Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2014-04-03
Wersja aktualna od 2014-04-03
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Leków za rok budżetowy 2012
PARLAMENT EUROPEJSKI,
— uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Leków za rok budżetowy 2012,
— uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Leków za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji (1) ,
— uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
— uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2) , w szczególności jego art. 185,
— uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (3) , w szczególności jego art. 208,
— uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 726/20044 Parlamentu Europejskiego i Rady (4) ustanawiające Europejską Agencję Leków, w szczególności jego art. 68,
— uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5) ,
— uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (6) , w szczególności jego art. 108,
— uwzględniając poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium,
— uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A7-0227/2014),
A. mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym budżet Europejskiej Agencji Leków (zwanej dalej „ Agencją ” ) na rok budżetowy 2012 zamknął się kwotą 222 489 000 EUR, co stanowi wzrost o 6,52 % w porównaniu z 2011 r.,
B. mając na uwadze, że ze sprawozdań finansowych wynika, iż ogólny wkład Unii do budżetu Agencji na rok 2012 wyniósł 31341107,18 EUR, co stanowi zmniejszenie o 6,50 % w porównaniu z rokiem 2011,
C. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne Agencji za rok finansowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe;
1. przypomina ważną rolę Agencji w ochronie i promowaniu zdrowia publicznego i zwierząt za pomocą oceny i kontroli leków stosowanych u ludzi i zwierząt;
Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011
2. na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego zauważa, że jedno działanie naprawcze podjęte w następstwie uwag z poprzedniego roku jest zaznaczone jako „ zrealizowane ” , jedno jako „ pozostające do realizacji ” a jedno jako „ w trakcie realizacji ”;
3. stwierdza na podstawie sprawozdania Agencji:
— w odniesieniu do prawidłowego składania przez ekspertów elektronicznego oświadczenia o braku konfliktu interesów przeprowadzano regularne kontrole ex ante wobec wszystkich nowo powołanych ekspertów od czerwca 2013 r., przy czym wyniki pokazały, że nowi eksperci prawidłowo wypełniali elektroniczne oświadczenia o braku konfliktu interesów,
— na podstawie przeprowadzonej w 2013 r. kontroli ex post dotyczącej rozwiązywania kwestii konfliktu interesów ekspertów dokonano pomniejszych ustaleń, które nie mają wpływu na udział ekspertów w pracach Agencji, a Agencja uzyskała informacje, w jaki sposób dodatkowo zwiększyć kontrole wewnętrzne, zapewniając jednocześnie rygorystyczne podejście Agencji do przypadków konfliktu interesów;
Uwagi dotyczące wiarygodności rozliczeń
4. z zaniepokojeniem zauważa, że Agencja stosuje rozbieżne kryteria ujmowania w odniesieniu do przychodów z opłat i wydatków powiązanych oraz że dochody z opłat za rozpatrzenie wniosku ujmuje się liniowo w danym okresie; stwierdza jednak, że wydatki na ocenę takich wniosków przez właściwe organy krajowe ujmuje się po osiągnięciu określonego etapu realizacji usługi; uważa, że jest to sprzeczne z zasadą dopasowania;
5. ubolewa, że Agencja nie zatwierdziła jeszcze swojego systemu księgowego w zakresie wartości niematerialnych i prawnych, który z uwagi na znaczne inwestycje w rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnej (ICT) stanowi kluczową część całego systemu księgowego; wzywa Agencję do informowania organu udzielającego absolutorium o postępach w tym zakresie osiąganych w ramach działań realizowanych w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2012;
Uwagi dotyczące legalności i prawidłowości transakcji
6. z niepokojem zauważa, że w celu pokrycia wyższego czesnego pracownicy, których dzieci uczęszczają do szkoły podstawowej lub średniej, otrzymują od Agencji oprócz dodatku edukacyjnego przewidzianego w regulaminie pracowniczym urzędników Unii Europejskiej dodatkowy zasiłek edukacyjny, na który w roku 2012 przeznaczono ok. 389 000 EUR; zauważa, że ów dodatkowy zasiłek nie wynika z regulaminu pracowniczego, wobec czego Trybunał Obrachunkowy uznał, iż jest on nieprawidłowy; przyznaje jednak, że sytuacja ta wynika z faktu, iż w mieście będącym siedzibą Agencji nie ma szkół europejskich, a celem dodatkowego zasiłku jest zagwarantowanie równego traktowania pracowników Agencji w świetle regulaminu pracowniczego;
Zarządzanie budżetem i finansami
7. odnotowuje, że wskaźnik wykonania budżetu Agencji za 2012 r. był zadowalający w tytułach I i III; zauważa z zaniepokojeniem, że poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki w tytule II - 27 %; stwierdza, że związane jest to przede wszystkim z planowanym na 2014 r. przeniesieniem się Agencji do nowej siedziby ( 4 205 000 EUR) oraz z rozwojem systemów teleinformatycznych ( 1 596 000 EUR);
Zobowiązania i przeniesienia
8. odnotowuje zmniejszenie kwoty przeniesionej na 2013 r. w porównaniu z latami 2010 i 2011; docenia, że przeniesienie jest częściowo związane z nowym projektem budowlanym; przypomina Agencji o znaczeniu przestrzegania zasady jednoroczności budżetu;
Przesunięcia
9. z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przesunięć w roku 2012 nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych; wyraża uznanie dla Agencji za dobre planowanie budżetowe;
Procedury przetargowe i procedury naboru
10. zauważa z niepokojem, że w 2012 r. Agencja przyznała zamówienie na usługi, korzystając z formuły kaskadowych umów ramowych; wyraża obawy, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia miały miejsce pewne nieprawidłowości naruszające zasadę przejrzystości;
11. zauważa, że w swoim rocznym sprawozdaniu z kontroli za 2012 r. Trybunał Obrachunkowy nie przedstawił uwag dotyczących procedur naboru Agencji;
12. wyraża zadowolenie, że spośród 590 dostępnych stanowisk 575 było obsadzonych, oraz zauważa, że do końca 2011 r. zatrudniono 160 pracowników kontraktowych i oddelegowanych ekspertów krajowych, o 17 mniej niż w 2011 r.;
Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość
13. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że drugi rok z rzędu Agencja zorganizowała publiczne warsztaty dotyczące konfliktów interesów, których celem było określenie odpowiedniej równowagi między zapewnianiem bezstronności i niezależności ekspertów zaangażowanych w prace Agencji a gwarantowaniem możliwie najlepszej wiedzy fachowej;
14. uznaje, że Agencja dokonała przeglądu swojej polityki rozwiązywania konfliktów interesów członków komitetu naukowego i ekspertów, którą zarząd ma zatwierdzić w marcu 2014 r.; wzywa Agencję, by po przyjęciu zmienionej polityki przedstawiła ją organowi udzielającemu absolutorium;
15. odnotowuje, że Agencja współpracuje blisko z różnymi organizacjami pacjentów, placówkami opieki zdrowotnej i organizacjami konsumentów, aby brać pod uwagę ich opinie; apeluje do Agencji o domaganie się publicznego ujawniania informacji na temat finansowania wszelkich organizacji pacjentów, placówek opieki zdrowotnej i organizacji konsumentów, z którymi współpracuje, oraz o sprawdzanie, czy nie istnieje konflikt interesów w odniesieniu do tych podmiotów;
Audyt wewnętrzny
16. na podstawie informacji od Agencji stwierdza, że w 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła kontrolę planowania i budżetowania w Agencji, a także kontrolę następczą w sprawie zaleceń dotyczących standardów kontroli wewnętrznej, doradztwa naukowego, zarządzania zasobami ludzkimi, kontroli następczej za rok 2010 i ciągłości działań operacyjnych w kontrolach Agencji; zauważa, że w kontroli planowania i budżetowania wykazano mocne aspekty dotyczące prognozowania i monitorowania przychodów oraz sformułowano siedem zaleceń, z których dwa zakwalifikowano jako „ bardzo ważne ” , a pięć jako „ ważne ” ; stwierdza, że zarząd przyjął wszystkie zalecenia oraz że Agencja przygotowała plan działań, który IAS uznała za wystarczający; zauważa, że w wyniku monitorowania następczego stwierdzono, że trzy zalecenia z poprzednich kontroli pozostają otwarte, zaś rangę jednego obniżono do „ ważne ”;
Wyniki
17. zwraca się do Agencji o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów jej pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem jej strony internetowej;
18. w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. (7) w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
(1) Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 150.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
(4) Dz.U. L 136 z 30.4.2004, s. 1.
(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(6) Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
(7) Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).