Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2013-01-01 do 2013-12-31
Wersja archiwalna od 2013-01-01 do 2013-12-31
archiwalny
Alerty
OSTATECZNE PRZYJĘCIE
budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 7 na rok budżetowy 2013
(2014/64/UE, Euratom)
PRZEWODNICZĄCY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 314 ust. 4 lit. a) i ust. 9,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (1),
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami z dnia 17 maja 2006 r. (2),
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2013, w ostatecznej formie przyjętej w dniu 12 grudnia 2012 r. (3),
uwzględniając projekt budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 7 na rok budżetowy 2013 przyjęty przez Komisję dnia 25 lipca 2013 r.,
uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 7/2013 przyjęte przez Radę dnia 7 października 2013 r.,
uwzględniając art. 75b i 75e regulaminu Parlamentu Europejskiego,
uwzględniając zatwierdzenie przez Parlament stanowiska Rady dnia 19 listopada 2013 r.,
STWIERDZA:
Artykuł
Procedura przewidziana w art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej została zakończona i budżet korygujący Unii Europejskiej nr 7 na rok budżetowy 2013 został ostatecznie przyjęty.
Sporządzono w Strasburgu dnia 19 listopada 2013 r.
| Przewodniczący |
M. SCHULZ |
(1) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
(2) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.
(3) Dz.U. L 66 z 8.3.2013.
BUDŻET KORYGUJĄCY NR 7 NA ROK BUDŻETOWY 2013
TREŚĆ
Strona | |
STAN DOCHODÓW I WYDATKÓW W PODZIALE NA SEKCJE | |
Sekcja III: Komisja | 5 |
– Wydatki | 6 |
– Tytuł 04: Zatrudnienie i sprawy społeczne | 8 |
SEKCJA III
KOMISJA
WYDATKI
Tytuł | Treść | Budżet 2013 | Budżet korygujący nr 7/2013 | Nowa kwota | |||
Zobowiązania | Płatności | Zobowiązania | Płatności | Zobowiązania | Płatności | ||
01 | SPRAWY GOSPODARCZE I FINANSOWE | 555 684 796 | 428 350 972 |
|
| 555 684 796 | 428 350 972 |
02 | PRZEDSIĘBIORSTWA | 1 157 245 386 | 1 304 818 477 |
|
| 1 157 245 386 | 1 304 818 477 |
03 | KONKURENCJA | 92 219 149 | 92 219 149 |
|
| 92 219 149 | 92 219 149 |
04 | ZATRUDNIENIE I SPRAWY SPOŁECZNE | 12 064 158 933 | 12 593 728 861 | 150 000 000 |
| 12 214 158 933 | 12 593 728 861 |
05 | ROLNICTWO I ROZWÓJ OBSZARÓW WIEJSKICH | 58 851 894 643 | 56 734 357 629 |
|
| 58 851 894 643 | 56 734 357 629 |
06 | MOBILNOŚĆ I TRANSPORT | 1 740 800 530 | 983 961 494 |
|
| 1 740 800 530 | 983 961 494 |
07 | ŚRODOWISKO I DZIAŁANIA W DZIEDZINIE KLIMATU | 498 383 275 | 397 680 274 |
|
| 498 383 275 | 397 680 274 |
08 | BADANIA NAUKOWE | 6 901 336 033 | 5 088 171 210 |
|
| 6 901 336 033 | 5 088 171 210 |
09 | SIECI KOMUNIKACYJNE, TREŚCI I TECHNOLOGIE | 1 810 829 637 | 1 466 740 211 |
|
| 1 810 829 637 | 1 466 740 211 |
| 40 01 40, 40 02 41 | 391 985 | 391 985 |
|
| 391 985 | 391 985 |
|
| 1 811 221 622 | 1 467 132 196 |
|
| 1 811 221 622 | 1 467 132 196 |
10 | BEZPOŚREDNIE BADANIA NAUKOWE | 424 319 156 | 416 522 703 |
|
| 424 319 156 | 416 522 703 |
11 | GOSPODARKA MORSKA I RYBOŁÓWSTWO | 919 262 394 | 708 756 335 |
|
| 919 262 394 | 708 756 335 |
| 40 01 40, 40 02 41 | 115 220 000 | 113 885 651 |
|
| 115 220 000 | 113 885 651 |
|
| 1 034 482 394 | 822 641 986 |
|
| 1 034 482 394 | 822 641 986 |
12 | RYNEK WEWNĘTRZNY | 103 313 472 | 101 433 656 |
|
| 103 313 472 | 101 433 656 |
| 40 02 41 | 3 000 000 | 3 000 000 |
|
| 3 000 000 | 3 000 000 |
|
| 106 313 472 | 104 433 656 |
|
| 106 313 472 | 104 433 656 |
13 | POLITYKA REGIONALNA | 43 792 849 672 | 41 405 215 843 |
|
| 43 792 849 672 | 41 405 215 843 |
14 | PODATKI I UNIA CELNA | 144 620 394 | 121 807 617 |
|
| 144 620 394 | 121 807 617 |
15 | EDUKACJA I KULTURA | 2 829 575 587 | 2 497 061 739 |
|
| 2 829 575 587 | 2 497 061 739 |
16 | KOMUNIKACJA SPOŁECZNA | 265 992 159 | 252 703 941 |
|
| 265 992 159 | 252 703 941 |
17 | ZDROWIE I OCHRONA KONSUMENTÓW | 634 370 124 | 598 986 674 |
|
| 634 370 124 | 598 986 674 |
18 | SPRAWY WEWNĘTRZNE | 1 227 109 539 | 857 143 815 |
|
| 1 227 109 539 | 857 143 815 |
| 40 01 40, 40 02 41 | 111 280 000 | 66 442 946 |
|
| 111 280 000 | 66 442 946 |
|
| 1 338 389 539 | 923 586 761 |
|
| 1 338 389 539 | 923 586 761 |
19 | STOSUNKI ZEWNĘTRZNE | 5 001 226 243 | 3 231 193 639 |
|
| 5 001 226 243 | 3 231 193 639 |
20 | HANDEL | 107 473 453 | 103 477 972 |
|
| 107 473 453 | 103 477 972 |
21 | ROZWÓJ I STOSUNKI Z PAŃSTWAMI AFRYKI, KARAIBÓW I PACYFIKU (AKP) | 1 571 699 626 | 1 227 715 563 |
|
| 1 571 699 626 | 1 227 715 563 |
22 | ROZSZERZENIE | 1 091 261 928 | 905 504 113 |
|
| 1 091 261 928 | 905 504 113 |
23 | POMOC HUMANITARNA | 917 322 828 | 858 578 994 |
|
| 917 322 828 | 858 578 994 |
24 | ZWALCZANIE NADUŻYĆ FINANSOWYCH | 75 427 800 | 69 443 664 |
|
| 75 427 800 | 69 443 664 |
| 40 01 40 | 3 929 200 | 3 929 200 |
|
| 3 929 200 | 3 929 200 |
|
| 79 357 000 | 73 372 864 |
|
| 79 357 000 | 73 372 864 |
25 | KOORDYNACJA POLITYK KOMISJI I DORADZTWO PRAWNE | 193 336 661 | 194 086 661 |
|
| 193 336 661 | 194 086 661 |
26 | ADMINISTRACJA KOMISJI | 1 030 021 548 | 1 019 808 608 |
|
| 1 030 021 548 | 1 019 808 608 |
27 | BUDŻET | 142 450 570 | 142 450 570 |
|
| 142 450 570 | 142 450 570 |
28 | KONTROLA | 11 879 141 | 11 879 141 |
|
| 11 879 141 | 11 879 141 |
29 | STATYSTYKA | 82 071 571 | 113 760 614 |
|
| 82 071 571 | 113 760 614 |
| 40 01 40, 40 02 41 | 51 900 000 | 7 743 254 |
|
| 51 900 000 | 7 743 254 |
|
| 133 971 571 | 121 503 868 |
|
| 133 971 571 | 121 503 868 |
30 | EMERYTURY I WYDATKI POCHODNE | 1 399 471 000 | 1 399 471 000 |
|
| 1 399 471 000 | 1 399 471 000 |
31 | SŁUŻBY JĘZYKOWE | 396 815 433 | 396 815 433 |
|
| 396 815 433 | 396 815 433 |
32 | ENERGIA | 738 302 781 | 814 608 051 |
|
| 738 302 781 | 814 608 051 |
33 | SPRAWIEDLIWOŚĆ | 218 238 524 | 184 498 972 |
|
| 218 238 524 | 184 498 972 |
40 | REZERWY | 1 049 836 185 | 275 393 036 |
|
| 1 049 836 185 | 275 393 036 |
| Ogółem | 148 040 800 171 | 136 998 346 631 | 150 000 000 |
| 148 190 800 171 | 136 998 346 631 |
| Of which Reserves: 40 01 40, 40 02 41 | 285 721 185 | 195 393 036 |
|
| 285 721 185 | 195 393 036 |
TYTUŁ 04 ZATRUDNIENIE I SPRAWY SPOŁECZNE
Tytuł Rozdział | Treść | RF | Budżet 2013 | Budżet korygujący nr 7/2013 | Nowa kwota | |||
Zobowiązania | Płatności | Zobowiązania | Płatności | Zobowiązania | Płatności | |||
04 01 | WYDATKI ADMINISTRACYJNE W OBSZARZE POLITYKI „ZATRUDNIENIE I SPRAWY SPOŁECZNE” |
| 94 756 546 | 94 756 546 |
|
| 94 756 546 | 94 756 546 |
04 02 | EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY | 1 | 11 654 862 310 | 12 221 049 142 | 150 000 000 |
| 11 804 862 310 | 12 221 049 142 |
04 03 | PRACA W EUROPIE – DIALOG SPOŁECZNY I MOBILNOŚĆ | 1 | 79 097 000 | 58 354 054 |
|
| 79 097 000 | 58 354 054 |
04 04 | ZATRUDNIENIE, SOLIDARNOŚĆ SPOŁECZNA I RÓWNOŚĆ PŁCI | 1 | 122 286 000 | 108 376 020 |
|
| 122 286 000 | 108 376 020 |
04 05 | EUROPEJSKI FUNDUSZ DOSTOSOWANIA DO GLOBALIZACJI (EFG) | 1 | p.m. | 58 454 161 |
|
| p.m. | 58 454 161 |
04 06 | INSTRUMENT POMOCY PRZEDAKCESYJNEJ (IPA) – ROZWÓJ ZASOBÓW LUDZKICH | 4 | 113 157 077 | 52 738 938 |
|
| 113 157 077 | 52 738 938 |
| Tytuł 04 – Ogółem |
| 12 064 158 933 | 12 593 728 861 | 150 000 000 |
| 12 214 158 933 | 12 593 728 861 |
TYTUŁ 04
ZATRUDNIENIE I SPRAWY SPOŁECZNE
ROZDZIAŁ 04 02 – EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY
Tytuł Rozdział Artykuł Pozycja | Treść | RF | Budżet 2013 | Budżet korygujący nr 7/2013 | Nowa kwota | |||
Zobowiązania | Płatności | Zobowiązania | Płatności | Zobowiązania | Płatności | |||
04 02 | EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY |
|
|
|
|
|
|
|
04 02 01 | Zakończenie Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) – Cel 1 (2000–2006) | 1.2 | p.m. | 799 461 133 |
|
| p.m. | 799 461 133 |
04 02 02 | Zakończenie specjalnego programu na rzecz pokoju i pojednania w Irlandii Północnej i granicznych hrabstwach Irlandii (2000–2006) | 1.2 | p.m. | p.m. |
|
| p.m. | p.m. |
04 02 03 | Zakończenie Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) – Cel 1 (sprzed 2000 r.) | 1.2 | p.m. | p.m. |
|
| p.m. | p.m. |
04 02 04 | Zakończenie Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) – Cel 2 (2000–2006) | 1.2 | p.m. | p.m. |
|
| p.m. | p.m. |
04 02 05 | Zakończenie Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) – Cel 2 (sprzed 2000 r.) | 1.2 | p.m. | p.m. |
|
| p.m. | p.m. |
04 02 06 | Zakończenie Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) – Cel 3 (2000–2006) | 1.2 | p.m. | 55 024 594 |
|
| p.m. | 55 024 594 |
04 02 07 | Zakończenie Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) – Cel 3 (sprzed 2000 r.) | 1.2 | p.m. | p.m. |
|
| p.m. | p.m. |
04 02 08 | Zakończenie EQUAL (2000–2006) | 1.2 | p.m. | 7 000 000 |
|
| p.m. | 7 000 000 |
04 02 09 | Zakończenie wcześniejszych programów inicjatywy Wspólnoty (sprzed 2000) | 1.2 | p.m. | p.m. |
|
| p.m. | p.m. |
04 02 10 | Zakończenie Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) – Pomoc techniczna i działania innowacyjne (2000–2006) | 1.2 | – | p.m. |
|
| – | p.m. |
04 02 11 | Zakończenie Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) – Pomoc techniczna i działania innowacyjne (sprzed 2000 r.) | 1.2 | – | – |
|
| – | – |
04 02 17 | Europejski Fundusz Społeczny (EFS) – Konwergencja | 1.2 | 8 337 649 354 | 8 471 518 565 | 16 683 215 |
| 8 354 332 569 | 8 471 518 565 |
04 02 18 | Europejski Fundusz Społeczny (EFS) – PEACE | 1.2 | p.m. | p.m. |
|
| p.m. | p.m. |
04 02 19 | Europejski Fundusz Społeczny (EFS) – Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie | 1.2 | 3 307 212 956 | 2 881 544 850 | 133 316 785 |
| 3 440 529 741 | 2 881 544 850 |
04 02 20 | Europejski Fundusz Społeczny (EFS) – Operacyjna pomoc techniczna (2007–2013) | 1.2 | 10 000 000 | 6 500 000 |
|
| 10 000 000 | 6 500 000 |
| Rozdział 04 02 – Ogółem |
| 11 654 862 310 | 12 221 049 142 | 150 000 000 |
| 11 804 862 310 | 12 221 049 142 |
Uwagi
Art. 39 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 przewiduje korekty finansowe, według których każdy dochód jest wprowadzany do pozycji 6 5 0 0 zestawienia dochodów. Dochód ten może być wykorzystany do zapewnienia dodatkowych środków zgodnie z art. 21 rozporządzenia finansowego w konkretnych przypadkach, tam gdzie mają one pokrywać ryzyko anulowania lub zmniejszenia korekt dokonanych wcześniej.
Rozporządzenie (WE) nr 1083/2006 przewiduje korekty finansowe na lata 2007–2013.
Rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 ustanawia warunki zwrotu zaliczek, który nie powoduje zmniejszenia udziału płatności z funduszy strukturalnych w przedmiotowych operacjach. Wszelkie dochody wynikające ze zwrotu zaliczek wymienionych w pozycji 6 1 5 7 zestawienia dochodów zostaną wykorzystane dla zapewnienia dodatkowych środków zgodnie z art. 21 i 178 rozporządzenia finansowego.
Rozporządzenie (WE) nr 1083/2006 ustanawia warunki dotyczące zwrotu prefinansowania na lata 2007–2013.
Kontynuowany jest specjalny program dla pokoju i pojednania, zgodnie z wyżej wymienionymi konkluzjami Rady Europejskiej w Berlinie w dniach 24–25 marca 1999 r., przewidującymi zapewnienie 500 000 000 EUR na nowy okres ważności programu. Zasada suplementarności musi być ściśle przestrzegana. Komisja musi złożyć Parlamentowi Europejskiemu raport roczny na temat tego programu.
Środki przeciwdziałania oszustwom są finansowane w ramach artykułu 24 02 01.
Podstawa prawna
Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 174, 175 i 177.
Rozporządzenie Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych (Dz.U. L 161 z 26.6.1999, s. 1).
Rozporządzenie (WE) nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego (Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 12).
Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności (Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 25).
Odnośne akty prawne
Konkluzje z posiedzenia Rady Europejskiej w Berlinie w dniach 24 i 25 marca 1999 r.
Konkluzje z posiedzenia Rady Europejskiej w Brukseli w dniach 16 i 17 grudnia 2005 r.
04 02 17 Europejski Fundusz Społeczny (EFS) – Konwergencja
Budżet 2013 | Budżet korygujący nr 7/2013 | Nowa kwota | |||
Zobowiązania | Płatności | Zobowiązania | Płatności | Zobowiązania | Płatności |
8 337 649 354 | 8 471 518 565 | 16 683 215 |
| 8 354 332 569 | 8 471 518 565 |
Uwagi
Działanie podjęte przez Unię na mocy art. 174 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej będzie miało na celu wzmocnienie spójności gospodarczej i społecznej rozszerzonej Unii, aby promować harmonijny, wyrównany i zrównoważony rozwój Unii. Działanie to zostanie podjęte za pomocą funduszy polityki spójności, Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) oraz innych istniejących instrumentów finansowych. Będzie miało na celu zmniejszenie różnic gospodarczych, społecznych i terytorialnych, które wystąpiły w szczególności w słabiej rozwiniętych krajach i regionach, przyspieszenia restrukturyzacji gospodarczej i społecznej i uwzględnienie starzenia się społeczeństwa.
Działania podjęte w ramach funduszy polityki spójności będą obejmowały na poziomie krajowym i regionalnym priorytety Unii związane ze zrównoważonym rozwojem poprzez wspomaganie wzrostu, konkurencyjności i zatrudnienia, integracji społecznej oraz ochronę i poprawę jakości środowiska naturalnego.
Cel „ Konwergencja” będzie ukierunkowany na przyspieszenie konwergencji najmniej rozwiniętych państw członkowskich i regionów poprzez poprawę warunków wzrostu i zatrudnienia dzięki podniesieniu i poprawie jakości inwestowania w kapitał fizyczny i ludzki, rozwój innowacji oraz społeczeństwa opartego na wiedzy, dostosowanie do zmian gospodarczych i społecznych, ochronę i poprawę jakości środowiska naturalnego, a także wydajności administracyjnej. Jest to cel priorytetowy dla funduszy polityki spójności. Działania podejmowane z pomocą funduszy polityki spójności będą respektować zasadę równych szans dla kobiet i mężczyzn.
Część środków przeznaczona jest na wsparcie poprawy opieki nad dziećmi, aby umożliwić dzieciom życie w odpowiedniej rodzinie zastępczej. Wsparcie to obejmuje:
– współpracę pomiędzy organizacjami pozarządowymi i władzami lokalnymi oraz pomoc techniczną dla nich, w tym pomaganie im w ustalaniu, które projekty podlegają dofinansowaniu z funduszy Unii,
– wyróżnianie oraz wymianę wzorców, a także szersze stosowanie tych wzorców, również w drodze monitorowania na poziomie dziecka.
Część tych środków przeznaczona jest na finansowanie trwałych i przyjaznych środowisku działań (koncepcja Zielonego Nowego Ładu), mających na celu pogodzenie wymagań dotyczących rozwoju gospodarczego, społecznego i w zakresie środowiska naturalnego oraz uzdrowienie europejskich regionów po kryzysie gospodarczym i finansowym.
Część środków przeznaczona jest na rozwiązanie problemu rozbieżności pomiędzy regionami i na zapewnienie szczególnej pomocy osobom zamieszkującym jednostki terytorialne znajdujące się w niekorzystnej sytuacji, będące ośrodkami biedy w regionach Europy. Pomoc ta powinna w głównej mierze skupiać się na:
– integracji społeczności zamieszkujących ośrodki biedy z pozostałą ludnością regionu poprzez edukację obywatelską, propagowanie tolerancji i zrozumienia kulturowego,
– wspomaganiu władz lokalnych w ocenie potrzeb, planowaniu i realizacji projektów,
– znoszeniu rozbieżności gospodarczych i społecznych występujących pomiędzy regionami za pomocą tymczasowego zestawu pozytywnych działań skupiających się na zatrudnieniu i kształceniu.
Zgodnie z art. 105a ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 25), zmienione załącznikiem III pkt 7 do Traktatu dotyczącego przystąpienia Republiki Chorwacji do Unii Europejskiej (Dz.U. L 112 z 24.4.2012), programy i znaczące projekty, które w dacie przystąpienia Chorwacji były zatwierdzone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1085/2006, a których wykonanie nie zostało ukończone przed tą datą, są uważane za zatwierdzone przez Komisję na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1083/2006, z wyjątkiem programów zatwierdzonych na podstawie komponentów, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit a) i e) rozporządzenia (WE) nr 1085/2006.
Podstawa prawna
Rozporządzenie (WE) nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1784/1999 (Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 12).
Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 25).
04 02 19 Europejski Fundusz Społeczny (EFS) – Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie
Budżet 2013 | Budżet korygujący nr 7/2013 | Nowa kwota | |||
Zobowiązania | Płatności | Zobowiązania | Płatności | Zobowiązania | Płatności |
3 307 212 956 | 2 881 544 850 | 133 316 785 |
| 3 440 529 741 | 2 881 544 850 |
Uwagi
Działanie podjęte przez Unię na mocy art. 174 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej będzie miało na celu wzmocnienie spójności gospodarczej i społecznej rozszerzonej Unii, aby promować harmonijny, wyrównany i zrównoważony rozwój Unii. Działanie to zostanie podjęte z pomocą funduszy polityki spójności, Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) oraz innych istniejących instrumentów finansowych. Będzie miało na celu zmniejszenie różnic gospodarczych, społecznych i terytorialnych, które wystąpiły zwłaszcza w słabiej rozwiniętych krajach i regionach, przyspieszenie restrukturyzacji gospodarczej i społecznej i uwzględnienie starzenia się społeczeństwa.
Działania podjęte w ramach funduszy polityki spójności będą obejmowały na poziomie krajowym i regionalnym priorytety Unii związane ze zrównoważonym rozwojem poprzez wspomaganie wzrostu, konkurencyjności i zatrudnienia, integracji społecznej oraz ochronę i poprawę jakości środowiska naturalnego.
Cel „Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie” będzie ukierunkowany, z wyjątkiem najmniej rozwiniętych regionów, na wzmocnienie konkurencyjności i atrakcyjności regionów oraz zatrudnienia poprzez przewidywanie zmian gospodarczych i społecznych, w tym zmian związanych z uruchamianiem handlu, poprzez podwyższenie i poprawę jakości inwestowania w kapitał ludzki, innowacje oraz promowanie społeczeństwa opartego na wiedzy, przedsiębiorczość, ochronę i poprawę jakości środowiska naturalnego, poprawę dostępności i możliwości dostosowania pracowników i przedsiębiorstw, a także rozwój integracyjnego rynku pracy. Działania podejmowane z pomocą funduszy polityki spójności będą respektować zasadę równych szans dla kobiet i mężczyzn.
Część tych środków przeznaczona jest na finansowanie trwałych i przyjaznych środowisku działań (koncepcja Zielonego Nowego Ładu), mających na celu pogodzenie wymagań dotyczących rozwoju gospodarczego, społecznego i w zakresie środowiska naturalnego oraz uzdrowienie europejskich regionów po kryzysie gospodarczym i finansowym.
Podstawa prawna
Rozporządzenie (WE) nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego (Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 12).
Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności (Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 25).