Akt prawny
oczekujący
Wersja oczekująca od dnia notyfikacji
Wersja oczekująca od dnia notyfikacji
oczekujący
Alerty
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 12 listopada 2013 r.
w odniesieniu do pomocy finansowej Unii na rzecz skoordynowanego planu kontroli w zakresie monitorowania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe u odzwierzęcych czynników chorobotwórczych za 2014 r.
(notyfikowana jako dokument nr C(2013) 7289)
(2013/653/UE)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (1), w szczególności jego art. 66,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (2) (zwane dalej „rozporządzeniem finansowym” ), w szczególności jego art. 84 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 ustanowiono między innymi procedury regulujące wkład finansowy Unii na środki niezbędne do zapewnienia stosowania rozporządzenia (WE) nr 882/2004.
(2) W dyrektywie 2003/99/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (3) przewidziano, że państwa członkowskie powinny zapewnić, by monitorowanie dostarczało porównywalnych danych na temat występowania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe u odzwierzęcych czynników chorobotwórczych, a w zakresie, w jakim stanowią zagrożenie dla zdrowia publicznego, u innych czynników.
(3) W art. 7 ust. 3 wspomnianej dyrektywy przewiduje się, że Komisja ustanawia szczegółowe przepisy dotyczące realizacji monitorowania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe.
(4) W szeregu opinii naukowych wydanych przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz sprawozdań wydanych przez Światową Organizację Zdrowia (WHO), Organizację Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), Światową Organizację Zdrowia Zwierząt (OIE) wzywa się do stworzenia zharmonizowanego monitoringu oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe u bakterii zoonotycznych i komensalnych obecnych w zwierzętach i żywności. Z tego powodu w decyzji wykonawczej Komisji 2013/652/UE (4) Komisja ustanowiła, zgodnie z art. 7 ust. 3 dyrektywy 2003/99/WE, szczegółowe przepisy w zakresie zharmonizowanego monitorowania i zharmonizowanej sprawozdawczości dotyczących oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe, przeprowadzanych przez państwa członkowskie.
(5) Omawiane zharmonizowane monitorowanie musi być przeprowadzone zgodnie z art. 3 rozporządzenia (WE) nr 882/2004, zapewniając, aby kontrole urzędowe były przeprowadzane regularnie, w oparciu o zagrożenie oraz z właściwą częstotliwością, tak aby osiągnąć cele wspomnianego rozporządzenia, przy jednoczesnym uwzględnieniu zidentyfikowanych zagrożeń związanych ze zwierzętami, paszami i żywnością, podmiotami działającymi na rynku pasz lub prowadzącymi przedsiębiorstwo spożywcze, wykorzystywaniem pasz lub żywności albo jakimkolwiek procesem, materiałem, substancją, działaniem lub operacją, które mogłyby wpłynąć na bezpieczeństwo pasz i żywności, zdrowie lub dobrostan zwierząt.
(6) W celu ułatwienia sprawnego i szybkiego wykonania tego monitorowania Unia powinna, na najodpowiedniejszym poziomie, wesprzeć finansowo państwa członkowskie prowadzące wspomniane monitorowanie, jak przewidziano w art. 66 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 882/2004.
(7) Zgodnie z art. 84 rozporządzenia finansowego i art. 94 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 (5) zaciąganie zobowiązań na wydatki z budżetu Unii powinno być poprzedzone decyzją w sprawie finansowania, określającą istotne elementy działania obejmującego wydatki oraz przyjętą przez instytucję lub organy, którym instytucja ta przekazała uprawnienia.
(8) Środki kwalifikujące się do wsparcia finansowego Unii zostały określone w niniejszej decyzji wykonawczej.
(9) Warunkiem przyznania wkładu finansowego Unii powinno być uprzednie przeprowadzenie badań i analiz zgodnie z niniejszą decyzją wykonawczą oraz z decyzją wykonawczą 2013/652/UE oraz przedstawienie przez właściwe organy wszelkich niezbędnych informacji w terminach określonych w niniejszej decyzji wykonawczej.
(10) Mając na względzie skuteczność administracyjną, wszelkie wydatki przedłożone do zwrotu w ramach wkładu finansowego Unii należy wyrazić w euro, a dla wydatków poniesionych w walucie innej niż euro ustalić kurs wymiany,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Przedmiot
Unia wnosi wkład w koszty ponoszone przez państwa członkowskie w związku z prowadzeniem zharmonizowanego monitorowania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe zgodnie z decyzją wykonawczą 2013/652/UE w odniesieniu do próbek drobiu zebranych między dniem 1 stycznia 2014 r. a dniem 31 grudnia 2014 r., w maksymalnej wysokości kwoty całkowitej wynoszącej 1 407 585 EUR, finansowanej z pozycji 17 04 07 01.
Artykuł 2
Koszty kwalifikowalne
Wkład finansowy Unii:
a) stanowi 50 % kosztów ponoszonych przez każde państwo członkowskie w celu realizacji monitorowania, o którym mowa w art. 1 decyzji wykonawczej 2013/652/EU, przeprowadzanego jest przez właściwy organ;
b) nie przekracza następujących kwot:
(i) 8 EUR na koszty personelu na jedną próbkę z jelita ślepego;
(ii) 11 EUR na jedną izolację i identyfikację bakterii E. coli;
(iii) 21,5 EUR na jedną izolację i identyfikację bakterii Campylobacter;
(iv) 15 EUR na badanie oznaczania wrażliwości na środki przeciwdrobnoustrojowe (zwane dalej „AST”) każdego izolatu bakterii Salmonella lub E. coli;
(v) 15 EUR na AST każdego izolatu Campylobacter;
(vi) 17,5 EUR na jedną charakterystykę i klasyfikację izolatów bakterii Salmonella spp. lub E. coli wykazujących oporność na cefalosporyny i meropenem III generacji;
(vii) 22 EUR na jedno określenie serotypu bakterii Salmonella;
(viii) maksymalnych kwot podanych w załączniku I;
c) do wkładu kwalifikują się jedynie koszty podane w załączniku II.
Artykuł 3
Kryteria kwalifikowalności
1. Wkład Unii podlega następującym warunkom:
a) do dnia 31 maja 2015 r. państwa członkowskie przekazują Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności, który Komisja Europejska upoważniła do wykonania tego zadania, sprawozdanie techniczne obejmujące przynajmniej informacje wymagane w części B załącznika do decyzji wykonawczej 2013/652/UE;
b) do dnia 31 maja 2015 r. państwa członkowskie przekazują Komisji, w formie elektronicznej, sprawozdanie finansowe zgodne ze wzorem określonym w załączniku III do niniejszej decyzji. Do finansowania kwalifikują się jedynie te poniesione wydatki, które zostały zapłacone przed przedłożeniem wniosku. Dokumenty potwierdzające, stanowiące dowód poniesienia wszystkich wydatków, o których mowa w sprawozdaniu finansowym, przesyłane są Komisji jedynie na jej prośbę.
2. Komisja może zmniejszyć kwotę wkładów, o których mowa w załączniku I, w przypadku niespełnienia warunków, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, uwzględniając przy tym charakter i powagę niezgodności oraz potencjalną stratę finansową dla Unii.
Artykuł 4
Kurs wymiany dla wydatkowania
Ze względu na skuteczność administracyjną wszelkie wydatki przedłożone do zwrotu w ramach wkładu finansowego Unii powinny być wyrażone w euro. Jeśli wydatki danego państwa członkowskiego wyrażone są w innej walucie niż euro, państwo to dokonuje przeliczenia na euro, stosując ostatni kurs wymiany ustalony przez Europejski Bank Centralny przed pierwszym dniem miesiąca, w którym dane państwo członkowskie złożyło wniosek.
Artykuł 5
Niniejsza decyzja stanowi decyzję w sprawie finansowania w rozumieniu art. 84 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012.
Artykuł 6
Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 12 listopada 2013 r.
| W imieniu Komisji |
Tonio BORG | |
Członek Komisji |
(1) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1.
(2) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
(3) Dyrektywa 2003/99/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie monitorowania chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych (Dz.U. L 325 z 12.12.2003, s. 31).
(4) Decyzja wykonawcza Komisji 2013/652/UE z dnia 12 listopada 2013 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w zakresie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe u bakterii zoonotycznych i komensalnych (zob. s. 26 niniejszego Dziennika Urzędowego).
(5) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1).
ZAŁĄCZNIK I
Tabela 1
Państwo członkowskie | Liczba | |||||
Próbek z jelita ślepego | Izolacji/identyfikacji i AST | AST Salmonella | Określanie serotypu Salmonella | Charakterystyka i klasyfikacja opornych izolatów | ||
Campylobacter | E. coli | |||||
BE | 850 | 170 | 170 | 550 | 550 | 150 |
BG | 425 | 85 | 85 | 200 | 200 | 50 |
CZ | 850 | 170 | 170 | 550 | 550 | 150 |
DK | 850 | 170 | 170 | 250 | 250 | 100 |
DE | 1 700 | 340 | 340 | 700 | 700 | 200 |
EE | 425 | 85 | 85 | 100 | 100 | 50 |
IE | 850 | 170 | 170 | 300 | 300 | 100 |
EL | 850 | 170 | 170 | 450 | 450 | 100 |
ES | 1 700 | 340 | 340 | 1 000 | 1 000 | 250 |
FR | 1 700 | 340 | 340 | 800 | 800 | 250 |
HR | 425 | 85 | 85 | 250 | 250 | 100 |
IT | 1 700 | 340 | 340 | 800 | 800 | 250 |
CY | 425 | 85 | 85 | 200 | 200 | 100 |
LV | 425 | 85 | 85 | 100 | 100 | 50 |
LT | 425 | 85 | 85 | 200 | 200 | 50 |
LU | 425 | 85 | 85 | 100 | 100 | 50 |
HU | 1 700 | 340 | 340 | 900 | 900 | 250 |
MT | 425 | 85 | 85 | 100 | 100 | 50 |
NL | 850 | 170 | 170 | 450 | 450 | 150 |
AT | 1 700 | 340 | 340 | 550 | 550 | 200 |
PL | 1 700 | 340 | 340 | 800 | 800 | 250 |
PT | 1 700 | 340 | 340 | 500 | 500 | 200 |
RO | 850 | 170 | 170 | 600 | 600 | 150 |
SI | 425 | 85 | 85 | 200 | 200 | 50 |
SK | 425 | 85 | 85 | 100 | 100 | 50 |
FI | 850 | 170 | 170 | 50 | 50 | 50 |
SE | 850 | 170 | 170 | 50 | 50 | 50 |
UK | 1 700 | 340 | 340 | 800 | 800 | 250 |
Łącznie | 27 200 | 5 440 | 5 440 | 11 650 | 11 650 | 3 700 |
Tabela 2
Państwo członkowskie | Maksymalna stawka zwrotu (EUR) | ||||||||
Próbka z jelita ślepego | Izolacja i identyfikacja E. coli | Izolacja i identyfikacja Campylobacter | Salmonella – określanie serotypu | AST | Charakterystyka i klasyfikacja opornych izolatów | Łącznie | Łącznie z kosztami ogólnymi (7 %) | ||
Salmonella + E. coli | Campylobacter | ||||||||
BE | 6 800 | 2 200 | 14 800 | 14 700 | 10 800 | 2 600 | 2 700 | 54 600 | 58 422 |
BG | 500 | 2 200 | 8 600 | 5 700 | 4 000 | 1 300 | 900 | 23 200 | 24 824 |
CZ | 1 600 | 1 300 | 9 100 | 7 200 | 8 800 | 1 200 | 1 900 | 31 100 | 33 277 |
DK | 6 800 | 2 200 | 18 300 | 9 300 | 6 300 | 2 600 | 1 800 | 47 300 | 50 611 |
DE | 13 600 | 4 400 | 36 600 | 22 900 | 14 100 | 4 400 | 3 500 | 99 500 | 106 465 |
EE | 400 | 1 000 | 3 300 | 4 100 | 2 200 | 1 100 | 200 | 12 300 | 13 161 |
IE | 5 900 | 1 200 | 11 400 | 8 700 | 5 000 | 1 400 | 1 200 | 34 800 | 37 236 |
EL | 2 000 | 2 200 | 14 900 | 7 700 | 8 500 | 2 600 | 1 300 | 39 200 | 41 944 |
ES | 5 200 | 1 800 | 14 600 | 29 500 | 20 100 | 5 100 | 4 400 | 80 700 | 86 349 |
FR | 13 600 | 4 400 | 36 600 | 25 100 | 17 100 | 4 100 | 4 400 | 105 300 | 112 671 |
HR | 2 000 | 2 200 | 500 | 6 500 | 5 100 | 1 300 | 1 200 | 18 800 | 20 116 |
IT | 13 600 | 4 400 | 25 000 | 16 500 | 12 200 | 3 700 | 2 700 | 78 100 | 83 567 |
CY | 1 400 | 2 200 | 9 200 | 6 300 | 3 800 | 1 000 | 1 300 | 25 200 | 26 964 |
LV | 700 | 900 | 3 400 | 3 900 | 1 600 | 800 | 500 | 11 800 | 12 626 |
LT | 400 | 2 000 | 4 900 | 2 900 | 3 200 | 600 | 600 | 14 600 | 15 622 |
LU | 3 400 | 2 200 | 9 200 | 4 100 | 2 800 | 1 300 | 900 | 23 900 | 25 573 |
HU | 3 600 | 2 500 | 29 600 | 25 000 | 13 100 | 4 000 | 2 900 | 80 700 | 86 349 |
MT | 1 300 | 500 | 5 500 | 3 500 | 2 000 | 700 | 900 | 14 400 | 15 408 |
NL | 6 800 | 1 300 | 12 500 | 7 100 | 7 900 | 2 600 | 2 700 | 40 900 | 43 763 |
AT | 13 600 | 4 400 | 36 600 | 17 000 | 13 400 | 5 100 | 3 500 | 93 600 | 100 152 |
PL | 6 200 | 2 200 | 17 800 | 17 700 | 7 700 | 3 600 | 1 900 | 57 100 | 61 097 |
PT | 4 400 | 3 900 | 36 600 | 18 500 | 5 600 | 2 100 | 1 700 | 72 800 | 77 896 |
RO | 6 800 | 1 500 | 9 000 | 17 000 | 11 600 | 2 600 | 2 700 | 51 200 | 54 784 |
SI | 3 400 | 1 900 | 9 200 | 5 200 | 2 700 | 1 300 | 900 | 24 600 | 26 322 |
SK | 1 600 | 2 000 | 9 200 | 3 300 | 2 800 | 1 300 | 900 | 21 100 | 22 577 |
FI | 6 800 | 1 900 | 8 300 | 0 | 3 300 | 2 300 | 900 | 23 500 | 25 145 |
SE | 6 800 | 1 300 | 10 700 | 4 900 | 3 000 | 2 400 | 600 | 29 700 | 31 779 |
UK | 13 600 | 3 600 | 36 600 | 25 100 | 17 100 | 5 100 | 4 400 | 105 500 | 112 885 |
Łącznie | 152 800 | 63 800 | 442 000 | 319 400 | 215 800 | 68 200 | 53 500 | 1 315 500 | 1 407 585 |
ZAŁĄCZNIK II
KRYTERIA KWALIFIKOWALNOŚCI
1. Koszty laboratoriów
– Koszty związane z personelem są ograniczone do rzeczywistych kosztów pracy, które można przypisać (wynagrodzenie, koszty zabezpieczenia społecznego i składki emerytalne), narosłych podczas wykonywania decyzji wykonawczej 2013/652/UE. W tym celu należy prowadzić rozliczenia czasu pracy.
– Zwrot kosztów materiałów zużywalnych oparty jest na rzeczywistych kosztach poniesionych przez państwo członkowskie na wykonanie testów w laboratorium wyznaczonym przez właściwy organ.
– Koszty zestawów testowych, odczynników i wszystkich innych materiałów zużywalnych zwracane są jedynie w przypadku, gdy użyte zostały do przeprowadzenia badań wymienionych poniżej:
(i) izolacja i identyfikacja bakterii E. coli;
(ii) izolacja i identyfikacja bakterii Campylobacter;
(iii) AST izolatów bakterii Salmonella i E. coli;
(iv) AST izolatów bakterii Campylobacter;
(v) charakterystyka i klasyfikacja izolatów bakterii Salmonella i E. coli wykazujących oporność na cefalosporyny i meropenem III generacji;
(vi) określanie serotypu Salmonella.
2. Koszt pobierania próbek
Koszt pobierania próbek jest ograniczony do rzeczywistych kosztów pracy w obrębie rzeźni, które można przypisać (wynagrodzenie, koszty zabezpieczenia społecznego i składki emerytalne), narosłych podczas wykonywania decyzji wykonawczej 2013/652/UE. W tym celu należy prowadzić rozliczenia czasu pracy.
3. Koszty ogólne
Można starać się o zryczałtowaną stawkę wsparcia w wysokości 7 % obliczaną na podstawie wszystkich kosztów kwalifikowalnych.
4. Wydatki przedstawione przez państwa członkowskie do zwrotu w ramach wkładu finansowego Unii są wyrażone w euro i nie obejmują podatku od wartości dodanej (VAT) ani innych podatków.
ZAŁĄCZNIK III
WZÓR SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH, O KTÓRYCH MOWA W ART. 3 UST. 1 LIT. b)