Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2014 nr 266 str. 228
Wersja aktualna od 2014-04-03
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2014 nr 266 str. 228
Wersja aktualna od 2014-04-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

— uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2012,

— uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Urzędu (1) ,

— uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),

— uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2) , w szczególności jego art. 185,

— uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (3) , w szczególności jego art. 208,

— uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych) (4) , w szczególności jego art. 64,

— uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5) ,

— uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (6) , w szczególności jego art. 108,

— uwzględniając swoje wcześniejsze decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium,

— uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A7-0232/2014),

A. mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym budżet Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (zwanego dalej Urzędem) na rok budżetowy 2012 zamknął się kwotą 15 655 000 EUR, co stanowi wzrost o 46,76 % w porównaniu z 2011 r.; mając na uwadze, że wzrost ten wynika ze zmienionego ostatnio charakteru Urzędu;

B. mając na uwadze, że łączny wkład Unii do budżetu Urzędu na 2012 r. wyniósł 5484109,07 EUR, co stanowi wzrost o 28,52 % w porównaniu z 2011 r.;

C. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Urzędu za rok budżetowy 2012 r. jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe;

1. przypomina, że Parlament odegrał kluczową rolę w ustanowieniu Urzędu - jak również Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego oraz Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych - jako jednego z trzech europejskich urzędów nadzoru gospodarczego i finansowego, które nadal są na etapie tworzenia; uważa wobec tego, że potrzebna jest lepsza koordynacja na szczeblu europejskim;

2. jest zdania, że rola Urzędu polegająca na propagowaniu bezpieczeństwa i solidności instytucji ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych oraz na ochronie interesów ubezpieczonych i członków systemów emerytalnych jest zasadnicza dla ożywienia gospodarczego i tworzenia zrównoważonego zatrudnienia i wzrostu w Europie;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011

3. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że według stanu na wrzesień 2013 r. Urząd zakończył dwa działania naprawcze w związku z uwagami Trybunału Obrachunkowego z 2011 r.; przypomina, że proces ten musi być wykonany w całości; zauważa, że działania naprawcze nadal trwają i są stanowczo potrzebne;

4. na podstawie informacji przekazanych przez Urząd przyjmuje do wiadomości, że w latach 2012-2013 wprowadził on szereg środków dotyczących wewnętrznych procedur mających zagwarantować odpowiedni poziom wskaźników realizacji zobowiązań w tytule II (wydatki administracyjne), a w wyniku podjęcia tych i innych środków wskaźnik wykonania budżetu w przypadku tego tytułu wyniósł 95,37 % w 2012 i 92,02 % w 2013 r., natomiast wskaźnik realizacji zobowiązań w przypadku tytułu III - 99,21 % w 2012 i 98,77 % w 2013 r.;

5. docenia, że w dniu 19 listopada 2013 r. zarząd Urzędu przyjął nowe zasady dotyczące zarządzania konfliktami interesów w odniesieniu do członków rady nadzorczej i zarządu oraz że dyrektor wykonawczy przyjął podobne zasady w odniesieniu do pracowników i stron umowy; zwraca uwagę, że w obydwu przypadkach przepisy te określają jasne wymogi dotyczące deklaracji, definicję konfliktów i naruszeń oraz procesy zarządcze i sankcje;

Zarządzanie budżetem i finansami

6. zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2012 doprowadziły do osiągnięcia ogólnego wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 90,63 %; z niepokojem zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 67,21 %;

7. podkreśla, że dodatkowe zadania powierzone Urzędowi oraz przyszłe zadania przewidziane w jeszcze nieuzgodnionych wnioskach ustawodawczych będą wymagać zwiększenia środków budżetowych i przyjęcia nowych pracowników, tak by Urząd mógł należycie wypełniać swoją rolę nadzorczą; uważa, że jest to niezwykle ważne, gdyż zadania Urzędu z dużym prawdopodobieństwem będą coraz liczniejsze; zauważa, że ostateczny wzrost liczby pracowników w miarę możliwości powinien zostać poprzedzony działaniami racjonalizacyjnymi, takimi jak realokacja, aby uzyskać przyrost wydajności, lub działania takie należy podejmować równolegle;

8. obserwuje, że obecne uzgodnienia dotyczące finansowania Urzędu, których podstawą jest system finansowania mieszanego, są nieelastyczne, prowadzą do powstawania zbędnych obciążeń administracyjnych i mogą stanowić zagrożenie dla jego niezależności;

Zobowiązania i przeniesienia

9. ubolewa, że kwota środków w tytule III (wydatki operacyjne), na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesionych na rok 2013, jest bardzo wysoka i wynosi 79 % wszystkich środków; przyznaje, że jest to w głównej mierze wynikiem kompleksowości i długiego okresu trwania jednej procedury przetargowej w dziedzinie IT, w związku z którą umowę o wartości 2 200 000 EUR podpisano zgodnie z planem w grudniu 2012 r.; zwraca uwagę, że w ciągu roku 2013 wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków przeniesionych z roku 2012 w tytule III osiągnął wartość 95 %;

Przesunięcia

10. z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami w ramach kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przesunięć w roku 2012 nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych;

Procedury przetargowe i procedury naboru pracowników

11. z zadowoleniem zauważa, że Urząd podjął się realizacji planu działania mającego na celu usprawnienie procedur przetargowych, aby w pełni dostosować się do przepisów unijnych dotyczących udzielania zamówień;

12. ubolewa, że jedną umowę związaną z zaprojektowaniem finansowej bazy danych podzielono na cztery części o wartości 60 000 EUR każda, a następnie złożono bezpośrednie zamówienie u dwóch przedsiębiorstw; jest zdania, że z uwagi na całkowitą wartość usług, które miały być zamówione w związku z tym samym projektem ( 240 000 EUR), należało zastosować procedurę otwartą lub ograniczoną, wobec czego wynikające stąd zobowiązania i płatności są nieprawidłowe;

13. zakłada, zwłaszcza w świetle powyższych procedur udzielania zamówień, że wszyscy odnośni pracownicy zostali właściwie przeszkoleni oraz są w pełni przygotowani do wdrożenia nowego rozporządzenia finansowego i decydowania na przykład o tym, które zamówienia można podzielić;

14. zauważa, że w rocznym sprawozdaniu z kontroli za rok 2012 Trybunał Obrachunkowy nie zawarł uwag dotyczących procedur naboru pracowników przez Urząd;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

15. z zadowoleniem odnosi się do przyjęcia przez Urząd polityki i przepisów dotyczących zarządzania konfliktami interesów w przypadku członków Rady Organów Nadzoru i Zarządu oraz pracowników i stron umów; przyjmuje do wiadomości, że Urząd przyjął przepisy etyczne w 2011 r. i ustanowił szczegółowe przepisy dla grup interesariuszy Urzędu oraz komisji odwoławczej dotyczące postępowania w przypadku konfliktu interesów; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o zamiarze dokonania przeglądu przepisów etycznych na podstawie wytycznych Komisji dotyczących zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w zdecentralizowanych agencjach UE;

16. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Urząd pracuje obecnie nad strukturą jego strony internetowej, w tym nad ustanowieniem specjalnej strony internetowej poświęconej konfliktom interesów; zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków Zarządu i członków Rady Organów Nadzoru oraz deklaracje o braku konfliktu interesów dyrektora wykonawczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla nie są publicznie dostępne; wzywa Urząd do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Audyt wewnętrzny

17. na podstawie informacji przekazanych przez Urząd przyjmuje do wiadomości, że w roku 2012 Służba Audytu Wewnętrznego Komisji dokonała dogłębnej oceny priorytetów w dziedzinie kontroli na najbliższe lata, w ramach której określono najważniejsze zagrożenia i strategiczny plan audytu na lata 2013-2015 oraz wskazano dziedziny, na których kontrola będzie się skupiała w przyszłości; dostrzega, że Urząd opracował plan działania mający na celu skoncentrowanie się na zidentyfikowanych obszarach wysokiego ryzyka oraz że plan ten uzgodniono ze Służbą Audytu Wewnętrznego;

Kontrole wewnętrzne

18. ubolewa, że choć fizycznej weryfikacji aktywów dokonano w maju i czerwcu 2012 r., nie powstało sprawozdanie na ten temat; ubolewa ponadto, że Urząd nie przyjął żadnych procedur ani wytycznych dotyczących fizycznej kontroli aktywów rzeczowych;

19. na podstawie informacji przekazanych przez Urząd przyjmuje do wiadomości, że podjął on działania naprawcze, mianowicie że odbyło się szkolenie oraz przyjęto wytyczne dotyczące dokumentacji procesów w zakresie aktywów; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wdrożeniu tych wytycznych oraz o wynikach działań naprawczych;

Wyniki

20. zwraca się do Urzędu o przedstawienie wyników i efektów jego pracy dla obywateli europejskich w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem strony internetowej;

21. w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. (7) w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.


(1) Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 134.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.

(4) Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 48.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(6) Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.

(7) Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00