Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2014-04-03
Wersja aktualna od 2014-04-03
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja VII - Komitet Regionów
PARLAMENT EUROPEJSKI,
— uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2012 (1) ,
— uwzględniając skonsolidowane sprawozdanie roczne Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012 (COM(2013) 570 - C7-0279/2013) (2) ,
— uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami instytucji (3) ,
— uwzględniając poświadczenie (4) wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw przedstawione przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku 2012 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
— uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5) , w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
— uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (6) , w szczególności jego art. 164, 165 i 166,
— uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium z wykonania budżetu,
— uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0226/2014),
1. zauważa z zadowoleniem, że w sprawozdaniu rocznym za rok 2012 Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż nie odnotowano poważnych uchybień w objętych kontrolą obszarach dotyczących zasobów ludzkich i zamówień dla Komitetu Regionów (zwanego dalej „ Komitetem ” );
2. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż w roku budżetowym zakończonym dnia 31 grudnia 2012 r. w łącznych płatnościach za wydatki administracyjne i inne wydatki instytucji i organów nie wystąpiły istotne błędy;
3. zauważa, że w 2012 r. zatwierdzony budżet Komitetu wyniósł 86 503 000 EUR ( 84 059 000 EUR w 2011 r.), z czego 85 000 000 EUR stanowiły środki na zobowiązania, a wskaźnik wykonania wyniósł 98,2 %; podkreśla, że budżet Komitetu jest wyłącznie administracyjny;
4. z zadowoleniem stwierdza, że wskaźnik wykonania budżetu w wysokości 98,2 % stanowi poprawę w stosunku do wskaźnika z 2011 r., który wyniósł 97,5 %; oczekuje dalszej poprawy wskaźnika wykonania budżetu w przyszłości;
5. z zadowoleniem przyjmuje ustanowienie Grupy Sterującej ds. Pomocniczości, która usprawnia zarządzanie polityczne w Komitecie i wspiera wykonywanie poszerzonych zadań Komitetu, jak przedstawiono w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;
6. z zadowoleniem przyjmuje projekty dotyczące wewnętrznej organizacji Komitetu, w których ustalono cele w zakresie współpracy między poszczególnymi działami oraz rozwoju synergii we wspólnych działaniach; w odniesieniu do zeszłorocznych zaleceń z zadowoleniem przyjmuje dostarczone informacje i apeluje o stałe informowanie go o projektach i budżetowych konsekwencjach podejmowanych środków;
7. przyjmuje do wiadomości otrzymane informacje dotyczące zużycia energii ze źródeł odnawialnych; z zadowoleniem zauważa, że elektryczność wykorzystywana przez Komitet w całości pochodzi ze źródeł odnawialnych;
8. zauważa z zadowoleniem, że zalecenia i wymogi parlamentarnej Komisji Kontroli Budżetowej są rejestrowane przez dział budżetu Komitetu w centralnej bazie danych, zaś postępy we wdrażaniu są regularnie monitorowane;
9. wzywa Komitet do dalszego monitorowania struktury personelu, by uzyskać w pełni wydajną organizację stanowisk przyczyniającą się do lepszego wydatkowania przyznanego budżetu;
10. uważa, że zarządzanie zasobami ludzkimi należy wspomóc skuteczną służbą informatyczną; apeluje o informowanie go o wszelkich opóźnieniach we wdrażaniu nowych systemów zarządzania zasobami ludzkimi;
11. domaga się wyjaśnień dotyczących programu kontroli Komitetu na 2012 r., zwłaszcza jeśli chodzi o działalność powodującą ryzyko i plan działania na rzecz zapobiegania mu;
12. zauważa z zadowoleniem spadek liczby tłumaczeń zewnętrznych z 5,8 % w 2011 r. do 4,5 % w 2012 r.; jest zdania, że liczby te świadczą o możliwościach zwiększenia wydajności;
13. zwraca się do Komitetu o włączenie do rocznego sprawozdania z działalności informacji dotyczących niewykorzystanych zasobów w zakresie tłumaczeń ustnych;
14. zwraca się do Komitetu o współpracę z innymi instytucjami przy opracowywaniu jednolitej metodologii przedstawiania kosztów tłumaczeń pisemnych, aby uprościć analizę i porównywanie kosztów;
15. jest przekonany, że potrzebne są pewne udoskonalenia, by zracjonalizować zasoby ludzkie we wspólnych działach i w działach tłumaczeniowych; uważa aktualne kontakty w tym względzie między Komitetem, Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym i Parlamentem za pozytywny wkład w racjonalizację zasobów;
16. zauważa, że śródterminowy przegląd współpracy między tymi instytucjami byłby pożytecznym narzędziem oceny korzyści współpracy i dalszego planowania lepszych i odpowiednio dostosowanych rozwiązań w przyszłości;
17. wyraża uznanie dla Komitetu za stałą jakość rocznego sprawozdania z działalności oraz za przedstawianie szczegółowego rocznego sprawozdania dotyczącego oddziaływania Komitetu, które stanowi ważne narzędzie oceny jego pracy; zauważa z zadowoleniem, że w rocznym sprawozdaniu z działalności zamieszczono pełną tabelę wszystkich zasobów ludzkich, jakimi dysponuje Komitet;
18. uważa, że porozumienie o współpracy administracyjnej między Komitetem a EKES-em to skuteczny mechanizm; zaleca Komitetowi jego zachowanie w uaktualnionej formie;
19. domaga się informacji o dokładnej kwocie oszczędności budżetowych będących rezultatem zaktualizowanego porozumienia o współpracy administracyjnej z EKES-em i o konkretnych obszarach, które zostaną objęte nowym porozumieniem;
20. oczekuje, że aktualizowane porozumienie o współpracy administracyjnej z Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym doprowadzi również do wzmocnienia współpracy w dziedzinie zarządzania wspólnymi służbami;
21. zwraca się do Trybunału Obrachunkowego o włączenie do następnego sprawozdania rocznego przeglądu działań następczych Komitetu w odniesieniu do zaleceń Parlamentu przedstawionych w niniejszej rezolucji.
(1) Dz.U. L 56 z 29.2.2012.
(2) Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 1.
(3) Dz.U. C 331 z 14.11.2013, s. 1.
(4) Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 122.
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.