Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2014 nr 266 str. 268
Wersja aktualna od 2014-04-03
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2014 nr 266 str. 268
Wersja aktualna od 2014-04-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

— uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2012,

— uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Fundacji (1) ,

— uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),

— uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2) , w szczególności jego art. 185,

— uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (3) , w szczególności jego art. 208,

— uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1339/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. ustanawiające Europejską Fundację Kształcenia (4) , w szczególności jego art. 17,

— uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5) ,

— uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (6) , w szczególności jego art. 108,

— uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium z wykonania budżetu,

— uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0182/2014),

A. mając na uwadze, że według sprawozdań finansowych Europejskiej Fundacji Kształcenia ( „ Fundacji ” ) jej budżet na rok budżetowy 2012 wyniósł 20 144 530 EUR, co stanowi wzrost o 1,48 % w porównaniu z 2011 r.,

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Fundacji za rok budżetowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe,

1. zwraca uwagę na istotną rolę Fundacji w przyczynianiu się do poprawy rozwoju kapitału ludzkiego w krajach partnerskich; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje realizację celów określonych w programie prac, czego potwierdzeniem jest większa liczba zrealizowanych zadań wewnętrznych w 2012 r. przedstawiona szczegółowo w rocznym sprawozdaniu z działalności; zwraca uwagę na akcentowanie w działalności Fundacji ważnych kwestii dotyczących zatrudnienia młodych ludzi oraz ponawiany nacisk na kształcenie i szkolenie zawodowe, aspekt rozwoju umiejętności w ramach MŚP oraz procesy migracyjne;

2. posiłkując się sprawozdaniem finansowym Fundacji, zauważa z ubolewaniem, że w 2012 r. nie udało się rozwiązać problemu siedziby Fundacji mimo podjęcia działań prewencyjnych i łagodzących; z zadowoleniem przyjmuje porozumienie zawarte w 2013 r. z władzami regionalnymi, które zapewnia kontynuację działań Fundacji w latach 2013-2015;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011

3. stwierdza na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, że działania naprawcze podjęte w reakcji na uwagi złożone w poprzednim roku zostały zrealizowane;

4. stwierdza na podstawie informacji przekazanych przez Fundację, że:

— Fundacja blisko współpracuje z Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (CEDEFOP) m.in. w sprawach administracyjnych oraz w kontekście rocznego programu wspólnych działań załączonego do rocznego programu działań każdej agencji i opisywanego w sprawozdaniach własnych tych agencji z rocznej działalności,

— w głównych obszarach tematycznych w ramach koordynacji DG EAC Fundacja i CEDEFOP przygotują wspólne projekty zorientowane na maksymalizację wartości dodanej płynącej ze współpracy tych dwu bardzo różnych agencji; zauważa, że obszarem trwającej współpracy są kwestie związane z procesem kopenhasko-brugijskim,

— Fundacja również blisko współpracuje z Europejską Fundacją na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy na mocy umowy o współpracy obejmującej roczny plan wspólnych działań; zauważa, że chociaż Fundacja nie ma zainteresowań wspólnych z Europejską Agencją Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy, chętnie podejmie współpracę w ramach każdej inicjatywy Komisji mającej na celu wykorzystanie ekonomii skali i zwiększenie skuteczności działań wszystkich agencji;

Zarządzanie budżetem i finansami

5. zauważa, że działania w zakresie monitorowania budżetu w roku budżetowym 2012 umożliwiły wykonanie budżetu w 99,91 %; zauważa, że wskaźnik wykonania środków przeznaczonych na zobowiązania i płatności wyniósł 95,49 %;

Zobowiązania i przeniesienia

6. stwierdza na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, że w 2012 r. ogólny poziom zaciągniętych zobowiązań wyniósł 99,9 %, co świadczy o terminowości zaciągania zobowiązań; zauważa jednak, że poziom środków na zaciągnięte zobowiązania przeniesionych na 2013 r. był wysoki w tytule II (wydatki administracyjne), gdzie wyniósł 600 000 EUR (36,8 %); z uznaniem stwierdza, że główne przyczyny powyższego to otrzymanie z opóźnieniem faktur za wykonane w 2012 r. usługi związane z budynkami ( 300 000 EUR) oraz szereg zamówień na sprzęt i oprogramowanie komputerowe ( 300 000 EUR) złożonych zgodnie z planem w ostatnich miesiącach 2012 r., lecz zrealizowanych dopiero w roku 2013;

Przesunięcia

7. zauważa z zadowoleniem, że według sprawozdania Fundacji z rocznej działalności oraz wyników kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przesunięć w 2012 r. nie przekroczył granic ustalonych w przepisach finansowych; wyraża uznanie dla prawidłowego planowania budżetowego Fundacji;

Procedury zamówień publicznych i rekrutacji

8. zauważa, że w odniesieniu do 2012 r. ani wybrane do kontroli transakcje, ani inne wyniki kontroli nie dały podstaw do sformułowania przez Trybunał Obrachunkowy w sprawozdaniu z kontroli rocznej jakichkolwiek uwag dotyczących procedur zamówień publicznych Fundacji;

9. zauważa, że Trybunał Obrachunkowy w swoim sprawozdaniu z kontroli rocznej za rok 2012 nie zawarł żadnych uwag dotyczących procedur rekrutacyjnych Fundacji;

10. z zadowoleniem przyjmuje działania podjęte przez Fundację w reakcji na wyrażane obawy dotyczące braku polityki gospodarowania środkami pieniężnymi oraz przejrzystości procedur rekrutacyjnych;

11. wyraża ubolewanie, że rada zarządzająca nie poinformowała Parlamentu o zamiarze przedłużenia kadencji dyrektora przed przyjęciem oficjalnej decyzji, jak przewiduje art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1339/2008; przypomina, że procedura ta jest przeprowadzana niezależnie od wysokich kwalifikacji osoby piastującej stanowisko dyrektora; domaga się pełnego poszanowania roli i uprawnień Parlamentu przewidzianych w ww. rozporządzeniu.

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

12. z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie w czerwcu 2013 r. wytycznych w sprawie zapobiegania konfliktom i zarządzania nimi; wzywa Fundację do udostępnienia tych wytycznych na jej stronie internetowej;

13. zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków zarządu oraz deklaracje o braku konfliktu interesów dyrektora wykonawczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla nie są publicznie dostępne; wzywa Fundację do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Kontrola wewnętrzna

14. stwierdza na podstawie informacji przekazanych przez Fundację, że na dzień 23 maja 2013 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) formalnie zamknęła 12 z 14 zaleceń sformułowanych w wyniku przeprowadzonej przez IAS w 2011 r. kontroli komunikacji oraz że Fundacji nie pozostały do wdrożenia żadne inne zalecenia uznane za „ bardzo ważne ” ; zauważa jednak, że niezamknięte pozostają wciąż dwa - oba uznane za „ ważne ” - zalecenia z kontroli IAS z 2011 r. w sprawie zewnętrznej i wewnętrznej komunikacji, z których jedno uznaje się za wdrożone przez Fundację i obecnie oczekujące na weryfikację i zamknięcie przez IAS, a drugie będące w trakcie wdrażania, co zgodnie z planem działań ma się zakończyć w 2013 r.;

Wyniki

15. zwraca się do Fundacji o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów jej pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem jej strony internetowej;

16. w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. (7) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.


(1) Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 206.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.

(4) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 82.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(6) Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.

(7) Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00