Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2014-05-06
Wersja aktualna od 2014-05-06
obowiązujący
Alerty
DECYZJA RADY
z dnia 6 maja 2014 r.
określającej stanowisko, które ma zostać przyjęte przez Unię na 53. posiedzeniu Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w odniesieniu do niektórych zmian w dodatku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), mających zastosowanie od dnia 1 stycznia 2015 r.
(2014/327/UE)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r. zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (zwaną dalej „konwencją COTIF”) na mocy decyzji Rady 2013/103/UE (1) w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do wspomnianej konwencji.
(2) Wszystkie państwa członkowskie z wyjątkiem Cypru i Malty stosują konwencję COTIF.
(3) Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych (2) ustanawia wymagania dotyczące drogowego, kolejowego lub śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych w obrębie państw członkowskich lub między nimi, poprzez odniesienie do Regulaminu międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych występującego jako dodatek C do konwencji COTIF (załącznik RID). Ponadto art. 4 wspomnianej dyrektywy stanowi, że „Transport towarów niebezpiecznych pomiędzy państwami członkowskimi a krajami trzecimi jest dozwolony pod warunkiem zgodności z przepisami ADR, RID lub ADN, o ile nie zastrzeżono inaczej w załącznikach”. Zatem Unia wykonała swoje kompetencje w tej dziedzinie.
(4) Oczekuje się, że podczas 53. posiedzenia, które ma się odbyć w dniu 22 maja 2014 r., Komisja Ekspertów do Spraw Przewozu Towarów Niebezpiecznych powołana zgodnie z art. 13 § 1 lit. d) konwencji COTIF zdecyduje o pewnych zmianach w załączniku RID. Zmiany te, które dotyczą norm technicznych lub ujednoliconych przepisów technicznych, mają na celu zapewnienie bezpiecznego i wydajnego transportu towarów niebezpiecznych przy jednoczesnym uwzględnieniu postępu naukowego i technicznego w tym sektorze oraz opracowywania nowych substancji i artykułów stwarzających zagrożenie podczas transportu.
(5) Komitet ds. transportu towarów niebezpiecznych ustanowiony na mocy art. 9 dyrektywy 2008/68/WE omówił wstępnie te zmiany.
(6) Większość proponowanych zmian jest uzasadniona i korzystna; Unia powinna je zatem poprzeć. Dwie proponowane poprawki należy poddać dalszej ocenie w świetle postępu naukowego i technicznego. W szczególności Europejska Agencja Kolejowa we współpracy ze stosownymi organami powinna kontynuować prace nad opracowaniem trwałego rozwiązania dotyczącego wykrywania wykolejeń i łagodzenia ich skutków oraz do wdrożenia tego rozwiązania w przyszłości. Jeśli zatem wspomniane zmiany zostaną zatwierdzone na tym etapie, Unia powinna wyrazić sprzeciw zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 35 § 4 tytułu VII konwencji COTIF,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Stanowisko Unii Europejskiej
1. Stanowisko, które ma zostać przyjęte przez Unię Europejską na 53. posiedzeniu Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w ramach Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami, jest zgodne z załącznikiem do niniejszej decyzji.
2. Nieznaczne zmiany do dokumentów, o których mowa w załączniku do niniejszej decyzji, mogą zostać uzgodnione przez przedstawicieli Unii w ramach wyżej wymienionego organu bez kolejnej decyzji Rady.
Artykuł 2
Po przyjęciu decyzja wyżej wymienionego organu zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł 3
Wejście w życie
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
Sporządzono w Brukseli dnia 6 maja 2014 r.
| W imieniu Rady |
Ch. VASILAKOS | |
Przewodniczący |
(1) Decyzja Rady 2013/103/UE z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie podpisania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (Dz.U. L 51 z 23.2.2013, s. 1).
ZAŁĄCZNIK
Propo zycja | Dokument źródłowy | Przedmiot | Uwagi | Stanowisko UE |
1 | Załącznik I do OTIF/RID/CE/GTP/2012-A | Zmiany uzgodnione przez stałą grupę roboczą | Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF | Wyrazić zgodę na zmiany |
2 | Załącznik I do OTIF/RID/CE/GTP/2012-A | Zmiany do dalszego zbadania przez stałą grupę roboczą | Przepisy zawarte w nawiasach kwadratowych w dokumencie źródłowym | Wyrazić zgodę na zmiany |
3 | OTIF/RID/CE/GTP/2013/1 | Przepisy przejściowe dotyczące niektórych tabliczek | Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF | Wyrazić zgodę na zmianę |
4 | OTIF/RID/CE/GTP/2013/2 | Stosowanie specjalnego przepisu TE 25 | Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF | Wyrazić zgodę na zmianę |
5 | OTIF/RID/CE/GTP/2013/5 | Inspekcja określonych oznakowań | Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF | Wyrazić zgodę na zmianę |
6 | OTIF/RID/CE/GTP/2013/6 | Informacje, jakie należy przekazywać zarządcy infrastruktury | Stała grupa robocza wybrała drugi z wariantów przedstawionych w dokumencie źródłowym | Wyrazić zgodę na zmianę |
7 | OTIF/RID/CE/GTP/2013/11 | Wykorzystanie technicznego słownictwa | Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF | Wyrazić zgodę na zmianę |
8 | OTIF/RID/CE/GTP/2013/12 | Konsekwencje usunięcia karty UIC 573 | Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF | Wyrazić zgodę na zmiany |
9 | OTIF/RID/CE/GTP/2013/13 oraz OTIF/RID/CE/GTP/2013/15 | Stosowanie specjalnego przepisu TE 22 | Propozycja nie jest wystarczająco dopracowana, aby podjąć decyzję | Odroczyć decyzję |
10 | OTIF/RID/CE/GTP/2013/14 oraz OTIF/RID/CE/GTP/2013/INF.14 | Zmiany redakcyjne odniesień do przepisów UE dotyczących kolei | Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF | Wyrazić zgodę na zmiany |
11 | OTIF/RID/CE/GTP/2013/16 | Transport towarów niebezpiecznych w pociągach pasażerskich | Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF | Zgodzić się na zmianę w wersji stałej grupy roboczej |
12 | OTIF/RID/CE/GTP/2013/17 | Różne skonsolidowane zmiany uzgodnione przez stałą grupę roboczą | Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF | Wyrazić zgodę na zmiany |
| OTIF/RID/CE/GTP/2013/17 | Zmiany do dalszego zbadania przez stałą grupę roboczą: | – | – |
13 | Tamże | Zmiany wymagające jednolitego poglądu wspólnego posiedzenia EKG-ONZ – OTIF | Należy wspierać wydajny transport intermodalny | Wyrazić zgodę na zmiany zgodnie z zaleceniami wspólnego posiedzenia |
14 | Tamże oraz OTIF/RID/CE/GTP/2013/INF.3 | Przepisy dotyczące obowiązkowego stosowania czujników wykolejenia w niektórych wagonach | UE ponownie rozważy swoje stanowisko przed kolejnym przeglądem przepisów | Odroczyć decyzję |
15 | OTIF/RID/CE/GTP/2013/3 OTIF/RID/CE/GTP/2013/9 oraz OTIF/RID/CE/GTP/2013/18 | Harmonizacja przepisów z przepisami załącznika 2 do SGMS OSJD | Należy wspierać efektywny transport towarów niebezpiecznych pomiędzy krajami UE i innymi krajami należącymi do Organizacji Współpracy Kolei (OSJD) | Wyrazić zgodę na zmiany |
16 | OTIF/RID/CE/GTP/2013/INF.4 | Transport węgla | Nie osiągnięto porozumienia w sprawie szczegółów technicznych w stałej grupie roboczej | Ustalić stanowisko UE na miejscu |
17 | OTIF/RID/CE/GTP/2013/INF.8 | Zmiana rozdziału 7.7 RID | Propozycja tego dokumentu źródłowego będzie omawiana w ramach bardziej ogólnej dyskusji na temat zmiany rozdziału 7.7 | Ustalić stanowisko UE na miejscu |
18 | OTIF/RID/CE/GTP/2013/INF.12 | Dostosowanie do zasad mających zastosowanie w transporcie drogowym | Propozycje te zmieniają propozycje w dokumencie źródłowym OTIF/RID/CE/GTP/–2013/17 | Wyrazić zgodę na zmiany |