Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2014-04-03
Wersja aktualna od 2014-04-03
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2012
PARLAMENT EUROPEJSKI,
— uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2012,
— uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji (1) ,
— uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
— uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2) ( „ rozporządzenie finansowe ” ), w szczególności jego art. 185,
— uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (3) , w szczególności jego art. 208,
— uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 460/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (4) , w szczególności jego art. 17,
— uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5) ,
— uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (6) , w szczególności jego art. 108,
— uwzględniając swoje wcześniejsze decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium,
— uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0194/2014),
A. mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym budżet Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (zwanej dalej „ Agencją ” ) na rok budżetowy 2012 zamknął się kwotą 8 158 163 EUR, co stanowi wzrost o 0,68 % w porównaniu z 2011 r., mając na uwadze, że cały budżet Agencji pochodzi z budżetu Unii,
B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne Agencji za rok finansowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe;
Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011
1. na podstawie informacji od Agencji stwierdza, że:
— kwota przeniesień pod koniec 2012 r. w odniesieniu do tytułu III stanowiła 13 % budżetu rocznego, a w odniesieniu do tytułu II - 2 % budżetu rocznego, natomiast całkowita kwota przeniesiona na kolejny rok stanowiła 8,5 % budżetu rocznego; dostrzega, że obniżenie poziomu środków przeniesionych na kolejny rok było możliwe dzięki zmianom w planach dotyczących zamówień publicznych, które przesunięto z pierwszego kwartału roku budżetowego do ostatniego kwartału roku poprzedniego,
— pierwszy spis z natury rozpoczęto w kwietniu 2013 r. przy wykorzystaniu aplikacji i technologii w zakresie aktywów w systemie rachunkowości memoriałowej, przy czym Agencja zweryfikowała istnienie, wycenę, kwalifikowalność i poprawność zapisów dotyczących środków trwałych,
— podjęto niezbędne środki w celu zaradzenia problemowi braku przejrzystości procedur naboru pracowników; dostrzega, że Trybunał Obrachunkowy w swoim sprawozdaniu zaznaczył tę kwestię jako zamkniętą;
Zarządzanie budżetem i finansami
2. z zadowoleniem zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2012 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 100 %, natomiast wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 91,45 %;
Zobowiązania i przeniesienia
3. przyznaje, że w ramach dorocznej kontroli Trybunału Obrachunkowego nie stwierdzono żadnych godnych uwagi problemów w odniesieniu do poziomu przeniesień w 2012 r. i wyraża uznanie dla Agencji za przestrzeganie zasady jednoroczności i terminowe wykonanie budżetu;
Przesunięcia
4. z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami w ramach kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przeniesień w roku 2012 nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych oraz wyraża uznanie dla Agencji za dobre planowanie budżetowe;
Procedury przetargowe i procedury naboru
5. zauważa, że w odniesieniu do 2012 r. ani wybrane do kontroli transakcje, ani inne ustalenia kontroli nie dały podstaw do sformułowania przez Trybunał Obrachunkowy w sprawozdaniu z kontroli rocznej jakichkolwiek uwag dotyczących procedur przetargowych Agencji;
6. zauważa, że w swoim rocznym sprawozdaniu z kontroli za 2012 r. Trybunał Obrachunkowy nie przedstawił uwag dotyczących procedur naboru Agencji;
Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość
7. zauważa, że w październiku 2013 r. zarząd zatwierdził i podpisał decyzję w sprawie praktycznych uzgodnień dotyczących wdrożenia zasad przejrzystości i poufności;
8. zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków zarządu nie są publicznie dostępne; wzywa Agencję do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;
Uwagi dotyczące wewnętrznych mechanizmów kontrolnych
9. z niepokojem zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem z kontroli rocznej przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy chociaż w rozporządzeniu finansowym i w odpowiednich przepisach wykonawczych przewidziano kontrolę stanu inwentarza z natury w odniesieniu do środków trwałych co najmniej raz na trzy lata, zasady tej nie przestrzegano i Agencja nie przeprowadziła kompleksowej inwentaryzacji w roku 2012 po określeniu stanu inwentarza z natury w roku 2009; przyznaje, że dokonanie inwentaryzacji w roku 2012 byłoby bardzo trudne lub wręcz przyniosło efekt przeciwny do zamierzonego, ponieważ moduł zarządzania inwentarzem w ramach zintegrowanego budżetu i platformy księgowej, wspierany przez Komisję (DG BUDG), funkcjonuje dopiero od roku 2012; zauważa, że kwestią tą zajęto się w ramach nowego systemu w roku 2013;
Audyt wewnętrzny
10. na podstawie informacji otrzymanych od Agencji przyjmuje do wiadomości, że w 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przeprowadziła w Agencji dogłębną ocenę ryzyka w celu ustalenia jej priorytetów w dziedzinie audytu na trzy najbliższe lata; zauważa, że w dniu 3 grudnia 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego przedłożyła swój ostateczny strategiczny plan audytu na lata 2013-2015, w którym określono dziedziny kontroli w Agencji na ten okres; zwraca uwagę, że Służba Audytu Wewnętrznego dokonała również przeglądu informacji przekazanych przez Agencję, z których wynika, iż na dzień 31 grudnia 2012 r. nie było niewdrożonych zaleceń o zasadniczym znaczeniu; z niepokojem zauważa jednak, że wdrożenie czterech bardzo istotnych zaleceń opóźniało się w stosunku do terminów ustalonych przez Agencję w pierwotnych planach działania; zauważa, że dwa spośród tych zaleceń w rzeczywistości zrealizowano;
Wyniki
11. zwraca się do Agencji o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów swojej pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem swojej strony internetowej;
12. w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. (7) w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
(1) Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 172.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
(4) Dz.U. L 77 z 13.3.2004, s. 1.
(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(6) Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
(7) Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).