Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2013-04-17
Wersja aktualna od 2013-04-17
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 17 kwietnia 2013 r.
zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2011, sekcja VIII – Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011 (1),
– uwzględniając skonsolidowane roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2011 (COM(2012) 436 – C7-0231/2012) (2),
– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego w sprawie wykonania budżetu za rok budżetowy 2011, wraz z odpowiedziami instytucji (3),
– uwzględniając poświadczenie wiarygodności (4) rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2011 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (6), w szczególności jego art. 164, 165 i 166,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0094/2013),
1. zauważa z zadowoleniem, że w sprawozdaniu rocznym za rok 2011 Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż nie odnotowano istotnych słabych punktów w objętych audytem obszarach dotyczących zasobów ludzkich i zamówień dla Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich (zwanego dalej „Rzecznikiem” );
2. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż w roku budżetowym zakończonym dnia 31 grudnia 2011 r. w łącznych płatnościach na wydatki administracyjne i inne wydatki instytucji i organów nie wystąpiły istotne błędy;
3. podkreśla, że budżet Rzecznika jest czysto administracyjny oraz że w 2011 r. wyniósł on 9 427 395 EUR, z czego 7 318 795 EUR przyznano na tytuł 1 (wydatki na pracowników instytucji), 1 469 200 EUR na tytuł 2 (budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne), a 639 400 EUR na tytuł 3 (wydatki związane z wykonywaniem zadań specjalnych przez instytucję);
4. zauważa, że z łącznych środków 92,54 % stanowiły środki na zobowiązania (w 2010 r. 89,65 %), a 85,62 % – środki na płatności (w 2010 r. 84,03 %), i z zadowoleniem przyjmuje poprawę wskaźnika wykonania środków; wzywa do dalszych starań o poprawę wskaźnika wykonania oraz do monitorowania wprowadzanych zmian;
5. wzywa do niezwłocznego wypełnienia obowiązku lepszego planowania finansowego w celu zapewnienia wydajniejszego wykonania budżetu;
6. pochwala opracowany przez Rzecznika roczny plan zarządzania na 2011 r., w którym znalazły się kluczowe wskaźniki wyników mające pozwalać na mierzenie wyników urzędu w osiąganiu wyznaczonych celów;
7. zwraca się do Rzecznika o wskazanie w następnym rocznym sprawozdaniu z działalności stopnia niewykorzystania usług tłumaczeń ustnych zamówionych w danym roku;
8. z zadowoleniem przyjmuje wnioski audytora wewnętrznego, zgodnie z którymi Rzecznik wdrożył dwa z trzech zaleceń mających pomóc urzędowi Rzecznika poprawić wewnętrzne procedury zarządzania i kontroli rozpatrywania wniosków o płatność; zauważa, że należy jeszcze poprawić terminowe informowanie o rzeczywistych płatnościach; wzywa do niezwłocznego wdrożenia trzeciego zalecenia, które dotyczy poprawy terminowego informowania o rzeczywistych płatnościach;
9. wzywa do trwałego podniesienia odsetka decyzji o dopuszczalności podejmowanych w ciągu miesiąca od otrzymania skargi, który to odsetek sięgnął w 2011 r. 70 %; uważa, że restrukturyzacja urzędu Rzecznika, którą przeprowadzono na początku 2012 r., wraz z usprawnioną procedurą rejestrowania może przyczynić się do lepszych wyników działu skarg w nadchodzących latach;
10. zauważa z niepokojem, że w 2011 r. średni czas trwania dochodzenia nadal rósł, przy czym tylko 66 % spraw zamknięto w ciągu 12 miesięcy, a 80 % spraw – w ciągu 18 miesięcy; wzywa do zdecydowanej poprawy tego wskaźnika; wzywa Rzecznika do wyjaśnienia, jaki procent przypadków wymaga więcej niż jednego cyklu dochodzenia i w jakich przypadkach wymagane jest drugi cykl dochodzenia;
11. wzywa Rzecznika, aby – z myślą o ograniczeniu długości procedur – wskazał w rocznym sprawozdaniu procent zasobów zaangażowanych w rozpatrywanie skarg złożonych przez obywateli oraz środki, jakie uznaje on za konieczne w celu zwiększenia szybkości i efektywności usług, w szczególności za pomocą przesunięcia zasobów;
12. wzywa Rzecznika, by w sprawozdaniu rocznym informował, w jaki sposób komunikuje się z obywatelami Unii i ile środków z budżetu przeznacza na ten cel;
13. wzywa urząd Rzecznika, by do kolejnego rocznego sprawozdania z działalności dołączył kompletną tabelę wszystkich zasobów ludzkich, jakimi dysponuje Rzecznik, w podziale na kategorię, stopień zaszeregowania, płeć i narodowość oraz ze wskazaniem udziału w szkoleniach zawodowych, oraz do uzupełnienia wymaganych dokumentów z lat poprzednich;
14. zauważa, że roczne sprawozdanie z działalności Rzecznika za rok 2011 przyjęto na posiedzeniu plenarnym w październiku 2012 r., oraz stwierdza, że satysfakcjonują go uwagi zawarte w sprawozdaniu.
(1) Dz.U. L 68 z 15.3.2011.
(2) Dz.U. C 348 z 14.11.2012, s. 1.
(3) Dz.U. C 344 z 12.11.2012, s. 1.
(4) Dz.U. C 348 z 14.11.2012, s. 130.
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.