Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2013-04-17
Wersja aktualna od 2013-04-17
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 17 kwietnia 2013 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji na rok budżetowy 2011
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2011,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami Agencji (1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2013 r. (05753/2013 – C7-0041/2013),
– uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (3), w szczególności jego art. 208,
– uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 460/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (4), w szczególności jego art. 17,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0100/2013),
A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2011 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe,
B. mając na uwadze fakt, że w dniu 10 maja 2012 r. Parlament Europejski udzielił dyrektorowi Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji („Agencji”) absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2010 (6), a także fakt, że w rezolucji załączonej do absolutorium Parlament między innymi:
– wyraził zaniepokojenie w związku z faktem, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził przeniesienie środków na następny rok w wysokości 19 % łącznego budżetu Agencji,
– zaapelował do Agencji o:
– sporządzenie wyczerpującego wykazu i zapewnienie prawidłowości rejestrów księgowych,
– zwiększenie przejrzystości preliminarza i wyjaśnienie podziału kompetencji;
– wzmocnienie kontroli podczas zatwierdzania zamówień na szczeblu decyzji w sprawie finansowania i programu prac,
– dopilnowanie, aby ujawnianie zastosowanych wyjątków w rocznym sprawozdaniu z działalności odbywało się w sposób wyczerpujący,
– zapewnienie odpowiednich działań następczych w przypadku potencjalnych nieprawidłowości,
– opracowanie kontroli ex post i składanie z nich sprawozdań,
C. mając na uwadze, że całkowity budżet Agencji na rok 2011 wynosił 8 102 921 EUR, co stanowi o 0,003 % mniej niż jej budżet na 2010 r. (8 133 188 EUR); mając na uwadze, że początkowy wkład Unii do budżetu Agencji na rok 2011 wynosił 7 931 858 EUR (7) wobec 7 928 200 EUR w roku 2010,
Zarządzanie budżetem i finansami
1. przypomina, że początkowy wkład Unii na 2011 r. wyniósł 7 931 858 EUR; zauważa, że wykonanie budżetu poprawiło się w porównaniu z poprzednim rokiem;
2. przyjmuje do wiadomości, w oparciu o roczne sprawozdanie finansowe, że początkowy budżet Agencji na rok 2011 wynosił 7 931 858 EUR; stwierdza jednak, że Rada Zarządzająca wprowadziła do budżetu zmiany w celu odzwierciedlenia wkładu państw członkowskich Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu, wynoszącego 171 063 EUR;
3. na podstawie rocznego sprawozdania finansowego stwierdza, że środki rozdysponowano na poziomie 100 % w porównaniu z 99,95 % w 2010 r., podczas gdy płatności osiągnęły 85,82 % łącznych zarządzanych środków w porównaniu z 75,46 % w 2010 r.;
Środki przeniesione
4. na podstawie rocznego sprawozdania finansowego zauważa, że kwotę 1 166 895 EUR środków na zobowiązania, które zaciągnięto do końca 2011 r., ale których jeszcze nie uregulowano, przeniesiono na 2012 r.; zauważa również, że łączna kwota środków anulowanych (tzn. przeniesionych z roku 2010 na następny rok i niewypłaconych w 2011 r.) wyniosła w 2011 r. 130 133 EUR;
5. jest zaniepokojony faktem, że Trybunał Obrachunkowy po raz kolejny stwierdził przeniesienie środków z budżetu operacyjnego Agencji (tytuł III) na poziomie 33 %; wyraża zaniepokojenie faktem, że sytuacja ta wskazuje na opóźnienia w realizacji działań Agencji finansowanych z tytułu III i stanowi naruszenie zasady jednoroczności budżetu; ponownie wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o działaniach podjętych przez nią w celu naprawienia tego niedociągnięcia; stwierdza też, że sytuacja uległa poprawie w porównaniu z poprzednim rokiem (52 %);
6. przypomina, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził przeniesienie środków z budżetu administracyjnego Agencji (tytuł II) na poziomie 34 %; zauważa, że sytuacja ta stanowi naruszenie budżetowej zasady jednoroczności; ponownie wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o działaniach podjętych przez nią w celu naprawienia tego niedociągnięcia;
Procedury udzielania zamówień
7. przyjmuje do wiadomości, na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, że Agencja musi poprawić dokumentację aktywów trwałych, ponieważ zakupy aktywów trwałych są ewidencjonowane na poziomie faktury, a nie na poziomie pozycji; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o działaniach podjętych przez nią w celu naprawienia tego niedociągnięcia;
Procedury rekrutacyjne
8. zauważa, że nie podjęto odpowiednich środków, by rozwiązać problem braku przejrzystości procedur rekrutacji, zgłoszony przez Trybunał Obrachunkowy w 2010 r., oraz że Trybunał ponownie doniósł, że Agencja musi poprawić przejrzystość tych procedur; nakłania Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o działaniach podjętych przez nią w celu naprawienia tego niedociągnięcia; uważa, że niektóre postanowienia regulaminu pracowniczego mogą stanowić poważne obciążenie administracyjne; dlatego też zachęca Komisję do tego, by dopuściła pewien stopień uproszczenia w ramach art. 110 regulaminu pracowniczego w odniesieniu do agencji;
9. odsyła, w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, do swojej rezolucji z dnia 17 kwietnia 2013 r. (8) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
(1) Dz.U. C 388 z 15.12.2012, s. 135.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
(4) Dz.U. L 77 z 13.3.2004, s. 1.
(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(6) Dz.U. L 286 z 17.10.2012, s. 221.
(7) Sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2011, s. 20.
(8) Teksty przyjęte, P7_TA(2013)0134 (zob. s. 374 niniejszego Dziennika Urzędowego).