przednie.

X

b) Nieprawidłowe działanie przełącznika.

X

4.2.3. Zgodność z wymogami1

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

a) Brak zgodności z wymogami pod względem typu światła, barwy wysyłanego światła, miejsca montażu, jasności lub ozna­czenia1.

X

Czerwone światło z przodu lub białe światło z tyłu; znacząco zmniejszona jasność światła.

X

b) Elementy na kloszu lub źródle światła, które zmniejszają jas­ność światła lub zmieniają jego barwę.

X

Czerwone światło z przodu lub białe światło z tyłu; znacząco zmniejszona jasność światła.

X

4.3. Światła stopu

4.3.1. Stan i działanie

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

a) Uszkodzone źródło światła (złożone źródła światła; w przy­padku LED nie działa najwyżej 1/3).

X

Pojedyncze źródło światła; w przypadku LED działa mniej niż 2/3.

X

Żadne źródło światła nie działa.

X

b) Nieznaczne uszkodzenie klosza (bez wpływu na emitowane światło).

X

Poważne uszkodzenie klosza (wpływ na emitowane światło).

X

c) Niepewne mocowanie światła.

X

Bardzo poważne ryzyko odpadnięcia.

X

4.3.2. Przełączniki

Kontrola wzrokowa lub przy użyciu elektro­nicznego interfejsu pojazdu.

a) Przełącznik działa niezgodnie z wymogami1.

X

Opóźnione działanie.

X

Przełącznik nie działa w ogóle.

X

b) Nieprawidłowe działanie przełącznika.

X

c) System wskazuje awarię za pośrednictwem elektronicznego in­terfejsu pojazdu.

X

d) Funkcje światła hamulca awaryjnego nie działają lub działają nieprawidłowo.

X

4.3.3. Zgodność z wymogami1

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

Brak zgodności z wymogami pod względem typu światła, barwy wysyłanego światła, miejsca montażu, jasności lub oznaczenia1.

X

Białe światło z tyłu; znacząco zmniejszona jasność światła.

X

4.4. Światła kierunkowskazu i światła awaryjne

4.4.1. Stan i działanie

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

a) Uszkodzone źródło światła (złożone źródła światła; w przy­padku LED nie działa najwyżej 1/3).

X

Pojedyncze źródło światła; w przypadku LED działa mniej niż 2/3.

X

b) Niewielkie uszkodzenie klosza (brak wpływu na emitowane światło).

X

Poważne uszkodzenie klosza (wpływ na emitowane światło).

X

c) Niepewne mocowanie światła.

X

Bardzo poważne ryzyko odpadnięcia.

X

4.4.2. Przełączniki

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

Przełącznik działa niezgodnie z wymogami1.

X

Przełącznik nie działa w ogóle.

X

4.4.3. Zgodność

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania, z wymogami1

Brak zgodności z wymogami pod względem typu światła, barwy wysyłanego światła, miejsca montażu, jasności lub oznaczenia1.

X

4.4.4. Częstotliwość

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania, błysków kierunkowskazów

Częstotliwość błysków kierunkowskazów niezgodna z wymogami1 (odchylenie o ponad 25 %).

X

4.5. Przednie i tylne światła przeciwmgłowe

4.5.1. Stan i działanie

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

a) Uszkodzone źródło światła (złożone źródła światła; w przy­padku LED nie działa najwyżej 1/3).

X

Pojedyncze źródło światła; w przypadku LED działa mniej niż 2/3.

X

b) Niewielkie uszkodzenie klosza (brak wpływu na emitowane światło).

X

Poważne uszkodzenie klosza (wpływ na emitowane światło).

X

c) Niepewne mocowanie światła.

X

Bardzo poważne ryzyko odpadnięcia lub oślepia pojazdy nad­jeżdżające z przeciwka.

X

4.5.2. Ustawienie (X)2

Kontrola poprzez włączenie i sprawdzenie za pomocą urządzenia do sprawdzania usta­wienia świateł.

Niewłaściwe ustawienie granicy światła i cienia przed niego światła przeciwmgłowego w płaszczyźnie poziomej (granica zbyt nisko).

X

Granica powyżej granicy dla świateł mijania.

X

4.5.3. Przełączniki

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

Przełącznik działa niezgodnie z wymogami1.

X

Przełącznik nie działa.

X

4.5.4. Zgodność z wymogami1

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

a) Brak zgodności z wymogami pod względem typu światła, barwy wysyłanego światła, miejsca montażu, jasności lub ozna­czenia1.

X

b) Układ działa niezgodnie z wymogami1.

X

4.6. Światła cofania

4.6.1. Stan i działanie

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

a) Uszkodzone źródło światła.

X

b) Uszkodzenie klosza.

X

c) Niepewne mocowanie światła.

X

Bardzo poważne ryzyko odpadnięcia.

X

4.6.2. Zgodność z wymogami1

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

a) Brak zgodności z wymogami pod względem typu światła, barwy wysyłanego światła, miejsca montażu, jasności lub ozna­czenia1.

X

b) Układ działa niezgodnie z wymogami1.

X

4.6.3. Przełączniki

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

Przełącznik działa niezgodnie z wymogami1.

X

Światło cofania można włączyć, kiedy włączony jest bieg inny niż wsteczny.

X

4.7. Światło oświetlające tylną tablicę rejestracyjną

4.7.1. Stan i działanie

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

a) Białe światło skierowane bezpośrednio do tyłu.

X

b) Uszkodzone źródło światła (złożone źródło światła).

X

Uszkodzone źródło światła (pojedyncze źródło światła).

X

c) Niepewne mocowanie światła.

X

Bardzo poważne ryzyko odpadnięcia.

X

4.7.2. Zgodność z wymogami1

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

Układ działa niezgodnie z wymogami1.

X

4.8. Światła odblaskowe, oznakowanie odblaskowe i tylne tablice odblaskowe

4.8.1. Stan

Kontrola wzrokowa.

a) Nieprawidłowe funkcjonowanie lub uszkodzenie urządzeń od­blaskowych.

X

Wpływ na funkcję odblaskową.

X

b) Niepewne mocowanie odblasków.

X

Grozi odpadnięciem.

X

4.8.2. Zgodność z wymogami1

Kontrola wzrokowa.

Urządzenie, jego położenie lub barwa odbijanego światła niezgodne z wymogami1.

X

Brak urządzenia lub odbijanie czerwonego światła z przodu lub bia­łego światła z tyłu.

X

4.9. Wymagane wskaźniki kontrolne urządzeń oświetlenia.

4.9.1. Stan i działanie

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

Wskaźniki nie działają.

X

Nie działają wskaźniki włączenia świateł drogowych lub tylnego światła przeciwmgłowego.

X

4.9.2. Zgodność z wymogami1.

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

Niezgodność z wymogami1.

X

4.10. Połączenia elektryczne między pojazdem ciągnącym a przyczepą lub naczepą

Kontrola wzrokowa: w miarę możliwości należy sprawdzić ciągłość elektryczną insta­lacji.

a) Niepewne mocowanie elementów nieruchomych.

X

Luźna wtyczka w gnieździe elektrycznym.

X

b) Uszkodzenie lub zużycie izolacji.

X

Może spowodować zwarcie.

X

c) Nieprawidłowe działanie połączeń elektrycznych przyczepy lub pojazdu ciągnącego.

X

Światła stopu przyczepy nie działają w ogóle.

X

4.11. Złącza i przewody elektryczne

Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale prze­glądowym lub na podnośniku, obejmująca także komorę silnikową (jeśli ma to zastoso­wanie).

a) Niepewne mocowanie lub niewłaściwe zabezpieczenie przewo­dów.

X

Obluzowane mocowania, kontakt z ostrymi krawędziami, prawdopodobieństwo rozłączenia połączeń.

X

Przewody mogą dotykać gorących części, elementów obracają­cych się lub podłoża; rozłączone złącza (części dotyczące układu hamulcowego i kierowniczego).

X

b) Niewielkie zużycie instalacji.

X

Poważne zużycie instalacji.

X

Skrajne zużycie instalacji (części dotyczące układu hamulco­wego i kierowniczego).

X

c) Uszkodzenie lub zużycie izolacji.

X

Może spowodować zwarcie.

X

Bezpośrednie zagrożenie pożarem, iskrzeniem.

X

4.12. Dodatkowe światła i światła odblaskowe (X)2

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

a) Światło lub światło odblaskowe zamontowane niezgodnie z wy­mogami1.

X

Wysyła/odbija czerwone światło z przodu lub białe światło z tyłu.

X

b) Światło działa niezgodnie z wymogami1.

X

Liczba świateł przednich działających jednocześnie przekracza dozwoloną jasność światła. Emitowane czerwone światło z przodu lub białe światło z tyłu.

X

c) Niepewne mocowanie światła lub światła odblaskowego.

X

Bardzo poważne ryzyko odpadnięcia.

X

4.13. Akumulator(-y)

Kontrola wzrokowa.

a) Niepewne mocowanie.

X

Niewłaściwe mocowanie. Może spowodować zwarcie.

X

b) Wyciek.

X

Wyciek substancji niebezpiecznych.

X

c) Uszkodzony wyłącznik akumulatora (jeżeli jest wymagany).

X

d) Uszkodzone bezpieczniki (jeżeli są wymagane).

X

e) Niewłaściwa wentylacja (jeżeli jest wymagana).

X

5. OSIE, KOŁA, OPONY I ZAWIESZENIE

5.1. Osie

5.1.1. Osi

Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale prze­glądowym lub na podnośniku. Stosowanie urządzenia do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi jest dozwolone, a zalecane w przypadku pojazdów o masie całkowitej przekra­czającej 3,5 tony.

a) Pęknięcie lub odkształcenie osi.

X

b) Niepewne mocowanie do pojazdu.

X

Pogorszona stabilność, negatywny wpływ na działanie: nad­mierny ruch względem mocowań.

X

c) Niebezpieczna przeróbka3.

X

Wpływ na stabilność, nieprawidłowe działanie, za mała odległość od innych części pojazdu lub od podłoża.

X

5.1.2. Zwrotnic

Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale prze­glądowym lub na podnośniku. Stosowanie urządzenia do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi jest dozwolone, a zalecane w przy­padku pojazdów o masie całkowitej przekra­czającej 3,5 tony. Do każdego koła przyło­żyć siłę w kierunku poziomym lub pionowym i obserwować ruch między belką osi a zwrotnicą.

a) Pęknięcie zwrotnicy.

X

b) Nadmierne zużycie sworznia zwrotnicy lub łożysk sworznia.

X

Prawdopodobieństwo obluzowania; pogorszenie stabilności toru jazdy.

X

c) Zbyt duży ruch zwrotnicy względem belki osi.

X

Prawdopodobieństwo obluzowania; pogorszenie stabilności toru jazdy.

X

d) Sworzeń zwrotnicy luźny w osi.

X

Prawdopodobieństwo obluzowania; pogorszenie stabilności toru jazdy.

X

5.1.3. Łożyska kół

Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale prze­glądowym lub na podnośniku. Stosowanie urządzenia do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi jest dozwolone, a zalecane w przy­padku pojazdów o masie całkowitej przekra­czającej 3,5 tony. Rozkołysać koło lub przy­łożyć siłę boczną do każdego koła i obserwować ruch koła do góry w stosunku do zwrotnicy.

a) Zbyt duży luz na łożysku koła.

X

Pogorszenie stabilności toru jazdy; niebezpieczeństwo zniszcze­nia

X

b) Łożysko koła zbyt ciasne lub zakleszczone.

X

Niebezpieczeństwo przegrzania; niebezpieczeństwo zniszczenia.

X

5.2. Koła i opony

5.2.1. Piasta koła

Kontrola wzrokowa.

a) Brakujące lub obluzowane śruby lub nakrętki mocujące koła.

X

Brak elementów mocujących koła lub obluzowanie w takim stopniu, że ma to bardzo poważny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

X

b) Zużycie lub uszkodzenie piasty.

X

Zużycie lub uszkodzenie piasty w sposób mający wpływ na bezpieczne mocowanie kół.

X

5.2.2. Koła

Kontrola wzrokowa obu stron każdego koła pojazdu na kanale przeglądowym lub na podnośniku.

a) Pęknięcie lub wada spawalnicza.

X

b) Niewłaściwe zamocowanie pierścieni ustalających.

X

Prawdopodobieństwo wypadnięcia.

X

c) Znaczące odkształcenie lub zużycie koła.

X

Wpływ na bezpieczne mocowanie do piasty; wpływ na bezpieczne mocowanie opony.

X

d) Rozmiar, kompletacja, kompatybilność lub typ koła niezgodny z wymogami1 w sposób mający wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

X

5.2.3. Opony

Kontrola wzrokowa całej opony poprzez obrót uniesionego koła pojazdu na kanale przeglądowym lub na podnośniku bądź po­przez przemieszczanie pojazdu do przodu i do tyłu na kanale przeglądowym.

a) Rozmiar opony, indeks nośności, znak homologacji lub indeks prędkości niezgodne z wymogami1 i mające wpływ na bezpie­czeństwo jazdy.

X

Niewystarczający indeks nośności lub prędkości w odniesieniu do faktycznego zastosowania, opona dotyka innych nierucho­mych części pojazdu, co ma wpływ na bezpieczną jazdę.

X

b) Różne rozmiary opon na tej samej osi lub na kołach bliźnia­czych.

X

c) Opony o różnej budowie (radialna/diagonalna) na tej samej osi.

X

d) Znaczące uszkodzenie lub przecięcie opony.

X

Widoczny lub uszkodzony kord opony.

X

e) Widoczny wskaźnik zużycia bieżnika.

X

Głębokość bieżnika niezgodna z wymogami1.

X

f) Opona obciera o inne elementy (elastyczne fartuchy przeciwbłotne).

X

Opona obciera o inne elementy (bez wpływu na bezpieczną jazdę).

X

g) Opony bieżnikowane niezgodne z wymogami1.

X

Wpływ na warstwę ochronną kordu.

X

h) System monitorowania ciśnienia w oponie źle działa lub opona wyraźnie niedopompowana.

X

Wyraźnie nie działa.

X

5.3. Zawieszenie

5.3.1. Resory sprężynowe i stabilizatory

Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale prze­glądowym lub na podnośniku. Stosowanie urządzenia do wymuszania szarpnięć ko­łami jezdnymi jest dozwolone, a zalecane w przypadku pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony.

a) Niepewne mocowanie resorów do podwozia lub osi.

X

Widoczne względne przemieszczanie się. Umocowania bardzo poważnie obluzowane.

X

b) Uszkodzenie lub pęknięcie części resoru.

X

Bardzo poważny wpływ na działanie głównego resora (pióra) lub piór dodatkowych.

X

c) Brak resoru.

X

Bardzo poważny wpływ na działanie głównego resora (pióra) lub piór dodatkowych.

X

d) Niebezpieczna przeróbka3.

X

Niewystarczający odstęp od innych części pojazdu; układ reso­rujący nie działa.

X

5.3.2. Amortyzatory

Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale prze­glądowym lub na podnośniku bądź przy użyciu specjalnych urządzeń, o ile są do­stępne.

a) Niepewne mocowanie amortyzatorów do podwozia lub osi.

X

Obluzowany amortyzator.

X

b) Amortyzator jest uszkodzony i wykazuje duże wycieki lub nie­właściwe działanie.

X

5.3.2.1. Badanie skuteczności tłumienia (X)2

Użycie specjalnych urządzeń i porównanie różnicy między prawą a lewą stroną.

a) Znacząca różnica między prawą a lewą stroną.

X

b) Minimalne wartości tłumienia nie zostały osiągnięte.

X

5.3.3. Drążki skrętne, drążki reakcyjne, wahacze

Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale prze­glądowym lub na podnośniku. Stosowanie urządzenia do wymuszania szarpnięć ko­łami jezdnymi jest dozwolone, a zalecane w przypadku pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony.

a) Niepewne mocowanie części do podwozia lub osi.

X

Prawdopodobieństwo obluzowania; pogorszenie stabilności toru jazdy.

X

b) Uszkodzenie lub nadmierna korozja elementu.

X

Wpływ na stabilność elementu lub jego pęknięcie.

X

c) Niebezpieczna przeróbka3.

X

Niewystarczający odstęp od innych części pojazdu; układ nie działa.

X

5.3.4. Sworznie wahaczy

Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale prze­glądowym lub na podnośniku. Stosowanie urządzenia do wymuszania szarpnięć ko­łami jezdnymi jest dozwolone, a zalecane w przypadku pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony.

a) Nadmierne zużycie sworznia lub łożysk sworznia lub sworzni wahaczy.

X

Prawdopodobieństwo obluzowania; pogorszenie stabilności toru jazdy.

X

b) Poważne zużycie osłony gumowej.

X

Brak lub pęknięcie osłony gumowej.

X

5.3.5. Zawieszenie pneumatyczne

Kontrola wzrokowa.

a) Układ nie działa.

X

b) Uszkodzenie, przeróbka lub zużycie dowolnego elementu w stopniu mogącym mieć niekorzystny wpływ na działanie układu.

X

Poważny wpływ na działanie układu.

X

c) Słyszalny wypływ powietrza z układu.

X

6. PODWOZIE I ELEMENTY PRZYMOCOWANE DO PODWOZIA

6.1. Podwozie lub rama i elementy do nich przymocowane

6.1.1. Stan ogólny

Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale prze­glądowym lub na podnośniku

a) Niewielkie pęknięcie lub odkształcenie podłużnie lub poprzecz­nie.

X

Poważne pęknięcie lub odkształcenie podłużnie lub poprzecz­nie.

X

b) Niepewne mocowanie płyt wzmacniających lub połączeń.

X

Większość mocowań obluzowana. Niewystarczająca wytrzyma­łość części.

X

c) Nadmierna korozja mająca wpływ na sztywność konstrukcji.

X

Niewystarczająca wytrzymałość części.

X

6.1.2. Rury wydechowe i tłumiki

Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale prze­glądowym lub na podnośniku.

a) Nieszczelność lub niepewne mocowanie układu wydechowego.

X

b) Spaliny przedostają się do wnętrza kabiny lub przedziału dla pasażerów.

X

Zagrożenie zdrowia osób znajdujących się w pojeździe.

X

6.1.3. Zbiornik paliwa i przewody paliwowe (w tym zbiorniki i przewody paliwowe do celów grzewczych)

Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale przeglądowym lub na podnośniku; w przypadku układów zasilania gazem LPG/CNG/LNG na­leży zastosować elektroniczny detektor gazu.

a) Niepewne mocowanie zbiornika paliwa lub przewodów paliwo­wych, stwarzające szczególne zagrożenie pożarowe.

X

b) Wyciek paliwa, brak korka wlewu paliwa lub korek nieszczelny.

X

Ryzyko pożaru. Nadmierny wyciek materiałów niebezpiecz­nych.

X

c) Przetarcie przewodów.

X

Uszkodzenie przewodów.

X

d) Nieprawidłowe działanie zaworu odcinającego paliwa (jeżeli jest wymagany).

X

e) Zagrożenie pożarowe z powodu:

- wycieku paliwa,

- niewłaściwego oddzielenia zbiornika paliwa lub układu wydechowego,

- stanu komory silnikowej.

X

f) Układ zasilania gazem LPG/CNG/LNG lub napęd wodorowy niezgodny z wymogami, część systemu nie działa prawidłowo1.

X

6.1.4. Zderzaki, zabezpieczenia boczne i tylne urządzenia zabezpieczające przed wjechaniem pod pojazd

Kontrola wzrokowa.

a) Obluzowane lub uszkodzone elementy grożące uszkodzeniem ciała w przypadku zahaczenia lub uderzenia.

X

Części grożące odpadnięciem; znaczne pogorszenie spełnianej funkcji.

X

b) Urządzenie wyraźnie niezgodne z wymogami1.

X

6.1.5. Zamocowanie koła zapasowego (jeżeli występuje)

Kontrola wzrokowa.

a) Uchwyt koła w złym stanie.

X

b) Pęknięte lub niepewne mocowanie uchwytu.

X

c) Koło zapasowe nie trzyma się w uchwycie. Bardzo poważne ryzyko odpadnięcia.

X

X

6.1.6. Urządzenia sprzęgające i urządzenia przeznaczone do ciągnięcia

Kontrola wzrokowa pod kątem zużycia i pra­widłowego działania, ze szczególnym uwz­ględnieniem zamontowanych urządzeń za­bezpieczających i działania wskaźników pomiarowych.

a) Uszkodzenie, nieprawidłowe działanie lub pęknięcie elementu (jeżeli nie jest używany).

X

Uszkodzenie, nieprawidłowe działanie lub pęknięcie elementu (jeżeli jest używany).

X

b) Nadmierne zużycie elementu. Poniżej zużycia granicznego.

X

X

c) Uszkodzone mocowanie.

X

Obluzowane mocowanie z bardzo poważnym ryzykiem odpad­nięcia.

X

d) Brak lub nieprawidłowe działanie urządzenia zabezpieczającego.

X

e) Co najmniej jeden wskaźnik urządzeń sprzęgających nie działa.

X

f) Elementy sprzęgu zasłaniają tablicę rejestracyjną lub światła po­jazdu (kiedy sprzęg nie jest wykorzystywany).

X

Nieczytelna tablica rejestracyjna (kiedy sprzęg nie jest wykorzys­tywany).

X

g) Niebezpieczna przeróbka3 (części drugorzędne).

X

Niebezpieczna przeróbka3 (części główne).

X

h) Urządzenie sprzęgające o nieodpowiedniej wytrzymałości.

X

6.1.7. Przeniesienie napędu

Kontrola wzrokowa.

a) Obluzowane lub brakujące śruby zabezpieczające.

X

Obluzowane lub brakujące śruby zabezpieczające w takim stop­niu, że poważnie zagrożone jest bezpieczeństwo ruchu drogo­wego.

X

b) Nadmierne zużycie łożysk wału napędowego.

X

Bardzo poważne ryzyko obluzowania lub pęknięcia.

X

c) Nadmierne zużycie przegubów napędowych (uniwersalnych) lub łańcuchów/pasów napędowych.

X

Bardzo poważne ryzyko obluzowania lub pęknięcia.

X

d) Zły stan przegubów elastycznych.

X

Bardzo poważne ryzyko obluzowania lub pęknięcia.

X

e) Uszkodzony lub wygięty wałek lub półoś.

X

f) Pęknięcie lub zły stan obudowy łożyska.

X

Bardzo poważne ryzyko obluzowania lub pęknięcia.

X

g) Poważne zużycie osłony gumowej.

X

Brak lub pęknięcie osłony gumowej.

X

h) Niezgodna z prawem przeróbka układu napędowego.

X

6.1.8. Mocowanie silnika

Kontrola wzrokowa bez konieczności stoso­wania kanału przeglądowego lub podnoś­nika.

Mocowanie zużyte, wyraźnie i poważnie uszkodzone.

X

Mocowanie obluzowane lub pęknięte.

X

6.1.9. Praca silnika (X)2

Kontrola wzrokowa lub przy użyciu elektro­nicznego interfejsu.

a) Przeróbka jednostki sterującej wpływająca na bezpieczeństwo lub środowisko.

X

b) Przeróbka silnika wpływająca na bezpieczeństwo lub środowi­sko.

X

6.2. Kabina i nadwozie

6.2.1. Stan

Kontrola wzrokowa.

a) Obluzowana lub uszkodzona cześć nadwozia grożąca uszko­dzeniem ciała.

X

X

Grozi odpadnięciem.

X

b) Niepewne mocowanie słupka nadwozia.

X

Pogorszona stabilność.

X

c) Do wnętrza przedostają się spaliny z układu wydechowego lub z silnika.

X

Zagrożenie zdrowia osób znajdujących się w pojeździe.

X

d) Niebezpieczna przeróbka3.

X

Za mały odstęp od obracających lub poruszających się części i nawierzchni drogi.

X

6.2.2. Mocowanie

Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale prze­glądowym lub na podnośniku.

a) Niepewne mocowania nadwozia lub kabiny. Wpływ na stabilność.

X

X

b) Wyraźne przesunięcie nadwozia/kabiny względem podwozia.

X

c) Niepewne lub brakujące punkty mocowania nadwozia/kabiny do podwozia lub poprzeczek ramy podwozia oraz w przypadku gdy są symetryczne.

X

Niepewne lub brakujące punkty mocowania nadwozia/kabiny do podwozia lub poprzecznie ramy podwozia w takim stopniu, że poważnie zagrożone jest bezpieczeństwo ruchu drogowego.

X

d) Nadmierna korozja punktów mocowania nadwozia samonośnego.

X

Pogorszona stabilność.

X

6.2.3. Drzwi i zamki

Kontrola wzrokowa.

a) Drzwi źle się otwierają lub zamykają.

X

b) Drzwi grożą samoczynnym otwarciem lub pozostają niedo­mknięte (drzwi przesuwne).

X

Drzwi grożą samoczynnym otwarciem lub pozostają niedo­mknięte (drzwi obrotowe).

X

c) Zniszczone drzwi, zawiasy, zamki lub słupki drzwi.

X

Brakujące lub obluzowane drzwi, zawiasy, zamki lub słupki drzwi.

X

6.2.4. Podłoga

Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale prze­glądowym lub na podnośniku.

Niepewne mocowanie lub zły stan techniczny podłogi.

X

Niewystarczająca stabilność.

X

6.2.5. Siedzenie kierowcy

Kontrola wzrokowa.

a) Konstrukcja siedzenia uszkodzona. Mocowanie siedzenia obluzowane.

X

X

b) Nieprawidłowe działanie regulacji ustawienia siedzenia.

X

Siedzenie się przemieszcza lub nie można unieruchomić opar­cia.

X

6.2.6. Pozostałe siedzenia

Kontrola wzrokowa.

a) Siedzenia uszkodzone lub niepewne mocowanie siedzeń (części drugorzędne).

X

Siedzenia uszkodzone lub niepewne mocowanie siedzeń (części główne).

X

b) Siedzenia nie są zamontowane zgodnie z wymogami1.

X

Przekroczona dozwolona liczba siedzeń; mocowanie siedzeń w miejscach niezgodnych z homologacją.

X

6.2.7. Wskaźniki i przyrządy kierowcy

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

Nieprawidłowe działanie co najmniej jednego wskaźnika lub przy­rządu niezbędnego do bezpiecznego użytkowania pojazdu.

X

Wpływ na bezpieczne działanie.

X

6.2.8. Stopnie kabiny

Kontrola wzrokowa.

a) Niepewne mocowanie stopnia lub poręczy.

X

Niewystarczająca stabilność.

X

b) Stopień lub poręcz w stanie zagrażającym bezpieczeństwu użyt­kowników.

X

6.2.9. Inne wyposażenie wewnętrzne i zewnętrzne

Kontrola wzrokowa.

a) Uszkodzone mocowanie dodatkowych akcesoriów lub wyposa­żenia.

X

b) Dodatkowe akcesoria lub wyposażenie niezgodne z wymo­gami1.

X

Zamontowane części mogą spowodować uszkodzenie ciała; wpływ na bezpieczeństwo użytkowania.

X

c) Wycieki z układów hydraulicznych.

X

Nadmierne wycieki materiałów niebezpiecznych.

X

6.2.10. Błotniki, fartuchy przeciwbłotne

Kontrola wzrokowa.

a) Brak, obluzowanie lub znaczące skorodowanie części.

X

Prawdopodobieństwo spowodowania obrażeń; grozi odpadnię­ciem.

X

b) Element za blisko opony/koła (fartuchy przeciwbłotne).

X

Element za blisko opony/koła (błotniki).

X

c) Niezgodność z wymogami1.

X

Niewystarczająca osłona całej szerokości opony.

X

6.2.11. Podpórka

Kontrola wzrokowa.

a) Brak, obluzowanie lub znaczące skorodowanie części.

X

b) Niezgodność z wymogami1.

X

c) Ryzyko rozłożenia, podczas gdy pojazd jest w ruchu.

X

6.2.12. Uchwyty i podnóżki

Kontrola wzrokowa.

a) Brak, obluzowanie lub znaczące skorodowanie części.

X

b) Niezgodność z wymogami1.

X

7. INNE WYPOSAŻENIE

7.1. Pasy bezpieczeństwa, zapięcia pasów i inne urządzenia bezpieczeństwa

7.1.1. Pewność mocowania pasów i zapięć

Kontrola wzrokowa.

a) Punkt kotwiczenia pasów wykazuje duże zniszczenie.

X

Wpływ na stabilność.

X

b) Obluzowane punkty kotwiczenia.

X

7.1.2. Stan ogólny pasów i zapięć

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

a) Brak obowiązkowego pasa bezpieczeństwa lub pas niezamontowany.

X

b) Uszkodzenie pasów bezpieczeństwa.

X

Przecięcie lub oznaki rozciągnięcia.

X

c) Pas bezpieczeństwa niezgodny z wymogami1.

X

d) Uszkodzenie lub nieprawidłowe działanie zapięcia pasa bezpie­czeństwa.

X

e) Uszkodzenie lub nieprawidłowe działanie zwijacza pasa bezpie­czeństwa.

X

7.1.3. Ogranicznik naprężenia pasów bezpieczeństwa

Kontrola wzrokowa lub przy użyciu elektro­nicznego interfejsu.

a) Brak ogranicznika lub ogranicznik niezgodny z typem pojazdu.

X

b) System wskazuje awarię za pośrednictwem elektronicznego in­terfejsu pojazdu.

X

7.1.4. Napinacze wstępne pasów bezpieczeństwa

Kontrola wzrokowa lub przy użyciu elektro­nicznego interfejsu.

a) Brak napinacza lub napinacz niezgodny z typem pojazdu.

X

b) System wskazuje awarię za pośrednictwem elektronicznego in­terfejsu pojazdu.

X

7.1.5. Poduszki powietrzne

Kontrola wzrokowa lub przy użyciu elektro­nicznego interfejsu.

a) Brak poduszek lub poduszki niezgodne z typem pojazdu.

X

b) System wskazuje awarię za pośrednictwem elektronicznego in­terfejsu pojazdu.

X

c) Poduszka wyraźnie nie działa.

X

7.1.6. Systemy poduszki powietrznej SRS

Kontrola wzrokowa wskaźnika awarii układu lub przy użyciu elektronicznego in­terfejsu.

a) Wskaźnik autodiagnostyki układu SRS wskazuje dowolny ro­dzaj awarii w układzie.

X

b) System wskazuje awarię za pośrednictwem elektronicznego in­terfejsu pojazdu.

X

7.2. Gaśnica (X)2

Kontrola wzrokowa.

a) Brak.

X

b) Niezgodna z wymogami1.

X

Jeżeli jest wymagana (np. taksówki, autobusy, autokary).

X

7.3. Zamki i urządzenia przeciwwłamaniowe

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

a) Urządzenie uniemożliwiające uruchomienie pojazdu nie działa.

X

b) Uszkodzone.

X

Samoczynne zamykanie lub blokowanie drzwi.

X

7.4. Trójkąt ostrzegawczy (jeżeli wymagany) (X)2

Kontrola wzrokowa.

a) Brak lub trójkąt niekompletny.

X

b) Niezgodność z wymogami1.

X

7.5. Apteczka pierwszej pomocy (jeżeli wymagana) (X)2

Kontrola wzrokowa.

Brak apteczki, apteczka niekompletna lub niezgodna z wymogami1.

X

7.6. Kliny (podpórki) zabezpieczające koła (jeżeli wymagane) (X)2

Kontrola wzrokowa.

Brak lub w złym stanie technicznym, niewystarczająca stabilność lub wymiary.

X

7.7. Sygnał dźwiękowy

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

a) Nie działa prawidłowo.

X

Nie działa w ogóle.

X

b) Niepewne działanie przycisku sygnału.

X

c) Niezgodność z wymogami1.

X

Emitowany dźwięk można pomylić z syrenami pojazdów uprzywilejowanych.

X

7.8. Prędkościomierz

Kontrola wzrokowa lub sprawdzenie działa­nia w czasie jazdy bądź za pomocą przyrządów elektronicznych.

a) Zamontowany niezgodnie z wymogami1.

X

Brak (jeżeli jest wymagany).

X

b) Nie działa prawidłowo.

X

Nie działa w ogóle.

X

c) Brak wystarczającego podświetlenia.

X

Całkowity brak podświetlenia.

X

7.9. Tachograf (jeżeli jest zamontowany/wymagany)

Kontrola wzrokowa.

a) Zamontowany niezgodnie z wymogami1.

X

b) Nie działa.

X

c) Brak plomb lub plomby uszkodzone.

X

d) Brak tabliczki kalibracyjnej, dane nieczytelne lub kalibracja nie­ważna.

X

e) Wyraźnie oznaki manipulacji lub ingerencji przez osoby niepo­wołane.

X

f) Rozmiar opon niezgodny z parametrami kalibracji.

X

7.10. Ogranicznik prędkości (jeżeli jest zamontowany/wymagany)

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania urządzenia, jeżeli dostępny jest odpowiedni sprzęt.

a) Zamontowany niezgodnie z wymogami1.

X

b) Ogranicznik wyraźnie nie działa.

X

c) Ustawiono za dużą prędkość graniczną (jeżeli jest sprawdzana).

X

d) Brak plomb lub plomby uszkodzone.

X

e) Brak tabliczki lub tabliczka nieczytelna.

X

f) Rozmiar opon niezgodny z parametrami kalibracji.

X

7.11. Drogomierz, jeżeli występuje (X)2

Kontrola wzrokowa lub przy użyciu elektro­nicznego interfejsu.

a) Wyraźne oznaki manipulacji (oszustwo), w celu zmniejszenia zapisu przebiegu pojazdu lub przedstawienia niewłaściwego za­pisu przebiegu pojazdu.

X

b) Wyraźnie nie działa.

X

7.12. Elektroniczny system stabilizacji (ESC), jeżeli jest zamontowany/wymagany

Kontrola wzrokowa lub przy użyciu elektro­nicznego interfejsu.

a) Brak lub uszkodzenie czujników prędkości obrotowej kół.

X

b) Uszkodzenie przewodów instalacji elektrycznej.

X

c) Brak lub uszkodzenie innych elementów.

X

d) Uszkodzenie lub nieprawidłowe działanie przełącznika.

X

e) Wskaźnik awarii układu ESC wskazuje dowolny rodzaj awarii w układzie.

X

f) System wskazuje awarię za pośrednictwem elektronicznego in­terfejsu pojazdu.

X

8. UCIĄŻLIWOŚĆ

8.1. Hałas

8.1.1. Układ tłumienia hałasu

Ocena subiektywna (jeżeli w ocenie diag­nosty hałas jest na granicy dopuszczalności, można wykonać statyczny pomiar hałasu emitowanego przez stojący pojazd za po­mocą miernika poziomu hałasu).

a) Poziom hałasu przekracza wartości dopuszczalne określone w wymogach1.

X

b) Obluzowanie, uszkodzenie, niewłaściwe mocowanie, brak lub wyraźna przeróbka dowolnej części układu tłumienia hałasu w stopniu mającym niekorzystny wpływ na poziom hałasu.

X

Bardzo poważne ryzyko odpadnięcia.

X

8.2. Emisja spalin

8.2.1.Emisja spalin z silników z zapłonem iskrowym

8.2.1.1. Urządzenia kontrolne emisji spalin

Kontrola wzrokowa.

a) Brak fabrycznie montowanego urządzenia kontrolnego emisji spalin, przeróbka urządzenia lub wyraźnie nieprawidłowe dzia­łanie.

X

b) Nieszczelności emisji spalin, mogące mieć wpływ na pomiary

X

8.2.1.2. Emisja zanieczyszczeń gazowych

- W odniesieniu do pojazdów do klas emisji Euro 5 i Euro V (7):

pomiar z użyciem analizatora spalin zgodnie z wymogami1 lub odczyt zapi­sów systemu OBD. Badanie emisji z rury wydechowej jest domyśla metodą stoso­waną przy ocenie emisji spalin. W oparciu o ocenę równoważności oraz z uwz­ględnieniem odnośnych przepisów dotyczących homologacji typu, państwa członkowskie mogą zezwolić na stoso­wanie odczytów zapisów systemu OBD zgodnie z zaleceniami producenta oraz innymi wymogami.

- W odniesieniu do pojazdów od klas emi­sji Euro 6 i Euro VI (8):

pomiar z użyciem analizatora spalin zgodnie z wymogami1 lub odczyt zapi­sów systemu OBD zgodnie z zaleceniami producenta oraz innymi wymogami1.

Pomiary nie mają zastosowania do silni­ków dwusuwowych.

a) Emisja zanieczyszczeń gazowych przekracza poziom dopusz­czalny określony przez producenta;

X

b) albo, jeżeli informacje te nie są dostępne, emisja CO przekracza:

(i) w przypadku pojazdów niewyposażonych w zaawansowany układ kontroli emisji spalin:

- 4,5 %, lub

- 3,5 %

w zależności od daty pierwszej rejestracji bądź pierwszego dopuszczenia do ruchu i obowiązujących wymogów1;

(ii) w przypadku pojazdów wyposażonych w zaawansowany układ kontroli emisji spalin:

- pomiar na biegu jałowym 0,5 %,

- pomiar przy podwyższonej prędkości obrotowej biegu jałowego: 0,3 %

- lub pomiar na biegu jałowym 0,3 % (7),

- pomiar przy podwyższonej prędkości obrotowej biegu jałowego: 0,2 %

w zależności od daty pierwszej rejestracji bądź pierwszego dopuszczenia do ruchu i obowiązujących wymogów1.

X

c) Współczynnik lambda poza zakresem 1 ±0,03 lub brak zgod­ności ze specyfikacją producenta.

X

d) Odczyt z OBD wskazuje poważną awarię.

X

8.2.2. Emisja z silników o zapłonie samoczynnym

8.2.2.1. Urządzenia kontrolne emisji spalin

Kontrola wzrokowa.

a) Brak fabrycznie montowanego urządzenia kontrolnego emisji spalin lub wyraźnie nieprawidłowe działanie urządzenia.

X

b) Nieszczelności mogące mieć wpływ na pomiary emisji spalin.

X

8.2.2.2. Zadymienie spalin

Pojazdy zarejestrowane lub dopuszczone do ruchu po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1980 r. są zwolnione z tego wymogu.

- W odniesieniu do pojazdów do klas emi­sji Euro 5 i Euro V (7):

zadymienie spalin mierzy się podczas swobodnego przyspieszania (bez obcią­żenia, od obrotów biegu jałowego do prędkości maksymalnej) z dźwignią zmiany biegów w położeniu neutralnym i z włączonym sprzęgłem lub odczyt za­pisów systemu OBD. Badanie emisji z rury wydechowej jest domyśla metodą stosowaną przy ocenie emisji spalin. W oparciu o ocenę równoważności pań­stwa członkowskie mogą zezwolić na stosowanie odczytów zapisów systemu OBD zgodnie z zaleceniami producenta oraz innymi wymogami.

- W odniesieniu do pojazdów od klas emi­sji Euro 6 i Euro VI (8):

zadymienie spalin mierzy się podczas swobodnego przyspieszania (bez obcią­żenia, od obrotów biegu jałowego do prędkości maksymalnej) z dźwignią zmiany biegów w położeniu neutralnym i z włączonym sprzęgłem lub odczyt za­pisów systemu OBD zgodnie z zalece­niami producenta oraz innymi wymo­gami1.

Wstępne przygotowanie pojazdu:

1. Pojazdy można badać bez wstępnego przygotowywania, chociaż ze względów bezpieczeństwa należy sprawdzić, czy sil­nik jest rozgrzany i w zadowalającym stanie technicznym.

2. Wymogi dotyczące przygotowania wstępnego:

(i) silnik powinien być w pełni roz­grzany, na przykład temperatura oleju silnika mierzona za pomocą sondy umieszczonej w rurce wskaź­nika poziomu oleju powinna wyno­sić co najmniej 80 °C lub, jeśli jest niższa, odpowiadać normalnej pracy silnika, lub temperatura bloku silnika określana za pomocą pomiaru po­ziomu promieniowania podczerwo­nego powinna odpowiadać co naj­mniej temperaturze równoważnej. Jeśli, ze względu na budowę silnika, pomiar ten jest niewykonalny, to temperaturę odpowiadającą normal­nej pracy silnika można określić in­nymi sposobami, na przykład na podstawie włączeń wentylatora sil­nika;

(ii) układ wydechowy należy przedmu­chać poprzez co najmniej trzykrotne zwiększenie obrotów lub za pomocą innej równoważnej metody.

a) W przypadku pojazdów po raz pierwszy zarejestrowanych lub dopuszczonych do ruchu po dniu określonym w wymogach1

poziom zadymienia przekracza poziom podany na tabliczce producenta umieszczonej w pojeździe.

X

b) W przypadku braku danych lub gdy wymogi1 nie zezwalają na stosowanie wartości odniesienia:

- dla silników wolnossących: 2,5 m-1nrx,

- dla silników turbodoładowanych: 3,0 m-1, lub

- w przypadku pojazdów określonych w wymogach1 lub po raz pierwszy zarejestrowanych lub dopuszczonych do ruchu po dniu określonym w wymogach1:

1,5 m-1 (9)

lub 0,7 m-1 (8)

X

Procedura badania:

1. Przed rozpoczęciem cyklu swobodnego przyspieszania obrotów silnik i ewentualna turbosprężarka powinny pracować na obro­tach biegu jałowego. W przypadku silników wysokoprężnych o dużej mocy oznacza to odczekanie co najmniej 10 sekund po zwolnieniu pedału przyspieszenia.

2. W celu rozpoczęcia każdego cyklu swo­bodnego przyspieszenia obrotów należy na­cisnąć pedał przyspieszenia do oporu, szybko i płynnie (w czasie krótszym od jed­nej sekundy), lecz nie gwałtownie, tak aby uzyskać maksymalną dawkę paliwa, jaką może podać pompa wtryskowa.

3. Podczas każdego cyklu swobodnego przyspieszenia obrotów pedał przyspiesze­nia należy zwolnić po osiągnięciu przez sil­nik maksymalnej prędkości obrotowej lub, w przypadku pojazdów z automatyczną skrzynią biegów, prędkości podanej przez producenta, lub, jeśli nie została podana, dwóch trzecich prędkości maksymalnej. Można to sprawdzić poprzez odczyt prędkości obrotowej silnika lub pozostawienie wystarczającej ilości czasu od początku naciśnięcia pedału przyspieszenia do jego zwolnienia, co w przypadku pojazdów kate­gorii M2, M3, N2 i N3 wynosi co najmniej dwie sekundy.

4. Pojazdy uznaje się za niespełniające wy­mogów tylko wtedy, jeżeli średnie arytme­tyczne z co najmniej trzech ostatnich cykli swobodnego przyspieszenia obrotów prze­kraczają wartość dopuszczalną. Można to obliczyć poprzez pominięcie każdego po­miaru, który znacząco odbiega od średniej z pomiarów lub od wyniku innego oblicze­nia statystycznego uwzględniającego rozrzut pomiarów. Państwa członkowskie mogą ograniczyć liczbę cykli badań.

5. Aby uniknąć zbędnych badań, państwa członkowskie mogą zakwestionować po­jazdy, dla których zmierzone wartości zna­cznie przekraczają wartości dopuszczalne po mniej niż trzech cyklach swobodnego przyspieszenia obrotów lub po cyklach przedmuchiwania. Podobnie w celu uniknię­cia zbędnych badań państwa członkowskie mogą ocenić pozytywnie pojazdy, dla któ­rych zmierzone wartości są znacznie niższe od wartości dopuszczalnych po mniej niż trzech cyklach swobodnego przyspieszenia obrotów lub po cyklach przedmuchiwania.

3.3. Tłumienie zakłóceń elektromagnetycznych

Zakłócenia radiowe (X)2

Niezgodność z jakimikolwiek wymogami2.

X

8.4. Inne pozycje związane z ochroną środowiska

8.4.1. Wycieki płynów

Każdy nadmierny wyciek płynu innego niż woda, który może za­grażać środowisku lub stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa in­nych użytkowników drogi.

X

X

Stałe powstawanie kropli, które stanowi bardzo poważne ryzyko.

9. BADANIA DODATKOWE DOTYCZĄCE POJAZDÓW KATEGORII M2 I M3 DO PRZEWOZU OSÓB

9.1. Drzwi

9.1.1. Drzwi wejściowe i wyjściowe

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

a) Nieprawidłowe działanie.

X

b) Zły stan techniczny.

X

Prawdopodobieństwo spowodowania obrażeń.

X

c) Uszkodzenie awaryjnego otwierania drzwi.

X

d) Uszkodzenie urządzeń do zdalnego sterowania drzwi lub urzą­dzeń ostrzegawczych.

X

e) Niezgodność z wymogami1.

X

Niewystarczająca szerokość drzwi.

X

9.1.2. Wyjścia awaryjne

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania (w miarę możliwości).

a) Nieprawidłowe działanie.

X

b) Nieczytelne znaki wyjścia awaryjnego.

X

X

Brak znaków wyjścia awaryjnego.

c) Brak młotka do wybicia szyby.

X

d) Niezgodność z wymogami1.

X

Niewystarczająca szerokość lub zablokowany dostęp.

X

9.2. Odmgławianie i odmrażanie szyb (X)2

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

a) Nieprawidłowe działanie.

X

Wpływ na bezpieczne działanie pojazdu.

X

b) Przedostawanie się toksycznych gazów lub spalin do wnętrza przedziału kierowcy lub przedziału pasażerskiego.

X

Zagrożenie zdrowia osób znajdujących się w pojeździe.

X

c) Uszkodzenie układu odmrażania szyb (jeżeli jest wymagany).

X

9.3. Wentylacja i ogrzewanie (X)2

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

a) Nieprawidłowe działanie.

X

Zagrożenie zdrowia osób znajdujących się w pojeździe.

X

b) Przedostawanie się toksycznych gazów lub spalin do wnętrza przedziału kierowcy lub przedziału pasażerskiego.

X

Zagrożenie zdrowia osób znajdujących się w pojeździe.

X

9.4. Siedzenia

9.4.1. Siedzenia pasażerów (w tym siedzenia dla personelu pomocniczego)

Kontrola wzrokowa.

Siedzenia składane (jeżeli są dozwolone) nie działają automatycznie.

X

Siedzenia blokują wyjście awaryjne.

X

9.4.2. Siedzenie kierowcy (dodatkowe wymogi)

Kontrola wzrokowa.

a) Uszkodzenie urządzeń specjalnych, takich jak osłona przeciw­słoneczna.

X

Zakłócone pole widzenia.

X

b) Urządzenia chroniące kierowcę zamocowane niepewnie lub nie­zgodne z wymogami2.

X

Prawdopodobieństwo spowodowania obrażeń.

X

9.5. Oświetlenie wewnętrzne i urządzenia do wyświetlana celu podróży (X)2

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie.

Urządzenie uszkodzone lub niezgodne z wymogami1.

X

Nie działa w ogóle.

X

9.6. Przejścia, miejsca dla pasażerów stojących

Kontrola wzrokowa.

a) Niepewne zamocowanie podłogi.

X

Wpływ na stabilność.

X

b) Uszkodzone poręcze lub uchwyty.

X

Niepewne lub niemożliwe użycie.

X

c) Niezgodność z wymogami1.

X

Niewystarczająca szerokość lub przestrzeń.

X

9.1. Schody i stopnie

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania (w miarę możliwości).

a) Zły stan techniczny.

X

Uszkodzone.

X

W stopniu wpływającym na stabilność.

X

b) Nieprawidłowe działanie stopni chowanych.

X

c) Niezgodność z wymogami1.

X

Niewystarczająca szerokość lub przekroczona dozwolona wyso­kość.

X

9.8. System komunikacji z pasażerami (X)2

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

System uszkodzony.

X

Nie działa w ogóle.

X

9.9. Tablice informacyjne (X)2

Kontrola wzrokowa.

a) Brak tablic lub tablice błędne lub nieczytelne.

X

b) Niezgodne z wymogami1.

X

Nieprawdziwe informacje.

X

9.10. Wymogi dotyczące przewozu dzieci (X)2

9.10.1. Drzwi

Kontrola wzrokowa.

Zabezpieczenie drzwi niezgodne z wymogami1 dotyczącymi tej formy transportu.

X

9.10.2. Wyposażenie sygnalizacyjne i specjalne

Kontrola wzrokowa.

Brak wyposażenia sygnalizacyjnego lub specjalnego, lub wyposaże­nie niezgodne z wymogami1.

X

9.11. Wymogi dotyczące przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się (X)2

9.11.1. Drzwi, rampy i podnośniki

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

a) Nieprawidłowe działanie.

X

Wpływ na bezpieczne działanie.

X

b) Zły stan techniczny.

X

Wpływ na stabilność. Prawdopodobieństwo spowodowania ob­rażeń.

X

c) Uszkodzenie urządzeń sterujących.

X

Wpływ na bezpieczne działanie.

X

d) Uszkodzenie urządzeń ostrzegawczych.

X

Nie działają w ogóle.

X

e) Niezgodność z wymogami1.

X

9.11.2. Urządzenia zabezpieczające dla wózków inwalidzkich

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania, w miarę możliwości.

a) Nieprawidłowe działanie.

X

Wpływ na bezpieczne działanie.

X

b) Zły stan techniczny.

X

Wpływ na stabilność. Prawdopodobieństwo spowodowania ob­rażeń.

X

c) Uszkodzenie urządzeń sterujących.

X

Wpływ na bezpieczne działanie.

X

d) Niezgodna z wymogami1.

X

9.11.3. Wyposażenie sygnalizacyjne i specjalne

Kontrola wzrokowa.

Brak wyposażenia sygnalizacyjnego lub specjalnego, lub wyposaże­nie niezgodne z wymogami1.

X

9.12. Inne wyposażenie specjalne (X)2

9.12.1. Instalacje do przygotowywania posiłków

Kontrola wzrokowa.

a) Instalacja niezgodna z wymogami1.

X

b) Instalacja uszkodzona w stopniu stwarzającym zagrożenie dla użytkowników.

X

9.12.2. Instalacja sanitarna

Kontrola wzrokowa.

Instalacja niezgodna z wymogami1.

X

Prawdopodobieństwo spowodowania obrażeń.

X

9.12.3. Inne urządzenia (np. systemy audiowizualne)

Kontrola wzrokowa.

Niezgodność z wymogami1.

X

Wpływ na bezpieczne działanie pojazdu.

X

(1) Kategorie pojazdów poza zakresem stosowania niniejszej dyrektywy zostały uwzględnione w celach orientacyjnych.

(2) 43 % w odniesieniu do naczep homologowanych przed dniem 1 stycznia 2012 r.

(3) 48 % dla pojazdów bez układu przeciwblokującego ABS lub pojazdów, które otrzymały homologację typu przed dniem 1 października 1991 r.

(4) 45 % dla pojazdów zarejestrowanych po 1988 r. lub po dniu określonym w wymogach, w zależności która data przypada później.

(5) 43 % dla naczep i przyczep z dyszlem zarejestrowanych po 1988 r. lub począwszy od daty określonej w wymogach, zależnie od tego, która z nich jest późniejsza.

(6) Na przykład 2,5 m/s2 dla pojazdów kategorii N1, N2 i N3 zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 2012 r.

(7) Pojazdy, które otrzymały homologację typu zgodnie z dyrektywą 70/220/EWG, załącznikiem I tabela 1 (Euro 5) do rozporządzenia (WE) nr 715/2007, dyrektywą 88/77/EWG i dyrektywą 2005/55/WE.

(8) Pojazdy, które otrzymały homologację typu zgodnie z załącznikiem I tabela 2 (Euro 6) do rozporządzenia (WE) nr 715/2007 i rozporządzeniem (WE) nr 595/2009 (Euro VI).

(9) Pojazdy, które otrzymały homologację typu zgodnie z wartościami granicznymi z wiersza B w pkt 5.3.1.4 załącznika I do dyrektywy 70/220/EWG zmienionej dyrektywą 98/69/WE lub późniejszą; wiersza B1, B2 lub C w pkt 6.2.1 załącznika I do dyrektywy 88/77/EWG, lub zarejestrowane lub dopuszczone do ruchu po raz pierwszy po dniu 1 lipca 2008 r.

UWAGI:

1 "Wymogi" są określone w homologacji typu w dniu zatwierdzenia, pierwszej rejestracji lub pierwszego dopuszczenia do ruchu, a także zgodnie z obowiązkami w zakresie modernizacji lub przepisami krajowymi w państwie rejestracji pojazdu. Te kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający mają zastosowanie wyłącznie wtedy, gdy sprawdzono zgodność z wymogami.

2 (X) oznacza pozycje, które dotyczą stanu technicznego pojazdu i jego zdatności do ruchu drogowego, ale ich kontrola nie jest niezbędna w ramach badania zdatności do ruchu.

3 Niebezpieczna przeróbka oznacza przeróbkę mającą niekorzystny wpływ na bezpieczeństwo pojazdu na drodze lub mającą nieproporcjonalnie niekorzystny wpływ na środowisko.".

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00