Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2014-04-03
Wersja aktualna od 2014-04-03
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2012
PARLAMENT EUROPEJSKI,
— uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2012,
— uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji (1) ,
— uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
— uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2) ( „ rozporządzenie finansowe ” ), w szczególności jego art. 185,
— uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (3) , w szczególności jego art. 208,
— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2062/94 z dnia 18 lipca 1994 r. ustanawiające Europejską Agencję Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy (4) , w szczególności jego art. 14,
— uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5) ,
— uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE, Euratom) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (6) , w szczególności jego art. 108,
— uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium z wykonania budżetu,
— uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0193/2014),
A. mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (zwanej dalej „ Agencją ” ) jej budżet na rok 2012 wyniósł 15 260 512 EUR, co stanowi wzrost o 6,95 % w porównaniu z 2011 r.,
B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne Agencji za rok finansowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe,
1. z zadowoleniem przyjmuje stały wkład Agencji w promowanie w Unii wysokich standardów bezpieczeństwa i higieny w miejscu pracy; zwraca uwagę na ważne kluczowe działania Agencji w 2012 r., takie jak projekt „ Prognozy ” dotyczący ryzyka związanego z zielonymi miejscami pracy oraz rozpoczęcie kampanii „ Zdrowe miejsca pracy ” ; oczekuje na nowy wieloletni program strategiczny Agencji, który jest ściśle powiązany z celami strategii „ Europa 2020 ” i będzie wspierał bardzo potrzebną i wyczekiwaną unijną strategię bezpieczeństwa i higieny pracy na lata 2013-2020;
Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011
2. na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego zauważa, że dwa z czterech działań naprawczych podjętych w związku z zeszłorocznymi uwagami są „ zrealizowane ” , podczas gdy dwa są „ w trakcie realizacji ”;
3. na podstawie informacji uzyskanych od Agencji uznaje, że:
— zgłosiła ona zmniejszenie wskaźnika anulowania środków w odniesieniu do roku 2012 do 5,7 % w porównaniu z 8 % w roku 2011; zauważa ponadto, że od 2014 r. będzie wdrażany model ABB, aby jeszcze usprawnić ogólne wewnętrzne planowanie i monitorowanie rocznego planu zarządzania Agencji, zapewniając tym samym lepsze wykonanie budżetu,
— choć regulamin finansowy Agencji oraz przepisy wykonawcze do tego regulaminu zakładają sporządzanie spisu z natury co najmniej co trzy lata, ostatni spis z natury został sporządzony w 2012 r.,
— Agencja przyjęła projekt umowy z państwem przyjmującym dotyczącej siedziby, aby uniknąć dalszych opóźnień w negocjacjach;
Zarządzanie budżetem i finansami
4. zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2012 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 94,64 %, natomiast wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 73,43 %;
Zobowiązania i przeniesienia
5. zauważa z zaniepokojeniem, że na 2013 r. przeniesiono 3 200 000 EUR (22 % budżetu) oraz że poziom przeniesionych zaciągniętych zobowiązań jest wysoki w tytule II (36 %) i w tytule III (33 %); uznaje, że w przypadku tytułu II było to spowodowane głównie przedłużeniem rocznych umów w dziedzinie informatyki, zawartych zgodnie z planem w czwartym kwartale 2012 r.; uznaje, że w tytule III wysoki poziom przeniesień jest związany z wieloletnim charakterem dużych projektów oraz z opóźnieniami w przyznaniu określonych zamówień;
6. zauważa, że wskaźnik anulowania środków w tytule I w 2012 r. wyniósł 9,5 %; uznaje, że ten wskaźnik anulowania był głównie następstwem zamrożenia procedur naboru i niewypłacenia przewidywanej podwyżki wynagrodzeń;
Przesunięcia
7. z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami w ramach kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przeniesień w roku 2012 nie wykraczają poza ramy określone w przepisach finansowych; wyraża uznanie dla Agencji za dobre planowanie budżetowe;
Procedury przetargowe i procedury naboru
8. zauważa, że w odniesieniu do 2012 r. ani wybrane do kontroli transakcje, ani inne ustalenia kontroli nie dały podstaw do sformułowania przez Trybunał Obrachunkowy w rocznym sprawozdaniu z kontroli jakichkolwiek uwag dotyczących procedur przetargowych Agencji;
9. zauważa, że w swoim rocznym sprawozdaniu z kontroli za 2012 r. Trybunał Obrachunkowy nie przedstawił uwag dotyczących procedur naboru Agencji;
Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość
10. uznaje, że Agencja przyjmie w 2014 r. strategię zapobiegania konfliktom interesów w oparciu o wytyczne Komisji dotyczące zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w zdecentralizowanych agencjach UE; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o przyjęciu takiej strategii;
11. zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków Rady Zarządzającej, dyrektora wykonawczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla nie są publicznie dostępne; wzywa Agencję do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;
Audyt wewnętrzny
12. na podstawie informacji od Agencji uznaje, że w 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła dogłębną ocenę ryzyka i przedstawiła swój ostateczny strategiczny plan audytu na okres 2013-2015, który został zatwierdzony przez dyrektora i Radę Zarządzającą Agencji; zauważa, że IAS skontrolowała również zarządzanie umowami i procedury przetargowe, po czym wydała siedem zaleceń (żadnego krytycznego, dwa bardzo ważne), które są teraz wdrażane; zwraca uwagę, że IAS przyjrzała się również swoim wcześniejszym zaleceniom i stwierdziła, że żadne krytyczne zalecenia nie pozostają niewdrożone i że wdrażanie dwóch bardzo ważnych zaleceń jest w trakcie;
Wyniki
13. zwraca się do Agencji o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów jej pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem jej strony internetowej;
14. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. (7) w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
(1) Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 275.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
(4) Dz.U. L 216 z 20.8.1994, s. 1.
(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(6) Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
(7) Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).