Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2014-04-03
Wersja aktualna od 2014-04-03
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2012
PARLAMENT EUROPEJSKI,
— uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2012,
— uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Fundacji (1) ,
— uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
— uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2) ( „ rozporządzenie finansowe ” ), w szczególności jego art. 185,
— uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (3) , w szczególności jego art. 208,
— uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1365/75 z dnia 26 maja 1975 r. w sprawie utworzenia Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (4) , w szczególności jego art. 16,
— uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5) ,
— uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (6) , w szczególności jego art. 108,
— uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium,
— uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0183/2014),
A. mając na uwadze, że według sprawozdań finansowych Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy ( „ Fundacji ” ) jej ostateczny budżet na rok budżetowy 2012 wyniósł 21 430 000 EUR, co stanowi wzrost o 4,03 % w porównaniu z 2011 r.,
B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Fundacji za rok budżetowy 2012 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw sprawozdania zostały przeprowadzone zgodnie z prawem i prawidłowo,
1. z zadowoleniem przyjmuje wkład Fundacji w propagowanie wiedzy na temat warunków życia i pracy w Unii w okresie, kiedy warunki te ulegają dalszemu pogorszeniu w niektórych państwach członkowskich; przypomina publikację całościowego sprawozdania z piątej Europejskiej ankiety w sprawie warunków pracy, zawierającej ważne ustalenia na temat tendencji dotyczących jakości pracy, zrównoważonej pracy i starzenia się siły roboczej, zdrowia i dobrostanu, czasu pracy oraz równowagi między życiem zawodowym a prywatnym;
2. odnotowuje, że program roczny na rok 2012 był ostatnim w ramach czteroletniego programu Fundacji na lata 2009-2012; wyraża zadowolenie, że Fundacja szybko zareagowała na spowodowane kryzysem gospodarczym zmiany priorytetów politycznych, uruchamiając nowe projekty związane z priorytetowymi tematami, takimi jak społeczne skutki kryzysu, naprawa gospodarcza, tworzenie miejsc pracy, zmiany demograficzne i zrównoważony sektor publiczny;
Zarządzanie budżetem i finansami
3. zauważa, że w tytułach I i II wskaźnik wykonania budżetu wyniósł odpowiednio 98 % i 82 %;
Środki przeniesione
4. zauważa, że w tytule III zanotowano wprawdzie wysoki poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania (50 %, tj. 3 688 996 EUR), jednak odpowiada to harmonogramowi płatności i odzwierciedla wieloletni charakter działań Fundacji; zauważa, że znaczna część przeniesień w tytule III (71 %) dotyczy dwóch projektów, w ramach których działania realizowano zgodnie z planem i z rocznym programem prac;
Przesunięcia
5. z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami w ramach kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przesunięć w 2012 r. nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych; wyraża uznanie dla Fundacji za dobre planowanie budżetowe;
Procedury udzielania zamówień publicznych i procedury naboru pracowników
6. zauważa, że w odniesieniu do 2012 r. ani wybrane do kontroli transakcje, ani inne ustalenia kontroli nie dały podstaw do sformułowania przez Trybunał Obrachunkowy w rocznym sprawozdaniu z kontroli uwag dotyczących procedur zamówień publicznych Fundacji;
7. zauważa, że Trybunał Obrachunkowy w swoim rocznym sprawozdaniu z kontroli za 2012 r. nie zawarł uwag dotyczących procedur Fundacji w zakresie naboru pracowników;
Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość
8. stwierdza na podstawie informacji przekazanych przez Fundację, że od 2011 r. ustanowiła ona system monitorowania potencjalnych konfliktów interesów członków Rady Zarządzającej oraz sprawozdawczości w tym zakresie i że odpowiednie formularze są opublikowane na stronie internetowej Fundacji; przyjmuje ponadto do wiadomości, że Rada Zarządzająca Fundacji przeprowadziła dyskusję dotyczącą kompleksowej strategii w sprawie wykrywania konfliktów interesów i zarządzania nimi na swoim posiedzeniu w dniu 25 października 2013 r. oraz że na tej podstawie dobiega obecnie końca tworzenie strategii politycznej, w celu jej publikacji w pierwszym kwartale 2014 r.; wzywa Fundację do przedstawienia przyjętego dokumentu organowi udzielającemu absolutorium;
9. zauważa, że życiorysy członków Rady Zarządzającej i deklaracje o braku konfliktu interesów dyrektora wykonawczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla nie są publicznie dostępne; wzywa Fundację do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;
Kontrola wewnętrzna
10. stwierdza na podstawie informacji przekazanych przez Fundację, że w 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła kontrolę mającą na celu dostarczenie niezależnego poświadczenia adekwatności i skutecznego wdrażania systemu kontroli wewnętrznej w kontekście sporządzania rocznego sprawozdania z działalności oraz, w szczególności, wydania poświadczenia wiarygodności dyrektora;
11. zauważa, że IAS podczas kontroli odnotowała szereg mocnych stron oraz że jest zdania, że system kontroli wewnętrznej Fundacji daje wystarczające gwarancje w zakresie urzeczywistnienia tych celów; zauważa jednak, że wydano 12 zaleceń, z których jedno zostało zaklasyfikowane jako „ bardzo ważne ” ; zauważa, że zalecenia te są właśnie w trakcie realizacji;
12. z zadowoleniem zauważa, że zalecenia IAS wydane w kontekście jej wcześniejszych kontroli zostały odpowiednio zrealizowane;
Wyniki
13. zwraca się do Fundacji o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów swojej pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem swojej strony internetowej;
14. w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. (7) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
(1) Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 221.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
(4) Dz.U. L 139 z 30.5.1975, s. 1.
(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(6) Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
(7) Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).