Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2014-04-03
Wersja aktualna od 2014-04-03
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2012
PARLAMENT EUROPEJSKI,
— uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2012,
— uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Urzędu (1) ,
— uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
— uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2) ( „ rozporządzenie finansowe ” ), w szczególności jego art. 185,
— uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (3) , w szczególności jego art. 208,
— uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) (4) , w szczególności jego art. 64,
— uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5) ,
— uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (6) , w szczególności jego art. 108,
— uwzględniając swoje wcześniejsze decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium,
— uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A7-0231/2014),
A. mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (zwanego dalej „ Urzędem ” ) jego budżet na rok 2012 wyniósł 20 279 000 EUR, co stanowi wzrost o 19,53 % w porównaniu z 2011 r.,
B. mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym Urzędu łączny wkład UE do budżetu Urzędu na 2012 r. wyniósł 6 408 000 EUR, co stanowi spadek o 5,54 % w porównaniu z 2011 r.,
C. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe,
1. przypomina, że Parlament odegrał kluczową rolę w utworzeniu Urzędu - jak również Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego oraz Europejskiego Organu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych - jako jednego z trzech europejskich urzędów nadzoru gospodarczego i finansowego, które nadal są na etapie tworzenia; w związku z tym uważa, że wciąż potrzebna jest lepsza koordynacja na szczeblu europejskim;
2. uważa, że rola Urzędu w propagowaniu stabilnych i bezpiecznych rynków finansowych i stabilności systemu finansowego oraz w dbaniu o bezpieczne funkcjonowanie europejskich rynków akcji jest kluczowa dla ożywienia gospodarczego i tworzenia trwałych miejsc pracy oraz generowania wzrostu w Europie;
Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011
3. na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego zauważa, że jedno działanie naprawcze podjęte w następstwie dziewięciu uwag przedstawionych przez Trybunał w 2011 r. określono jako „ niepodjęte ” , pięć jako „ w trakcie realizacji ” i trzy jako „ zrealizowane ” (stan na wrzesień 2013 r.); przypomina, że proces ten należy w pełni zakończyć, co obejmuje również kwestie dotyczące anulowania przeniesień i braku przejrzystości procedur selekcyjnych oraz niedociągnięcia w planowaniu budżetowym;
4. na podstawie informacji uzyskanych od Urzędu uznaje, że:
— zatwierdzenie systemów księgowych zostało sfinalizowane zarówno przez księgowego Urzędu, jak i przez zarząd,
— wprowadzono ścisłe monitorowanie wykonywania budżetu przez zarząd, aby zapewnić zrealizowanie w odpowiednim czasie działań naprawczych związanych z niskimi wskaźnikami wykonania środków na zobowiązania; zauważa ponadto, że w 2012 r. wprowadzono bardziej rygorystyczny proces weryfikacji i zatwierdzania w zakresie zarządzania przeniesieniami,
— dokonano przeglądu modeli i wytycznych dotyczących rekrutacji i ulepszono je, przeprowadzając bardziej rygorystyczne kontrole dokumentów potwierdzających w celu usprawnienia procedur rekrutacji,
— z myślą o unikaniu konfliktu interesów polityka Urzędu dotycząca konfliktu interesów, którą ma przyjąć zarząd, zawiera postanowienie, zgodnie z którym członkowie zarządu potwierdzają, że informacja o tym, iż są on świadomi obowiązków dotyczących konfliktu interesów, będzie podawana do wiadomości publicznej;
Zarządzanie budżetem i finansami
5. zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2012 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 86,12 %, natomiast wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 65,22 %;
6. podkreśla, że zarówno dodatkowe zadania powierzone Urzędowi, jak i przyszłe zadania przewidziane w nieuzgodnionych jeszcze wnioskach ustawodawczych będą wymagały podwyższenia nakładów budżetowych oraz dodatkowych zasobów ludzkich, aby Urząd mógł należycie pełnić swoją rolę nadzorczą; uważa, że jest to niezwykle ważne, gdyż zadania Urzędu z dużym prawdopodobieństwem będą coraz liczniejsze; zauważa, że ostateczny wzrost liczby pracowników w miarę możliwości powinien zostać poprzedzony działaniami racjonalizacyjnymi, takimi jak realokacja, aby uzyskać przyrost wydajności, lub działania takie należy podejmować równolegle;
7. zauważa, że obecne uzgodnienia dotyczące finansowania Urzędu, których podstawą jest system finansowania mieszanego, są nieelastyczne, prowadzą do powstawania zbędnych obciążeń administracyjnych i mogą stanowić zagrożenie dla jego niezależności;
Zobowiązania i przeniesienia
8. zauważa z zaniepokojeniem, że - jak wynika z rocznej kontroli Trybunału Obrachunkowego - z ogółu środków anulowano 2 800 000 EUR (14 %), zaś 4 200 000 (21 %) środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesiono na 2013 r.; uznaje, że wysoki poziom anulowanych środków wynika przede wszystkim z faktu, że budżet opracowano na podstawie założenia pełnego wykonania planu zatrudnienia na początku 2012 r., gdy tymczasem niektóre stanowiska obsadzono dopiero w ciągu roku, a także z opóźnień w przetargach w dziedzinie informatyki;
9. odnotowuje z zaniepokojeniem, że poziom przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, jest wysoki i wynosi 39 % w tytule II oraz 52 % w tytule III; przyznaje, że w tytule II przeniesienia związane były przede wszystkim z przyznaniem w grudniu 2012 r. dużego zamówienia na roboty w siedzibie Urzędu ( 600 000 EUR), a w tytule III wysoki poziom przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, jest następstwem wieloletniego charakteru dużych projektów dotyczących rozwoju systemów informatycznych oraz opóźnień w związanych z nimi przetargach;
Przesunięcia
10. odnotowuje z zaniepokojeniem, że Urząd dokonał 22 przesunięć budżetowych na kwotę 3 200 000 EUR (16 % całkowitego budżetu na 2012 r.), co wskazuje na uchybienia w planowaniu budżetu;
Procedury przetargowe i procedury naboru
11. wyraża ubolewanie w związku z tym, że - jak wynika z rocznej kontroli Trybunału Obrachunkowego - istnieją możliwości znacznej poprawy w zakresie terminowości postępowań o udzielenie zamówienia i ich dokumentowania;
12. zauważa z zaniepokojeniem, że - jak wynika z rocznej kontroli Trybunału Obrachunkowego - Urząd powinien poprawić przejrzystość procedur naboru; wzywa Urząd do wdrożenia działań naprawczych oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach podjętych działań;
Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość
13. uznaje, że w wyniku specjalnego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego nr 15/2012 Urząd - wraz z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego i Europejskim Organem Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych - dokonał rewizji swoich wytycznych w zakresie etyki w oparciu o wytyczne Komisji dotyczące zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w zdecentralizowanych agencjach UE; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wytyczne te zostały ocenione w 2013 r. przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji i uznane za najlepsze praktyki;
14. zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków Rady Organów Nadzoru i członków zarządu oraz deklaracje o braku konfliktu interesów dyrektora wykonawczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla nie są publicznie dostępne; wzywa Urząd do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;
Uwagi dotyczące wewnętrznych mechanizmów kontrolnych
15. uznaje, że w drugim roku działalności Urząd dokonał znacznego postępu, przyjmując i wdrażając podstawowe wymogi dotyczące wszystkich standardów kontroli wewnętrznej; odnotowuje z zaniepokojeniem, że nie doszło do pełnego wdrożenia tych standardów;
Audyt wewnętrzny
16. na podstawie informacji uzyskanych od Urzędu uznaje, że w 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji zrealizowała pierwszą misję w Urzędzie, jaką była pełna ocena ryzyka; zwraca uwagę, że w wyniku tej misji w dniu 14 września 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego przedłożyła przeznaczony dla Urzędu strategiczny plan audytu opartego na ryzyku oraz że plan został zatwierdzony przez zarząd Urzędu w dniu 5 listopada 2012 r. ;
Wyniki
17. zwraca się do Urzędu o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów jego pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem jego strony internetowej;
18. w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. (7) w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
(1) Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 197.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
(4) Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84.
(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(6) Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
(7) Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).