Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2013-04-17
Wersja aktualna od 2013-04-17
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 17 kwietnia 2013 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2011
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2011,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2011, wraz z odpowiedziami Fundacji (1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2013 r. (05753/2013 – C7-0041/2013),
– uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (3), w szczególności jego art. 208,
– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1339/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. ustanawiające Europejską Fundację Kształcenia (4), w szczególności jego art. 17,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0080/2013),
A. mając na uwadze, że Europejska Fundacja Kształcenia (zwana dalej „Fundacją”) z siedzibą w Turynie została ustanowiona rozporządzeniem Rady (EWG) nr 1360/90 (6),
B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Fundacji za rok budżetowy 2011 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe,
C. mając na uwadze, że w dniu 10 maja 2012 r. Parlament udzielił dyrektorowi Fundacji absolutorium z wykonania budżetu Fundacji za rok budżetowy 2010 (7), a w swojej rezolucji dołączonej do decyzji w sprawie absolutorium między innymi:
– wezwał Fundację i Komisję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o faktycznym wkładzie przyznanym Fundacji na rok budżetowy 2010,
– wezwał Fundację do koncentracji na racjonalnej pod względem kosztów sprawozdawczości istotnej dla Rady Zarządzającej Fundacji i najważniejszych zainteresowanych stron i umożliwiającej im weryfikację wyników osiąganych przez Fundację,
– wezwał Fundację do realizacji zaleceń Służby Audytu Wewnętrznego (IAS), których nie wdrożono po poprzednich kontrolach,
– wezwał Fundację do poinformowania organu udzielającego absolutorium o zmianie pierwotnego budżetu na rok 2010,
D. mając na uwadze, że w budżecie na rok 2011 przewidziano środki na zobowiązania (8) w wysokości 20 350 000 EUR oraz środki na płatności w wysokości 19 850 000 EUR,
E. mając na uwadze, że łączny wkład Unii do budżetu Fundacji na 2011 r. wyniósł 19 850 000 EUR w porównaniu z 19 297 822 EUR w 2010 r., co stanowi wzrost o 2,86 %,
F. mając na uwadze, że na koniec 2011 r. Fundacja zanotowała dodatni wynik budżetu w wysokości 117 686,58 EUR,
Zarządzanie budżetem i finansami
1. przypomina, że łączny wkład Unii na rzecz Fundacji w 2011 r. wyniósł 19 850 000 EUR;
2. wzywa Fundację i Komisję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o faktycznym wkładzie przyznanym Fundacji na rok budżetowy 2011, ponieważ nie wynika to jasno z rocznego sprawozdania finansowego Fundacji;
3. przypomina, że Fundacja ma zwrócić Komisji kwotę w wysokości 117 686,58 EUR stanowiącą wynik budżetu za rok 2011;
4. na podstawie rocznego sprawozdania z działalności zauważa, że Fundacja osiągnęła wskaźnik zobowiązań na poziomie 99,69 %, podobny do wskaźnika realizacji w 2010 r., ale wyższy w wartościach nominalnych;
5. na podstawie rocznego sprawozdania z działalności za 2011 r. dostrzega, że Fundacja skorygowała raz swój budżet, aby uwzględnić dochody przeznaczone na określony cel (w wysokości 286 284,28 EUR dostępne z poprzednich lat oraz 4 522,81 EUR ze skumulowanych odsetek), które przeważnie nie są określone w momencie przyjmowania budżetu (listopad 2010 r. w przypadku budżetu na 2011 r.);
6. przyjmuje do wiadomości, że według Fundacji zarządzanie jej środkami pieniężnymi odbywa się w oparciu o protokół ustaleń z nadrzędną wobec niej Dyrekcją Generalną ds. Edukacji i Kultury, który określa jasne kryteria wypłaty subwencji na podstawie rygorystycznych wymogów dotyczących przepływów środków pieniężnych; zauważa ponadto, że w następstwie inspekcji przedstawicieli Trybunału Obrachunkowego w listopadzie 2012 r. Fundacja zamierza sporządzić i przyjąć w 2013 r. formalną politykę skarbową; wzywa Fundację do poinformowania organu udzielającego absolutorium o działaniach podjętych w celu przyjęcia formalnej polityki skarbowej, aby minimalizować i rozkładać ryzyko finansowe, a jednocześnie dążyć do osiągnięcia odpowiedniego zwrotu z inwestycji;
Przesunięcia i przeniesienia
7. na podstawie rocznego sprawozdania z działalności stwierdza, że łącznie z płatnościami na zobowiązania operacyjne przeniesione z 2010 r. Fundacja osiągnęła w 2011 r. wskaźnik realizacji płatności na poziomie 99,8 % w odniesieniu do dostępnych środków na płatności w wysokości 19 850 000 EUR, w porównaniu z 96,5 % w 2010 r. i 90 % w 2009 r.;
8. na podstawie rocznego sprawozdania z działalności dostrzega, że w 2011 r. Fundacja zmniejszyła do 12 liczbę przesunięć budżetowych, w porównaniu z 15 w 2010 r. i 33 w 2009 r.; dostrzega, że Fundacja przeniosła na następny rok 13,1 % kwoty zobowiązań z 2011 r., w porównaniu z 12,8 % w 2010 r. i 17 % w 2009 r.;
9. odnotowuje, że wskaźnik przeniesienia bieżących wydatków operacyjnych – środków zróżnicowanych (reste à liquider) wynosi 33 %, natomiast przeniesienie administracyjnych środków niezróżnicowanych – 3,9 %;
10. zauważa, że w następstwie przeglądu działalności i przydziału środków budżetowych Fundacja zaproponowała realokację środków, aby wzmocnić działania operacyjne, co spowodowało przesunięcie środków na zobowiązania i płatności w wysokości 147 340 EUR z tytułu I do tytułów II i III;
Rynek zamówień publicznych
11. stwierdza, że w obszarze zamówień publicznych anulowano dziewięć procedur przetargowych, podpisano 38 umów, a w dniu 31 grudnia 2011 r. nadal obowiązywały 104 umowy;
Pomieszczenia
12. na podstawie informacji otrzymanych od Trybunału Obrachunkowego stwierdza, że jeśli chodzi o pomieszczenia Fundacji, sytuacja jest niezadowalająca i stwarza ryzyko zakłócenia działalności Fundacji; wzywa Fundację, by nie ustawała w wysiłkach w celu znalezienia zadowalającego rozwiązania i by powiadomiła organ udzielający absolutorium o działaniach podjętych, by usunąć to niedociągnięcie; zauważa, że Fundacja podpisuje obecnie nową umowę o świadczenie usług z regionem, którą zaplanowano – po porozumieniu ze stronami – na koniec lutego 2013 r.;
Zasoby ludzkie
13. na podstawie rocznego sprawozdania z działalności odnotowuje, że na koniec 2011 r. Fundacja miała w planie zatrudnienia sześć wakujących stanowisk w porównaniu z czterema na koniec 2010 r.;
14. zauważa, że liczba pracowników w Fundacji wynosi obecnie 125, przy czym w 2011 r. w Fundacji zostało zatrudnionych siedmiu pracowników, a 10 pracowników zakończyło zatrudnienie;
15. na podstawie rocznego sprawozdania z działalności odnotowuje, że liczba stanowisk dostępnych do celów wykonania mandatu Fundacji kształtuje się w następujący sposób:
– 90 stanowisk czasowych,
– 32 stanowiska dla pracowników kontraktowych i lokalnych,
– 2 stanowiska dla pracowników lokalnych, oraz
– jedno stanowisko dla oddelegowanego eksperta krajowego;
Wyniki
16. na podstawie rocznego sprawozdania z działalności zauważa, że Fundacja opracowała zmieniony spis wskaźników efektywności działania w celu zwiększenia adekwatności i wymierności celów oraz dostarczenia zagregowanych danych dotyczących wyników Fundacji w zakresie jej podstawowej działalności i jej funkcjonowania;
17. zwraca ponadto uwagę, że Fundacja opracowała „tablicę wskaźników”, która ma na celu zapewnienie najważniejszych bieżących danych służących do codziennego monitorowania jej działań, a w szczególności do zarządzania i sprawozdawczości;
18. dostrzega, że Fundacja drugi rok z rzędu z powodzeniem prowadziła proces z Turynu, który zapewnia zwięzłą, udokumentowaną i całościową analizę reformy systemów kształcenia i szkolenia zawodowego w poszczególnych krajach, w tym określenie najważniejszych tendencji politycznych, wyzwań, ograniczeń oraz dobrych praktyk i możliwości, i który obejmował konferencję konsolidującą ustalenia analiz przeprowadzonych w 2010 r. oraz porozumienie w sprawie deklaracji turyńskiej, a także inicjatywę Torinet dotyczącą budowy potencjału w procesie kształtowania polityki opartej na faktach;
Współpraca z Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop)
19. odnotowuje, że w listopadzie 2009 r. umowa o współpracy między Fundacją a Cedefop została przedłużona na lata 2010–2013; przyjmuje do wiadomości, że co roku Fundacja i Cedefop opracowują w ramach współpracy wspólny program prac, który jest załączany do programu prac tych obu agencji; wyraża zadowolenie, że Fundacja zamierza poświęcić w przyszłych rocznych sprawozdaniach z działalności więcej miejsca kwestiom związanym z realizacją tego wspólnego programu prac;
20. stwierdza, że w 2011 r. Fundacja i Cedefop jeszcze bardziej usystematyzowały swoją współpracę, aby maksymalizować korzyści związane z wykonywaniem zadań, co zaowocowało organizacją seminariów służących wymianie wiedzy, współpracą w zakresie rozwoju kwalifikacji, wdrożeniem wspólnych instrumentów unijnych oraz współpracą w celu przygotowania sprawozdania za 2012 r. o postępach krajów kandydujących w ramach działań podejmowanych w następstwie komunikatu z Brugii w sprawie wzmocnionej współpracy europejskiej w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego;
21. zachęca Komisję, aby wraz z Fundacją, Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego, Europejską Fundacją na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy i Europejską Agencją Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy przeanalizowała synergię istniejącą między tymi agencjami i złożyła sprawozdanie organowi władzy budżetowej w sprawie ewentualnej głębszej integracji tych czterech agencji; zachęca te agencje i Komisję do dokonania oceny tego, czy ściślejsza współpraca umożliwiłaby osiągnięcie efektów skali i mogłaby zoptymalizować ich wyniki;
Audyt wewnętrzny
22. potwierdza, że w 2011 r. Służba Audytu Wewnętrznego przeprowadziła audyt operacyjny i kontrolę zgodności w zakresie komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej w Fundacji; zauważa w szczególności, że Służba Audytu Wewnętrznego zgłosiła 14 zaleceń, z których żadne nie zostało uznane za zalecenie „o zasadniczym znaczeniu” lub „bardzo istotne”; zauważa ponadto, że 12 zaleceń uznano za „istotne”, a jedno za „pożądane” ;
23. w związku z tym wzywa Fundację do wdrożenia zaleceń Służby Audytu Wewnętrznego;
24. w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 17 kwietnia 2013 r. (9) w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
(1) Dz.U. C 388 z 15.12.2012, s. 165.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
(4) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 82.
(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(6) Dz.U. L 131 z 23.5.1990, s. 1.
(7) Dz.U. L 286 z 17.10.2012, s. 238.
(8) Roczne sprawozdanie finansowe za 2011 r., s. 13.
(9) Teksty przyjęte, P7_TA(2013)0134 (zob. s. 374 niniejszego Dziennika Urzędowego).