Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2014 nr 65 str. 31
Wersja aktualna od 2014-03-23
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2014 nr 65 str. 31
Wersja aktualna od 2014-03-23
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ZALECENIE KOMISJI

z dnia 3 marca 2014 r.

dotyczące ustanowienia i realizacji planów produkcji i wprowadzenia do obrotu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury

(2014/117/UE)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Organizacje producentów mają przedstawić właściwym władzom krajowym plany produkcji i wprowadzania do obrotu, o których mowa w art. 28 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 (1) („rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku”) w celu przyczynienia się do osiągnięcia celów wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury.

(2) Plany produkcji i wprowadzania do obrotu są instrumentem obowiązkowym dla organizacji producentów.

(3) Do wspierania jednorodnej realizacji planów produkcji i wprowadzania do obrotu niezbędne jest sformułowanie przez Komisję bardziej szczegółowych zaleceń dotyczących struktury, formatu i terminów określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 1418/2013 (2) w sprawie zapewnienia jasnych i szczegółowych wytycznych dla państw członkowskich i organizacji producentów.

(4) Aby pomóc organizacjom producentów przyczynić się do osiągnięcia celów wspólnej organizacji rynku produktów rybołówstwa i akwakultury, Komisja powinna sformułować zalecenia dla organizacji producentów dotyczące sposobu przedstawienia ich zamierzonej strategii dostosowania produkcji do warunków rynkowych, w szczególności w odniesieniu do szczegółowego opisu programu produkcji oraz strategii marketingowej, które należy opracować.

(5) Komisja powinna również podać przykłady różnych środków, możliwych do zastosowania przez organizacje producentów, w celu zilustrowania, w jaki sposób mogą one wnieść konkretny wkład w realizację różnych celów organizacji producentów zgodnie z art. 7 rozporządzenia (UE) nr 1379/2013, do których te plany produkcji i wprowadzania do obrotu będą się odnosić.

(6) W celu ułatwienia monitorowania planów produkcji i wprowadzania do obrotu przez organizacje producentów oraz umożliwienia właściwym organom krajowym oceny wkładu poszczególnych środków w ramach planów produkcji i wprowadzania do obrotu do celów wspólnej organizacji rynku, a także umożliwienia im sprawdzenia przestrzegania przez organizacje producentów obowiązków związanych z realizacją planów, należy zalecić stosowanie odpowiednich wskaźników.

(7) W celu ułatwienia oceny przez organizacje producentów i właściwe organy krajowe potrzeb finansowych wynikających z zastosowania tych środków włączonych do planów produkcji i wprowadzania do obrotu, należy zalecić umieszczenie harmonogramu finansowego w planie produkcji i wprowadzania do obrotu.

(8) Aby umożliwić właściwym organom krajowym ocenę realizacji planów produkcji i wprowadzania do obrotu przez organizacje producentów, Komisja powinna zalecić, aby sprawozdanie roczne przedstawiane przez organizacje producentów obejmowało odpowiednie wskaźniki oceny realizacji planowanych środków oraz ocenę ich wkładu w osiągnięcie celów organizacji producentów.

(9) Niniejsze zalecenie zostanie w razie potrzeby zmienione lub poddane przeglądowi oraz, w szczególności, w związku z przyjęciem przyszłych aktów prawnych Unii ustanawiających warunki dla wsparcia finansowego na rzecz polityki morskiej i rybołówstwa na lata 2014–2020,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

aby organizacje producentów i stowarzyszenia organizacji producentów przestrzegały:

a) formatu i struktury określonej w części A niniejszego zalecenia dotyczącego planów produkcji i wprowadzania do obrotu, o których mowa w art. 28 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1379/2013 („plany” );

b) ustaleń szczegółowych określonych w części B niniejszego zalecenia dotyczących terminów i procedury rocznego sprawozdania, o którym mowa w art. 28 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1379/2013 („ sprawozdanie roczne”).

W przypadku gdy w niniejszym zaleceniu jest mowa o organizacji producentów, w zamyśle odnosi się to również do stowarzyszeń organizacji producentów.

CZĘŚĆ A

FORMAT I STRUKTURA PLANÓW PRODUKCJI I OBROTU

Plany przedłożone władzom krajowym przez organizacje producentów sektora rybołówstwa i akwakultury powinny ujmować informacje szczegółowe w następujący sposób:

1. Ogólne informacje na temat organizacji producentów

Nazwa

Pełna nazwa organizacji producentów.

Rodzaj

Organizacja producentów sektora akwakultury lub organizacja producentów sektora rybołówstwa.

Kod identyfikacyjny

Krajowy kod identyfikacyjny.

Siedziba

Miejsce, w którym dana organizacja producentów jest oficjalnie zarejestrowana (takie jak miasto lub port), a także obszar jej kompetencji, zgodnie z NUTS (Nomenklatura jednostek terytorialnych do celów statystycznych).

Liczba członków

Liczba producentów urzędowo zarejestrowanych w organizacji producentów.

Obrót (w podziale na gatunki)

Tabela wskazująca całkowity obrót danej organizacji producentów za ostatnie trzy lata z uwzględnieniem obrotów w rozbiciu na poszczególne gatunki.

Obroty należy obliczyć albo jako średnią roczną wartość produkcji sprzedanej przy pierwszej sprzedaży w ciągu ostatnich trzech lat, albo – dla nowo uznanych organizacji producentów – jako sumę produkcji każdego z członków organizacji producentów wprowadzonej na rynek przy pierwszej sprzedaży w tym samym okresie.

Wielkości połowów lub zbiorów (w podziale na gatunki)

Tabela z wyszczególnieniem dla każdego gatunku wielkości i wartości połowów lub zbiorów w ciągu ostatnich trzech lat, wyrażone w tonach/rok i euro/rok.

Określenie głównych dla danej organizacji producentów gatunków wprowadzonych do obrotu [ex 2.1]

Zaleca się używanie tabeli opisanej w poprzedniej podsekcji do identyfikacji głównych gatunków wprowadzanych do obrotu. Główne gatunki handlowe powinny stanowić zasadniczą część produkcji każdej organizacji producentów pod względem obrotów i wielkości połowów oraz obrotów i produkcji gatunków hodowanych lub chowanych. Zasady określone w art. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2508/2000 (3) powinny być wykorzystane jako punkt odniesienia.

2. Program produkcji oraz strategia wprowadzania do obrotu

2.1. Wprowadzenie

Organizacja producentów powinna objaśnić ogólną spójność środków, jakie zamierza zastosować, z celami planu.

W oparciu o ocenę aktywów organizacji producentów, szans, zagrożeń i słabych stron wprowadzeniem do planów powinno być przedstawienie strategii organizacji producentów w zakresie rozwijania i dostosowania produkcji do wymogów rynkowych, zgodnie z celami wyznaczonymi dla organizacji producentów w art. 3 i 7 rozporządzenia o jednolitej wspólnej organizacji rynku.

W tej prezentacji należy jasno wskazać związek między programem produkcji oraz strategią wprowadzania do obrotu, które organizacja producentów będzie realizować.

2.2. Program produkcji

Program produkcji powinien składać się z szacunkowego harmonogramu dostaw w ciągu roku opartego na tendencjach sezonowych (cena, produkcja i popyt) na rynku. W szczególności należy wziąć pod uwagę następujące elementy:

2.2.1. W przypadku wszystkich organizacji producentów

– planowanie działalności produkcyjnej,

– koordynacja działań z innymi producentami,

W przypadku organizacji producentów z sektora rybołówstwa:

– zarządzanie prawami połowowymi oraz dostępem w gronie członków organizacji producentów, w zależności od planowania produkcji,

– wdrożenie obowiązku wyładunku wszystkich połowów i zarządzanie tym obowiązkiem.

2.2.2. W przypadku organizacji producentów z sektora akwakultury

– rozwój zrównoważonych praktyk w zakresie akwakultury.

2.3. Strategia wprowadzania do obrotu

W strategii wprowadzania do obrotu należy opisać, w jaki sposób organizacja producentów zamierza zapewnić zgodność podaży z wymogami rynku pod względem jakości, ilości i form prezentacji. W szczególności należy wziąć pod uwagę następujące elementy:

– określenie wymogów rynku (ilość, jakość, prezentacja),

– wskazanie nowych rynków zbytu i innych możliwości handlowych,

– dialog i koordynację z innymi podmiotami uczestniczącymi w łańcuchu dostaw.

3. Środki do osiągnięcia celów określonych w art. 7 rozporządzenia o jednolitej wspólnej organizacji rynku

3.1. W przypadku organizacji producentów z sektora rybołówstwa

3.1.1. Wspieranie zrównoważonej działalności połowowej (4)

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

– zbiorowe zarządzanie prawami połowowymi oraz dostępem między członkami organizacji producentów, na podstawie zasad zarządzania obowiązujących w odniesieniu do różnych stad, rodzajów połowów oraz obszarów połowowych,

– koordynacja dialogu i współpracy z odpowiednimi organizacjami naukowymi w zakresie rybołówstwa i współpraca w zakresie rozwoju doradztwa naukowego, wspierającego decyzje zarządcze odnośnie do zasobów rybołówstwa,

– przygotowywanie i organizacja kampanii naukowych i technicznych mających na celu poprawę znajomości zasobów, wpływów na ekosystemy i rozwoju zrównoważonych technik połowowych,

– przeprowadzenie badań wpływu dotyczących wprowadzania w życie nowych środków zarządzania,

– identyfikacja i zbiorowe zapobieganie ryzyku związanemu z bezpieczeństwem w pracy i bezpieczeństwem na morzu,

– udzielanie pomocy i oferowanie szkoleń członkom organizacji producentów w zakresie uregulowań prawnych dotyczących rybołówstwa, propagowania zrównoważonych praktyk połowowych lub bezpieczeństwa na pokładzie,

– skuteczne uczestnictwo w różnych właściwych organach zarządzania rybołówstwem na szczeblu krajowym, regionalnym, europejskim i międzynarodowym,

– koordynacja dialogu między organizacjami producentów, w tym z pochodzącymi z różnych państw członkowskich.

3.1.2. Unikanie i ograniczanie przypadkowych połowów (5)

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

– określenie i propagowanie praktyk połowowych przyczyniających się do zapobiegania i ograniczania przypadkowych połowów,

– tworzenie oraz wdrażanie planów i wspólnych działań w zakresie unikania i ograniczania przypadkowych połowów,

– wskazanie najlepszych sposobów wykorzystania takich połowów (6).

3.1.3. Przyczynianie się do identyfikowalności produktów rybołówstwa oraz do dostępu konsumentów do jasnych i wyczerpujących informacji

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

– ulepszanie technik zapewniania identyfikowalności,

– ocena potrzeb komunikacyjnych i działań w zakresie informowania konsumentów,

– poprawa etykietowania produktów, w tym w obrębie procesów certyfikacji w celu wspierania obowiązkowych i dodatkowych dobrowolnych informacji zgodnie z art. 38 i 39 rozporządzenia o jednolitej wspólnej organizacji rynku,

– przygotowywanie i wdrażanie działań w zakresie komunikacji i informacji dla konsumentów.

3.1.4. Przyczynianie się do eliminowania nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

– szkolenia dla producentów i działania edukacyjne,

– programy obserwacji i kontroli działalności członków organizacji producentów.

3.1.5. Poprawa warunków wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa przez członków organizacji producentów

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

– określenie rynków zbytu dla produkcji wprowadzanej do obrotu i ukierunkowanie dostaw członków danej organizacji,

– opracowanie strategii w celu lepszego wprowadzania produkcji do obrotu, w tym certyfikacji produktów,

– opracowanie procesów certyfikacyjnych, między innymi w dziedzinie wartości odżywczej i jakości,

– wspieranie dodatkowych dobrowolnych informacji, zgodnie z art. 39 rozporządzenia o jednolitej wspólnej organizacji rynku,

– opracowywanie i rozwój nowych metod i narzędzi marketingowych,

– udzielanie pomocy i oferowanie szkoleń członkom organizacji producentów w zakresie technik marketingowych,

– uczestnictwo w targach handlowych na poziomie krajowym, europejskim i międzynarodowym w celu promowania produkcji członków organizacji producentów.

3.1.6. Podniesienie rentowności

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

– przygotowanie i monitorowanie kampanii naukowych i technicznych mających na celu ograniczenie kosztów operacyjnych,

– udzielanie pomocy i oferowanie szkoleń członkom organizacji producentów w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem,

– rozwój usług dla członków organizacji producentów w zakresie księgowania kosztów.

3.1.7. Stabilizowanie rynków

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

– przyczynianie się do lepszego rozpoznania rynku,

– poprawa poziomu wiedzy członków organizacji producentów o głównych ekonomicznych mechanizmach napędowych wzdłuż całego łańcucha dostaw,

– zapewnianie praktycznego wsparcia producentom w celu lepszej koordynacji wymiany informacji z klientami i innymi podmiotami (w szczególności przetwórcami, sprzedawcami detalicznymi i zarządcami aukcji rybnych).

3.1.8. Przyczynianie się do zaopatrzenia w żywność i propagowanie wysokich norm jakości i bezpieczeństwa żywności, przy jednoczesnym udziale w tworzeniu miejsc pracy na obszarach przybrzeżnych i wiejskich

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

– przygotowywanie i prowadzenie kampanii mających na celu wspieranie inicjatyw dotyczących norm handlowych (jakość, wielkość lub waga, pakowanie, prezentacja i etykietowanie),

– przygotowywanie i prowadzenie kampanii mających na celu promowanie nowych gatunków, które mogą być eksploatowane w sposób zrównoważony,

– przygotowywanie i prowadzenie kampanii mających na celu opracowanie nowych procesów i produktów,

– przygotowywanie i prowadzenie kampanii promujących produkty rybołówstwa,

– przygotowywanie i prowadzenie kampanii promujących zatrudnienie w sektorze rybołówstwa.

3.1.9. Ograniczenie oddziaływania połowów na środowisko, w tym poprzez stosowanie środków służących poprawie selektywności narzędzi połowowych

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

– przygotowanie i przeprowadzenie badań naukowych oraz programów eksperymentalnych w celu oceny oddziaływania rybołówstwa na środowisko i jego ograniczenia,

– przygotowanie i prowadzenie programów eksperymentalnych w celu opracowania narzędzi połowowych, zmniejszających skutki dla środowiska,

– oferowanie szkoleń i udzielanie pomocy członkom organizacji producentów w celu ułatwienia wprowadzania praktyk połowowych i narzędzi połowowych, które ograniczają wpływ na środowisko.

3.2. W przypadku organizacji producentów z sektora akwakultury

3.2.1. Promowanie podejmowania zrównoważonych działań w obszarze akwakultury (7)

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

– przygotowanie kampanii naukowych i technicznych oraz zarządzanie nimi, aby podnieść poziom wiedzy na temat gatunków, skutków działań w zakresie akwakultury na środowisko, a także wspierać rozwój zrównoważonych technik akwakultury,

– koordynacja dialogu i współpracy z odpowiednimi organizacjami naukowymi w zakresie akwakultury i współpracę przy rozwijaniu doradztwa naukowego w celu wspierania decyzji zarządczych w dziedzinie akwakultury,

– udzielanie pomocy i oferowanie szkoleń członkom organizacji producentów w celu propagowania zrównoważonych praktyk w zakresie akwakultury,

– identyfikacja i zbiorowe zapobieganie ryzyku związanemu z bezpieczeństwem w pracy,

– skuteczne uczestnictwo w różnych właściwych organach w odniesieniu do akwakultury na szczeblu krajowym, regionalnym, europejskim i międzynarodowym,

– koordynacja dialogu między organizacjami producentów, w tym z pochodzącymi z różnych państw członkowskich.

3.2.2. Zapewnienie zgodności działalności członków organizacji producentów z krajowymi planami strategicznymi (8)

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

– uczestnictwo w opracowywaniu krajowych planów strategicznych,

– opracowanie systemów certyfikacji w zakresie zrównoważenia pasz.

3.2.3. Dążenie do zapewnienia, aby produkty paszowe pochodzenia rybnego na potrzeby akwakultury pochodziły z łowisk zarządzanych w sposób zrównoważony

W tej pozycji plany te powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

– uczestnictwo w tworzeniu procedur identyfikacji,

– opracowanie systemów certyfikacji w zakresie zrównoważenia pasz.

3.2.4. Poprawa warunków wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa członków organizacji producentów

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

– określenie rynków zbytu dla produkcji wprowadzanej do obrotu lub ukierunkowanie produkcji członków organizacji,

– opracowanie strategii w celu lepszego wprowadzania produkcji do obrotu, w tym certyfikacji produktów,

– wspieranie dodatkowych dobrowolnych informacji, zgodnie z art. 39 rozporządzenia o jednolitej wspólnej organizacji rynku,

– opracowanie procesów certyfikacyjnych, w tym w dziedzinie wartości odżywczych i jakości,

– opracowywanie i rozwój nowych metod i narzędzi marketingowych,

– udzielanie pomocy i oferowanie szkoleń członkom organizacji producentów w zakresie technik marketingowych,

– uczestnictwo w targach handlowych na poziomie krajowym, europejskim i międzynarodowym w celu promowania produkcji członków organizacji producentów.

3.2.5. Podniesienie rentowności

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

– przygotowanie i monitorowanie kampanii naukowych i technicznych mających na celu ograniczenie kosztów operacyjnych,

– udzielanie pomocy i oferowanie szkoleń członkom organizacji producentów z sektora akwakultury w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem,

– rozwój usług dla członków organizacji producentów w zakresie księgowania kosztów.

3.2.6. Stabilizowanie rynków

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

– koordynacja między różnymi organizacjami producentów w zakresie gromadzenia, przetwarzania, wymiany i wykorzystywania informacji ekonomicznych odnoszących się do produkcji członków organizacji producentów, w tym danych hodowlanych i cen pierwszej sprzedaży,

– przyczynianie się do lepszego rozpoznania rynku,

– podnoszenie poziomu wiedzy członków organizacji producentów o głównych ekonomicznych mechanizmach napędowych wzdłuż całego łańcucha dostaw,

– zapewnienie praktycznego wsparcia producentom w celu lepszej koordynacji wymiany informacji z przetwórcami.

3.2.7. Przyczynianie się do zaopatrzenia w żywność i propagowanie wysokich norm jakości i bezpieczeństwa żywności, przy jednoczesnym udziale w tworzeniu miejsc pracy na obszarach przybrzeżnych i wiejskich

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

– przygotowanie i prowadzenie kampanii wdrażania inicjatyw w zakresie norm handlowych (jakość, wielkość lub waga, pakowanie, prezentacja i etykietowanie),

– przygotowanie i prowadzenie kampanii mających na celu promowanie zatrudnienia w akwakulturze,

– przygotowanie i prowadzenie kampanii promocyjnych dla produktów akwakultury.

4. Środki służące dostosowaniu podaży niektórych gatunków (9)

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

– wskazanie produktów rybołówstwa sprawiających trudności zawiązane z wprowadzaniem do obrotu w niektórych okresach w ciągu roku,

– opracowanie wydzielonych strategii i narzędzi produkcji oraz wprowadzania do obrotu.

5. Kary i środki kontroli

Zgodnie z przepisami art. 8 ust. 1 lit. d) rozporządzenia o jednolitej wspólnej organizacji rynku w tej pozycji należy opisać kary stosowane wobec członków organizacji producentów, którzy dopuszczają się naruszeń decyzji przyjętych w celu realizacji planów (10) oraz środki, które organizacja producentów wprowadzi w celu kontrolowania zgodności działalności swoich członków z ustalonymi zasadami (11). W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

– opracowanie systemu sankcji proporcjonalnych do naruszeń popełnionych przez członków organizacji producentów,

– opracowanie strategii i programów do egzekwowania zasad przyjętych przez organizację producentów,

– dokonanie ocen ryzyka dotyczących wdrażania zasad przyjętych przez organizację producentów,

– przygotowanie i prowadzenie działań kontrolnych odnośnie do egzekwowania zasad przyjętych przez organizację producentów,

– szkolenie obserwatorów i kontrolerów,

– tworzenie oraz rozpowszechnianie wytycznych dotyczących wdrażania:

a) przepisów związanych ze wspólną polityką rybołówstwa;

b) zasad i środków zarządzania przyjętych przez organizację producentów.

6. Wydatki, które należy uwzględnić

6.1. Plan finansowania

Zaleca się, aby organizacje producentów włączały do swoich planów plan finansowy określający szczegółowo – w odniesieniu do każdego środka, który zamierzają realizować – różne koszty, wydatki i spodziewane środki finansowe.

W planie finansowym należy wyodrębnić następujące dwa rodzaje działań:

a) przygotowanie i monitorowanie działań odnoszących się do planowanych środków oraz sterowanie nimi („działania właściciela projektu”);

b) działania związane z praktyczną realizacją każdego jednostkowego planowanego środka („działania w zakresie zarządzania projektem”).

6.2. Działania właściciela projektu

Wydatki na działania właściciela projektu powinny obejmować w szczególności wydatki na badania rynku, analizy służące dokonywaniu oceny, opracowanie projektów, analizy ryzyka oraz wszelkie studia wykonalności sporządzone w ramach przygotowań do wdrożenia środka związanego z osiągnięciem jednego z celów planu. Wydatki te powinny również obejmować wydatki związane z monitorowaniem i działaniami kontrolnymi prowadzonymi przez organizację producentów w trakcie wdrażania konkretnego środka.

Odnośne wydatki mogą obejmować różne kategorie, takie jak koszty pracy, świadczenie usług lub dostawy.

6.3. Działania w zakresie zarządzania projektem

Wydatki na działania w zakresie zarządzanie projektem powinny obejmować w szczególności wydatki na te elementy wdrażanych środków, które nie są odpowiednio związane z działaniami właściciela projektu, takie jak doświadczenia naukowe lub techniczne, kampanie reklamowe, zakup i stosowanie nowych urządzeń technicznych w celu zwiększenia selektywności, postęp w dziedzinie identyfikowalności lub promowanie zrównoważonych praktyk w obszarze akwakultury.

7. Harmonogram wykonawczy

Plany te powinny zawierać harmonogram planowanych środków oraz związanych z nimi wydatków, w podziale na roczne transze w ramach planów wieloletnich.

Harmonogram powinien zawierać w odniesieniu do każdego środka odpowiednie wskaźniki produktu i rezultatu, zgodnie z zaleceniami zawartymi w części 8.

8. Wskaźniki

Zgodnie z zaleceniami zawartymi w części 7 wskaźniki produktu i rezultatu należy podać w odniesieniu do każdego z planowanych działań, aby umożliwić kontrolę ich wdrażania przez organizacje producentów i właściwe organy krajowe. Wskaźniki te powinny być stosowane w corocznym sprawozdaniu, o którym mowa w art. 28 ust. 5 rozporządzenia o wspólnej organizacji rynku. Wskaźniki te powinny mieć na celu umożliwienie dokonania oceny osiągnięcia celów strategicznych planów w odniesieniu do początkowej sytuacji opisanej we wprowadzeniu do planu.

Zgodnie z ich adekwatnością w odniesieniu do różnych zaplanowanych środków należy zastosować następujące wskaźniki:

8.1. Wskaźniki produktu dotyczące realizacji zaplanowanych środków

8.1.1. W przypadku organizacji producentów z sektora rybołówstwa

W tej pozycji plany powinny zawierać wskaźniki wyników, za których pomocą dokonuje się oceny zgodności z:

– planowaną aktywnością statków, wyrażoną m.in. za pomocą liczby dni na morzu, wielkości połowów gatunków docelowych,

– wstępnym harmonogramem wprowadzania produktów do obrotu w podziale na gatunki i prezentację,

– planem regularnych działań mających na celu określenie możliwości rynkowych,

– planem regularnych działań w zakresie certyfikacji i oznakowań produktów,

– prowizorycznym harmonogramem zarządzania nakładami połowowymi lub zdolnością połowową w rozbiciu na obszary połowowe,

– planem regularnych środków mających na celu ograniczenie niepożądanych przyłowów,

– harmonogramem szkoleń w zakresie zgodności i przepisów, świadomości i kontroli producentów.

W powyższych wskaźnikach produktu należy także uwzględnić:

– określenie zakładanych cykli sprzedaży produktów,

– zgodność średniego miesięcznego poziomu przychodów producentów ze spodziewanym wzrostem dochodów.

8.1.2. W przypadku organizacji producentów sektora akwakultury

W tej pozycji plany powinny zawierać wskaźniki wyników, za których pomocą dokonuje się oceny zgodności z:

– planami hodowli i odłowu opracowanymi w odniesieniu do hodowanych gatunków,

– wstępnym harmonogramem wprowadzania produktów do obrotu w podziale na gatunki i formy prezentacji,

– planem regularnych działań mających na celu określenie możliwości rynkowych,

– planem regularnych działań w zakresie certyfikacji i oznakowań produktów,

– planem na rzecz zmniejszenia zanieczyszczenia ekosystemów związanych z działalnością w zakresie akwakultury,

– planem wdrożenia zrównoważonego żywienia hodowanych gatunków,

– harmonogramem szkoleń w zakresie zgodności i przepisów, świadomości i kontroli.

W powyższych wskaźnikach produktu należy także uwzględnić:

– określenie zakładanych cykli sprzedaży produktów,

– zgodność średniego miesięcznego poziomu przychodów producentów ze spodziewanym wzrostem dochodów.

8.2. Wskaźniki rezultatu do oceny wkładu środków realizowanych w celu osiągnięcia celów planów produkcji i wprowadzania do obrotu

8.2.1. W przypadku organizacji producentów z sektora rybołówstwa

W tej pozycji plany powinny zawierać wskaźniki wyników, za których pomocą dokonuje się oceny:

– masy lub wartości gatunków złowionych lub wprowadzonych do obrotu,

– średniego rozmiaru gatunku złowionego lub wprowadzanego do obrotu,

– wzrostu sprzedaży według gatunków lub produktu w porównaniu ze stanem ex ante,

– liczby i masy lub wartości nowych produktów sprzedanych w porównaniu z poprzednim rokiem,

– zmiany nakładów połowowych lub zdolności połowowej,

– zmiany składu wyładunków lub objętości przypadkowych połowów,

– zmiany per capita wyceny produkcji wyładowanej lub pozyskanej z hodowli,

– zmiany kosztów produkcji na jednostkę produkcji,

– zmiany kosztów sprzedaży na jednostkę produkcji,

– zmiany średnich miesięcznych dochodów producentów,

– zmian udziału niesprzedanych produktów w odniesieniu do sytuacji ex ante,

– zmiany wartości produktów wrażliwych w odniesieniu do sytuacji ex ante,

– liczby wypadków (powodujących urazy lub ze skutkiem śmiertelnym),

– zmiany liczby odnotowanych naruszeń zasad działania organizacji producentów.

8.2.2. W przypadku organizacji producentów z sektora akwakultury

W tej pozycji plany powinny zawierać wskaźniki wyników, za których pomocą dokonuje się oceny:

– wielkości lub wartości gatunków odłowionych (zebranych) lub wprowadzonych do obrotu,

– wzrostu sprzedaży według gatunków lub produktu w porównaniu ze stanem ex ante,

– liczby i masy lub wartości nowych produktów sprzedanych w porównaniu z poprzednim rokiem,

– zmiany per capita wyceny produkcji odłowionej (zebranej),

– zmiany udziału pasz wykorzystywanych do żywienia hodowanych gatunków, które pochodzą z zasobów zrównoważonych lub odnawialnych,

– zmiany ilości zanieczyszczonych produktów ubocznych hodowli,

– zmiany kosztów produkcji na jednostkę produkcji,

– zmiany kosztów sprzedaży na jednostkę produkcji,

– zmiany średnich miesięcznych dochodów producentów,

– zmiany udziału niesprzedanych produktów w odniesieniu do sytuacji ex ante,

– zmiany wartości produktów wrażliwych w odniesieniu do sytuacji ex ante,

– liczby wypadków (powodujących urazy lub ze skutkiem śmiertelnym),

– zmiany liczby odnotowanych naruszeń zasad działania organizacji producentów.

CZĘŚĆ B

PRZEDŁOŻENIE I TREŚĆ SPRAWOZDANIA ROCZNEGO

Organizacje producentów powinny składać roczne sprawozdanie po zakończeniu realizacji planów. W przypadku planu wieloletniego sprawozdania powinny być przedkładane w ujęciu rocznym.

Roczne sprawozdanie powinno zawierać wskaźniki produktu i rezultatu określone w harmonogramie realizacji planów przedstawionych do zatwierdzenia właściwym organom krajowym.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 marca 2014 r.

W imieniu Komisji

Maria DAMANAKI

Członek Komisji


(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1184/2006 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 1).

(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1418/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. dotyczące planów produkcji i obrotu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury (Dz.U. L 353 z 28.12.2013, s. 40).

(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2508/2000 z dnia 15 listopada 2000 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w odniesieniu do programów operacyjnych w sektorze rybołówstwa (Dz.U. L 289 z 16.11.2000, s. 8).

(4) Wspieranie zrównoważonej działalności połowowej członków organizacji producentów poprzez stwarzanie im możliwości rozwoju w pełnej zgodności z polityką ochrony, jak określono w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22) w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa („rozporządzenie w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa” ) oraz w przepisach prawa dotyczących ochrony środowiska, przy jednoczesnym poszanowaniu polityki społecznej.

(5) Unikanie i ograniczanie w jak największym stopniu przypadkowych połowów stad handlowych i, w razie konieczności, jak najlepsze wykorzystanie takich połowów bez tworzenia rynku dla połowów, które są poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony, zgodnie z art. 15 rozporządzenia w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa.

(6) Bez tworzenia rynku dla takich połowów, które są poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony.

(7) Wspieranie zrównoważonej działalności członków organizacji producentów w zakresie akwakultury poprzez stwarzanie im możliwości rozwoju w pełnej zgodności z polityką ochrony, jak to określono w rozporządzeniu w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa oraz w przepisach prawa dotyczących ochrony środowiska, przy jednoczesnym poszanowaniu polityki społecznej.

(8) O których mowa w art. 34 rozporządzenia w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa.

(9) „Gatunków sprawiających zazwyczaj trudności związane z wprowadzaniem do obrotu w ciągu roku”, o której mowa w art. 28 ust. 2 lit. d) rozporządzenia o jednolitej wspólnej organizacji rynku.

(10) Kary przewidziane w art. 28 ust. 2 lit. e) rozporządzenia o jednolitej wspólnej organizacji rynku.

(11) Środki przewidziane w art. 8 ust. 1 lit. d) rozporządzenia o jednolitej wspólnej organizacji rynku.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00