Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2013-04-17
Wersja aktualna od 2013-04-17
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 17 kwietnia 2013 r.
zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2011, sekcja VII – Komitet Regionów
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011 (1),
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2011 (COM(2012) 436 – C7-0230/2012) (2),
– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego w sprawie wykonania budżetu za rok budżetowy 2011, wraz z odpowiedziami instytucji (3),
– uwzględniając poświadczenie wiarygodności (4) rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2011 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (6), w szczególności jego art. 164, 165 i 166,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0093/2013),
1. zauważa z zadowoleniem, że w sprawozdaniu rocznym za rok 2011 Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż nie odnotowano istotnych słabych punktów w objętych audytem obszarach dotyczących zasobów ludzkich i zamówień dla Komitetu Regionów (zwanego dalej „Komitetem”);
2. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż w roku budżetowym zakończonym dnia 31 grudnia 2011 r. w łącznych płatnościach na wydatki administracyjne i inne wydatki instytucji i organów nie wystąpiły istotne błędy;
3. zauważa, że w 2011 r. zatwierdzony budżet Komitetu wyniósł 84 100 000 EUR, z czego 82 000 000 EUR (w 2010 r. 90 800 000 EUR) stanowiły środki na zobowiązania, a wskaźnik wykorzystania wyniósł 97,5 %, zatem mniej niż poziom 99,4 % uzyskany w 2010 r.; podkreśla, że budżet Komitetu jest czysto administracyjny oraz że 72 % tego budżetu przeznaczono na wydatki na pracowników instytucji, a 28 % – na budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne;
4. wyraża zaniepokojenie spadkiem wskaźnika wykorzystywania budżetu; wzywa do działań zmierzających do poprawy tego wskaźnika oraz do monitorowania wprowadzanych zmian;
5. uznaje fakt, że nowa rola Komitetu, podkreślona w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, wymaga dostosowań w organizacji Komitetu, uważa jednak, że dostosowania te można było przewidzieć w zobowiązaniach budżetowych na 2011 r.;
6. z zadowoleniem przyjmuje projekty dotyczące wewnętrznej organizacji Komitetu, w których ustalono cele w zakresie współpracy między poszczególnymi działami oraz rozwoju synergii we wspólnych działaniach; chce być informowany na bieżąco o tych projektach oraz otrzymywać dokładniejsze informacje na temat budżetowych konsekwencji podjętych środków;
7. gratuluje Komitetowi, podobnie jak Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu (EKES), uzyskania certyfikatu EMAS i ISO-14001; ubolewa jednak, że nie podano informacji o zużyciu energii ze źródeł odnawialnych, o co Parlament wnosił w rezolucji w sprawie absolutorium za poprzedni rok; przypomina o obowiązku podawania do publicznej wiadomości danych dotyczących udziału energii ze źródeł odnawialnych oraz wpływu na środowisko;
8. zauważa z zadowoleniem, że dział budżetowy Komitetu zapisał w centralnej bazie danych zalecenia i wymogi sformułowane przez Komisję Kontroli Budżetowej Parlamentu oraz że regularnie monitorowane są postępy w ich wdrażaniu;
9. wzywa Komitet do dalszego monitorowania struktury personelu, by uzyskać w pełni wydajną organizację stanowisk przyczyniającą się do lepszego wydatkowania przyznanego budżetu;
10. z zadowoleniem przyjmuje stopniowe wprowadzanie wideokonferencji; oczekuje, że będzie regularnie informowany o ich skuteczności oraz o uzyskanych oszczędnościach, w tym na wydatkach związanych z podróżami;
11. odnotowuje z uznaniem zalecenia i cele ustalone przez dział audytu wewnętrznego Komitetu; uważa jednak, że należy poprawić i usprawnić ich wykonanie;
12. z zadowoleniem odnotowuje wyniki uzyskane w dziedzinie tłumaczeń pisemnych po odnowieniu porozumienia o współpracy między Komitetem a EKES; zauważa jednak, że wysokie zapotrzebowanie na tłumaczenie w okresach szczytu spowodowało większe wykorzystanie zasobów zewnętrznych; wzywa Komitet do wprowadzenia lepszego harmonogramu zlecania tłumaczeń;
13. zwraca się do Komitetu o przedstawienie w następnym rocznym sprawozdaniu z działalności wskaźnika zamówionych, a niewykorzystanych usług tłumaczenia ustnego w danym roku;
14. popiera wnioski ze śródokresowej oceny porozumienia o współpracy administracyjnej między Komitetem a EKES; podziela stanowisko, że potrzebne są pewne udoskonalenia, by zracjonalizować zasoby ludzkie we wspólnych działach i w działach tłumaczeniowych;
15. wzywa do przedstawienia szczegółowych informacji o celach współpracy administracyjnej, zakresie, w jakim są one osiągane, i ich wpływie na oszczędności;
16. gratuluje Komitetowi wysokiej jakości rocznego sprawozdania z działalności oraz przedstawienia kompleksowego rocznego sprawozdania dotyczącego oddziaływania Komitetu, które stanowi ważne narzędzie oceny jego pracy; zauważa z zadowoleniem, że w rocznym sprawozdaniu z działalności zamieszczono pełną tabelę wszystkich zasobów ludzkich, jakimi dysponuje Komitet; zachęca Komitet, by w tabeli tej podał informacje o udziale poszczególnych grup pracowników w szkoleniach zawodowych;
17. przypomina swoje stanowisko, zgodnie z którym uzyskanie przejrzystości wymaga, by oświadczenia majątkowe członków wszystkich instytucji oraz ich aktualizacje były dostępne w internecie; z zadowoleniem przyjmuje podjętą w 2011 r. przez Prezydium Komitetu decyzję o udostępnieniu online oświadczeń majątkowych członków i oczekuje na ich udostępnienie w najbliższym czasie.
(1) Dz.U. L 68 z 15.3.2011.
(2) Dz.U. C 348 z 14.11.2012, s. 1.
(3) Dz.U. C 344 z 12.11.2012, s. 1.
(4) Dz.U. C 348 z 14.11.2012, s. 130.
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.