Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2014 nr 119 str. 3
Wersja aktualna od 2014-05-13
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2014 nr 119 str. 3
Wersja aktualna od 2014-05-13
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 398/2014

z dnia 22 kwietnia 2014 r.

zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości bentiowalikarbu, cyjazofamidu, cyhalofopu butylowego, forchlorfenuronu, pimetrozyny i siltiofamu w określonych produktach oraz na ich powierzchni

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG (1), w szczególności jego art.14 ust.1 lit.a) oraz art.49 ust.2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) cyjazofamidu, cyhalofopu butylowego, pimetrozyny i siltiofamu zostały określone w załączniku II i w części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP bentiowalikarbu i forchlorfenuronu zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.

(2) Należy wprowadzić dostosowanie techniczne, zastępując nazwę substancji czynnej „florchlorfenuron” nazwą „forchlorfenuron”.

(3) W odniesieniu do bentiowalikarbu Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej „Urzędem”) przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie dotychczasowych NDP zgodnie z art.12 ust.2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art.12 ust.1 (2). Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości oraz zalecił obniżenie NDP dla ziemniaków. W odniesieniu do innych produktów zalecił podniesienie lub pozostawienie dotychczasowych NDP. Urząd stwierdził, że w odniesieniu do NDP dla ogórków pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tego produktu należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniany NDP poddany zostanie przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.

(4) W odniesieniu do cyjazofamidu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie dotychczasowych NDP zgodnie z art.12 ust.2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art.12 ust.1 (3). W odniesieniu do niektórych produktów Urząd zalecił podniesienie lub pozostawienie dotychczasowych NDP. Urząd stwierdził, że w odniesieniu do NDP dla ziemniaków, pomidorów, dyniowatych z jadalną skórką oraz dyniowatych z niejadalną skórką pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.

(5) W odniesieniu do cyhalofopu butylowego Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie dotychczasowych NDP zgodnie z art.12 ust.2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art.12 ust.1 (4). Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości. Urząd stwierdził, że w odniesieniu do NDP dla ryżu pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tego produktu należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniany NDP poddany zostanie przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.

(6) W odniesieniu do forchlorfenuronu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie dotychczasowych NDP zgodnie z art.12 ust.2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art.12 ust.1 (5). Zalecił obniżenie NDP dla winogron stołowych, winogron do produkcji wina oraz dla kiwi.

(7) W odniesieniu do pimetrozyny Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie dotychczasowych NDP zgodnie z art.12 ust.2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art.12 ust.1 (6). Urząd stwierdził, że w odniesieniu do NDP dla endywii istnieje ryzyko dla konsumentów. Należy zatem wyznaczyć wspomniany NDP na poziomie określonym przez Urząd. Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości oraz zalecił obniżenie NDP dla nasion rzepaku i nasion bawełny. W odniesieniu do innych produktów zalecił podniesienie lub pozostawienie dotychczasowych NDP. Urząd stwierdził, że w odniesieniu do NDP dla owoców cytrusowych, jabłek, gruszek, moreli, brzoskwiń, truskawek, jeżyn, malin, borówek amerykańskich, porzeczek (czerwonych, czarnych i białych), agrestu, ziemniaków, selera korzeniowego, rzodkiewki, pomidorów, papryki, bakłażanów, dyniowatych z jadalną skórką, dyniowatych z niejadalną skórką, kukurydzy cukrowej, kapustnych kwitnących, brukselki, kapusty głowiastej, kapustnych liściowych, kalarepy, roszpunki warzywnej, sałaty, rzeżuchy, gorycznika wiosennego, rokietty siewnej, gorczycy sarepskiej, liści i pędów kapustnych, szpinaku, portulaki pospolitej, boćwiny, trybuli, szczypiorku, liści selera, pietruszki, szałwii, rozmarynu, tymianku, bazylii, liści laurowych, estragonu, fasoli (świeżej, w strąkach), groszku (świeżego, w strąkach), selera, kopru włoskiego, karczochów kulistych, naparów ziołowych (suszonych, kwiatów), naparów ziołowych (suszonych, liści), chmielu (suszonego), mleka krowiego, owczego i koziego pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Urząd stwierdził, że w odniesieniu do NDP dla ketmii jadalnej (okry) i fasoli (świeżej, bez strąków) brak jest informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. NDP dla ketmii jadalnej (okry) i fasoli (świeżej, bez strąków) należy wyznaczyć na poziomie określonej granicy oznaczalności lub wartości wzorcowej, jak określono w art.18 ust.1 lit.b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.

(8) W odniesieniu do siltiofamu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie dotychczasowych NDP zgodnie z art.12 ust.2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art.12 ust.1 (7). Urząd stwierdził, że w odniesieniu do NDP dla ziarna jęczmienia, żyta i pszenicy pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.

(9) W odniesieniu do produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, dla których na poziomie Unii nie zgłoszono stosownych zezwoleń ani tolerancji przywozowej oraz dla których brak NDP zgodnego z Kodeksem, Urząd stwierdził, że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. W świetle aktualnego stanu wiedzy naukowej i technicznej należy wyznaczyć NDP dla tych produktów na poziomie określonej granicy oznaczalności lub wartości wzorcowej, jak określono w art.18 ust.1 lit.b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.

(10) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. W odniesieniu do kilku substancji laboratoria te stwierdziły, że w przypadku niektórych towarów rozwój techniczny pozwala na ustalenie niższych granic oznaczalności.

(11) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art.14 ust.2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.

(12) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu zostały przeprowadzone konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.

(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.

(14) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, w rozporządzeniu należy przewidzieć przepisy przejściowe dla produktów, które zostały zgodnie z prawem wyprodukowane przed zmianą NDP i w przypadku których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.

(15) Należy przewidzieć rozsądnie długi okres przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP w celu umożliwienia państwom członkowskim i zainteresowanym stronom przygotowania się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.

(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

W załącznikach II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 2

Rozporządzenie (WE) nr 396/2005 w brzmieniu przed zmianami wprowadzonymi niniejszym rozporządzeniem jest nadal stosowane w odniesieniu do produktów, które zostały zgodnie z prawem wyprodukowane przed dniem 13 listopada 2014 r.:

1) w odniesieniu do substancji czynnych: bentiowalikarb, cyhalofop butylowy, cyjazofamid, forchlorfenuron i siltiofam we wszystkich produktach i na ich powierzchni;

2) w odniesieniu do substancji czynnej pimetrozyna we wszystkich produktach i na ich powierzchni z wyjątkiem endywii (cykorii endywii).

Artykuł 3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 13 listopada 2014 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 kwietnia 2014 r.

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący


(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.

(2) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; „Review of the existing maximum residue levels (MRLs) for benthiavalicarb according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005” (Przegląd dotychczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości (NDP) bentiowalikarbu zgodnie z art.12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005). Dziennik EFSA 2012; 10(8):2872. [31s.].

(3) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; „Review of the existing maximum residue levels (MRLs) for cyazofamid according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005” (Przegląd dotychczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości (NDP) cyjazofamidu zgodnie z art.12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005). Dziennik EFSA 2012; 10(12):3065. [38s.].

(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; „Review of the existing maximum residue levels (MRLs) for cyhalofop-butyl according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005” (Przegląd dotychczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości (NDP) cyhalofopu butylowego zgodnie z art.12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005). Dziennik EFSA 2013; 11(2):3115. [25s.].

(5) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; „Review of the existing maximum residue levels (MRLs) for forchlorfenuron according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005” (Przegląd dotychczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości (NDP) forchlorfenuronu zgodnie z art.12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005). Dziennik EFSA 2012; 10(8):2862. [26s.].

(6) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; „Review of the existing maximum residue levels (MRLs) for pymetrozine according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005” (Przegląd dotychczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości (NDP) pimetrozyny zgodnie z art.12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005). Dziennik EFSA 2012; 10(10):2919. [67s.], wersja zmieniona z dnia 10 stycznia 2013 r.

(7) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; „Review of the existing maximum residue levels (MRLs) for silthiofam according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005” (Przegląd dotychczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości (NDP) siltiofamu zgodnie z art.12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005). Dziennik EFSA 2013; 11(1):3088. [25s.].

Załącznik

Treść załącznika w formacie HTML do pobrania tutaj

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00