DECYZJA KOMISJI
z dnia 4 lutego 2014 r.
w sprawie powiadomienia przez Węgry o przejściowym planie krajowym, o którym mowa w art. 32 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych
(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 502)
(Jedynie tekst w języku węgierskim jest autentyczny)
(2014/57/UE)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) (1), w szczególności jej art. 32 ust. 5 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 32 ust. 5 akapit pierwszy dyrektywy 2010/75/UE Węgry przekazały Komisji swój przejściowy plan krajowy pismem z dnia 18 grudnia 2012 r., które Komisja otrzymała pocztą elektroniczną dnia 28 grudnia 2012 r. (2).
(2) W trakcie oceny kompletności przejściowego planu krajowego Komisja stwierdziła, że w odniesieniu do wielu obiektów wymienionych w przejściowym planie krajowym brakowało zasadniczych danych, takich jak data wydania pierwszego pozwolenia, ilość zużytego paliwa, średnie roczne natężenie przepływu gazów odlotowych i referencyjna zawartość tlenu wykorzystana w obliczeniach. Ponadto niektóre z obiektów wymienionych w przejściowym planie krajowym nie odpowiadały obiektom zgłoszonym przez Węgry w ich wykazie emisji przedłożonym w 2010 r. na podstawie dyrektywy 2001/80/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (3).
(3) Pismem z dnia 12 czerwca 2013 r. (4) Komisja zwróciła się do władz węgierskich o przekazanie brakujących danych na poziomie poszczególnych zakładów, aby wyjaśnić powody uwzględnienia danego obiektu w przejściowym planie krajowym, a także w celu rozstrzygnięcia rozbieżności pomiędzy przejściowym planem krajowym a wykazem emisji na podstawie dyrektywy 2001/80/WE.
(4) Pocztą elektroniczną z dnia 25 czerwca 2013 r. (5) Węgry przedstawiły wymagane dodatkowe informacje i wyjaśnienia.
(5) Po dokonaniu kolejnej oceny przejściowego planu krajowego i informacji dodatkowych Komisja wysłała drugie pismo do Węgier w dniu 13 września 2013 r. (6) z prośbą o potwierdzenie poprawnego zastosowania zasad łączenia określonych w art. 29 dyrektywy 2010/75/UE oraz wyjaśnienie, w jaki sposób zostało ustalone średnie roczne natężenie przepływu gazów odlotowych i w jaki sposób został obliczony wkład do pułapów przejściowego planu krajowego w odniesieniu do obiektów, które zostały poddane rozbudowie w okresie referencyjnym 2001– 2010. Komisja zwróciła się także o wyjaśnienie powodów uzasadniających zastosowanie niektórych dopuszczalnych wartości emisji w odniesieniu do dwóch obiektów.
(6) Pocztą elektroniczną z dnia 23 września 2013 r. (7) Węgry poinformowały Komisję, że jeden z obiektów został wycofany z przejściowego planu krajowego i potwierdziły prawidłowe stosowanie zasad łączenia określonych w art. 29 dyrektywy 2010/75/UE w odniesieniu do pozostałych obiektów. Węgry wyjaśniły również metodę używaną do obliczania natężenia przepływu gazów odlotowych w podziale na rodzaj paliwa, przedstawiły uzasadnienie zastosowania określonych dopuszczalnych wartości emisji oraz dokonały korekty niektórych błędnych danych.
(7) Pismem z dnia 4 października 2013 r. (8) Komisja zwróciła się z prośbą o dodatkowe wyjaśnienia dotyczące danych i metodyki wykorzystywanej do obliczania średniego rocznego natężenia przepływu gazów odlotowych w odniesieniu do pięciu obiektów, a Węgry przekazały takie informacje pismem z dnia 10 października 2013 r. (9). Po dokonaniu oceny dostarczonych danych oraz stwierdzeniu pozostałych niespójności w odniesieniu do dwóch zakładów pismem z dnia 15 października 2013 r. (10) Komisja wezwała władze Węgier do ponownej weryfikacji obliczeń dotyczących tych zakładów.
(8) Pismem z dnia 18 października 2013 r. (11) Węgry przekazały skorygowane dane dotyczące średniego rocznego natężenia przepływu gazów odlotowych w odniesieniu do dwóch odnośnych obiektów oraz wyjaśnienie w tej sprawie zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji 2012/115/UE (12).
(9) Przejściowy plan krajowy został zatem oceniony przez Komisję zgodnie z art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz decyzją wykonawczą 2012/115/UE.
(10) W szczególności Komisja zbadała spójność i poprawność danych, założeń i wyliczeń użytych do określenia udziału każdego obiektu energetycznego spalania objętego przejściowym planem krajowym w pułapach emisji określonych w przejściowym planie krajowym i przeanalizowała, czy przejściowy plan krajowy zawiera cele i związane z nimi cele szczegółowe, środki i harmonogramy ich realizacji oraz mechanizm monitorowania w celu oceny przestrzegania tych przepisów w przyszłości.
(11) Po otrzymaniu dodatkowych informacji Komisja stwierdziła, że pułapy emisji na lata 2016 i 2019 zostały obliczone z wykorzystaniem odpowiednich danych i wzorów oraz że obliczenia te były prawidłowe. Węgry przedstawiły wystarczające informacje dotyczące środków, które zostaną wprowadzone w celu osiągnięcia pułapów emisji oraz monitorowania i przedstawiania Komisji sprawozdań dotyczących realizacji przejściowego planu krajowego.
(12) Zdaniem Komisji władze węgierskie uwzględniły przepisy wymienione w art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz w decyzji wykonawczej 2012/115/UE.
(13) Realizacja przejściowego planu krajowego nie powinna naruszać innych obowiązujących przepisów prawa krajowego i prawa Unii. W szczególności przy ustalaniu warunków indywidualnych pozwoleń dla obiektów energetycznego spalania objętych przejściowym planem krajowym Węgry powinny dopilnować, aby nie została zagrożona zgodność z wymogami określonymi, między innymi, w dyrektywie 2010/75/UE, dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE (13) oraz w dyrektywie 2001/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (14).
(14) Art. 32 ust. 6 dyrektywy 2010/75/UE zobowiązuje Węgry do informowania Komisji o wszelkich późniejszych zmianach przejściowego planu krajowego. Komisja powinna ocenić, czy wspomniane zmiany są zgodne z przepisami ustanowionymi w art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz w decyzji wykonawczej 2012/115/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
1. Na podstawie art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz decyzji wykonawczej 2012/115/UE nie wnosi się zastrzeżeń wobec przejściowego planu krajowego, który Węgry przekazały Komisji w dniu 28 grudnia 2012 r. zgodnie z art. 32 ust. 5 dyrektywy 2010/75/UE, wraz z późniejszymi zmianami zgodnie z dodatkowymi informacjami przesłanymi w dniach 25 czerwca 2013 r., 23 września 2013 r., 10 października 2013 r. oraz 18 października 2013 r. (15).
2. Wykaz obiektów objętych przejściowym planem krajowym, zanieczyszczenia, w odniesieniu do których wspomniane obiekty są nim objęte, oraz obowiązujące pułapy emisji są określone w załączniku.
3. Wdrożenie przejściowego planu krajowego przez władze węgierskie nie zwalnia Węgier z obowiązku zachowania zgodności z przepisami dyrektywy 2010/75/UE dotyczącymi emisji z poszczególnych obiektów energetycznego spalania objętych planem oraz z innymi odpowiednimi przepisami Unii Europejskiej w zakresie ochrony środowiska.
Artykuł 2
Komisja oceni, czy wszelkie kolejne zmiany do przejściowego planu krajowego, zgłoszone przez Węgry w przyszłości, są zgodne z przepisami określonymi w art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz decyzji wykonawczej 2012/115/UE.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja skierowana jest do Węgier.
Sporządzono w Brukseli dnia 4 lutego 2014 r.
| W imieniu Komisji |
Janez POTOČNIK | |
Członek Komisji |
(1) Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17.
(2) Ares(2013)39579.
(3) Dyrektywa 2001/80/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2001 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza z dużych obiektów energetycznego spalania (Dz.U. L 309 z 27.11.2001, s. 1).
(4) Ares(2013)1636798.
(5) Ares(2013)2534653.
(6) Ares(2013)3046477.
(7) Ares(2013)3104260.
(8) Ares(2013)3192470.
(9) Ares(2013)3231192.
(10) Ares(2013)3248262.
(11) Ares(2013)3283963.
(12) Decyzja wykonawcza Komisji 2012/115/UE z dnia 10 lutego 2012 r. ustanawiająca przepisy dotyczące przejściowych planów krajowych, o których mowa w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych (Dz.U. L 52 z 24.2.2012, s. 12).
(13) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (Dz.U. L 152 z 11.6.2008, s. 1).
(14) Dyrektywa 2001/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2001 r. w sprawie krajowych poziomów emisji dla niektórych rodzajów zanieczyszczenia powietrza (Dz.U. L 309 z 27.11.2001, s. 22).
(15) Wersja skonsolidowana przejściowego planu krajowego została zarejestrowana przez Komisję w dniu 6 grudnia 2013 r. pod numerem Ares(2013)3656219.
ZAŁĄCZNIK
Wykaz obiektów wymienionych w przejściowym planie krajowym (PPK)
Numer | Nazwa obiektu w PPK | Całkowita nominalna moc dostarczona w paliwie na dzień 31.12.2010 r. (MW) | Zanieczyszczenia objęte PPK | ||
SO2 | NOx | pył | |||
1 | Bakonyi Erőmű Zrt. – P2 (jednostki T4 i T5) | 264,3 | √ | √ | √ |
2 | ISD Power Kft. – P1 (jednostki T1 i T2) | 90 | √ | √ | √ |
3 | ISD Power Kft. – P2 (jednostki T4, T5 i T6) | 177 | √ | √ | √ |
4 | ISD Power Kft. – P3 (jednostki T7 i T8) | 176 | √ | √ | √ |
5 | ISD Power Kft. – P4 (jednostka T9) | 192 | √ | √ | √ |
6 | Alpiq Csepel Kft. – P1 (jednostka 1) | 419 | – | √ | – |
7 | Alpiq Csepel Kft. – P2 (jednostka 2) | 419 | – | √ | – |
8 | Budapesti Erőmű Zrt. – P14 (elektrownia 5 w Kelenföld) | 425 | – | √ | – |
9 | Budapesti Erőmű Zrt. – P6 (elektrownia 4 w Újpest) | 212 | – | √ | – |
10 | Budapesti Erőmű Zrt. – P 4 (elektrownia 1 i 2 w Újpest) | 332 | √ | √ | √ |
11 | Mátrai Erőmű Zrt. – P2 | 1 063 | √ | – | √ |
12 | Mátrai Erőmű Zrt. – P3 | 1 063 | √ | – | √ |
13 | MVM MIFÜ Miskolci Fűtőerőmű Kft. – P2 (jednostki 3, 4 i GT 1) (1) | 351,28 | √ | √ | √ |
14 | Dorogi Erőmű Kft. – P2 (jednostki T1 i T2) | 73,3 | √ | √ | √ |
15 | Dorogi Erőmű Kft. – P3 (jednostki T3, T4, T5 i T7) (2) | 95,04 | √ | √ | √ |
16 | Győri Erőmű Kft. – P1 (jednostki T1, T5 i T7) | 91 | √ | √ | √ |
(1) Jednostka GT1 objęta jest PPK jedynie w odniesieniu do emisji NOx. (2) Jednostki T5 i T7 objęte są PPK jedynie w odniesieniu do emisji NOx. |
Pułapy emisji (w tonach)
| 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 1.1– 30.6.2020 |
SO2 | 12 988 | 10 269 | 7 551 | 4 832 | 2 416 |
NOx | 3 967 | 3 602 | 3 236 | 2 871 | 1 436 |
pył | 1 159 | 923 | 688 | 452 | 226 |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00