Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2014-04-03
Wersja aktualna od 2014-04-03
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich
PARLAMENT EUROPEJSKI,
— uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2012 (1) ,
— uwzględniając skonsolidowane sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012 (COM(2013) 570 - C7-0280/2013) (2) ,
— uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami instytucji (3) ,
— uwzględniając poświadczenie (4) wiarygodności sprawozdania finansowego, jak również legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw przedstawione przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku 2012 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
— uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5) , w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
— uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (6) , w szczególności jego art. 164, 165 i 166,
— uwzględniając swe wcześniejsze decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium,
— uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0225/2014),
1. zauważa z zadowoleniem, że w sprawozdaniu rocznym za rok 2012 Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż nie odnotowano istotnych niedociągnięć w objętych kontrolą obszarach działalności Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich (zwanego dalej „ Rzecznikiem ” ) dotyczących zasobów ludzkich i zamówień publicznych;
2. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż w roku budżetowym zakończonym dnia 31 grudnia 2012 r. w łącznych płatnościach na wydatki administracyjne i inne wydatki instytucji i organów nie wystąpiły istotne błędy;
3. podkreśla, że budżet Rzecznika ma charakter czysto administracyjny oraz że w 2012 r. wyniósł on 9 516 500 EUR, z czego 7 275 000 EUR przeznaczono na tytuł 1 (wydatki na pracowników instytucji), 1 656 500 EUR na tytuł 2 (budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne), a 585 000 EUR na tytuł 3 (wydatki związane z wykonywaniem zadań specjalnych przez instytucję);
4. zauważa, że z łącznych środków 98,30 % stanowiły środki na zobowiązania (92,54 % w 2011 r.), a 88,69 % - środki na płatności (85,62 % w 2011 r.), zaś wskaźnik ich wykorzystania wyniósł 95,88 % (w porównaniu do 92,54 % w 2011 r.); z zadowoleniem przyjmuje poprawę wskaźnika wykorzystania;
5. pozytywnie odnosi się do poprawy w dziedzinie planowania finansowego mającej zapewnić skuteczniejsze wykonanie budżetu; wzywa do kontynuowania tych wysiłków w następnym okresie budżetowym;
6. pochwala roczny plan zarządzania Rzecznika na 2012 r., w którym znalazły się kluczowe wskaźniki wyników mające posłużyć określeniu wyników urzędu w osiąganiu wyznaczonych celów;
7. zwraca się do Rzecznika o określenie w następnym rocznym sprawozdaniu z działalności, w jakim stopniu nie skorzystano z usług tłumaczeń ustnych zamówionych w danym roku;
8. wzywa Rzecznika do współpracy z innymi instytucjami w zakresie wypracowania jednolitej metodyki przedstawiania kosztów tłumaczenia, aby uprościć analizę i porównanie kosztów;
9. z zadowoleniem przyjmuje wnioski audytora wewnętrznego dotyczące otwartych działań podjętych w następstwie audytu wewnętrznego; wskazuje na fakt, że dwa działania związanie z wdrożeniem minimalnych standardów kontroli wewnętrznej i zarządzania procedurami przetargowymi pozostają otwarte; wzywa do niezwłocznego wdrożenia zaleceń w sprawie tych działań wysuniętych przez audytora wewnętrznego;
10. uważa za pozytywny procentowy wzrost liczby decyzji o dopuszczalności podjętych w ciągu miesiąca od otrzymania skargi, który w 2012 r. wyniósł 85 %, oraz wzywa do ustalenia jeszcze ambitniejszego celu na nadchodzące lata; uważa, że restrukturyzacja urzędu Rzecznika, a także usprawniona procedura rejestrowania przyczyniły się do osiągnięcia lepszych wyników działu skarg w 2012 r., i jest przekonany, że w przyszłych latach tendencja ta utrzyma się;
11. zauważa, że średni czas trwania dochodzenia skrócił się, nawet w przypadku dochodzeń zakończonych w ciągu 18 miesięcy, wyniki były mniej ambitne niż ustalony cel oraz plasowały się poniżej 80 % osiągniętych w 2011 r.; wzywa Rzecznika do określenia liczby przypadków, w których przeprowadzono więcej niż jedną turę dochodzeń oraz okoliczności, w których występuje konieczność przeprowadzenia drugiej tury;
12. pragnie uzyskiwać informacje o działaniach wprowadzonych w celu podważenia decyzji Komisji o odmowie organizacji niezależnego audytu zewnętrznego Szkół Europejskich;
13. z zadowoleniem przyjmuje zaangażowanie Rzecznika na forum Europejskiej Fundacji Zarządzania Jakością w celu poprawienia jakości pracy tej fundacji;
14. gratuluje Rzecznikowi wysokiej jakości rocznego sprawozdania z działań i przedstawienia szczegółowego rocznego sprawozdania dotyczącego oddziaływania, które stanowi ważne narzędzie oceny jego pracy;
15. wzywa Rzecznika, aby w swoim sprawozdaniu z rocznej działalności szczegółowo wyjaśnił, jaką część budżetu przeznacza na własną promocję i docieranie do obywateli;
16. zauważa, że na posiedzeniu plenarnym we wrześniu 2013 r. przyjęto roczne sprawozdanie z działalności Rzecznika za rok 2012 oraz stwierdza, że satysfakcjonują go zawarte w nim uwagi;
17. zwraca się do Trybunału Obrachunkowego, aby do swojego następnego sprawozdania rocznego włączył przegląd działań następczych Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w odniesieniu do zaleceń Parlamentu przedstawionych w niniejszej rezolucji.
(1) Dz.U. L 56 z 29.2.2012.
(2) Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 1.
(3) Dz.U. C 331 z 14.11.2013, s. 1.
(4) Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 122.
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.