Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2013 nr 308 str. 162
Wersja aktualna od 2013-04-17
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2013 nr 308 str. 162
Wersja aktualna od 2013-04-17
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 17 kwietnia 2013 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2011

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2011,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące rocznego sprawozdania finansowego Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2011, wraz z odpowiedziami Agencji (1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2013 r. (05753/2013 – C7-0041/2013),

– uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (3), w szczególności jego art. 208,

– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 713/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. ustanawiające Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (4), w szczególności jego art. 24,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0068/2013),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (zwanej dalej „ Agencją”) za rok budżetowy 2011 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw sprawozdania zostały przeprowadzone zgodnie z prawem i prawidłowo,

B. mając na uwadze, że Agencja w dniu 1 lutego 2011 r. przeniosła się z Brukseli do swojej siedziby w Lublanie (Słowenia), w dniu 3 marca 2011 r. oficjalnie rozpoczęła działalność, a w dniu 8 marca 2011 r. uzyskała autonomię finansową,

C. mając na uwadze, że budżet ogólny Agencji na rok 2011 wynosił 4 792 345 EUR; mając na uwadze, że wkład Unii do budżetu Agencji na rok 2011 wynosił 4 362 607,98 EUR (6),

Zarządzanie budżetem i finansami

1. przypomina, że początkowy wkład Unii wynosił 4 362 607,98 EUR w 2011 r.; zwraca uwagę, że był to pierwszy rok, w którym Agencja posiadała autonomię finansową;

2. zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem finansowym wstępny budżet Agencji na rok 2011 wynosił 5 119 000 EUR (w tym 119 000 EUR na wkład na rzecz Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu);

3. na podstawie rocznego sprawozdania finansowego stwierdza, że zobowiązania zaciągnięto na 67 % środków, a poziom płatności wyniósł 74 % ogółu zarządzanych środków;

Środki przeniesione

4. z zaniepokojeniem odnotowuje uwagę Trybunału Obrachunkowego, że wysoki poziom środków niewykorzystanych i środków przeniesionych oraz niski poziom płatności wskazują na niedociągnięcia w planowaniu i wykonaniu budżetu i stanowią naruszenie budżetowej zasady jednoroczności;

5. przyjmuje wyjaśnienia Agencji, że z uwagi na fakt, iż w pierwszym roku działalności musiała ona zatrudnić większość swojego personelu, doszło do opóźnień w obsadzaniu stanowisk, a to z kolei miało istotny wpływ na tempo wdrażania budżetu Agencji oraz na oszacowanie potrzeb w zakresie zamówień, co doprowadziło do koncentracji procedur zamówień na koniec roku; zauważa, że fakt ten skutkował wysokim poziomem przeniesień w celu wywiązania się z zobowiązań prawnych i budżetowych;

6. zwraca uwagę na oświadczenie Agencji, że obecnie znajduje się ona w znacznie lepszej sytuacji, aby wykonać powierzone jej zadania i związany z nimi budżet, i wzywa Agencję do podjęcia dalszych działań w tej kwestii i przedstawienia odnośnego sprawozdania organowi udzielającemu absolutorium;

Nieprawidłowe płatności

7. z zaniepokojeniem odnotowuje, że w 2011 r. Agencja wypłaciła diety dzienne w kwocie 10 839 EUR oddelegowanym ekspertom będącym obywatelami kraju, w którym mieści się siedziba Agencji, oraz że płatności te są niezgodne z przyjętymi przez zarząd Agencji przepisami dotyczącymi oddelegowania ekspertów krajowych, które przewidują przyznawanie takich świadczeń jedynie pracownikom zatrudnionym na czas określony niebędącym obywatelami państwa członkowskiego, w którym są zatrudnieni;

8. zauważa, że Agencja nie wypłaca już świadczeń w takich przypadkach; niemniej jednak mając na uwadze nieprawidłowy charakter tych płatności, zwraca się do Agencji o podjęcie dalszych działań tej kwestii, zbadanie możliwości odzyskania nieprawidłowo wypłaconych świadczeń i przekazania sprawozdania w tej sprawie organowi udzielającemu absolutorium;

Procedury rekrutacyjne

9. odnotowuje uwagę Trybunału Obrachunkowego, że przejrzystość procedur naboru pracowników wymaga dalszej poprawy; zwraca się do Agencji o podjęcie dalszych działań w tej kwestii i przedstawienie organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania z podjętych działań; uważa, że niektóre przepisy regulaminu pracowniczego mogą stanowić znacznie obciążenie administracyjne; dlatego zachęca Komisję do przewidzenia pewnych uproszczeń na mocy art. 110 regulaminu pracowniczego w odniesieniu do agencji;

10. zwraca uwagę, że chociaż podjęto decyzję o rekrutacji stałego personelu, Agencji brakuje oddelegowanych krajowych rzeczoznawców oraz nadal są wątpliwości co do technicznych umiejętności części personelu, co potencjalnie może stawiać pod znakiem zapytania skuteczność pracy Agencji; zwraca się do Agencji o podjęcie dalszych działań w tej kwestii i przedstawienie organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania z podjętych działań;

11. wzywa Agencję do zacieśnienia współpracy z krajowymi organami regulacyjnymi, w szczególności by zagwarantować, że jej prace przebiegają zgodnie ze skutecznymi zasadami, oraz do utworzenia stałej siedziby głównej, pozwalając tym samym Agencji i krajowym organom regulacyjnym na dokonanie znacznych oszczędności oraz rozwiązanie występujących na początku problemów transportu i ograniczonych środków;

12. w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 17 kwietnia 2013 r. (7) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.


(1) Dz.U. C 388 z 15.12.2012, s. 1.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.

(4) Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 1.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(6) Roczne sprawozdanie z działalności ACER za rok 2011, s. 85– 91.

(7) Teksty przyjęte, P7_TA(2013)0134. (Zob. s. 374 niniejszego Dziennika Urzędowego).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00