Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2014-01-27 do 2021-07-01
Wersja archiwalna od 2014-01-27 do 2021-07-01
archiwalny
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 4/2014
z dnia 6 stycznia 2014 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 640/2009 w sprawie wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla silników elektrycznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią (1), w szczególności jej art. 15 ust. 1,
po konsultacji z Forum Konsultacyjnym ds. Ekoprojektu,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Doświadczenia uzyskane podczas wdrażania rozporządzenia Komisji (WE) nr 640/2009 (2) ujawniły potrzebę zmiany niektórych przepisów rozporządzenia (WE) nr 640/2009 w celu uniknięcia niezamierzonych skutków dla rynku silników oraz działania produktów objętych tym rozporządzeniem.
(2) Ostatnie wydarzenia na rynku silników elektrycznych doprowadziły do zmian, jeśli chodzi o dopuszczalne wartości stosowane do wysokości bezwzględnej, maksymalnych i minimalnych temperatur otoczenia oraz temperatur wody chłodzącej, po przekroczeniu których uznaje się, że silnik pracuje w warunkach ekstremalnych i musi w rezultacie mieć specjalną konstrukcję. Zmiany te powinny zostać odzwierciedlone w rozporządzeniu.
(3) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 19 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 640/2009
W rozporządzeniu (WE) nr 640/2009 wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 1 otrzymuje brzmienie:
„Artykuł 1
Przedmiot i zakres
1. Niniejsze rozporządzenie ustanawia wymogi dotyczące ekoprojektu dla wprowadzania na rynek i do użytku silników, w tym silników stanowiących integralną część innych produktów.
2. Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do:
a) silników przeznaczonych do eksploatacji przy pełnym zanurzeniu w cieczy;
b) silników stanowiących integralną część produktu (np. przekładni zębatej, pompy, wentylatora lub sprężarki), których charakterystyka energetyczna nie może być sprawdzona niezależnie od produktu;
c) silników przeznaczonych do eksploatacji wyłącznie:
(i) na wysokościach powyżej 4 000 m n.p.m.;
(ii) w temperaturze otoczenia przekraczającej 60 °C;
(iii) w maksymalnej temperaturze roboczej powyżej 400 °C;
(iv) w temperaturze otoczenia poniżej – 30 °C w odniesieniu do wszystkich silników lub poniżej 0 °C w przypadku silników chłodzonych wodą;
(v) w przypadku gdy temperatura wody chłodzącej na wejściu do produktu wynosi mniej niż 0 °C lub więcej niż 32 °C; lub
(vi) w przestrzeniach zagrożonych wybuchem zgodnie z definicją zawartą w dyrektywie 94/9/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (*);
d) silników hamujących;
z wyjątkiem wymogów dotyczących informacji określonych w załączniku I pkt 2 ppkt 3–6 i ppkt 12.
_________
(*) Dz.U. L 100 z 19.4.1994, s. 1.”;
2) w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 640/2009 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się po sześciu miesiącach od daty wejścia w życie.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 6 stycznia 2014 r.
ZAŁĄCZNIK
Zmiany w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 640/2009
W załączniku I pkt 2 po akapicie trzecim dodaje się akapit w brzmieniu:
„W przypadku gdy wielkość tabliczki znamionowej uniemożliwia umieszczenie wszystkich informacji, o których mowa w pkt 1, oznacza się jedynie nominalną sprawność (η) przy pełnym znamionowym obciążeniu i napięciu (UN).”.