Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2014-01-20 do 2021-06-28
Wersja archiwalna od 2014-01-20 do 2021-06-28
archiwalny
Alerty
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 1423/2013
z dnia 20 grudnia 2013 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w zakresie wymogów dotyczących ujawniania informacji na temat funduszy własnych instytucji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (1), w szczególności jego art. 437 ust. 2 akapit trzeci oraz art. 492 ust. 5 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (UE) nr 575/2013 zawiera uzgodnione na szczeblu międzynarodowym standardy określone w trzecich międzynarodowych ramach regulacyjnych dla banków opracowanych przez Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego (2) (zwane dalej „Bazyleą III” ). W związku z tym oraz biorąc pod uwagę fakt, że wymogi dotyczące ujawniania informacji mają służyć poprawie przejrzystości w obszarze kapitału regulacyjnego do celów porównawczych, przepisy określone w odniesieniu do ujawniania informacji przez instytucje nadzorowane na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE (3) powinny być spójne z międzynarodowymi ramami określonymi w „Wymogach dotyczących ujawniania informacji na temat struktury kapitału” (4) [„Composition of Capital disclosure requirements”] opracowanych przez Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego, dostosowanymi w celu uwzględnienia unijnych ram regulacyjnych i ich specyfiki.
(2) Należy przedstawić komplet wzorów do celów ujawniania informacji, aby zapewnić jednolite stosowanie rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Takie wzory do celów ujawniania informacji powinny obejmować wzór dotyczący ujawniania informacji na temat funduszy własnych, którego celem jest przedstawienie pozycji kapitałowej instytucji w sposób szczegółowy, jak również wzór dotyczący cech instrumentów kapitałowych, którego celem jest odzwierciedlenie poziomu szczegółowości ujawnianych informacji w odniesieniu do cech instrumentów kapitałowych instytucji.
(3) Zakres konsolidacji do celów rachunkowości i do celów regulacyjnych tych instytucji jest różny, co powoduje różnice między informacjami wykorzystywanymi do obliczania funduszy własnych a informacjami wykorzystywanymi w publikowanych sprawozdaniach finansowych, w szczególności w odniesieniu do pozycji funduszy własnych. Aby zlikwidować rozbieżność między danymi wykorzystywanymi do obliczania funduszy własnych oraz danymi wykorzystywanymi w sprawozdaniach finansowych instytucji, należy także ujawniać sposób, w jaki elementy sprawozdań finansowych wykorzystywane do obliczania funduszy własnych ulegają zmianie w przypadku stosowania regulacyjnego zakresu konsolidacji. Dlatego też w niniejszym rozporządzeniu należy również uwzględnić metodę uzgadniania pozycji bilansu zapewniającą informacje na temat uzgadniania pozycji bilansu służących do obliczania funduszy własnych oraz regulacyjnych funduszy własnych. W tym celu należy zastosować bilans o zakresie regulacyjnym obejmujący wyłącznie pozycje funduszy własnych.
(4) Sprawozdania finansowe niektórych instytucji podlegające wspomnianym wymogom dotyczącym ujawniania informacji są obszerne i złożone. Konieczne jest określenie jednolitego podejścia obejmującego jednoznacznie wskazane kroki, aby zapewnić instytucjom pomoc w procesie uzgadniania pozycji bilansu.
(5) Przepisy zawarte w niniejszym rozporządzeniu są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ dotyczą ujawniania pozycji funduszy własnych. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie jednocześnie, oraz aby ułatwić całościowy wgląd w te przepisy i łatwy dostęp do nich osobom podlegającym tym obowiązkom, wskazane jest włączenie do jednego rozporządzenia wszystkich wykonawczych standardów technicznych w odniesieniu do ujawniania informacji na temat funduszy własnych, wymaganych na mocy rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(6) Rozporządzenie (UE) nr 575/2013 zawiera znaczną liczbę przepisów przejściowych w odniesieniu do funduszy własnych i wymogów dotyczących funduszy własnych. Aby uzyskać rzeczywisty obraz sytuacji instytucji pod względem wypłacalności, należy wprowadzić odrębny wzór do celów ujawniania informacji w okresie przejściowym zgodnym z przepisami przejściowymi rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(7) Ponieważ datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) nr 575/2013 jest dzień 1 stycznia 2014 r., a instytucje będą musiały dostosować swoje systemy do wymogów określonych w tym rozporządzeniu, należy im przyznać odpowiedni okres na wprowadzenie tych dostosowań.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedstawiony Komisji Europejskiej przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(9) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje społeczne w zakresie projektu wykonawczych standardów technicznych, które stanowią podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii przez Bankową Grupę Interesariuszy ustanowioną zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 (5),
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zakres przedmiotowy
W niniejszym rozporządzeniu określa się jednolite wzory do celów ujawniania informacji zgodnie z art. 437 ust. 1 lit. a), b), d) i e) oraz zgodnie z art. 492 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
Artykuł 2
Pełne uzgodnienie pozycji funduszy własnych w odniesieniu do zbadanych sprawozdań finansowych
Aby spełnić wymogi dotyczące ujawniania informacji na temat pełnego uzgodnienia pozycji funduszy własnych w odniesieniu do zbadanych sprawozdań finansowych, o których mowa w art. 437 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 575/2013, instytucje stosują metodykę, o której mowa w załączniku I, oraz publikują informacje na temat uzgodnienia pozycji bilansu uzyskane w wyniku zastosowania tej metodyki.
Artykuł 3
Opis głównych cech instrumentów w kapitale podstawowym Tier I oraz instrumentów dodatkowych w kapitale Tier I i Tier II emitowanych przez instytucje
Aby spełnić wymogi dotyczące ujawniania głównych cech instrumentów w kapitale podstawowym Tier I oraz instrumentów dodatkowych w kapitale Tier I i Tier II emitowanych przez instytucje, o których mowa w art. 437 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 575/2013, instytucje wypełniają i publikują wzór dotyczący głównych cech instrumentów kapitałowych przedstawiony w załączniku II zgodnie z instrukcjami zawartymi w załączniku III.
Artykuł 4
Ujawnianie informacji na temat charakteru i kwot konkretnych pozycji funduszy własnych
Aby spełnić wymogi dotyczące ujawniania informacji na temat konkretnych pozycji funduszy własnych, o których mowa w art. 437 ust. 1 lit. d) i e) rozporządzenia (UE) nr 575/2013, instytucje wypełniają i publikują ogólny wzór do celów ujawniania informacji na temat funduszy własnych przedstawiony w załączniku IV zgodnie z instrukcjami zawartymi w załączniku V.
Artykuł 5
Ujawnianie informacji na temat charakteru i kwot określonych pozycji funduszy własnych w okresie przejściowym
Na zasadzie odstępstwa od art. 4 w okresie od dnia 31 marca 2014 r. do dnia 31 grudnia 2017 r., aby spełnić wymogi dotyczące ujawniania informacji na temat dodatkowych pozycji funduszy własnych, o których mowa w art. 492 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, instytucje wypełniają i publikują wzór do celów ujawniania informacji na temat funduszy własnych w okresie przejściowym przedstawiony w załączniku VI zgodnie z instrukcjami zawartymi w załączniku VII zamiast wypełniania i publikowania ogólnego wzoru do celów ujawniania informacji na temat funduszy własnych przedstawionego w załączniku IV zgodnie z instrukcjami zawartymi w załączniku V.
Artykuł 6
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 31 marca 2014 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 20 grudnia 2013 r.
| W imieniu Komisji |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1.
(2) http://www.bis.org/publ/bcbs189.pdf
(3) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).
(4) http://www.bis.org/publ/bcbs221.pdf
(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).
ZAŁĄCZNIK I
Metodyka uzgadniania pozycji bilansu
1) Instytucje stosują metodykę opisaną w niniejszym załączniku w celu dostarczania informacji na temat uzgadniania pozycji bilansu wykorzystywanych do obliczania funduszy własnych i regulacyjnych funduszy własnych. Pozycje funduszy własnych w zbadanych sprawozdaniach finansowych obejmują wszystkie pozycje, które są składnikami regulacyjnych funduszy własnych lub które odlicza się od regulacyjnych funduszy własnych, w tym kapitał własny, zobowiązania, takie jak dług, lub inne pozycje w bilansie, które mają wpływ na regulacyjne fundusze własne, takie jak wartości niematerialne i prawne, wartość firmy, aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego.
2) Jako punkt wyjścia instytucje stosują odpowiednie pozycje bilansu wykorzystywane do obliczania funduszy własnych, podobnie jak w przypadku publikowanych sprawozdań finansowych. Sprawozdanie finansowe uznaje się za zbadane wówczas, gdy uzgodnienie zostaje przeprowadzone w odniesieniu do sprawozdania finansowego na koniec roku.
3) W przypadku gdy instytucje spełniają obowiązki określone w części ósmej rozporządzenia (UE) nr 575/2013 na zasadzie skonsolidowanej lub subskonsolidowanej oraz gdy zakres konsolidacji lub metoda konsolidacji zastosowana w bilansie w sprawozdaniu finansowym różnią się od zakresu konsolidacji i metody konsolidacji wymaganych na mocy części pierwszej tytuł II rozdział 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, instytucje ujawniają także informacje na temat bilansu o zakresie regulacyjnym, to znaczy bilansu sporządzanego z zachowaniem zasad dotyczących konsolidacji ostrożnościowej zgodnie z częścią pierwszą tytuł II rozdział 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, który jest ograniczony do pozycji funduszy własnych. Bilans o zakresie regulacyjnym charakteryzuje się co najmniej takim stopniem szczegółowości, jak bilans w sprawozdaniu finansowym w odniesieniu do pozycji funduszy własnych, a zawarte w nim pozycje zestawia się, przyporządkowując je w sposób przejrzysty do pozycji funduszy własnych w bilansie w sprawozdaniu finansowym. Instytucje dostarczają informacje jakościowe i ilościowe na temat różnic w pozycjach funduszy własnych wynikających z zakresu i metody konsolidacji pomiędzy obydwoma bilansami.
4) Po drugie, instytucje rozszerzają zakres pozycji funduszy własnych w bilansie o zakresie regulacyjnym, tak aby wszystkie elementy składowe wymagane we wzorze dotyczącym ujawniania informacji w okresie przejściowym lub we wzorze dotyczącym ujawniania informacji na temat funduszy własnych były ujmowane osobno. Instytucje rozszerzają zakres elementów bilansu jedynie do takiego poziomu szczegółowości, jaki jest konieczny do uzyskania elementów składowych wymaganych we wzorze dotyczącym ujawniania informacji w okresie przejściowym lub we wzorze dotyczącym ujawniania informacji na temat funduszy własnych.
5) Po trzecie, instytucje przyporządkowują elementy wynikające z rozszerzenia bilansu o zakresie regulacyjnym, o którym mowa w pkt 4, do elementów uwzględnionych we wzorze dotyczącym ujawniania informacji w okresie przejściowym lub we wzorze dotyczącym ujawniania informacji na temat funduszy własnych.
6) W przypadku gdy instytucje wypełniają obowiązki określone w części ósmej rozporządzenia (UE) nr 575/2013 na zasadzie skonsolidowanej lub subskonsolidowanej, lecz zakres i metoda konsolidacji wykorzystywane w odniesieniu do bilansu w sprawozdaniu finansowym są identyczne jak zakres i metoda konsolidacji zdefiniowane zgodnie z częścią pierwszą tytuł II rozdział 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, a instytucje wyraźnie stwierdzają brak różnic pomiędzy poszczególnymi zakresami i metodami konsolidacji, zastosowanie mają wyłącznie pkt 4 i 5 niniejszego załącznika na podstawie bilansu w sprawozdaniu finansowym.
7) W przypadku gdy instytucje wypełniają obowiązki określone w części ósmej rozporządzenia (UE) nr 575/2013 na zasadzie indywidualnej, pkt 3 niniejszego załącznika nie ma zastosowania, stosuje się natomiast pkt 4 i 5 niniejszego załącznika na podstawie bilansu w sprawozdaniu finansowym.
8) Informacje na temat pozycji funduszy własnych w uzgodnionym bilansie uzyskane w wyniku zastosowania metody określonej w niniejszym załączniku można przekazywać w postaci niezweryfikowanej.
ZAŁĄCZNIK III
Instrukcje wypełniania wzoru dotyczącego głównych cech instrumentów kapitałowych
1) Instytucje stosują instrukcje zawarte w niniejszym załączniku do wypełniania wzoru dotyczącego głównych cech instrumentów kapitałowych przedstawionego w załączniku II.
2) Instytucje wypełniają ten wzór dla następujących kategorii: instrumenty w kapitale podstawowym Tier I, instrumenty dodatkowe w kapitale Tier I i instrumenty w kapitale Tier II
3) Wzory obejmują kolumny zawierające cechy różnych instrumentów. W przypadku gdy instrumenty kapitałowe tej samej kategorii mają identyczne cechy, instytucje mogą wypełnić tylko jedną kolumnę, podając te identyczne cechy i wskazując emisje, do których odnoszą się wspomniane identyczne cechy.
ZAŁĄCZNIK V
Instrukcje wypełniania wzoru dotyczącego ujawniania informacji na temat funduszy własnych
Do celów związanych ze wzorem dotyczącym ujawniania informacji na temat funduszy własnych korekty regulacyjne obejmują odliczenia od funduszy własnych oraz filtry ostrożnościowe.
ZAŁĄCZNIK VI
Wzór do celów ujawniania informacji na temat funduszy własnych w okresie przejściowym
ZAŁĄCZNIK VII
Instrukcje wypełniania wzoru dotyczącego ujawniania informacji na temat funduszy własnych w okresie przejściowym
1) Instytucje ujawniają w kolumnie A wzoru zatytułowanej „Dzień ujawnienia” kwotę związaną z pozycją oznaczoną w odpowiednim wierszu, w odniesieniu do której w kolumnie B zatytułowanej „Odniesienie do artykułu CRR” podano mające zastosowanie przepisy wykonawcze (przy czym „CRR” oznacza rozporządzenie (UE) nr 575/2013). Kwoty ujawnione w kolumnie A odzwierciedlają regulacyjną pozycję kapitałową instytucji w dniu ujawnienia w okresie przejściowym i są pomniejszone o korekty regulacyjne, które wprowadzano stopniowo do dnia ujawnienia.
2) Instytucje ujawniają w widocznych komórkach kolumny C zatytułowanej „Kwoty ujęte przed przyjęciem CRR lub kwota rezydualna określona w CRR” kwotę związaną z pozycją oznaczoną w odpowiednim wierszu, w odniesieniu do której w kolumnie B zatytułowanej „Odniesienie do artykułu CRR” podano mające zastosowanie przepisy wykonawcze (przy czym „CRR” oznacza rozporządzenie (UE) nr 575/2013). Ujawnione kwoty odzwierciedlają kwotę rezydualną korekty regulacyjnej, która (i) zgodnie z krajowymi środkami transpozycji będzie miała nadal zastosowanie do części kapitału regulacyjnego, innej niż część, w odniesieniu do której korektę należy przeprowadzić po zakończeniu okresu przejściowego lub która (ii) w przeciwnym razie nie podlega odliczeniu w dniu ujawnienia.
3) Na zasadzie odstępstwa od akapitu 2, w wierszach 26a, 26b, 41a– 41c, 56a–56c i 59a oraz we wszystkich wierszach powiązanych z nimi instytucje ujawniają w kolumnie A informacje na temat kwoty rezydualnej korekty regulacyjnej, o której mowa w akapicie 3, uwzględnionej odpowiednio przy obliczaniu kapitału podstawowego Tier I, kapitału dodatkowego Tier I, kapitału Tier II oraz łącznego kapitału.
4) W odniesieniu do niezrealizowanych strat i zysków wycenianych według wartości godziwej, o których mowa w art. 467 i 468 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, instytucje ujawniają kwotę wyłączoną z kapitału podstawowego Tier I zgodnie z art. 467 i 468 w kolumnie A wiersz 26a. Instytucje wprowadzają dodatkowe wiersze odnoszące się do tego wiersza, aby doprecyzować charakter aktywów lub zobowiązań, takich jak instrumenty udziałowe lub dłużne, w odniesieniu do których niezrealizowane straty lub zyski są wyłączone z kapitału podstawowego Tier I.
5) W odniesieniu do odliczeń od kapitału podstawowego Tier I, o których mowa w art. 469 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, instytucje ujawniają kwoty podlegające odliczeniu w kolumnie A, a kwoty rezydualne w kolumnie C w wierszach odnoszących się do pozycji odliczeń. Kwoty rezydualne podlegające odliczeniu zgodnie z art. 472 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 ujawnia się również w wierszu 41a (i kolejnych) w odniesieniu do kwoty podlegającej odliczeniu od kapitału dodatkowego Tier I oraz w wierszu 56a w odniesieniu do kwoty podlegającej odliczeniu od kapitału Tier II. Instytucje wprowadzają dodatkowe wiersze odnoszące się do wierszy 41a i 56a, aby doprecyzować odpowiednie pozycje ujmowane w ten sposób.
6) W odniesieniu do odliczeń od kapitału dodatkowego Tier I, o których mowa w art. 474 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, instytucje ujawniają kwoty podlegające odliczeniu w kolumnie A, a kwoty rezydualne w kolumnie C w wierszach odnoszących się do pozycji odliczeń. Kwoty rezydualne podlegające odliczeniu zgodnie z art. 475 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 ujawnia się również w wierszu 56b w odniesieniu do kwoty podlegającej odliczeniu od kapitału Tier II. Instytucje wprowadzają dodatkowe wiersze odnoszące się do wiersza 56b, aby doprecyzować odpowiednie pozycje ujmowane w ten sposób.
7) W odniesieniu do odliczeń od kapitału Tier II, o których mowa w art. 476 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, instytucje ujawniają kwoty podlegające odliczeniu w kolumnie A, a kwoty rezydualne w kolumnie C w wierszach odnoszących się do pozycji odliczeń. Kwoty rezydualne podlegające odliczeniu zgodnie z art. 477 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 ujawnia się również w wierszu 41c w odniesieniu do kwoty podlegającej odliczeniu od dodatkowego kapitału Tier I. Instytucje wprowadzają dodatkowe wiersze odnoszące się do wiersza 41c, aby doprecyzować odpowiednie pozycje ujmowane w ten sposób.
8) W odniesieniu do udziałów mniejszości instytucje ujawniają w kolumnie A w wierszu 5 sumę udziałów mniejszości kwalifikujących się jako kapitał podstawowy Tier I zgodnie z częścią drugą tytuł II rozporządzenia (UE) nr 575/2013 oraz udziały mniejszości, które kwalifikowałyby się jako rezerwy skonsolidowane, o których mowa w art. 479 i 480 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Instytucje ujawniają także w kolumnie C w wierszu 5 udziały mniejszości, które kwalifikowałyby się jako rezerwy skonsolidowane, o których mowa w art. 479 i 480 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
9) W odniesieniu do filtrów i odliczeń, o których mowa w art. 481 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, instytucje ujawniają w kolumnie A kwotę korekt, które należy uwzględnić w kapitale podstawowym Tier I, kapitale Tier I oraz kapitale Tier II lub odjąć od kapitału podstawowego Tier I, kapitału Tier I oraz kapitału Tier II, odpowiednio w wierszach 26b, 41c oraz 56c. Instytucje uwzględniają dodatkowe wiersze odnoszące się do wierszy 26b, 41c i 56c, aby doprecyzować odpowiednie pozycje ujmowane w ten sposób.
10) Kwoty rezydualne odnoszące się do odliczeń od kapitału podstawowego Tier I, dodatkowego kapitału Tier I oraz kapitału Tier II, ważone ryzykiem zgodnie z art. 470, 472, 475 i 477 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, ujawnia się w kolumnie A w wierszu 59a. Ujawniana kwota jest kwotą ważoną ryzykiem.