Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2014 nr 266 str. 161
Wersja aktualna od 2014-04-03
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2014 nr 266 str. 161
Wersja aktualna od 2014-04-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

— uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2012,

— uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji (1) ,

— uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),

— uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2) , w szczególności jego art. 185,

— uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (3) , w szczególności jego art. 208,

— uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 713/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. ustanawiające Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (4) , w szczególności jego art. 24,

— uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5) ,

— uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE, Euratom) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (6) , w szczególności jego art. 108,

— uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium z wykonania budżetu,

— uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0208/2014),

A. mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym ostateczny budżet Europejskiej Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (dalej zwanej „ Agencją ” ) na rok budżetowy 2012 wynosił 7 241 850 EUR, co stanowi wzrost o 51,11 % w porównaniu z 2011 r.; wyjaśnieniem tego faktu może być to, że Agencja została ustanowiona niedawno; mając na uwadze, że cały budżet Agencji pochodzi z budżetu Unii,

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne Agencji za rok budżetowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011

1. zauważa na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, że w odniesieniu do trzech uwag poczynionych w 2011 r. dwa działania korekcyjne podjęte w odpowiedzi na uwagi z poprzedniego roku są oznaczone jako „ w toku ” , a jedno jako „ zakończone ”;

2. na podstawie informacji od Agencji stwierdza, że:

— w odniesieniu do zarządzania budżetowego i finansowego opracowano szczegółowe wytyczne dotyczące procesu ustanawiania rocznego budżetu, zawierające jasny podział obowiązków, wewnętrzne terminy, oczekiwane wyniki i wsparcie metodologiczne zaangażowanych podmiotów; zauważa, że kierownicy linii budżetowych otrzymują obszerne sprawozdania metodologiczne w celu zapewnienia wydajności i spójności nowo wprowadzonej zasady budżetowania od zera;

— do sprawozdania z wykonania budżetu wprowadzono prognozy budżetowe w celu dostarczenia informacji potrzebnych do monitorowania zobowiązań i płatności;

— poprawiono przejrzystość procedur naboru pracowników poprzez podawanie w ogłoszeniach o wolnych stanowiskach maksymalnej liczby kandydatów na liście rezerwowej, wyraźne informowanie o możliwości odwołania się, a także poprzez przygotowywanie pytań na egzaminy pisemne i rozmowy kwalifikacyjne oraz ich wagi przed rozpoczęciem przeglądu kandydatur;

Uwagi dotyczące legalności i prawidłowości transakcji

3. z niepokojem zauważa, że w celu pokrycia wyższego czesnego pracownicy, których dzieci uczęszczają do szkoły podstawowej lub średniej, otrzymują od Agencji oprócz dodatku edukacyjnego przewidzianego w regulaminie pracowniczym urzędników Wspólnot Europejskich dodatkowy zasiłek edukacyjny, na który w roku 2012 przeznaczono ok. 23 000 EUR; zauważa, że ów dodatkowy zasiłek nie wynika z regulaminu pracowniczego, wobec czego Trybunał Obrachunkowy uznał, iż jest on nieprawidłowy; przyznaje jednak, że sytuacja ta wynika z faktu, iż w mieście będącym siedzibą Agencji nie ma szkół europejskich, a celem dodatkowego zasiłku jest zagwarantowanie równego traktowania pracowników Agencji w świetle regulaminu pracowniczego;

Zarządzanie budżetem i finansami

4. zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2012 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 93,75 % oraz że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 66,8 %;

5. wyraża ubolewanie, że w tytule II (budynki Agencji i związane z nimi koszty) swojego budżetu Agencja przeniosła środki, na które zaciągnięto zobowiązania, w kwocie 1 700 000 EUR, co stanowi 81 % całości środków, na które zaciągnięto zobowiązania w tym tytule; zauważa, że przeniesienia te wiążą się głównie z trwającym wdrożeniem rozporządzenia REMIT; zwraca uwagę Agencji na uwagę Trybunału Obrachunkowego, że ponieważ wdrożenie to związane jest z działalnością operacyjną Agencji, związane z nim środki powinny być zapisane w tytule III budżetu;

6. zauważa z zaniepokojeniem, że na koniec roku Agencja posiadała środki gotówkowe w kwocie 4 200 000 EUR, obejmujące nadwyżkę budżetową za 2011 r. w kwocie 1 600 000 EUR, która była następstwem przedstawienia nadmiernego zapotrzebowania na środki w 2011 r. i została odzyskana przez Komisję w styczniu 2013 r.; jest zdania, że jest to niezgodne z zasadami dyscypliny w zakresie zarządzania środkami finansowymi;

7. uważa, że o ile żaden z problemów omawianych w niniejszej rezolucji nie ma charakteru problemu poważnego, to jednak w całości istnieje wyraźna potrzeba poprawy ze strony Agencji w odniesieniu do podstawowych wytycznych w związku z procedurą budżetową na przyszły rok; wzywa Agencję do składania sprawozdań z postępów w ramach działań następczych w związku z decyzją o udzieleniu absolutorium za 2012 r.;

Przesunięcia

8. zauważa z zaniepokojeniem, że w 2012 r. Agencja dokonała 20 przesunięć budżetowych na kwotę ok. 1 000 000 EUR w 43 liniach budżetowych, co wskazuje na uchybienia w planowaniu budżetu;

Procedury przetargowe i procedury naboru

9. zauważa z zaniepokojeniem, że w zbadanych procedurach naboru pracowników stwierdzono niedociągnięcia w zakresie przejrzystości i równego traktowania kandydatów, a mianowicie że pytania na rozmowy kwalifikacyjne i egzaminy nie były ustalone przed rozpoczęciem przeglądu kandydatur, warunki dopuszczenia do egzaminów pisemnych i rozmów kwalifikacyjnych oraz umieszczenia na liście odpowiednich kandydatów nie były określone wystarczająco szczegółowo, a środki podjęte celem zapewnienia anonimowości kandydatów przystępujących do egzaminów pisemnych były nieadekwatne; wzywa Agencję do zaradzenia tej sytuacji i informowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych postępach w ramach działań następczych w związku z decyzją o udzieleniu absolutorium za 2012 r.;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

10. przyjmuje do wiadomości, że Agencja dokonuje przeglądu swojej polityki w sprawie zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi na podstawie wytycznych Komisji dotyczących zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w zdecentralizowanych agencjach UE; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach oceny, kiedy będą dostępne;

11. stwierdza, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków rady organów regulacyjnych, dyrektora wykonawczego, kadry kierowniczej wyższego szczebla i ekspertów będących członkami grup eksperckich Agencji, a także życiorysy członków rady administracyjnej i rady odwoławczej nie są publicznie dostępne; wzywa Agencję do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Audyt wewnętrzny

12. na podstawie informacji od Agencji stwierdza, że Agencja podpisała kartę obowiązków ze Służbą Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS), która odbyła swoją pierwszą wizytację w lutym 2012 r., kiedy to przeprowadzono pełną ocenę ryzyka procesów operacyjnych, administracyjnych i wsparcia Agencji, w celu określenia strategii audytu IAS na lata 2013-2015, a także ograniczonego przeglądu wdrożenia standardów kontroli wewnętrznej; zauważa, że podczas oceniania ryzyka IAS określiła procesy o nieodłącznym wysokim poziomie ryzyka, które wymagają usprawnienia, w szczególności planowanie i monitorowanie, ocena wyników pracy i rozwój kariery zawodowej, zarządzanie dokumentami i danymi, działalność pomocniczo-obsługowa, logistyka, bezpieczeństwo, stosunki i komunikacja z zainteresowanymi podmiotami, monitorowanie rynku wewnętrznego, współpraca z krajowymi organami regulacyjnymi i monitorowanie wdrażania kodeksu sieci; zauważa, że Agencja przedłożyła plan działań zakładający cel, który polega na usprawnieniu kontroli tych procesów, a plan ten został potwierdzony przez IAS;

Wyniki

13. zwraca się do Agencji o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów swojej pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem swojej strony internetowej;

14. w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. (7) w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.


(1) Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 1.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.

(4) Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 1.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(6) Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.

(7) Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00