Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2014-10-03 do 2020-01-01
Wersja archiwalna od 2014-10-03 do 2020-01-01
archiwalny
Alerty
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 970/2014
z dnia 12 września 2014 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 677/2011 ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze dotyczące funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym (ATM)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzenie ramowe) (1) , w szczególności jego art. 11,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 551/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie organizacji i użytkowania przestrzeni powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzenie w sprawie przestrzeni powietrznej) (2) , w szczególności jego art. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 551/2004 funkcje sieciowe służą poprawie ogólnej skuteczności działania sieci ATM oraz wspieraniu inicjatyw na szczeblu krajowym i na szczeblu funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej.
(2) Zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 677/2011 (3) Komisja miała dokonać przeglądu skuteczności realizacji funkcji sieciowych najpóźniej do dnia 31 grudnia 2013 r. , należycie uwzględniając przy tym okresy odniesienia dla systemu skuteczności działania. W wyniku pierwszego przeglądu podkreślono potrzebę poprawy powiązanych ram prawnych w pewnych obszarach, w szczególności w odniesieniu do zadań, zarządzania i budżetu menedżera sieci i do relacji z państwami trzecimi.
(3) Zadania powierzone menedżerowi sieci wymagają wieloletniego programu prac i związanego z nim budżetu, ustaleń roboczych między menedżerem sieci a zarządzającym procesem wdrażania oraz doraźnych działań służących identyfikacji zagrożeń bezpieczeństwa na poziomie sieci. Należy zatem wprowadzić odpowiednie ustalenia w tym zakresie.
(4) Cele strategiczne zawarte w planie strategicznym sieci powinny być należycie uwzględnione w planach biznesowych zainteresowanych stron zaangażowanych w działalność operacyjną. Należy również sprecyzować procedurę przyjmowania wspomnianego planu.
(5) Kadra kierownicza zainteresowanych stron zaangażowanych w działalność operacyjną powinna doradzać Radzie ds. Zarządzania Siecią w kwestiach operacyjnych.
(6) Rada ds. Zarządzania Siecią powinna określić ostateczną wersję wieloletniego programu prac menedżera sieci i planu skuteczności działania sieci, w oparciu o projekty tych planów przygotowane przez menedżera sieci. Plan skuteczności działania sieci jest następnie przedkładany Komisji zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 390/2013 (4) . Rada ds. Zarządzania Siecią powinna także wydać opinię na temat dodatkowych funkcji, które mogą zostać powierzone menedżerowi sieci, oraz mechanizmów współpracy z państwami trzecimi.
(7) Aby umożliwić ograniczenie skutków sytuacji kryzysowej w sieci, Europejska Komórka Koordynacji Kryzysowej ds. Lotnictwa (ang. European Aviation Crisis Coordination Cell , EACCC) powinna współpracować z siecią centralnych krajowych punktów kontaktowych i przeprowadzać ćwiczenia przygotowujące do reagowania w przypadku rzeczywistej sytuacji kryzysowej w sieci.
(8) Menedżer sieci powinien dysponować odpowiednim budżetem umożliwiającym mu osiągnięcie docelowych parametrów określonych w systemie skuteczności działania i realizację swego programu prac. Budżet ten należy wyodrębnić z ogólnego budżetu organizacji wyznaczonej do pełnienia funkcji menedżera sieci, jeśli organizacja ta pełni również jakiekolwiek inne funkcje.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 677/2011.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej ustanowionego na mocy art. 5 rozporządzenia (WE) nr 549/2004,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 677/2011 wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 4 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a) lit. i) otrzymuje brzmienie:
„ i) wspiera poszczególne zainteresowane strony zaangażowane w działalność operacyjną w wykonaniu nałożonych na nie obowiązków, we wdrażaniu systemów i procedur dotyczących zarządzania ruchem lotniczym lub służb żeglugi powietrznej (ATM/ANS) zgodnie z centralnym planem ATM, w szczególności wspólnych projektów, o których mowa w art. 15a ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady (*)
;
b) dodaje się lit. l)-q) w brzmieniu:
„ l) opracowuje i aktualizuje program prac i powiązany budżet, zapewniające wieloletnie ramy działania;
m) przyczynia się do wdrażania SESAR zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 409/2013 (**) , w szczególności jego art. 9 ust. 7 lit. a);
n) realizuje program prac i wykonuje roczny budżet;
o) sporządza plan skuteczności działania sieci zgodnie z art. 6 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 390/2013;
p) identyfikuje zagrożenia dla bezpieczeństwa operacyjnego na poziomie sieci i dokonuje oceny związanego z nimi ryzyka w odniesieniu do bezpieczeństwa sieci;
q) przedstawia Komisji system ostrzegawczy lub alarmowy, oparty na analizie planów lotu, w celu monitorowania przestrzegania zakazów wykonywania przewozów, które zostały nałożone na przewoźników lotniczych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady (***) , lub innych środków bezpieczeństwa i ochrony.
;
2) w art. 5 wprowadza się następujące zmiany:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„ 2. Plan strategiczny sieci opracowywany jest na podstawie wzoru przedstawionego w załączniku IV. Komisja przyjmuje wspomniany plan zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 549/2004, po zatwierdzeniu projektu planu strategicznego sieci przez Radę ds. Zarządzania Siecią. ”;
b) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„ 5. Zainteresowane strony zaangażowane w działalność operacyjną w należyty sposób uwzględniają plan strategiczny sieci. ”;
3) w art. 14 ust. 1 dodaje się zdanie w brzmieniu:
„ Ustanawia się grupę roboczą złożoną z dyrektorów operacyjnych zainteresowanych stron zaangażowanych w działalność operacyjną lub przedstawicieli odpowiednich stowarzyszeń, której zadaniem jest doradzanie Radzie ds. Zarządzania Siecią w kwestiach operacyjnych. ”;
4) w art. 16 wprowadza się następujące zmiany:
a) w ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
(i) lit. a) otrzymuje brzmienie:
„ a) zatwierdzanie projektu planu strategicznego sieci; ”;
(ii) w ust. 1 dodaje się litery w brzmieniu:
„ o) zatwierdzanie programu prac, o którym mowa w art. 4 ust. 1 lit. l), i monitorowanie jego realizacji;
p) zatwierdzanie planu skuteczności działania sieci, o którym mowa w art. 4 ust. 1 lit. o);
q) wydawanie opinii na temat ewentualnych dodatkowych funkcji, które można powierzyć menedżerowi sieci w zastosowaniu art. 6 ust. 3 lub art. 6 ust. 4 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 551/2004;
r) zatwierdzanie mechanizmów współpracy, o których mowa w art. 22. ”;
b) ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„ 8. Decyzje, o których mowa w ust. 1 lit. a)-d), g), i), l), m) oraz o)-r), są przyjmowane przez Radę ds. Zarządzania Siecią zwykłą większością głosów jej członków. ”;
5) art. 18 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„ 2. Stałymi członkami EACCC są: jeden przedstawiciel państwa członkowskiego sprawującego prezydencję Rady, jeden przedstawiciel Komisji, jeden przedstawiciel Agencji, jeden przedstawiciel Eurocontrol, jeden przedstawiciel menedżera sieci, jeden przedstawiciel władz wojskowych, jeden przedstawiciel instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, jeden przedstawiciel portów lotniczych oraz jeden przedstawiciel użytkowników przestrzeni powietrznej. ”;
6) w art. 19 ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a) lit. b) otrzymuje brzmienie:
„ b) wspieranie uruchamiania i koordynacji planów awaryjnych na poziomie państw członkowskich, w szczególności poprzez sieć centralnych krajowych punktów kontaktowych; ”;
b) dodaje się lit. f) w brzmieniu:
„ f) organizowanie, wspieranie realizacji lub realizowanie programu ćwiczeń na wypadek sytuacji kryzysowej, przeprowadzanych z udziałem państw członkowskich oraz zainteresowanych stron zaangażowanych w działalność operacyjną i mających na celu przygotowanie do reagowania w przypadku rzeczywistej sytuacji kryzysowej w sieci. ”;
7) art. 22 otrzymuje brzmienie:
„ Artykuł 22
Stosunki z państwami trzecimi
1. Państwa trzecie wraz ze swoimi zainteresowanymi stronami zaangażowanymi w działalność operacyjną mogą uczestniczyć w pracach menedżera sieci.
2. Menedżer sieci może, w przypadku gdy ma to bezpośredni wpływ na skuteczność działania sieci, wprowadzić mechanizmy współpracy z instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej mającymi siedzibę w państwach trzecich innych niż te określone w art. 2 pkt 21 w regionie europejskim (EUR) i regionie afrykańskim (AFI) ICAO.
3. Aby lepiej pełnić funkcję zarządzania przepływem ruchu lotniczego, o której mowa w art. 3 ust. 5, menedżer sieci może, w przypadku gdy ma to bezpośredni wpływ na skuteczność działania sieci, wprowadzić również mechanizmy współpracy z instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej działającymi w regionach innych niż regiony EUR i AFI ICAO, pod warunkiem że działania w ramach takiej współpracy są bezpośrednio związane z poprawą skuteczności działania sieci. ”;
8) art. 23 otrzymuje brzmienie:
„ Artykuł 23
Finansowanie i budżet menedżera sieci
1. Państwa członkowskie podejmują niezbędne środki celem finansowania funkcji sieciowych powierzonych menedżerowi sieci w oparciu o opłaty za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej. Menedżer sieci określa swoje koszty w sposób jasny i przejrzysty.
2. Budżet menedżera sieci w szczególności:
a) przewiduje dostateczną ilość środków finansowych umożliwiającą menedżerowi sieci osiągnięcie docelowych parametrów skuteczności działania zgodnie z art. 6 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 390/2013;
b) przewiduje dostateczną ilość środków finansowych umożliwiającą menedżerowi sieci realizację programu prac menedżera sieci, o którym mowa w art. 4 ust. 1 lit. l) niniejszego rozporządzenia;
c) jest wyodrębniony na osobnych rachunkach, jeśli organizacja wyznaczona do pełnienia funkcji menedżera sieci wykonuje również czynności inne niż te, o których mowa w art. 4.
3. Jeśli budżet menedżera sieci na bieżący rok nie zostanie zatwierdzony, menedżer sieci stosuje odpowiednie środki w celu zapewnienia działania mechanizmów awaryjnych umożliwiających ciągłość działania funkcji sieciowych. ”.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej .
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 12 września 2014 r.
| W imieniu Komisji |
| José Manuel BARROSO |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 1.
(2) Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 20.
(3) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 677/2011 z dnia 7 lipca 2011 r. ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze dotyczące funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym (ATM) oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 691/2010 (Dz.U. L 185 z 15.7.2011, s. 1).
(4) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 390/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające system skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych (Dz.U. L 128 z 9.5.2013, s. 1).
(*) Rozporządzenie (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służb nawigacji lotniczej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 10).”.
(**) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 409/2013 z dnia 3 maja 2013 r. w sprawie definicji wspólnych projektów, ustanowienia systemu zarządzania i określenia zachęt wspierających wdrożenie europejskiego centralnego planu zarządzania ruchem lotniczym (Dz.U. L 123 z 4.5.2013, s. 1).
(***) Rozporządzenie (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 grudnia 2005 r. w sprawie ustanowienia wspólnotowego wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty i informowania pasażerów korzystających z transportu lotniczego o tożsamości przewoźnika lotniczego wykonującego przewóz oraz uchylające art. 9 dyrektywy 2004/36/WE (Dz.U. L 344 z 27.12.2005, s. 15).”