DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 14 maja 2014 r.
w sprawie uznania Chorwackiego Rejestru Statków zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 391/2009 w sprawie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów na statkach
(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 3014)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2014/281/UE)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady(WE) nr 391/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów na statkach (1), w szczególności jego art. 4 ust. 1,
uwzględniając pisma z dnia 23 lipca 2010 r. i z dnia 25 lutego 2014 r., w których władze Chorwacji zwracają się do Komisji o uznanie przez UE Chorwackiego Rejestru Statków (Hrvatski registar brodova, zwanego dalej HRB),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 391/2009 państwa członkowskie, które chcą przyznać upoważnienie organizacji, która nie została jeszcze uznana, składają do Komisji wniosek o uznanie.
(2) W dniu 23 lipca 2010 r. Republika Chorwacji przekazała informacje i dowody dotyczące HRB zgodne z wymogami rozporządzenia (WE) nr 391/2009. Biorąc pod uwagę, że proces uznawania może trwać przez dłuższy czas od złożenia wniosku i że od dnia przystąpienia aż do zakończenia tego procesu chorwacki rząd nie byłby uprawniony do delegowania na HRB zadań ustawowych, Komisja rozpoczęła wstępne etapy oceny HRB, zanim Chorwacja stała się państwem członkowskim Unii.
(3) W dniu 25 lutego 2014 r. Chorwacja ponowiła swoją prośbę do Komisji o uznanie HRB przez UE po przystąpieniu Chorwacji do Unii.
(4) Komisja, z pomocą Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Morskiego, upewniła się, że HRB spełnia wszystkie minimalne kryteria określone w załączniku I do rozporządzenie (WE) nr 391/2009.
(5) Ocenę oparto na analizie dokumentacji przedłożonej przez władze Chorwacji, a także na wynikach dwóch kontroli w biurach HRB przeprowadzonych przez ekspertów z Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego w październiku 2011 r. i jednej inspekcji przeprowadzonej w październiku 2013 r. w celu sprawdzenia wprowadzenia w życie działań naprawczych podjętych przez HRB w odpowiedzi na niedociągnięcia stwierdzone przez Komisję w trakcie oceny.
(6) W odniesieniu do wykrytych niedociągnięć HRB wdrożył odpowiednie i wystarczające działania naprawcze we wszystkich przypadkach. HRB współpracował skutecznie w trakcie procesu oceny i w aktywny sposób wykazał zdolność do poprawienia swojej organizacji i procedur.
(7) Wdrażanie szeregu działań naprawczych jest nadal w toku i będzie monitorowane, zwłaszcza otwarcie oddziału w Szanghaju (Chiny). To jednak nie podważa ogólnej jakości systemów i mechanizmów kontroli organizacji.
(8) Komisja sprawdziła upewniła się, że HRB zobowiązał się przestrzegać postanowień art. 8 ust. 4 oraz art. 9, 10 i 11 rozporządzenia (WE) nr 391/2009.
(9) Działania HRB w zakresie bezpieczeństwa i emisji zanieczyszczeń, pomimo że kształtują się nieco poniżej średniej innych uznanych organizacji unijnych, są zadowalające. W szczególności wykazują one pozytywną tendencję w zakresie postanowień Memorandum paryskiego w sprawie inspekcji państwa portu, ze średnim wskaźnikiem zatrzymań 0,51 % w okresie 2010–2012 w porównaniu z 0,89 % w latach 2009–2011 i 1,44 % w latach 2008–2010. Ponadto HRB nie odnotowała żadnego zatrzymania związanego z uznaną organizacją w latach 2010, 2011 i 2012 w ramach systemu kontroli państwa portu Straży Przybrzeżnej USA.
(10) W celu zapewnienia, że organizacja utrzymuje przez cały czas zdolność do działania zgodnie z wymaganiami rozporządzenia (WE) nr 391/2009, i z uwagi na stosunkowo niewielką wielkość floty obecnie certyfikowanej przez HRB, Komisja uważa, iż jakiemukolwiek znaczącemu zwiększeniu działalności organizacji powinien towarzyszyć odpowiedni wzrost potencjału technicznego i zarządczego, w tym w razie potrzeby w odniesieniu do rozbudowy sieci biur.
(11) HRB jest podmiotem prawnym z siedzibą w Splicie (Chorwacja), powołanym jako instytucja publiczna na mocy ustawy o Chorwackim Rejestrze Statków z dnia 20 września 1996 r. (Dziennik Urzędowy nr 81/96) oraz Statutu Chorwackiego Rejestru Statków z dnia 1 czerwca 1997 r. Nosi nazwę Chorwacki Rejestr Statków (Hrvatski registar brodova).
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniu Morza przez Statki ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 2099/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady (2),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ
Artykuł 1
Niniejszym uznaje się Chorwacki Rejestr Statków zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 391/2009.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 maja 2014 r.
| W imieniu Komisji |
Siim KALLAS | |
Wiceprzewodniczący |
(1) Dz.U. L 131 z 28.5.2009, s. 11.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 2099/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 listopada 2002 r. ustanawiające Komitet ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniu Morza przez Statki (COSS) i zmieniające rozporządzenia dotyczące bezpieczeństwa na morzu i zapobiegania zanieczyszczeniom morza przez statki (Dz.U. L 324 z 29.11.2002, s. 1).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00