Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2014-04-03
Wersja aktualna od 2014-04-03
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji Europejskiego GNSS za rok budżetowy 2012
PARLAMENT EUROPEJSKI,
— uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Agencji Europejskiego GNSS za rok budżetowy 2012,
— uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Europejskiego GNSS za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji (1) ,
— uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
— uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2) , w szczególności jego art. 185,
— uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (3) , w szczególności jego art. 208,
— uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 912/2010 z dnia 22 września 2010 r. ustanawiające Agencję Europejskiego GNSS (4) , w szczególności jego art. 14,
— uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5) ,
— uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (6) , w szczególności jego art. 108,
— uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu,
— uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0223/2014),
A. mając na uwadze, że według sprawozdania finansowego Agencji Europejskiego GNSS (zwanej dalej „ Agencją ” ) jej budżet na rok budżetowy 2012 wyniósł 20 848 718 EUR, co stanowi zmniejszenie o 46,12 % w porównaniu z 2011 r.,
B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne Agencji za rok finansowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe,
Zarządzanie budżetem i finansami
1. zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2012 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 100 % oraz że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 99,99 %;
Zobowiązania i przeniesienia
2. stwierdza - na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego - że ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wyniósł blisko 100 % we wszystkich tytułach;
3. zauważa, że w tytule II (wydatki administracyjne) stwierdzono jednak stosunkowo wysoki poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wynoszący 1 700 000 euro (38 %); przyjmuje do wiadomości, że było to częściowo spowodowane zdarzeniami, na które Agencja nie miała wpływu, takimi jak przeniesienie jej siedziby do Pragi we wrześniu 2012 r. ( 400 000 EUR) oraz utworzenie centrum monitorowania bezpieczeństwa systemu Galileo ( 400 000 EUR), które wiązały się z koniecznością nabycia określonych towarów i usług w ostatnim kwartale roku; stwierdza też, że w grudniu 2012 r. podpisano kilka umów dotyczących usług informatycznych i prawnych, przewidzianych w programie prac na 2013 r.;
Przesunięcia
4. zauważa, że w listopadzie 2012 r. kwota 700 000 EUR została przesunięta z tytułu I (wydatki na personel) do tytułu II;
Procedury przetargowe i procedury naboru
5. stwierdza z zaniepokojeniem, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził istnienie uchybień w kontrolowanej procedurze rekrutacji, które wpłynęły na przejrzystość i równe traktowanie, a mianowicie fakt, że nie wyznaczono progów punktowych dopuszczających do egzaminów pisemnych i ustnych czy warunkujących umieszczenie na liście odpowiednich kandydatów, oraz fakt, że ogłoszenia o naborze nie zawierały informacji o możliwości odwołania się dla odrzuconych kandydatów;
6. zauważa, że Trybunał w swoim rocznym sprawozdaniu z kontroli za 2012 r. nie przedstawił uwag dotyczących procedur udzielania zamówień przez Agencję;
Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość
7. ubolewa, że Agencja nie odpowiedziała na pytania zawarte w kwestionariuszu dotyczącym zarządzania konfliktami interesów i zapobiegania im; wzywa Agencję do zdania organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania z działań wdrożonych w celu spełnienia zaleceń specjalnego sprawozdania nr 15/2012 Trybunału Obrachunkowego oraz zaleceń Parlamentu stanowiących, że wszystkie agencje mają opracować i wdrożyć kompleksową politykę i procedury niezależności, określając m.in. mechanizm stosowany w przypadku nadużycia zaufania oraz wyraźne kary, lub zmienić te istniejące obecnie;
8. zauważa, że CV i deklaracje o braku konfliktu interesów członków zarządu oraz deklaracje o braku konfliktu interesów dyrektora wykonawczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla nie są publicznie dostępne; wzywa Agencję do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;
Kontrola wewnętrzna
9. na podstawie informacji uzyskanych od Agencji stwierdza, że w 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła ocenę ryzyka oraz zobowiązanie do monitorowania zgodnie ze strategicznym planem kontroli Agencji; stwierdza, że nie wydano otwarcie krytycznych ani szczególnie ważnych zaleceń wynikających z poprzednich sprawozdań Służby Audytu Wewnętrznego; zauważa jednak, że w trakcie prowadzenia analizy ryzyka Służba Audytu Wewnętrznego zauważyła pewne procesy charakteryzujące się wysokim ryzykiem naturalnym, które nie mogły zostać uznane za mogące podlegać audytowi w ramach planu kontroli, ponieważ kontrole oceniono jako brakujące lub niewystarczające; zauważa, że kierownictwo Agencji przedstawiło plan działania mający na celu odpowiednie zaradzenie tym uchybieniom;
Wyniki
10. zwraca się do Agencji o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów swojej pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem swojej strony internetowej;
11. w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. (7) w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
(1) Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 261.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
(4) Dz.U. L 276 z 20.10.2010, s. 11.
(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(6) Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
(7) Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).