Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2014 nr 266 str. 212
Wersja aktualna od 2014-04-03
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2014 nr 266 str. 212
Wersja aktualna od 2014-04-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

— uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2012,

— uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji (1) ,

— uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),

— uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2) , w szczególności jego art. 185,

— uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (3) , w szczególności jego art. 208,

— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 768/2005 z dnia 26 kwietnia 2005 r. ustanawiające Europejską Agencję Kontroli Rybołówstwa (4) , w szczególności jego art. 36,

— uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5) ,

— uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (6) , w szczególności jego art. 108,

— uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium z wykonania budżetu,

— uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Rybołówstwa (A7-0233/2014),

A. mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym budżet Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa (zwanej dalej Agencją) na rok budżetowy 2012 zamknął się kwotą 9 216 900 EUR, co stanowi spadek o 28,27 % w porównaniu z 2011 r.,

B. mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym Agencji początkowy wkład UE do budżetu Agencji na 2012 r. wyniósł 10 216 900 EUR, co stanowi spadek o 13,78 % w porównaniu z 2011 r.,

C. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne Agencji za rok finansowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe;

1. przyznaje, że Agencja wypełnia ważne zadania; wyraża uznanie dla skuteczności Agencji w realizacji tych zadań;

2. potwierdza istotną rolę Agencji przy przyjmowaniu i wdrażaniu reformy wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb); podkreśla, że wniosła ona znaczny wkład w realizację ambitnych celów WPRyb, szczególnie w świetle zaostrzonych wymogów monitorowania, kontroli i nadzoru działalności rybackiej; podkreśla, że zwiększy się znaczenie kontroli, na które w tej dziedzinie został przeznaczony większy budżet na pokrycie większego wkładu finansowego; wyraża gotowość, by wraz z Agencją zapewnić odpowiednią koordynację i strukturę działalności tego typu we wszystkich państwach członkowskich;

3. podkreśla, że cele polityczne reformy WPRyb w przyszłości wiązać się będą z kluczowym znaczeniem kontroli i że w konsekwencji należy wzmocnić dostępne zasoby finansowe i ludzkie Agencji w nadchodzących latach oraz zadbać o to, by kwoty zapisane w przyszłych budżetach odpowiadały rosnącym wymaganiom w zakresie kontroli i nadzoru działalności rybackiej, przewidzianym w zreformowanej WPRyb;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011

4. stwierdza na podstawie sprawozdania Agencji:

— Agencja usprawniła procedury przetargowe, wprowadzając systematyczną dokumentację, archiwizowanie oszacowań wartości zamówienia i precyzyjnie określone kryteria wyboru, a także ustanowiła i wdrożyła procedurę w odniesieniu do wartości niematerialnych i prawnych,

— publikowane przez Agencję ogłoszenia o naborze zawierają teraz informacje o procedurze odwoławczej oraz że Agencja dokonała również niezbędnych zmian w dokumentacji posiedzeń komisji konkursowej;

Zarządzanie budżetem i finansami

5. zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2012 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 96 % oraz że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 83 %;

Zobowiązania i przeniesienia

6. przyznaje, że poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wynosił w różnych tytułach pomiędzy 94 a 99 % całości środków, co sugeruje, że zobowiązania prawne podpisywano w sposób terminowy;

7. zauważa jednak, że poziom przeniesień na 2013 r. środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki w tytule II (wydatki administracyjne), gdzie wyniósł 35 %, i w tytule III (wydatki operacyjne), gdzie wyniósł 46 %; przyznaje, że w przypadku tytułu II było to spowodowane w znacznym stopniu zdarzeniami, na które Agencja nie miała wpływu, takimi jak wystawienie przez władze hiszpańskie z opóźnieniem faktury za wynajem pomieszczeń biurowych w 2012 r.; zwraca ponadto uwagę, że w celu zaspokojenia zwiększonych potrzeb operacyjnych w ostatnim kwartale 2012 r. Agencja zamówiła dużą ilość towarów i usług, które na koniec roku nie zostały jeszcze dostarczone; potwierdza, że w przypadku tytułu III ważną przyczyną wysokiego poziomu przeniesień był znaczny stopień obciążenia pracą w Agencji z powodu dużej liczby projektów IT, które albo rozpoczęto, albo kontynuowano w 2012 r., co miało wpływ na terminowość procedur przetargowych w związku z dwoma projektami IT rozpoczętymi w 2012 r.; przyznaje ponadto, że wydatki związane ze szkoleniami i podróżami służbowymi personelu i ekspertów, które miały miejsce w ostatnim kwartale 2012 r., przypadały do zwrotu dopiero na początku roku 2013;

Przesunięcia

8. z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami w ramach kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przeniesień w roku 2012 nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych oraz wyraża uznanie dla Agencji za dobre planowanie budżetowe;

Procedury przetargowe i procedury naboru

9. dostrzega, że w odpowiedzi na sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego z roku 2011 w czerwcu 2012 r. Agencja podjęła działania naprawcze mające na celu poprawę przejrzystości procedur naboru pracowników; zwraca uwagę, że w roku 2012 Trybunał Obrachunkowy dopatrzył się niedociągnięć związanych z trzema skontrolowanymi procedurami naboru pracowników, które rozpoczęły się przed przedłożeniem przez Trybunał sprawozdania za rok 2011: ogłoszenia o naborze nie zawierały skierowanych do kandydatów informacji o trybie składania skarg i procedurze odwoławczej, kandydaci otrzymywali ogólną liczbę punktów, a nie konkretną liczbę punktów za każde kryterium wyboru oraz brak było dowodów na to, że pytania zadawane podczas rozmów kwalifikacyjnych i na testach pisemnych sformułowano przed datą egzaminów; wyraża zadowolenie, że zastosowano się do wszystkich zaleceń przedstawionych przez Trybunał Obrachunkowy;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

10. uznaje, że Agencja dokona oceny swojej strategii zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi na podstawie wytycznych Komisji dotyczących zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w zdecentralizowanych agencjach UE; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach oceny, kiedy będą dostępne;

11. zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków rady administracyjnej i doradczej oraz deklaracje o braku konfliktu interesów dyrektora wykonawczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla nie są publicznie dostępne; wzywa Agencję do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Audyt wewnętrzny

12. uznaje, że Agencja dostosowała się do wszystkich „ bardzo istotnych ” zaleceń i zaleceń „ o zasadniczym znaczeniu ” zawartych we wcześniejszych sprawozdaniach Służby Audytu Wewnętrznego oraz że czynności następcze przeprowadzone przez Służbę Audytu Wewnętrznego w związku z zaleceniami wydanymi przez nią w kontekście audytu poświęconego kwestii „ budowania zdolności ” w 2011 r. pozwoliły stwierdzić, że zalecenia zostały odpowiednio wdrożone;

13. dostrzega, że w roku 2012 Agencja w dalszym ciągu optymalizowała kluczowe wskaźniki skuteczności działania, a w jej sprawozdaniu rocznym za rok 2012 znalazły się szczegółowe kluczowe wskaźniki skuteczności działania w odniesieniu do działalności operacyjnej; zwraca uwagę, że jednostka audytu wewnętrznego Agencji przeprowadziła ograniczoną w swoim wymiarze kontrolę działalności w zakresie zasobów ludzkich, z czego wynikły pewne zalecenia, oraz że Agencja podjęła działania mające na celu usunięcie wykrytych niedociągnięć; wyraża zadowolenie, że jednostka audytu wewnętrznego zakończyła również kontrolę cyklu płatniczego (brak zaleceń o zasadniczym znaczeniu lub zaleceń bardzo istotnych) oraz dokonała pełnego przeglądu procesu wdrażania w Agencji norm w zakresie kontroli wewnętrznych;

Wyniki

14. zwraca się do Agencji o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów jej pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem strony internetowej;

15. w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. (7) w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.


(1) Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 113.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.

(4) Dz.U. L 128 z 21.5.2005, s. 1.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(6) Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.

(7) Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00