Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2013-12-24
Wersja aktualna od 2013-12-24
obowiązujący
Alerty
ZALECENIE KOMISJI
z dnia 3 grudnia 2013 r.
w sprawie ograniczenia obecności dioksyn, furanów i polichlorowanych bifenyli (PCB) w paszy i żywności
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2013/711/UE)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Przyjęto już szereg środków w ramach ogólnej strategii ograniczania obecności dioksyn, furanów i PCB w środowisku, paszy i żywności.
(2) Najwyższe dopuszczalne poziomy dioksyn oraz sumy dioksyn i dioksynopodobnych PCB ustalono w odniesieniu do paszy dyrektywą 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (1), a w odniesieniu do żywności – rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1881/2006 (2).
(3) Aby zachęcić do proaktywnego podejścia do zmniejszania obecności dioksyn i dioksynopodobnych PCB w żywności, zaleceniem Komisji 2011/516/UE (3) ustalono progi podejmowania działań w odniesieniu do dioksyn i dioksynopodobnych PCB w żywności, a dyrektywą 2002/32/WE – w odniesieniu do dioksyn i dioksynopodobnych PCB w paszy.
(4) Progi podejmowania działań są narzędziem, które ma służyć właściwym organom oraz podmiotom gospodarczym do wyodrębnienia przypadków wymagających zidentyfikowania źródła zanieczyszczeń i do podjęcia odpowiednich działań w celu ograniczenia lub usunięcia tych zanieczyszczeń.
(5) Ponieważ dioksyny i dioksynopodobne PCB mają różne źródła, należy ustalić odrębne progi podejmowania działań dla dioksyn i dioksynopodobnych PCB.
(6) W związku z powyższym należy zalecić wzmocnienie nadzoru nad obecnością dioksyn, dioksynopodobnych PCB i niedioksynopodobnych PCB w jajach z chowu na wolnym wybiegu, jajach z produkcji ekologicznej, wątrobach jagnięcych i owczych, krabach wełnistoszczypcych, suszonych ziołach i glinkach stanowiących suplement diety.
(7) Należy ponadto określić, że progi podejmowania działań wyrażone na bazie produktu odnoszą się do wagi w stanie surowym.
(8) Zalecenie 2011/516/UE należy zatem zastąpić nowym zaleceniem,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
1. Państwa członkowskie powinny, proporcjonalnie do swojej produkcji, wykorzystania i konsumpcji paszy i żywności, prowadzić wyrywkowe monitorowanie obecności dioksyn, dioksynopodobnych PCB oraz niedioksynopodobnych PCB.
2. Poza monitorowaniem określonym w pkt 1 państwa członkowskie prowadzą specjalne monitorowanie obecności dioksyn, dioksynopodobnych PCB i niedioksynopodobnych PCB w następujących produktach:
a) jaja z chowu na wolnym wybiegu i jaja z produkcji ekologicznej;
b) wątroby owcze i jagnięce;
c) kraby wełnistoszczypce w odniesieniu do:
(i) tkanki mięśniowej z przydatków (odrębnie);
(ii) brązowego mięsa (odrębnie);
(iii) całego produktu (przy wyliczaniu biorąc pod uwagę poziomy stwierdzone w tkance mięśniowej z przydatków i w brązowym mięsie oraz ich względny udział);
d) suszone zioła (żywność i pasza);
e) glinki sprzedawane jako suplement diety.
3. Jeśli stwierdzony zostanie brak zgodności z przepisami dyrektywy 2002/32/WE i rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 oraz jeśli wykryte zostaną poziomy dioksyn lub dioksynopodobnych PCB przekraczające progi podejmowania działań określone w załączniku do niniejszego zalecenia w odniesieniu do żywności oraz w załączniku II do dyrektywy 2002/32/WE w odniesieniu do paszy, to państwa członkowskie, we współpracy z podmiotami gospodarczymi:
a) wszczynają dochodzenie w celu zidentyfikowania źródła zanieczyszczenia;
b) wprowadzają środki w celu ograniczenia lub usunięcia źródła zanieczyszczenia.
4. Państwa członkowskie powinny przekazywać Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) wszelkie dane o występowaniu dioksyn, dioksynopodobnych PCB i niedioksynopodobnych PCB. Państwa członkowskie powinny informować Komisję i pozostałe państwa członkowskie o swoich ustaleniach, wynikach badań oraz środkach wprowadzonych w celu ograniczenia lub usunięcia źródła zakażenia.
Niniejsze zalecenie zastępuje zalecenie 2011/516/UE.
Sporządzono w Brukseli dnia 3 grudnia 2013 r.
| W imieniu Komisji |
Tonio BORG | |
Członek Komisji |
(1) Dyrektywa 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie niepożądanych substancji w paszach zwierzęcych (Dz.U. L 140 z 30.5.2002, s. 10).
(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1881/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych (Dz.U. L 364 z 20.12.2006, s. 5).
(3) Zalecenie Komisji 2011/516/UE z dnia 23 sierpnia 2011 r. w sprawie ograniczenia obecności dioksyn, furanów i bifenyli polichlorowanych (PCB) w paszy i żywności (Dz.U. L 218 z 24.8.2011, s. 23).
ZAŁĄCZNIK
Do celów niniejszego załącznika stosuje się następujące definicje:
a) „dioksyny + furany (WHO-TEQ)” oznaczają sumę polichlorowanych dibenzo-para-dioksyn (PCDD) i polichlorowanych dibenzo-furanów (PCDF) w przeliczeniu – przy zastosowaniu współczynników równoważności toksycznej przyjętych przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) (WHO-TEF) – na równoważnik toksyczności przyjęty przez WHO;
b) „dioksynopodobne PCB (WHO-TEQ)” oznaczają sumę polichlorowanych bifenyli (PCB), w przeliczeniu – przy zastosowaniu WHO-TEF – na równoważnik toksyczności przyjęty przez WHO;
c) „WHO-TEF” oznacza współczynniki równoważności toksycznej przyjęte przez Światową Organizację Zdrowia do celów oceny ryzyka dla ludzi na podstawie konkluzji Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) – spotkania ekspertów Międzynarodowego Programu Bezpieczeństwa Chemicznego (IPCS), które odbyło się w Genewie w czerwcu 2005 r. (Martin van den Berg et al., The 2005 World Health Organization Re-evaluation of Human and Mammalian Toxic Equivalency Factors for Dioxins and Dioxin-like Compounds. Toxicological Sciences 93(2), 223–241 (2006)).
Żywność | Próg podejmowania działań dla dioksyn + furanów (WHO-TEQ) (1) | Próg podejmowania działań dla dioksynopodobnych PCB (WHO-TEQ) (1) |
Mięso i produkty mięsne (z wyłączeniem jadalnych podrobów) (2) następujących zwierząt: |
|
|
– bydło i owce | 1,75 pg/g tłuszczu (3) | 1,75 pg/g tłuszczu (3) |
– drób | 1,25 pg/g tłuszczu (3) | 0,75 pg/g tłuszczu (3) |
– świnie | 0,75 pg/g tłuszczu (3) | 0,50 pg/g tłuszczu (3) |
Tłuszcze mieszane | 1,00 pg/g tłuszczu (3) | 0,75 pg/g tłuszczu (3) |
Tkanka mięśniowa ryb utrzymywanych w gospodarstwie rybackim i produkty rybołówstwa | 1,50 pg/g wagi w stanie surowym | 2,50 pg/g wagi w stanie surowym |
Mleko surowe (2) i produkty mleczne (2), w tym tłuszcz mleczny | 1,75 pg/g tłuszczu (3) | 2,00 pg/g tłuszczu (3) |
Jaja kurze i produkty jajeczne (2) | 1,75 pg/g tłuszczu (3) | 1,75 pg/g tłuszczu (3) |
Glinki stanowiące suplement diety | 0,50 pg/g wagi w stanie surowym | 0,35 pg/g wagi w stanie surowym |
Owoce, warzywa (w tym świeże zioła) oraz zboża (4) | 0,30 pg/g wagi w stanie surowym | 0,10 pg/g wagi w stanie surowym |
(1) Górne granice stężeń: górne granice stężeń oblicza się przy założeniu, że wszystkie wartości różnych kongenerów będące poniżej granicy oznaczalności są równe granicy oznaczalności. (2) Środki spożywcze wymienione w tej kategorii są określone w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającym szczególne zasady higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55). (3) Wymienione progi podejmowania działań nie mają zastosowania do artykułów spożywczych zawierających < 2 % tłuszczu. (4) Próg podejmowania działań wynosi w przypadku suszonych owoców i warzyw (w tym suszonych ziół) 0,5 pg/g w przypadku dioksyn + furanów oraz 0,35 pg/g w przypadku dioksynopodobnych PCB w przeliczeniu na produkt sprzedawany. |