DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 4 lutego 2014 r.
wskazująca instytucje kredytowe podlegające wszechstronnej ocenie
(EBC/2014/3)
(2014/123/UE)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 6,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (1), w szczególności art. 4 ust. 3 oraz art. 33 ust. 3 i 4,
uwzględniając wniosek Rady ds. Nadzoru,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Począwszy od dnia 3 listopada 2013 r., w kontekście podjęcia zadań nadzorczych, Europejski Bank Centralny (EBC) może żądać od właściwych organów krajowych oraz od osób, o których mowa w art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, przedstawienia wszystkich informacji niezbędnych EBC do dokonania wszechstronnej oceny instytucji kredytowych uczestniczących państw członkowskich, w tym oceny bilansu. EBC przeprowadza taką ocenę co najmniej w odniesieniu do instytucji kredytowych nieobjętych art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.
(2) W dniu 23 października 2013 r. EBC opublikował nazwy instytucji objętych wszechstronną oceną, jak również wstępny przegląd kluczowych kryteriów wszechstronnej oceny.
(3) Na podstawie kryteriów, o których mowa w art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, EBC wskazał instytucje kredytowe, w odniesieniu do których zamierza przeprowadzić wszechstronną ocenę, w tym ocenę bilansu, zgodnie z art. 33 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013. Stosując powyższe kryteria, EBC uwzględnił możliwe zmiany, które mogą nastąpić w dowolnym momencie w związku z dynamiką działalności instytucji kredytowych oraz wynikającymi z tego konsekwencjami dla całkowitej wartości aktywów tych instytucji. Dlatego też EBC objął wszechstronną oceną instytucje kredytowe, które obecnie nie spełniają kryteriów istotności, ale mogą je spełnić w najbliższej przyszłości, w związku z czym powinny podlegać wszechstronnej ocenie. EBC rozpocznie więc wszechstronną ocenę w odniesieniu do instytucji kredytowych, finansowych spółek holdingowych i finansowych spółek holdingowych o działalności mieszanej, których całkowita wartość aktywów przekracza 27 mld EUR. Niezależnie od powyższych kryteriów EBC podejmie również wszechstronną ocenę w odniesieniu do trzech najbardziej istotnych instytucji w każdym państwie członkowskim strefy euro. Wskazanie instytucji kredytowych, które EBC zamierza objąć wszechstronną oceną, nie narusza ostatecznej oceny kryteriów, która opiera się na specyficznej metodologii zawartej w ramach, o których mowa w art. 6 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.
(4) Zgodnie z art. 33 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 instytucje kredytowe i właściwe organy krajowe mają obowiązek dostarczania wszelkich odpowiednich informacji niezbędnych do przeprowadzenia przez EBC wszechstronnej oceny.
(5) EBC może żądać przedstawienia przez właściwe organy krajowe i osoby, o których mowa w art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, wszelkich odpowiednich informacji umożliwiających EBC przeprowadzenie takiej wszechstronnej oceny.
(6) Członkowie Rady ds. Nadzoru, personel EBC i personel oddelegowany przez uczestniczące państwa członkowskie podlegają wymogom dotyczącym zachowania tajemnicy służbowej określonym w art. 37 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego oraz w stosownych aktach prawa unijnego. W szczególności EBC i właściwe organy krajowe podlegają przepisom dotyczącym wymiany informacji i tajemnicy służbowej zawartym w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE (2),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Podmioty podlegające wszechstronnej ocenie
1. Podmioty wymienione w załączniku podlegają wszechstronnej ocenie, która zostanie przeprowadzona przez EBC do dnia 3 listopada 2014 r.
2. Zgodnie z art. 33 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 właściwy organ krajowy odpowiedzialny za nadzór nad daną instytucją kredytową wymienioną w załączniku ma obowiązek przedstawić wszelkie informacje mające znaczenie dla wszechstronnej oceny, o jakie EBC wystąpi w odniesieniu do takiej instytucji kredytowej. Właściwy organ krajowy weryfikuje te informacje w sposób, jaki uzna za stosowny, w szczególności dla celów przeprowadzania ewentualnych kontroli na miejscu, w odpowiednich przypadkach z udziałem osób trzecich.
3. Właściwy organ krajowy odpowiedzialny za nadzór nad podmiotami zależnymi należącymi do grupy podlegającej nadzorowi skonsolidowanemu w ramach jednolitego mechanizmu nadzorczego przeprowadza taką weryfikację w odniesieniu do podmiotów zależnych działających na podstawie zezwolenia udzielonego w państwie członkowskim tego właściwego organu krajowego.
Artykuł 2
Uprawnienia dochodzeniowe
Zgodnie z art. 33 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 EBC może wykonywać przysługujące mu uprawnienia dochodzeniowe w odniesieniu do instytucji kredytowych wskazanych w załączniku.
Artykuł 3
Wejście w życie
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 6 lutego 2014 r.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 4 lutego 2014 r.
| Mario DRAGHI |
Prezes EBC |
(1) Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63.
(2) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).
ZAŁĄCZNIK
INSTYTUCJE PODLEGAJĄCE WSZECHSTRONNEJ OCENIE
Belgia
AXA Bank Europe SA
Belfius Banque SA
Dexia NV (1)
Investar (spółka dominująca Argenta Bank- en Verzekeringsgroep)
KBC Group NV
The Bank of New York Mellon SA
Niemcy
Aareal Bank AG
Bayerische Landesbank
Commerzbank AG
DekaBank Deutsche Girozentrale
Deutsche Apotheker- und Ä rztebank eG
Deutsche Bank AG
DZ Bank AG Deutsche Zentral-Genossenschaftsbank
HASPA Finanzholding
HSH Nordbank AG
Hypo Real Estate Holding AG
IKB Deutsche Industriebank AG
KfW IPEX-Bank GmbH
Landesbank Baden-Württemberg
Landesbank Berlin Holding AG
Landesbank Hessen-Thüringen Girozentrale
Landeskreditbank Baden-Wü rttemberg-Förderbank
Landwirtschaftliche Rentenbank
Mü nchener Hypothekenbank eG
Norddeutsche Landesbank-Girozentrale
NRW.Bank
SEB AG
Volkswagen Financial Services AG
WGZ Bank AG Westdeutsche Genossenschafts-Zentralbank
Wüstenrot & Württembergische AG w zakresie, w jakim jest spółką dominującą Wüstenrot Bank AG Pfandbriefbank and Wüstenrot Bausparkasse AG
Estonia
AS DNB Bank
AS SEB Pank
Swedbank AS
Irlandia
Allied Irish Banks plc
Merrill Lynch International Bank Limited
Permanent tsb plc.
The Governor and Company of the Bank of Ireland
Ulster Bank Ireland Limited
Grecja
Alpha Bank, S.A.
Eurobank Ergasias, S.A.
National Bank of Greece, S.A.
Piraeus Bank, S.A.
Hiszpania
Banco Bilbao Vizcaya Argentaria, S.A.
Banco de Sabadell, S.A.
Banco Financiero y de Ahorros, S.A.
Banco Mare Nostrum, S.A.
Banco Popular Español, S.A.
Banco Santander, S.A.
Bankinter, S.A.
Caja de Ahorros y M.P. de Zaragoza, Aragón y Rioja
Caja de Ahorros y Pensiones de Barcelona
Caja España de Inversiones, Salamanca y Soria, CAMP
Cajas Rurales Unidas, Sociedad Cooperativa de Crédito
Catalunya Banc, S.A.
Kutxabank, S.A.
Liberbank, S.A.
MPCA Ronda, Cádiz, Almería, Má laga, Antequera y Jaén
NCG Banco, S.A.
Francja
Banque centrale de compensation (LCH Clearnet)
Banque PSA Finance
BNP Paribas
CRH – Caisse de refinancement de l’habitat
Groupe BPCE
Groupe Crédit agricole
Groupe Cré dit mutuel
HSBC France
La Banque postale
BPI France (Banque publique d’investissement)
RCI Banque
Socié té de financement local
Société géné rale
Włochy
Banca Carige S.P.A. – Cassa di Risparmio di Genova e Imperia
Banca Monte dei Paschi di Siena S.p.A.
Banca Piccolo Credito Valtellinese, Società Cooperativa
Banca Popolare Dell’Emilia Romagna – Società Cooperativa
Banca Popolare Di Milano – Società Cooperativa A Responsabilità Limitata
Banca Popolare di Sondrio, Società Cooperativa per Azioni
Banca Popolare di Vicenza – Società Cooperativa per Azioni
Banco Popolare – Società Cooperativa
Credito Emiliano S.p.A.
Iccrea Holding S.p.A
Intesa Sanpaolo S.p.A.
Mediobanca – Banca di Credito Finanziario S.p.A.
UniCredit S.p.A.
Unione Di Banche Italiane Società Cooperativa Per Azioni
Veneto Banca S.C.P.A.
Cypr
Bank of Cyprus Public Company Ltd
Co-operative Central Bank Ltd
Hellenic Bank Public Company Ltd
Russian Commercial Bank (Cyprus) Ltd
Łotwa
ABLV Bank, AS
AS SEB banka
Swedbank
Luksemburg
Banque et Caisse d’epargne de l’Etat, Luxembourg
Clearstream Banking SA
Precision Capital SA (spółka dominująca Banque Internationale à Luxembourg i KBL European Private Bankers SA)
RBC Investor Services Bank SA
State Street Bank Luxembourg SA
UBS (Luxembourg) SA
Malta
Bank of Valletta plc
HSBC Bank Malta plc
Niderlandy
ABN AMRO Bank N.V.
Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
Coö peratieve Centrale Raiffeisen-Boerenleenbank B.A.
ING Bank N.V.
Nederlandse Waterschapsbank N.V.
The Royal Bank of Scotland N.V.
SNS Bank N.V.
Austria
BAWAG P.S.K. Bank für Arbeit und Wirtschaft und Österreichische Postsparkasse AG
Erste Group Bank AG
Raiffeisenlandesbank Oberösterreich AG
Raiffeisenlandesbank Niederösterreich-Wien AG
Raiffeisen Zentralbank Österreich AG
Österreichische Volksbanken-AG wraz z powiązanymi instytucjami kredytowymi zgodnie z art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 (2)
Portugalia
Banco BPI, SA
Banco Comercial Português, SA
Caixa Geral de Depósitos, SA
Espí rito Santo Financial Group, SA
Słowenia
Nova Kreditna Banka Maribor d.d.
Nova Ljubljanska banka d.d., Ljubljana
SID – Slovenska izvozna in razvojna banka, d.d., Ljubljana
Finlandia
Danske Bank Oyj
Nordea Bank Finland Abp
OP-Pohjola Group
Przypadki, w których jedna lub większa liczba z trzech najbardziej istotnych instytucji kredytowych w danym uczestniczącym państwie członkowskim jest podmiotami zależnymi grup bankowych już uwzględnionych powyżej:
Malta
Deutsche Bank (Malta) Ltd
Słowacja
Slovenská sporiteľňa, a.s.
Všeobecná ú verová banka, a.s.
Tatra banka, a.s.
(1) Metodologia oceny tej grupy uwzględnia jej specyficzną sytuację, a w szczególności fakt, iż kompleksowej oceny jej sytuacji finansowej i profilu ryzyka dokonano już w ramach planu zainicjowanego w październiku 2011 r. i zatwierdzonego przez Komisję Europejską w dniu 28 grudnia 2012 r.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00