Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2013-04-17
Wersja aktualna od 2013-04-17
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 17 kwietnia 2013 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy na rok budżetowy 2011
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2011,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2011, wraz z odpowiedziami Fundacji (1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2013 r. (05753/2013 – C7-0041/2013),
– uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (3), w szczególności jego art. 208,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1365/75 z dnia 26 maja 1975 r. w sprawie utworzenia Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (4), w szczególności jego art. 16,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0067/2013),
A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2011 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe,
B. mając na uwadze, że w dniu 10 maja 2012 r. Parlament udzielił Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (zwanej dalej „Fundacją” ) absolutorium z wykonania budżetu Fundacji na rok budżetowy 2010 (6), a w rezolucji załączonej do decyzji w sprawie absolutorium m.in.:
– wezwał Fundację do prowadzenia rejestru wszystkich decyzji Rady Zarządzającej w sprawie badań, zważywszy że brak właściwych standardów dokumentowania podejmowanych decyzji może wpływać na skuteczność i efektywność procedury ogłaszania decyzji,
– wezwał Fundację do wprowadzenia pisemnych procedur w celu opisania jej głównych działań, gdyż takie procedury ułatwiłyby Fundacji bardziej skuteczne wykorzystanie środków i ustalenie ewentualnych słabych punktów,
– apelował do Fundacji o właściwe rozpatrzenie zaleceń wydanych przez Służbę Audytu Wewnętrznego (IAS) i poinformowanie organu udzielającego absolutorium o działaniach podjętych w tym zakresie,
C. mając na uwadze, że całkowity budżet Fundacji na rok 2011 wynosił 20 600 000 EUR, co oznacza zmniejszenie w stosunku do roku budżetowego 2010 (20 900 000 EUR); mając na uwadze, że początkowy wkład Unii do budżetu Fundacji na rok 2011 wynosił 20 210 000 EUR wobec 19 067 159 EUR w roku 2010,
Zarządzanie budżetem i finansami
1. na podstawie rocznych sprawozdań finansowych zauważa, że kwotę 1 166 895 EUR środków na zobowiązania, które zaciągnięto do końca 2011 r., ale których jeszcze nie uregulowano, przeniesiono na 2012 r.; zauważa również, że łączna kwota środków anulowanych (tzn. przeniesionych z roku 2010 na następny rok i niewypłacona w 2011 r.) wyniosła w 2011 r. 130 133 EUR;
2. wyraża zaniepokojenie w związku z ustaleniem przez Trybunał Obrachunkowy, że Fundacja dokonała przeniesienia ponad 47 % środków w tytule III (wydatki operacyjne) w wysokości 3 400 000 mln EUR, z czego 1 600 000 mln EUR nie było planowane (22 % tytułu III); wyraża zaniepokojenie faktem, że sytuacja ta wskazuje na opóźnienia w realizacji działań Fundacji finansowanych z tytułu III i stanowi naruszenie zasady jednoroczności budżetu;
3. wzywa Fundację do poinformowania organu udzielającego absolutorium o działaniach podjętych przez nią w celu naprawienia tego niedociągnięcia oraz o działaniach, jakie Fundacja podejmie, aby uniknąć takich sytuacji w przyszłości; stwierdza też, że sytuacja pogorszyła się w porównaniu do ubiegłego roku;
Działania podjęte w następstwie zaleceń dotyczących absolutorium za rok 2010
4. z zadowoleniem przyjmuje sprawozdanie Fundacji ze środków podjętych w związku z zaleceniami organu udzielającego absolutorium z 2010 r.; w szczególności odnotowuje, że według Fundacji:
– na stronie Fundacji dostępny jest zbiór wszystkich decyzji Rady Zarządczej i Prezydium, zaradzono także niedociągnięciom w postaci brakujących podpisów, dat i pojedynczych błędów,
– zgodnie z zaleceniem IAS wydanym jako element audytu dotyczącego zarządzania badaniem opracowano wszechstronny podręcznik procesu zarządzania badaniem, zgodnie z którym postępuje obecnie ta organizacja,
– wszystkie otwarte zalecenia IAS zostały zamknięte z końcem 2010 r., a szczegółowe informacje są dostępne w rocznym sprawozdaniu z audytu wewnętrznego za 2011 r. (sprawozdanie na mocy art. 72 ust. 5 rozporządzenia finansowego);
Wyniki
5. zachęca Komisję, aby wraz z Europejską Fundacją Kształcenia, Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego, Europejską Fundacją na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy oraz Europejską Agencją Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy głębiej zbadała synergię istniejącą między tymi agencjami oraz aby przedłożyła organowi udzielającemu absolutorium sprawozdanie w sprawie ewentualnego większego połączenia tych czterech agencji przed podjęciem jakichkolwiek decyzji dotyczących ewentualnej zmiany uprawnień i/lub metod pracy tych agencji; zachęca te agencje i Komisję do zbadania, czy ściślejsza współpraca umożliwiłaby osiągnięcie ekonomii skali i optymalizację ich wyników;
Procedury rekrutacyjne
6. zwraca uwagę, że Trybunał Obrachunkowy dostrzegł konieczność poprawy przejrzystości procedur rekrutacji; zauważa, że posiedzenia komisji rekrutacyjnej nie zawsze były wystarczająco udokumentowane i nie ma dowodów, że pytania na rozmowy kwalifikacyjne oraz na egzaminy pisemne były ustalone przed rozpoczęciem odpowiednio rozmów i egzaminów;
7. wzywa Fundację do poinformowania organu udzielającego absolutorium o działaniach podjętych przez nią w celu naprawienia tego niedociągnięcia; uważa, że niektóre przepisy regulaminu pracowniczego mogą stanowić poważne obciążenie administracyjne; dlatego zachęca Komisję do tego, by w odniesieniu do agencji dopuściła pewien stopień uproszczenia przepisów na mocy art. 110 regulaminu pracowniczego;
8. w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 17 kwietnia 2013 r. (7) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
(1) Dz.U. C 388 z 15.12.2012, s. 174.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
(4) Dz.U. L 139 z 30.5.1975, s. 1.
(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(6) Dz.U. L 286 z 17.10.2012, s. 258.
(7) Teksty przyjęte, P7_TA(2013)0134 (zob. s. 374 niniejszego Dziennika Urzędowego).