Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2014 nr 266 str. 202
Wersja aktualna od 2014-04-03
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2014 nr 266 str. 202
Wersja aktualna od 2014-04-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

— uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2012,

— uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji (1) ,

— uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),

— uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2) , w szczególności jego art. 185,

— uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (3) , w szczególności jego art. 208,

— uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (4) ustanawiające Europejską Agencję Chemikaliów, w szczególności jego art. 97,

— uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5) ,

— uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (6) , w szczególności jego art. 108,

— uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium z wykonania budżetu,

— uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A7-0229/2014),

A. mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału Obrachunkowego ostateczny budżet Europejskiej Agencji Chemikaliów (zwanej dalej „ Agencją ” ) na rok budżetowy 2012 r. wynosił 98 900 000 EUR, co stanowi wzrost o 6,12 % w porównaniu z 2011 r.,

B. mając na uwadze, że Agencja otrzymała od Komisji unijne dotacje w wysokości 4 184 040 EUR oraz płatności zaliczkowe w wysokości 500 000 EUR od DG ds. Środowiska w ramach umownej rekompensaty za przeprowadzenie działań przygotowawczych do rozporządzenia w sprawie produktów biobójczych, a także płatności zaliczkowe w ramach IPA w wysokości 185 676 EUR,

C. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne Agencji za rok finansowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe,

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011

1. na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego zauważa, że dwa działania naprawcze podjęte w następstwie uwag z poprzedniego roku są „ w trakcie realizacji ” , podczas gdy dwa pozostałe są „ zrealizowane ”;

2. na podstawie informacji od Agencji stwierdza, że:

— w 2013 r. opracowano i wdrożono oficjalną politykę zarządzania aktywami trwałymi oraz że utworzono Komitet Wycofywania Aktywów Trwałych, który wydaje opinie doradcze dotyczące wycofywania aktywów,

— w 2013 r. wprowadzono nowe procedury naboru, aby wyeliminować niedociągnięcia w procedurach naboru, a także sfinalizowano projekt dotyczący reorganizacji akt osobowych,

— w celu ograniczenia ryzyka ewentualnych konfliktów interesów podjęto następujące działania: określenie ogólnych zasad i wytycznych dla komitetów i forum, przekazanie wytycznych przewodniczącym komitetów i forum w sprawie możliwych środków łagodzących, zmiana kryteriów kwalifikowalności dla organów Agencji, opracowanie narzędzia elektronicznego do zarządzania deklaracjami o braku konfliktu interesów, prowadzenie obowiązkowych szkoleń dla personelu i kierownictwa Agencji oraz przeprowadzenie zewnętrznej kontroli polityki i procedur zarządzania konfliktami interesów;

Zarządzanie budżetem i finansami

3. odnotowuje, że wskaźnik wykonania budżetu za 2012 r. był zadowalający w tytułach I i II; zauważa z zaniepokojeniem, że poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki w tytule III - 50 % ( 11 300 000 EUR); uznaje, że jest to związane przede wszystkim z wieloletnim charakterem ważnych projektów informatycznych ( 3 700 000 EUR), z ocenami substancji, w przypadku których termin oceny rocznej przypada w lutym roku następnego ( 1 800 000 EUR), z tłumaczeniami, które nie zostały jeszcze wykonane na koniec roku ( 1 300 000 EUR) i z rozpoczęciem w drugiej połowie roku dwóch nowych działań: w zakresie produktów biobójczych ( 1 200 000 EUR) i w zakresie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu ( 1 300 000 EUR);

4. odnotowuje, że drugi rok z rzędu Agencja nie otrzymała środków z budżetu Unii na rok 2012, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 (REACH) i rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008 (CLP) (7) ; zauważa, że dochody budżetowe z opłat i należności w otrzymanych środkach pieniężnych wyniosły 26 611 825 EUR; zauważa, że kwota 4 184 040 EUR z budżetu Unii została przeznaczona na działania przygotowawcze związane z wdrażaniem przepisów dotyczących produktów biobójczych oraz działań w zakresie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu (PIC); podkreśla, że kwota ta stanowi 0,003 % ogólnego budżetu Unii;

5. wyraża zadowolenie z działania Agencji w zakresie wdrażania unijnego prawodawstwa w dziedzinie chemikaliów, prowadzonego w ramach jej roli i obowiązków określonych prawem; z zadowoleniem przyjmuje, że rezerwa w wysokości 230 198 367 EUR w 2012 r. ( 280 565 807 EUR w 2011 r.) pochodząca z dochodów z opłat zostanie wykorzystana najpóźniej do 2015 r., jak przewidziano w REACH i CLP; odnotowuje, że rezerwą tą zarządza się za pośrednictwem umów o gwarantowanym poziomie usług z dwoma różnymi bankami (EBI i Bank Centralny Finlandii) zgodnie z normami ustalonymi przez zarząd Agencji;

Przesunięcia

6. zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami w ramach kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przeniesień w roku 2012 nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych; wyraża uznanie dla Agencji za dobre planowanie budżetowe;

Procedury przetargowe i procedury naboru

7. zauważa, że w odniesieniu do 2012 r. ani wybrane do kontroli transakcje, ani inne ustalenia kontroli nie dały podstaw do sformułowania przez Trybunał Obrachunkowy w rocznym sprawozdaniu z kontroli jakichkolwiek uwag dotyczących procedur przetargowych Agencji;

8. zauważa, że Trybunał Obrachunkowy w swoim rocznym sprawozdaniu z kontroli za 2012 r. nie przedstawił uwag dotyczących procedur naboru Agencji;

9. podkreśla, że spośród 470 dostępnych stanowisk 447 zostało obsadzonych, a do końca 2012 r. zatrudniono 65 pracowników kontraktowych i oddelegowanych ekspertów krajowych;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

10. zauważa, że w następstwie zalecenia organu udzielającego absolutorium Agencja uwzględni w swoim rocznym sprawozdaniu z działalności za 2013 r. informacje i statystyki dotyczące zarządzania konfliktami interesów;

11. zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów niektórych członków zarządu nie są publicznie dostępne; zauważa na podstawie informacji przekazanych przez Agencję, że braki życiorysów dotyczą głównie nowych lub zastępowanych członków, ale podkreśla, że nie wyjaśniono w żaden sposób braku deklaracji o braku konfliktu interesów; wzywa Agencję do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Kontrola wewnętrzna

12. wyraża ubolewanie w związku z tym, że wyniki spisu z natury dowodzą poważnych słabości w zakresie zabezpieczenia i śledzenia aktywów trwałych oraz że brakuje procedury śledzenia oprogramowania i podzespołów wewnętrznych ( 2 370 pozycji z 5 878 teleinformatycznych aktywów trwałych w ewidencji); ponadto wyraża zaniepokojenie tym, że nie znaleziono 306 pozycji, w tym 93 komputerów przenośnych i 29 stacjonarnych; wzywa Agencję do wyjaśnienia tej sytuacji i do przypilnowania tego przed rozpoczęciem procedury udzielania absolutorium za rok 2013;

Audyt wewnętrzny

13. na podstawie informacji od Agencji stwierdza, że w 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła uproszczoną ocenę ryzyka, która została zaakceptowana przez Agencję; zauważa, że IAS skontrolowała również relacje Agencji z zainteresowanymi stronami i komunikację zewnętrzną, że Agencja przyjęła wszystkie zalecenia przedstawione w końcowym sprawozdaniu z audytu i opracowała plan działania z myślą o ich wdrożeniu, a także że IAS uznała plan za właściwy; zauważa, że IAS przyjrzała się również swoim wcześniejszym zaleceniom i ustaliła, które z nich zostały wdrożone, oraz zamknęła je; zwraca uwagę, że audyty następcze dotyczące planów działania wykazały, iż pięć zaleceń pozostaje częściowo wdrożonych, z czego dwa uznano za bardzo ważne;

Wyniki

14. oczekuje, że Agencja przedstawi Komisji, Parlamentowi i Radzie szczegółową analizę dotyczącą ewentualnych środków służących usprawnieniu procesu wdrażania rozporządzenia REACH w celu:

— ograniczenia obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorstw,

— ograniczenia stopnia niepewności w procesie wydawania zezwoleń (chodzi o środki, dzięki którym wynik procedur REACH stanie się bardziej przewidywalny),

— zapewnienia większej proporcjonalności procedur REACH, co obejmuje również możliwość ograniczenia zakresu analiz substancji alternatywnych,

— poprawy zaufania do procedur REACH, co obejmuje również unikanie naliczania opłat z mocą wsteczną w kontekście wspólnego przedkładania informacji oraz wiodących rejestrujących,

— podniesienia stopnia jasności prawa, co obejmuje również kwestie związane z określeniem kryteriów dopuszczalności wspólnego przedkładania informacji;

15. zwraca się do Agencji o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów swojej pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem swojej strony internetowej;

16. w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. (8) w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.


(1) Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 97.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.

(4) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(6) Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.

(7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz.U. L 353 z 31.12.2008, s. 1).

(8) Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00