Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2014 nr 266 str. 258
Wersja aktualna od 2014-04-03
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2014 nr 266 str. 258
Wersja aktualna od 2014-04-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

— uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2012,

— uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji (1) ,

— uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),

— uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2) ( „ rozporządzenie finansowe ” ), w szczególności jego art. 185,

— uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (3) , w szczególności jego art. 208,

— uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 881/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję Kolejową (4) , w szczególności jego art. 39,

— uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5) ,

— uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (6) , w szczególności jego art. 108,

— uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium z wykonania budżetu,

— uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A7-0209/2014),

A. mając na uwadze, że według sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Kolejowej ( „ Agencji ” ) jej budżet na rok budżetowy 2012 wyniósł 25 799 000 EUR, co stanowi spadek o 0,72 % w porównaniu z 2011 r.,

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne Agencji za rok finansowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe,

1. przypomina o zasadniczej roli Agencji w zapewnianiu bezpieczeństwa i interoperacyjności systemów kolejowych w Europie; zauważa także, że obecnie prowadzony jest przegląd kompetencji Agencji w ramach czwartego pakietu kolejowego; kładzie nacisk na przyznanie Agencji, w przypadku poszerzenia jej kompetencji, zasobów finansowych, materialnych i ludzkich umożliwiających jej wypełnienie zadań;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011

2. stwierdza na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, że działania naprawcze podjęte w reakcji na uwagi sformułowane w poprzednim roku są w trakcie realizacji;

3. stwierdza na podstawie informacji przekazanych przez Agencję, że:

— wdrożone zostały działania naprawcze w celu ograniczenia negatywnego wpływu znacznej rotacji pracowników operacyjnych na działania Agencji; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o efektach podjętych działań,

— podjęte zostały działania w zakresie nieprawidłowości związanych z przenoszeniem środków, zwłaszcza w postaci wdrożenia bardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących terminów zawierania umów, zmiany umów IT zezwalającej na fakturowanie odpowiednio do wyników i wprowadzenia nowego systemu fakturowania przez Centrum Tłumaczeń dla Organów Unii Europejskiej umożliwiającego ograniczenie przeniesień w obszarze tłumaczeń,

— aby usprawnić procedury rekrutacyjne w celu zapewnienia przejrzystości i równego traktowania kandydatów oraz uniknięcia konfliktów interesów w procedurach selekcji, przyjęto nową procedurę selekcji i rekrutacji pracowników oraz nowe wytyczne dla komisji selekcyjnej;

Zarządzanie budżetem i finansami

4. zauważa, że działania w zakresie monitorowania budżetu w roku budżetowym 2012 umożliwiły wykonanie budżetu w 94,92 %, a wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 85,63 %;

Dwie siedziby

5. ubolewa nad faktem, że korzystanie z dwóch siedzib (Lille i Valenciennes) do prowadzenia działalności naraża Agencję na dodatkowe koszty; zauważa, że Agencja dokłada wszelkich starań celem zminimalizowania negatywnych skutków decyzji w sprawie jej siedziby;

6. wzywa do ustanowienia jednej siedziby Agencji, do której można łatwo dotrzeć publicznymi środkami transportu, w celu zaoszczędzenia ograniczonych zasobów i zwiększenia skuteczności Agencji;

Zobowiązania i przeniesienia

7. stwierdza, że w rocznej kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy nie wykryto istotnych problemów dotyczących poziomu przeniesień w 2012 r. i z uznaniem stwierdza, że Agencja przestrzega zasady jednoroczności i terminowo wykonuje swój budżet;

Przesunięcia

8. zauważa z zadowoleniem, że według sprawozdania z rocznej działalności oraz wyników kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przesunięć w 2012 r. nie przekroczył granic ustalonych w przepisach finansowych; wyraża uznanie dla prawidłowego planowania budżetowego Agencji;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

9. uznaje, że w 2014 r. Agencja dokona przeglądu swojej polityki w sprawie zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w oparciu o wytyczne Komisji dotyczące zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w zdecentralizowanych agencjach UE; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach tej oceny, kiedy będą dostępne;

10. zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków zarządu nie są publicznie dostępne; wzywa Agencję do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Procedury zamówień publicznych i rekrutacji

11. zauważa, że w odniesieniu do 2012 r. ani wybrane do kontroli transakcje, ani inne wyniki kontroli nie dały podstaw do sformułowania przez Trybunał Obrachunkowy w sprawozdaniu z kontroli rocznej jakichkolwiek uwag dotyczących procedur zamówień publicznych Agencji;

12. zauważa, że Trybunał Obrachunkowy w swoim sprawozdaniu z kontroli rocznej za rok 2012 nie zawarł żadnych uwag dotyczących procedur rekrutacyjnych Agencji;

Kontrola wewnętrzna

13. stwierdza na podstawie informacji przekazanych przez Agencję, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła w ostatnim kwartale 2012 r. kontrolę ( „ Podstawowe elementy wiarygodności ” ), w wyniku której sformułowano 10 zaleceń dla Agencji, z których dwa uznano za „ bardzo ważne ” , siedem za „ ważne ” , a jedno za „ pożądane ” ; zauważa, że z powodu późnego terminu kontroli IAS z 2012 r. Agencja nie była w stanie przekazać szczegółowych informacji o działaniach planowanych w celu zamknięcia zaleceń IAS; wzywa zatem Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o tych działaniach;

14. zauważa, że nie pozostały do wdrożenia żadne zalecenia uznane za „ bardzo ważne ” z przeprowadzonej przez IAS w 2011 r. kontroli specjalistycznego zarządzania w zakresie interoperacyjności oraz że pozostają do wdrożenia dwa zalecenia uznane za „ ważne ” , które na koniec 2013 r. nie były zamknięte; wzywa zatem Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o podjętych działaniach;

15. zauważa, że Trybunał Obrachunkowy informuje w swoim sprawozdaniu z kontroli rocznej za rok 2012, że Agencja zlikwidowała jednostkę audytu wewnętrznego, zastępując ją stanowiskiem koordynatora kontroli wewnętrznej;

16. ubolewa nad faktem, że procedura rekrutacji na stanowisko koordynatora kontroli wewnętrznej trwała długo i że w styczniu 2014 r. wybrany kandydat nie zaczął jeszcze pracy w Agencji;

17. zauważa z obawą, że Trybunał Obrachunkowy informuje w swoim sprawozdaniu z kontroli rocznej za rok 2012, że Agencja nie spełnia wymogów standardu kontroli wewnętrznej w odniesieniu do ciągłości działania oraz że nie istnieją zatwierdzone plany ciągłości działania i przywrócenia gotowości do pracy po wystąpieniu sytuacji nadzwyczajnej w odniesieniu do systemów informatycznych; odnotowuje, że Agencja postanowiła wdrożyć odpowiednie środki w celu zapewnienia ciągłości realizacji usług i działania systemów informatycznych o charakterze przekrojowym w organizacji Agencji; wzywa zatem Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wdrożonych działaniach;

Wyniki

18. zwraca się do Agencji o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów swojej pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem swojej strony internetowej;

19. w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. (7) w sprawie wyników, zarządzani finansami i kontroli Agencji.


(1) Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 184.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.

(4) Dz.U. L 164 z 30.4.2004, s. 1.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(6) Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.

(7) Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00