Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-05-17
Wersja aktualna od 2023-05-17
obowiązujący
Alerty
DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 14 kwietnia 2014 r.
w sprawie ustanowienia Administracyjnej Rady Odwoławczej i jej regulaminu operacyjnego
(EBC/2014/16)
(2014/360/UE)
(ostatnia zmiana: DUUEL. z 2023 r., Nr 112, poz. 46) Pokaż wszystkie zmiany
Alerty
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (1 ), w szczególności jego art. 24,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 24 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 Administracyjna Rada Odwoławcza prowadzi wewnętrzny administracyjny przegląd decyzji podjętych przez Europejski Bank Centralny (EBC) w ramach wykonywania uprawnień powierzonych mu na mocy rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 po otrzymaniu wniosku o przegląd złożonego zgodnie z art. 24 ust. 5.
(2) Zgodnie z art. 24 ust. 10 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 EBC przyjmuje przepisy operacyjne Administracyjnej Rady Odwoławczej, które podaje się do wiadomości publicznej.
(3) Zgodnie z art. 24 ust. 11 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 ustanowienie Administracyjnej Rady Odwoławczej pozostaje bez uszczerbku dla prawa do wniesienia sprawy do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zgodnie z Traktatami.
(4) Przegląd dokonywany przez Administracyjną Radę Odwoławczą jest przeglądem opcjonalnym, dostępnym dla osób, do których skierowana jest decyzja EBC wydana na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, lub których taka decyzja bezpośrednio i indywidualnie dotyczy, przed wniesieniem sprawy do Trybunału Sprawiedliwości,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
ROZDZIAŁ WSTĘPNY
Artykuł 1
Charakter uzupełniający
Niniejsza decyzja uzupełnia Regulamin Europejskiego Banku Centralnego. Terminy użyte w niniejszej decyzji mają takie samo znaczenie jak w Regulaminie Europejskiego Banku Centralnego.
ROZDZIAŁ I
ADMINISTRACYJNA RADA ODWOŁAWCZA
Artykuł 2
Ustanowienie
Niniejszym ustanawia się Administracyjną Radę Odwoławczą (zwaną dalej "Radą Odwoławczą" ).
Artykuł 3
Skład
1. W skład Rady Odwoławczej wchodzi pięciu członków zastępowanych przez dwóch zastępców na zasadach określonych w ust. 3 i ust. 4.
2. Członkowie Rady Odwoławczej i dwaj zastępcy wybierani są spośród osób wysoko cenionych, będących obywatelami państw członkowskich i mających udokumentowaną odpowiednią wiedzę i zawodowe doświadczenie, również w zakresie nadzoru, na wystarczająco wysokim poziomie w dziedzinie bankowości lub innych usług finansowych. Nie mogą oni być członkami aktualnego personelu EBC, właściwych organów krajowych lub innych krajowych lub unijnych instytucji, organów, urzędów, biur i agencji zaangażowanych w wykonywanie zadań powierzonych EBC na mocy rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.
3. Zastępca zastępuje tymczasowo członka Rady Odwoławczej w przypadku jego przejściowej niezdolności do pełnienia obowiązków. W kontekście konkretnego wniosku o przegląd decyzji zastępca zastępuje tymczasowo członka Rady Odwoławczej:
a) w sytuacji mogącej budzić podejrzenie zaistnienia konfliktu interesów w rozumieniu art. 11.1 Kodeksu postępowania dla pracowników wysokiego szczebla Europejskiego Banku Centralnego (2 );
b) jeżeli członek Rady Odwoławczej nie jest dostępny z uzasadnionych powodów.
4. [1] W przypadku stałej niezdolności do pełnienia obowiązków, śmierci, rezygnacji lub usunięcia ze stanowiska członka Rady Odwoławczej Rada Prezesów: a) wyznacza jednego zastępcę na stanowisko członka Rady Odwoławczej i powołuje zastępcę na jego miejsce; lub b) powołuje nowego członka Rady Administracyjnej. Powołania na podstawie niniejszego ustępu dokonuje się zgodnie z procedurą określoną w art. 4 ust. 2.
5. Zastępcy w pełni uczestniczą w postępowaniu odwoławczym, zarówno tymczasowo zastępując członka Rady Odwoławczej, jak i w charakterze obserwatorów.
Artykuł 4
Powołanie
1. Członków Rady Odwoławczej i dwóch zastępców powołuje Rada Prezesów EBC, zapewniając w najszerszym możliwym zakresie odpowiednią równowagę geograficzną i równowagę płci względem państw członkowskich.
2. [2] Po opublikowaniu zaproszenia do wyrażenia zainteresowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej Zarząd, po wysłuchaniu Rady ds. Nadzoru, przedstawia nominacje na członków Rady Odwoławczej i dwóch zastępców Radzie Prezesów w celu ich powołania.
3. Kadencja członków Rady Odwoławczej i dwóch zastępców trwa pięć lat, z możliwością jednorazowego przedłużenia. W przypadku gdy członka Rady Odwoławczej zastępuje na stałe jego zastępca na warunkach określonych w art. 3 ust. 4, zastąpienia takiego nie uważa się za nowe powołanie ani przedłużenie kadencji, a jego mandat uznaje się za rozpoczęty w dniu jego powołania na zastępcę.
4. Członkowie Rady Odwoławczej i dwaj zastępcy działają niezależnie i w interesie publicznym. Nie podlegają oni żadnym instrukcjom i składają jawną deklarację dotyczącą zobowiązań oraz jawną deklarację wskazującą wszelkie bezpośrednie lub pośrednie interesy, które mogłyby zostać uznane za szkodzące ich niezależności, lub brak takich interesów.
5. Warunki powołania członków Rady Odwoławczej i ich zastępców określa Rada Prezesów.
Artykuł 5
Przewodniczący i wiceprzewodniczący
1. Rada Odwoławcza wybiera przewodniczącego i wiceprzewodniczącego.
2. Przewodniczący zapewnia funkcjonowanie Rady Odwoławczej, sprawne prowadzenie przeglądów decyzji i przestrzeganie regulaminu operacyjnego.
3. Wiceprzewodniczący wspiera przewodniczącego w wykonywaniu jego obowiązków oraz zastępuje go, jeśli przewodniczący nie może pełnić obowiązków lub na jego żądanie, w celu zapewnienia funkcjonowania Rady Odwoławczej.
Artykuł 6
Sekretarz Rady Odwoławczej
1. Sekretarz Rady ds. Nadzoru działa jako sekretarz Rady Odwoławczej (zwany dalej "sekretarzem").
2. Sekretarz jest odpowiedzialny za przygotowanie sprawnego prowadzenia przeglądów decyzji, organizację prowadzonych przez Radę Odwoławczą wysłuchań wstępnych i wysłuchań, sporządzanie dokumentów na potrzeby toczących się postępowań, prowadzenie rejestru przeglądów i zapewnianie innego rodzaju wsparcia w odniesieniu do przeglądów.
3. EBC zapewnia Radzie Odwoławczej odpowiednią pomoc, w tym wiedzę fachową z zakresu prawa, w celu wsparcia procesu oceny wykonywania przez EBC uprawnień powierzonych mu na mocy rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.
ROZDZIAŁ II
WNIOSEK O PRZEGLĄD
Artykuł 7
Powiadomienie o przeglądzie
1. Każda osoba fizyczna lub prawna, do której skierowana jest decyzja EBC wydana na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 lub której taka decyzja bezpośrednio i indywidualnie dotyczy, a która pragnie złożyć wniosek o przeprowadzanie wewnętrznego administracyjnego przeglądu tej decyzji (zwana dalej "wnioskodawcą"), składa sekretarzowi powiadomienie o przeglądzie, wskazujące na tę decyzję. Powiadomienie należy złożyć w jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej.
2. Sekretarz bezzwłocznie potwierdza otrzymanie powiadomienia o przeglądzie.
3. Powiadomienie o przeglądzie należy złożyć w terminie jednego miesiąca od dnia otrzymania przez wnioskodawcę powiadomienia o decyzji EBC, lub w braku takiego powiadomienia, od dnia, kiedy wnioskodawca dowiedział się o decyzji.
4. [3] Powiadomienie o przeglądzie: a) zawiera podstawy, na których się opiera; b) jeśli składany jest wniosek o zawieszenie wykonania decyzji, zawiera uzasadnienie tego żądania; oraz c) zawiera jako załączniki kopie wszelkich dokumentów, na jakie wnioskodawca zamierza się powoływać. Do powiadomienia o przeglądzie dołącza się zaskarżaną decyzję oraz, jeżeli powiadomienie o przeglądzie jest dłuższe niż 10 stron, powinno ono zawierać streszczenie jego uzasadnienia i dokumentów określonych w lit. a)–c).
5. [4] W powiadomieniu o przeglądzie należy jasno wskazać pełne dane kontaktowe wnioskodawcy, aby umożliwić sekretarzowi komunikowanie się z nim lub – jeżeli zajdzie taka konieczność – z jego pełnomocnikiem. Sekretarz przesyła w ciągu trzech dni roboczych potwierdzenie otrzymania powiadomienia wraz z informacją, czy powiadomienie jest kompletne. W przypadku gdy powiadomienie o przeglądzie jest niekompletne, sekretarz wyznacza wnioskodawcy termin na jego uzupełnienie wynoszący nie więcej niż pięć dni roboczych.
Jeżeli w opinii Rady Odwoławczej wnioskodawca nie dokonał uzupełnienia powiadomienia o przeglądzie w wyznaczonym terminie, sekretarz powiadamia wnioskodawcę w terminie dziesięciu dni roboczych od upływu tego terminu o braku możliwości wszczęcia procedury przeglądu administracyjnego z powodu nieuzupełnienia przez niego powiadomienia o przeglądzie. Powiadomienie takie wskazuje, że – zgodnie z art. 24 ust. 11 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 – procedura przeglądu administracyjnego pozostaje bez uszczerbku dla prawa do wniesienia sprawy do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zgodnie z Traktatami. W przypadku gdy procedura przeglądu administracyjnego nie zostanie wszczęta z powodu braku kompletnego powiadomienia o przeglądzie, opinii w sprawie przeglądu nie przyjmuje się.
6. Wnioskodawca może w każdym czasie wycofać powiadomienie o przeglądzie, składając sekretarzowi powiadomienie o wycofaniu.
7. Otrzymane przez sekretarza powiadomienia o przeglądzie wraz z załącznikami bezzwłocznie przekazuje się drogą wewnętrzną, w celu umożliwienia przedstawicielowi EBC wzięcia udziału w postępowaniu.
Artykuł 8
Sprawozdawca
Po otrzymaniu powiadomienia o przeglądzie Przewodniczący wyznacza spośród członków Rady Odwoławczej, włączając Przewodniczącego, sprawozdawcę na potrzeby dokonania przeglądu. Przy wyznaczaniu sprawozdawcy Przewodniczący bierze pod uwagę szczególną wiedzę fachową, jaką dysponuje każdy z członków Rady Odwoławczej.
Artykuł 9
Skutek zawieszający
1. Złożenie powiadomienia o przeglądzie nie powoduje zawieszenia stosowania zaskarżonej decyzji, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Z zastrzeżeniem ust. 1, Rada Prezesów, na wniosek Rady Odwoławczej, może postanowić o zawieszeniu stosowania zaskarżonej decyzji, jeżeli wniosek o przegląd jest dopuszczalny oraz nie jest oczywiście bezzasadny, a z jego treści wynika, że natychmiastowe stosowanie decyzji może spowodować nieodwracalną szkodę. Rada Prezesów podejmuje decyzję w sprawie zawieszenia stosowania zaskarżonej decyzji po wysłuchaniu opinii Rady ds. Nadzoru zgodnie ze stosownymi procedurami.
3. Procedury określone w niniejszym regulaminie operacyjnym, w tym również te określone w art. 12 i 14 w odniesieniu do zarządzeń i wysłuchań, mają zastosowanie przy rozstrzyganiu wszystkich kwestii dotyczących zawieszenia stosowania decyzji.
ROZDZIAŁ III
PRZEGLĄD
Artykuł 10
Zakres przeglądu dokonywanego przez Radę Odwoławczą
1. Zgodnie z art. 24 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 zakres przeglądu obejmuje proceduralną i merytoryczną zgodność danej decyzji z rozporządzeniem (UE) nr 1024/2013.
2. [5] Przegląd dokonywany przez Radę Odwoławczą jest ograniczony do zbadania podstaw powołanych przez wnioskodawcę w powiadomieniu o przeglądzie oraz zbadania naruszeń podstawowych wymogów proceduralnych.
Artykuł 11
Dopuszczalność wniosku o przegląd
[6] 1. Przed zbadaniem proceduralnej i merytorycznej zgodności decyzji EBC z rozporządzeniem (UE) nr 1024/2013 Rada Odwoławcza ustala dopuszczalność wniosku o przegląd.
2. Jeżeli Rada Odwoławcza uzna wniosek o przegląd za oczywiście niedopuszczalny, może stwierdzić jego niedopuszczalność w terminie 10 dni roboczych od otrzymania kompletnego powiadomienia o przeglądzie. Rada Odwoławcza podaje podstawy, na których oparła swoją ocenę.
3. W przypadku stwierdzenia przez Radę Odwoławczą niedopuszczalności wniosku o przegląd zgodnie z ust. 2 sekretarz niezwłocznie powiadamia o tym wnioskodawcę. W powiadomieniu stwierdza się, że zgodnie z art. 24 ust. 11 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 procedura przeglądu administracyjnego pozostaje bez uszczerbku dla prawa do wniesienia sprawy do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zgodnie z Traktatami. W przypadku uznania wniosku o przeglądu za niedopuszczalny zgodnie z ust. 2 opinii w sprawie przeglądu nie przyjmuje się.
4. W przypadku gdy ust. 2 nie ma zastosowania, Rada Odwoławcza orzeka o dopuszczalności wniosku o przegląd w opinii w sprawie przeglądu, którą przyjmuje na podstawie art. 16. W takim przypadku sekretarz powiadamia wnioskodawcę w terminie 10 dni roboczych od otrzymania kompletnego powiadomienia o przeglądzie, że Rada Odwoławcza orzeka o dopuszczalności wniosku o przegląd w opinii w sprawie przeglądu.
5. Nie jest dopuszczalne złożenie powiadomienia o przeglądzie w odniesieniu do nowej decyzji Rady Prezesów, o jakiej mowa w art. 24 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.
Artykuł 12
Zarządzenia
Przewodniczący, w imieniu Rady Odwoławczej, może wydawać zarządzenia w celu zapewnienia sprawnego prowadzenia przeglądów decyzji, w tym zarządzenia dotyczące przedstawienia dokumentów lub udzielenia informacji. Sekretarz przesyła te zarządzenia właściwym stronom. Przewodniczący może konsultować się z pozostałymi członkami Rady przy wydawaniu zarządzeń.
Artykuł 13
Niewykonanie zarządzeń lub nieprzestrzeganie przepisów
1. W przypadku gdy wnioskodawca bez uzasadnionej przyczyny nie wykona zarządzenia Rady Odwoławczej lub nie zastosuje się do przepisów niniejszego regulaminu operacyjnego, Rada Odwoławcza może nakazać mu zapłatę wszelkich kosztów wynikających ze spowodowanego tym opóźnienia.
2. Przed wydaniem zarządzenia zgodnie z ust. 1 Rada Odwoławcza powiadomi wnioskodawcę, aby umożliwić mu zajęcie stanowiska przeciwko wydaniu takiego zarządzenia.
Artykuł 14
Wysłuchanie
1. Rada Odwoławcza może zarządzić wysłuchanie, jeżeli uzna to za niezbędne w celu przeprowadzenia rzetelnej oceny przeglądu. Wnioskodawca i EBC zostaną wezwani do ustnego przedstawienia swoich argumentów.
2. Przewodniczący wydaje zarządzenia w sprawie wezwania na wysłuchanie, jego formy i daty.
3. [7] Wysłuchanie przeprowadza się w siedzibie EBC lub w formie wideokonferencji. Obecny jest sekretarz. Wysłuchanie nie jest jawne dla osób trzecich.
4. W wyjątkowych przypadkach Przewodniczący może odroczyć wysłuchanie na wniosek wnioskodawcy, EBC lub z własnej inicjatywy.
5. Jeżeli strona poinformowana o terminie wysłuchania nie zgłosi się, Rada Odwoławcza może prowadzić postępowanie pod jej nieobecność.
Artykuł 15
Dowody
1. Wnioskodawca może zwrócić się do Rady Odwoławczej o pozwolenie na przedstawienie w formie pisemnej dowodów z zeznań świadków lub ekspertów.
2. Wnioskodawca może zwrócić się do Rady Odwoławczej o pozwolenie na wezwanie świadka lub eksperta, którzy złożyli zeznania na piśmie, celem przedstawienia ustnych dowodów podczas wysłuchania. Również EBC może zwrócić się do Rady Odwoławczej o pozwolenie na wezwanie świadka lub eksperta, celem przedstawienia ustnych dowodów podczas wysłuchania.
3. Rada Odwoławcza udziela pozwolenia jedynie wtedy, gdy uważa to za niezbędne dla sprawiedliwego rozstrzygnięcia przeglądu.
4. Świadkowie i eksperci są przesłuchiwani przez Radę Odwoławczą. Dowód z zeznań świadków przeprowadza się w czasie określonym pozwoleniem. Wnioskodawca ma prawo zadawania pytań świadkom wezwanym przez EBC, gdy jest to niezbędne dla sprawiedliwego rozstrzygnięcia przeglądu.
ROZDZIAŁ IV
PROCES DECYZYJNY
Artykuł 16
Opinia w sprawie przeglądu
1. Rada Odwoławcza przyjmuje opinię w sprawie przeglądu w terminie stosownym do pilności sprawy, lecz nie później niż dwa miesiące od dnia otrzymania kompletnego powiadomienia o przeglądzie zawierającego całą dokumentację wymaganą zgodnie z art. 7 ust. 4, której otrzymanie jest potwierdzone zgodnie z art. 7 ust. 5.
2. Opinia zawiera wskazania dotyczące tego, czy pierwotna decyzja powinna zostać uchylona, zastąpiona decyzją o identycznej treści lub zmieniona. W tym ostatnim przypadku opinia zawiera propozycje niezbędnych zmian.
3. Opinię przyjmuje się większością przynajmniej trzech członków Rady Odwoławczej.
4. Opinia jest sporządzana na piśmie i zawiera uzasadnienie; przesyła się ją bezzwłocznie Radzie ds. Nadzoru.
5. Opinia nie jest wiążąca dla Rady ds. Nadzoru i Rady Prezesów.
Artykuł 17
Przygotowanie projektu nowej decyzji
1. [8] Rada ds. Nadzoru dokonuje oceny opinii Rady Odwoławczej i przedkłada Radzie Prezesów projekt nowej decyzji. Ocena Rady ds. Nadzoru nie jest ograniczona do zbadania określonych w powiadomieniu o przeglądzie podstaw powołanych przez wnioskodawcę, lecz może obejmować także inne elementy, które zostaną uwzględnione w projekcie nowej decyzji. W przypadku gdy wewnętrzny przegląd administracyjny nie został wszczęty z powodu braku kompletnego powiadomienia o przeglądzie zgodnie z art. 7 ust. 4 lub w przypadku uznania przez Radę Odwoławczą wniosku o przegląd za niedopuszczalny zgodnie z art. 11 ust. 2 Rada ds. Nadzoru nie przedkłada Radzie Prezesów projektu nowej decyzji.
2. Projekt nowej decyzji Rady ds. Nadzoru, zastępującej pierwotną decyzję decyzją o identycznej treści, uchylającej pierwotną decyzję lub zmieniającej pierwotną decyzję, przedkłada się Radzie Prezesów w terminie 30 dni od otrzymania opinii Rady Odwoławczej.
Artykuł 18
Powiadomienie
Opinię Rady Odwoławczej, nowy projekt decyzji przedłożony przez Radę ds. Nadzoru oraz nową decyzję Rady Prezesów sekretarz Rady Prezesów przekazuje stronom, załączając odpowiednie uzasadnienie.
ROZDZIAŁ V
PRAWO ODWOŁANIA SIĘ DO SĄDU
Artykuł 19
Odwołanie do Trybunału Sprawiedliwości
Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla prawa do wniesienia sprawy do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zgodnie z Traktatami.
ROZDZIAŁ VI
PRZEPISY OGÓLNE
Artykuł 20
Dostęp do akt
1. Prawo wnioskodawcy do obrony jest w pełni respektowane. W tym celu po złożeniu przez wnioskodawcę pisemnego powiadomienia o przeglądzie, przysługuje mu prawo dostępu do akt EBC, z zastrzeżeniem uzasadnionego interesu osób fizycznych i prawnych innych niż wnioskodawca, związanych z ochroną ich tajemnicy handlowej.
2. Akta zawierają wszystkie dokumenty otrzymane, wytworzone lub zgromadzone przez EBC podczas prowadzenia procedury nadzorczej EBC, niezależnie od formatu, w jakim są one przechowywane.
3. Prawo dostępu do akt nie obejmuje informacji poufnych.
4. Na potrzeby niniejszego artykułu informacje poufne mogą obejmować wewnętrzne dokumenty EBC i właściwych organów krajowych, a także korespondencję pomiędzy EBC a właściwymi organami krajowymi oraz korespondencję pomiędzy właściwymi organami krajowymi.
5. Żaden przepis niniejszego artykułu nie powinien przeszkodzić EBC w ujawnieniu i wykorzystaniu informacji potrzebnych do udowodnienia naruszenia.
6. EBC, należycie uwzględniając możliwości techniczne stron, może określić, że dostęp do akt udzielany będzie w sposób określony w jednym lub kilku poniższych formatach: a) na CD-ROM lub innym elektronicznym nośniku danych, w tym również takim, który może być dostępny w przyszłości; b) w postaci kopii dostępnych dokumentów papierowych, wysłanych pocztą elektroniczną; c) poprzez osobiste zbadanie dostępnych akt w biurach EBC.
Artykuł 21
Zarządzenia w sprawie kosztów
1. Koszty przeglądu obejmują rozsądne koszty poniesione w związku z przeglądem.
2. [9] Po powiadomieniu o nowej decyzji Rady Prezesów lub po wycofaniu przez wnioskodawcę powiadomienia o przeglądzie, bądź też po orzeczeniu przez Radę Odwoławczą, że wniosek o przegląd jest niedopuszczalny, Rada ds. Nadzoru proponuje, jaką część kosztów powinien pokryć wnioskodawca. Wnioskodawca jest uprawniony do zajęcia stanowiska w tym względzie.
3. (uchylony).
4. (uchylony).
5. Rada Prezesów decyduje o podziale kosztów zgodnie z procedurą określoną w art. 13 g ust. 2 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego, na podstawie metodologii podziału kosztów określonej w załączniku do niniejszej decyzji.
6. W przypadku obciążenia kosztami należy dokonać ich zapłaty w terminie 20 dni roboczych.
Artykuł 22
Poufność i tajemnica służbowa
1. Członkowie Rady Odwoławczej i zastępcy podlegają obowiązkowi zachowania tajemnicy służbowej, określonemu w art. 37 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego nawet po zakończeniu pełnienia swoich obowiązków.
2. Postępowania prowadzone przez Radę Odwoławczą mają charakter poufny, chyba że Rada Prezesów upoważni Prezesa EBC do podania wyników obrad do wiadomości publicznej.
3. Dokumenty sporządzone przez Radę Odwoławczą lub znajdujące się w jej posiadaniu, stanowią dokumenty EBC i w związku z tym są klasyfikowane i przetwarzane zgodnie z art. 23.3 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego (3 ).
Artykuł 23
Przepisy uzupełniające
1. Rada Odwoławcza może przyjmować przepisy uzupełniające, regulujące prowadzenie przez nią postępowań i jej działalność.
2. Rada Odwoławcza może wydawać formularze i objaśnienia.
3. Przepisy uzupełniające, formularze i objaśnienia przyjęte przez Radę Odwoławczą przekazywane są Radzie ds. Nadzoru i publikowane na stronie internetowej EBC.
Artykuł 24
Wejście w życie
Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 14 kwietnia 2014 r.
Alerty
ZAŁĄCZNIK
Metodologia podziału kosztów przeglądu ponoszonych przez wnioskodawcę i przez Europejski Bank Centralny w kontekście przeglądu dokonywanego przez Radę Odwoławczą [10]
Jeżeli w konsekwencji otrzymania powiadomienia o przeglądzie Rada Prezesów uchyli pierwotną decyzję lub zmieni jej część normatywną, EBC zwraca koszty poniesione przez wnioskodawcę w kontekście przeglądu, z wyjątkiem nieproporcjonalnie dużych kosztów poniesionych przez wnioskodawcę z tytułu przedkładania dowodów pisemnych lub ustnych oraz z tytułu zastępstwa procesowego, które to koszty ponosi wnioskodawca. Zwrot przez EBC kosztów poniesionych przez wnioskodawcę w odniesieniu do danego indywidualnego przeglądu dokonywanego przez Radę Odwoławczą nie może przekroczyć kwoty 50 000 EUR.
Jeżeli w konsekwencji otrzymania powiadomienia o przeglądzie Rada Prezesów zastąpi pierwotną decyzję decyzją o identycznej treści lub zmieni tylko część nienormatywną pierwotnej decyzji, a także w przypadku stwierdzenia niedopuszczalności wniosku o przegląd przez Radę Odwoławczą wnioskodawca ponosi część kosztów poniesionych przez EBC w kontekście przeglądu. Osoby fizyczne wnoszą z tego tytułu opłatę ryczałtową w wysokości 500 EUR. Osoby prawne wnoszą z tego tytułu opłatę ryczałtową w wysokości 5 000 EUR. Pokrycie opłaty ryczałtowej jest niezależne od stosowania art. 13 niniejszej decyzji.
W przypadku wycofania powiadomienia o przeglądzie przez wnioskodawcę zgodnie z art. 7 ust. 6 niniejszej decyzji, a także w przypadkach, gdy jest to uzasadnione szczególnymi okolicznościami, wnioskodawca i EBC ponoszą swoje własne koszty.
[1] Art. 3 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2023/864 z dnia 13 kwietnia 2023 r. zmieniającej decyzję EBC/2014/16 w sprawie ustanowienia Administracyjnej Rady Odwoławczej i jej regulaminu operacyjnego (EBC/2023/11) (Dz.Urz.UE L 112 z 27.04.2023, str. 46). Zmiana weszła w życie 17 maja 2023 r.
[2] Art. 4 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 2 decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2023/864 z dnia 13 kwietnia 2023 r. zmieniającej decyzję EBC/2014/16 w sprawie ustanowienia Administracyjnej Rady Odwoławczej i jej regulaminu operacyjnego (EBC/2023/11) (Dz.Urz.UE L 112 z 27.04.2023, str. 46). Zmiana weszła w życie 17 maja 2023 r.
[3] Art. 7 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 3 decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2023/864 z dnia 13 kwietnia 2023 r. zmieniającej decyzję EBC/2014/16 w sprawie ustanowienia Administracyjnej Rady Odwoławczej i jej regulaminu operacyjnego (EBC/2023/11) (Dz.Urz.UE L 112 z 27.04.2023, str. 46). Zmiana weszła w życie 17 maja 2023 r.
[4] Art. 7 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 4 decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2023/864 z dnia 13 kwietnia 2023 r. zmieniającej decyzję EBC/2014/16 w sprawie ustanowienia Administracyjnej Rady Odwoławczej i jej regulaminu operacyjnego (EBC/2023/11) (Dz.Urz.UE L 112 z 27.04.2023, str. 46). Zmiana weszła w życie 17 maja 2023 r.
[5] Art. 10 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 5 decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2023/864 z dnia 13 kwietnia 2023 r. zmieniającej decyzję EBC/2014/16 w sprawie ustanowienia Administracyjnej Rady Odwoławczej i jej regulaminu operacyjnego (EBC/2023/11) (Dz.Urz.UE L 112 z 27.04.2023, str. 46). Zmiana weszła w życie 17 maja 2023 r.
[6] Art. 11 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 6 decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2023/864 z dnia 13 kwietnia 2023 r. zmieniającej decyzję EBC/2014/16 w sprawie ustanowienia Administracyjnej Rady Odwoławczej i jej regulaminu operacyjnego (EBC/2023/11) (Dz.Urz.UE L 112 z 27.04.2023, str. 46). Zmiana weszła w życie 17 maja 2023 r.
[7] Art. 14 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 7 decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2023/864 z dnia 13 kwietnia 2023 r. zmieniającej decyzję EBC/2014/16 w sprawie ustanowienia Administracyjnej Rady Odwoławczej i jej regulaminu operacyjnego (EBC/2023/11) (Dz.Urz.UE L 112 z 27.04.2023, str. 46). Zmiana weszła w życie 17 maja 2023 r.
[8] Art. 17 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 8 decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2023/864 z dnia 13 kwietnia 2023 r. zmieniającej decyzję EBC/2014/16 w sprawie ustanowienia Administracyjnej Rady Odwoławczej i jej regulaminu operacyjnego (EBC/2023/11) (Dz.Urz.UE L 112 z 27.04.2023, str. 46). Zmiana weszła w życie 17 maja 2023 r.
[9] Art. 21 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 9 decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2023/864 z dnia 13 kwietnia 2023 r. zmieniającej decyzję EBC/2014/16 w sprawie ustanowienia Administracyjnej Rady Odwoławczej i jej regulaminu operacyjnego (EBC/2023/11) (Dz.Urz.UE L 112 z 27.04.2023, str. 46). Zmiana weszła w życie 17 maja 2023 r.
[10] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 10 decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2023/864 z dnia 13 kwietnia 2023 r. zmieniającej decyzję EBC/2014/16 w sprawie ustanowienia Administracyjnej Rady Odwoławczej i jej regulaminu operacyjnego (EBC/2023/11) (Dz.Urz.UE L 112 z 27.04.2023, str. 46). Zmiana weszła w życie 17 maja 2023 r.