ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 1003/2013
z dnia 12 lipca 2013 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(DUUEL. z 2021 r., Nr 183, poz. 1;ostatnia zmiana: DUUEL. z 2024 r., poz. 1702)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (1), w szczególności jego art. 72 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Art. 62 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (2) stanowi, że dochody Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) obejmują opłaty uiszczane na rzecz ESMA w przypadkach określonych w przepisach unijnych, a także składki krajowych organów władzy publicznej oraz dotację unijną.
(2) Od repozytoriów transakcji posiadających siedzibę w Unii powinna być pobierana opłata rejestracyjna, aby uwzględnić ponoszone przez ESMA koszty rozpatrzenia wniosku o rejestrację. Koszty związane z rozpatrzeniem wniosku wzrastają, jeżeli repozytorium transakcji zamierza świadczyć usługi w zakresie co najmniej trzech klas instrumentów pochodnych lub oferować usługi pomocnicze. W związku z tym opłata rejestracyjna powinna być obliczana z uwzględnieniem tych dwóch obiektywnych kryteriów.
(3) Oczekuje się, że świadczenie usług pomocniczych i usług gromadzenia i przechowywania danych dotyczących transakcji w odniesieniu do więcej niż trzech klas instrumentów pochodnych ma również bezpośredni wpływ na przyszły obrót danego repozytorium transakcji. W związku z powyższym, na potrzeby pobierania opłat rejestracyjnych, repozytoria transakcji należy sklasyfikować pod względem trzech różnych kategorii przewidywanego łącznego obrotu (wysoki, średni i niski przewidywany łączny obrót), w odniesieniu do których należy stosować opłaty rejestracyjne w różnej wysokości, w zależności od tego, czy zamierzają one świadczyć usługi pomocnicze i usługi gromadzenia i przechowywania danych dotyczących transakcji, lub obydwa rodzaje tych usług, w odniesieniu do więcej niż trzech klas instrumentów pochodnych.
(4) Jeżeli po rejestracji repozytorium transakcji rozpoczyna świadczenie usług pomocniczych lub rozpoczyna świadczenie usług w odniesieniu do więcej niż trzech klas instrumentów pochodnych i tym samym zostaje sklasyfikowane do wyższej kategorii pod względem przewidywanego łącznego obrotu, repozytorium to powinno pokryć różnicę między opłatą rejestracyjną uiszczoną pierwotnie a opłatą rejestracyjną przewidzianą dla nowej kategorii przewidywanego łącznego obrotu, do której zostało sklasyfikowane.
(5) W celu zniechęcenia repozytoriów transakcji do składania nieuzasadnionych wniosków opłaty rejestracyjne nie powinny podlegać zwrotowi, jeżeli repozytorium transakcji, które wystąpiło z wnioskiem, wycofa go podczas procedury rejestracji lub jeżeli rejestracji odmówiono.
(6) Aby zapewnić wydajne wykorzystanie budżetu ESMA i jednocześnie zmniejszyć obciążenie finansowe państw członkowskich i Unii, należy zadbać o to, by repozytoria transakcji pokrywały co najmniej wszystkie koszty związane ze sprawowaniem nad nimi nadzoru. Opłaty należy ustalić na takim poziomie, aby uniknąć znacznego deficytu lub znacznej nadwyżki środków przewidzianych na działania związane z repozytoriami transakcji. Jeżeli odnotowywanie znacznych deficytów bądź nadwyżek będzie się powtarzało, Komisja powinna dostosować wysokość opłat i należności.
(7) W celu zapewnienia uczciwej i przejrzystej alokacji opłat, odzwierciedlającej jednocześnie faktyczny ciężar administracyjny związany z poszczególnymi nadzorowanymi podmiotami, opłata nadzorcza powinna być obliczana na podstawie obrotu osiąganego przez repozytorium transakcji z działalności podstawowej. Opłaty nadzorcze pobierane od repozytorium transakcji powinny być proporcjonalne do działalności tego repozytorium w porównaniu z ogółem działalności wszystkich zarejestrowanych i nadzorowanych repozytoriów transakcji w danym roku obrotowym. Jednakże ze względu na to, że ESMA ponosi pewne stałe koszty administracyjne związane z nadzorowaniem repozytoriów transakcji, należy ustalić minimalną opłatę nadzorczą.
(8) Ze względu na ograniczoną ilość danych dotyczących działalności danego repozytorium transakcji w roku, w którym zostało ono zarejestrowane, początkowa roczna opłata nadzorcza powinna być obliczana na podstawie opłaty rejestracyjnej i działań, jakie ESMA podjął w związku z nadzorowaniem tego repozytorium transakcji w tym roku.
(9) Repozytoria transakcji są stosunkowo nowymi podmiotami, które świadczą nowe, regulowane usługi finansowe, i w związku z tym nie istnieją jeszcze wiarygodne sposoby obliczania ich obrotów. Niemniej jednak, w celu oszacowania obrotów repozytoriów transakcji, niektóre wskaźniki powinny zostać uwzględnione, w szczególności główne przychody finansowe repozytoriów transakcji uzyskane z centralnego gromadzenia i przechowywania danych dotyczących instrumentów pochodnych (z wyłączeniem wszelkich przychodów z usług pomocniczych), a także liczba transakcji zgłoszonych w danym okresie oraz liczba transakcji niezrealizowanych na koniec każdego okresu. W pierwszym roku działalności repozytorium transakcji wysokość opłaty nadzorczej powinna odpowiadać działaniom prowadzonym przez ESMA w związku z jego nadzorowaniem od momentu rejestracji do końca roku, w oparciu o opłaty rejestracyjne ustalone na podstawie poziomu przewidywanego łącznego obrotu.
(10) Repozytoria transakcji zarejestrowane w 2013 r. nie rozpoczną świadczenia usług gromadzenia i przechowywania danych dotyczących transakcji przed końcem 2013 r., więc ich obrót w 2013 r. najprawdopodobniej będzie bliski zeru. W związku z tym roczna opłata nadzorcza pobierana od tych repozytoriów za rok 2014 powinna zostać obliczona na podstawie ich właściwego obrotu osiągniętego w pierwszej połowie 2014 r.
(11) W związku ze wczesnym etapem rozwoju sektora repozytoriów transakcji i możliwym dalszym jego rozwojem w przyszłości, metoda obliczania obrotu repozytoriów transakcji powinna zostać, w razie potrzeby, poddana przeglądowi. Komisja powinna ocenić stosowność sposobu obliczania obrotów określonego w niniejszym rozporządzeniu w przeciągu czterech lat od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(12) Należy ustanowić przepisy dotyczące opłat, które mają być pobierane od repozytoriów transakcji z państw trzecich, które wystąpiły z wnioskiem o uznanie w Unii zgodnie z odpowiednimi przepisami rozporządzenia (UE) nr 648/2012, na potrzeby pokrycia kosztów związanych z ich uznaniem oraz rocznych kosztów administracyjnych związanych z nadzorowaniem. W tym kontekście kosztami ponoszonymi przez ESMA są niezbędne wydatki związane z uznawaniem repozytoriów transakcji z państw trzecich na podstawie art. 77 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia, zawarciem uzgodnień o współpracy z właściwymi organami państwa trzeciego, w którym dane repozytorium transakcji zostało zarejestrowane, na podstawie art. 75 ust. 3 tego rozporządzenia, jak również nadzorowaniem uznanych repozytoriów transakcji. Koszty związane z zawarciem uzgodnień o współpracy zostaną podzielone pomiędzy uznane repozytoria transakcji z tego samego państwa trzeciego.
(13) Funkcje nadzorcze sprawowane przez ESMA w odniesieniu do uznanych repozytoriów transakcji z państw trzecich odnoszą się głównie do realizacji uzgodnień o współpracy, w tym skutecznej wymiany danych między odpowiednimi organami. Koszty sprawowania tych funkcji powinny być pokrywane z opłat nadzorczych pobieranych od uznanych repozytoriów transakcji. Z uwagi na to, że koszty te będą znacznie niższe od ponoszonych przez ESMA kosztów bezpośredniego nadzorowania repozytoriów transakcji zarejestrowanych w Unii, opłaty nadzorcze pobierane od uznanych repozytoriów transakcji powinny być znacznie niższe od minimalnej opłaty nadzorczej pobieranej od zarejestrowanych repozytoriów transakcji bezpośrednio nadzorowanych przez ESMA.
(14) W perspektywie ewentualnych przyszłych zmian należy dokonać przeglądu i, w razie potrzeby, aktualizacji sposobu obliczania właściwego obrotu, jak również wysokości opłat rejestracyjnych, opłat nadzorczych i opłat za uznanie.
(15) Krajowe właściwe organy ponoszą koszty w związku z prowadzeniem prac na podstawie rozporządzenia (UE) nr 648/2012, a w szczególności w wyniku przekazania zadań zgodnie z art. 74 rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Opłaty pobierane przez ESMA od repozytoriów transakcji powinny również pokrywać te koszty. W celu uniknięcia sytuacji, w której właściwe organy ponoszą stratę lub osiągają zysk z wykonywania przekazanych im zadań lub udzielania pomocy ESMA, ESMA powinien dokonywać zwrotu faktycznych kosztów poniesionych przez te krajowe właściwe organy.
(16) Niniejsze rozporządzenie powinno stanowić podstawę przysługującego ESMA prawa do pobierania opłat od repozytoriów transakcji. W celu niezwłocznego ułatwienia prowadzenia skutecznej i wydajnej działalności w zakresie nadzoru i egzekwowania przepisów rozporządzenie powinno wejść w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
Artykuł 1
Przedmiot
Niniejsze rozporządzenie ustanawia przepisy dotyczące opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) od repozytoriów transakcji z tytułu ich rejestracji, nadzorowania i uznawania.
Artykuł 2
Pokrycie pełnych kosztów nadzoru
[1] Opłaty pobierane od repozytoriów transakcji pokrywają:
a) wszystkie koszty bezpośrednie i pośrednie związane z rejestracją i nadzorowaniem repozytoriów transakcji przez ESMA zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 648/2012, w tym koszty wynikające z uznawania repozytoriów transakcji;
b) wszystkie koszty bezpośrednie i pośrednie, których zwrot przysługuje właściwym organom, które przeprowadziły prace zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 648/2012, w szczególności w wyniku przekazania zadań zgodnie z art. 74 rozporządzenia (UE) nr 648/2012.
Artykuł 3
Właściwy obrót
[2] 1. Do celów niniejszego rozporządzenia repozytoria transakcji zarejestrowane na podstawie rozporządzenia (UE) nr 648/2012 przechowują zbadane sprawozdania finansowe, w których rozróżnia się:
a) przychody uzyskiwane z realizacji podstawowych funkcji polegających na gromadzeniu i utrzymywaniu na szczeblu centralnym danych dotyczących instrumentów pochodnych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 648/2012;
b) przychody uzyskiwane z usług pomocniczych, które są bezpośrednio związane z gromadzeniem i utrzymywaniem na szczeblu centralnym danych dotyczących instrumentów pochodnych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 648/2012.
Właściwe przychody z usług pomocniczych uzyskane przez repozytorium transakcji za dany rok (n) stanowią przychody z usług określonych w lit. b).
2. Do celów niniejszego rozporządzenia repozytoria transakcji zarejestrowane na podstawie zarówno rozporządzenia (UE) nr 648/2012, jak i rozporządzenia (UE) 2015/2365 sporządzają podlegające badaniu sprawozdania finansowe, w których rozróżnia się:
a) przychody uzyskiwane z realizacji podstawowych funkcji polegających na gromadzeniu i utrzymywaniu na szczeblu centralnym danych dotyczących instrumentów pochodnych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 648/2012;
b) przychody uzyskiwane z realizacji podstawowych funkcji polegających na gromadzeniu i przechowywaniu na szczeblu centralnym danych dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/2365;
c) przychody uzyskiwane z usług pomocniczych, które są bezpośrednio związane z gromadzeniem i utrzymywaniem na szczeblu centralnym danych dotyczących instrumentów pochodnych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 648/2012;
d) przychody uzyskiwane z usług pomocniczych, które są bezpośrednio związane zarówno z gromadzeniem i utrzymywaniem na szczeblu centralnym danych dotyczących instrumentów pochodnych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 648/2012, jak również z gromadzeniem i utrzymywaniem na szczeblu centralnym danych dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/2365.
Właściwe przychody z usług pomocniczych uzyskane przez repozytorium transakcji za dany rok (n) są równe sumie
a) przychodów, o których mowa w akapicie pierwszym lit. c);
b) udziału w przychodach, o których mowa w akapicie pierwszym lit. d).
Udział w przychodach, o których mowa w akapicie pierwszym lit. d), jest równy przychodom, o których mowa w tymże akapicie lit. a), podzielonym przez sumę
a) przychodów, o których mowa w akapicie pierwszym lit. a);
b) przychodów, o których mowa w akapicie pierwszym lit. b).
3. Właściwy obrót danego repozytorium transakcji za dany rok (n) jest równy sumie kwot, o których mowa w niniejszym ustępie lit. a) i b), podzielonej przez sumę kwot, o których mowa w niniejszym ustępie lit. c) i d):
a) przychody uzyskane z realizacji podstawowych funkcji polegających na gromadzeniu i utrzymywaniu na szczeblu centralnym danych dotyczących instrumentów pochodnych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 648/2012, określone na podstawie zbadanego sprawozdania finansowego za rok (n-2);
b) właściwe przychody z usług pomocniczych określone zgodnie z – stosownie do przypadku – ust. 1 i 2 na podstawie zbadanego sprawozdania finansowego za rok (n-2);
c) całkowite przychody wszystkich zarejestrowanych repozytoriów transakcji uzyskane z realizacji podstawowych funkcji polegających na gromadzeniu i utrzymywaniu na szczeblu centralnym danych dotyczących instrumentów pochodnych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 648/2012, określone na podstawie zbadanych sprawozdań finansowych za rok (n-2);
d) całkowite właściwe przychody wszystkich zarejestrowanych repozytoriów transakcji uzyskane z realizacji usług pomocniczych określone zgodnie z – stosownie do przypadku – ust. 1 i 2 na podstawie zbadanego sprawozdania finansowego za rok (n-2).
4. Repozytoria transakcji co roku przekazują ESMA zbadane sprawozdania finansowe, o których mowa w ust. 1 i 2. Repozytoria transakcji przekazują te sprawozdania ESMA drogą elektroniczną do dnia 30 września każdego roku (n-1).
5. W przypadku gdy repozytorium transakcji nie prowadziło działalności przez pełny rok (n-2), ESMA oszacowuje właściwy obrót zgodnie z ust. 3 oraz poprzez ekstrapolację na cały rok (n-2) wartości obliczonej w odniesieniu do liczby miesięcy, podczas których dane repozytorium transakcji prowadziło działalność w roku (n-2).
6. W przypadku gdy zbadane sprawozdanie finansowe za rok (n-2) nie jest dostępne, ESMA stosuje zbadane sprawozdanie finansowe za rok (n-1).
7. W przypadku gdy przychody, o których mowa w ust. 3, są wykazywane w walucie innej niż euro, ESMA przelicza je na euro z zastosowaniem średniego kursu wymiany euro obowiązującego w okresie, w którym odnotowano te przychody. W tym celu ESMA stosuje referencyjny kurs wymiany euro publikowany przez Europejski Bank Centralny.
Artykuł 4
[3] (uchylony)
ROZDZIAŁ II
OPŁATY
Artykuł 5
Rodzaje opłat
1. Od repozytoriów transakcji mających siedzibę w Unii, które występują z wnioskiem o rejestrację zgodnie z art. 55 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, pobiera się następujące rodzaje opłat:
a) opłaty rejestracyjne zgodnie z art. 6;
b) roczne opłaty nadzorcze zgodnie z art. 7.
2. Od repozytoriów transakcji mających siedzibę w państwach trzecich, które występują z wnioskiem o rejestrację zgodnie z art. 77 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, pobiera się następujące rodzaje opłat:
a) opłaty za uznanie zgodnie z art. 8 ust. 1;
b) roczne opłaty nadzorcze pobierane od uznanych repozytoriów transakcji zgodnie z art. 8 ust. 2.
Artykuł 6
Opłata rejestracyjna
1. Opłatę rejestracyjną pobieraną od poszczególnych repozytoriów transakcji, które wystąpiły z wnioskiem o rejestrację, oblicza się w oparciu o skalę działań nadzorczych niezbędnych do oceny i rozpatrzenia wniosku, jak również przewidywany łączny obrót repozytorium transakcji zgodnie z ust. 2– 6.
2. Do celów obliczenia opłaty rejestracyjnej uwzględnia się następujące rodzaje działalności:
a) świadczenie przez repozytorium transakcji usług pomocniczych, takich jak potwierdzanie transakcji, kojarzenie transakcji, obsługa zdarzeń kredytowych, usług uzgadniania lub kompresji portfela;
b) świadczenie usług gromadzenia i przechowywania danych dotyczących transakcji w zakresie trzech lub więcej klas instrumentów pochodnych.
3. Do celów ust. 2 uznaje się, że repozytorium transakcji świadczy usługi pomocnicze w którejkolwiek z poniższych sytuacji:
a) w przypadku gdy bezpośrednio świadczy usługi pomocnicze;
b) w przypadku gdy podmiot należący do tej samej grupy co repozytorium transakcji pośrednio świadczy usługi pomocnicze;
c) w przypadku gdy podmiot, z którym repozytorium transakcji zawarł umowę o współpracę przy świadczeniu usług w kontekście łańcucha transakcyjnego lub rozliczania i rozrachunku transakcji bądź też linii biznesowej, świadczy usługi pomocnicze.
4. W przypadku gdy repozytorium transakcji nie prowadzi żadnego z rodzajów działalności określonych w ust. 2, uznaje się, że przewidywany łączny obrót tego repozytorium jest niski, w związku z czym uiszcza ono opłatę rejestracyjną w wysokości 45 000 EUR.
5. W przypadku gdy repozytorium transakcji prowadzi jeden z dwóch rodzajów działalności określonych w ust. 2 uznaje się, przewidywany łączny obrót tego repozytorium jest średni, w związku z czym uiszcza ono opłatę rejestracyjną w wysokości 65 000 EUR.
6. W przypadku gdy repozytorium transakcji prowadzi obydwa rodzaje działalności określone w ust. 2 uznaje się, przewidywany łączny obrót tego repozytorium jest wysoki, w związku z czym uiszcza ono opłatę rejestracyjną w wysokości 100 000 EUR.
6a. [4] W przypadku gdy repozytorium transakcji niezarejestrowane jeszcze na podstawie rozporządzenia (UE) 2015/2365 składa jednocześnie wnioski o rejestrację na podstawie zarówno rozporządzenia (UE) 2015/2365, jak i rozporządzenia (UE) nr 648/2012, dane repozytorium transakcji uiszcza pełną należną opłatę rejestracyjną wynikającą z rozporządzenia (UE) nr 648/2012 oraz opłatę za rozszerzenie rejestracji zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2015/2365.
7. W przypadku istotnej zmiany w zakresie świadczonych usług, w wyniku której repozytorium transakcji zobowiązane jest do uiszczenia wyższej opłaty rejestracyjnej na mocy ust. 4, 5 i 6 niż opłata rejestracyjna uiszczona pierwotnie, repozytorium transakcji uiszcza kwotę odpowiadającą różnicy między opłatą rejestracyjną uiszczoną pierwotnie a wyższą opłatą rejestracyjną wynikającą z tej istotnej zmiany.
Artykuł 7
Roczna opłata nadzorcza pobierana od zarejestrowanych repozytoriów transakcji
1. Zarejestrowane repozytorium transakcji uiszcza roczną opłatę nadzorczą.
2. [5] Całkowitą roczną opłatę nadzorczą i roczną opłatę nadzorczą dla danego repozytorium transakcji za dany rok (n) oblicza się w następujący sposób:
a) całkowita roczna opłata nadzorcza za dany rok (n) jest równa szacowanym wydatkom związanym z nadzorowaniem działalności zarejestrowanych repozytoriów transakcji zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 648/2012, uwzględnionym w budżecie ESMA na ten rok;
b) roczna opłata nadzorcza zarejestrowanego repozytorium transakcji za dany rok (n) jest równa całkowitej rocznej opłacie nadzorczej ustalonej zgodnie z lit. a) dla wszystkich repozytoriów transakcji zarejestrowanych w roku (n-1), proporcjonalnie do ich właściwego obrotu obliczonego zgodnie z art. 3 ust. 3.
3. [6] W żadnym przypadku roczna opłata nadzorcza uiszczana przez repozytorium transakcji zarejestrowane na podstawie art. 55 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 nie może być niższa niż 30 000 EUR.
4. [7] Na zasadzie odstępstwa od ust. 1, 2 i 3 zarejestrowane repozytorium transakcji uiszcza, w roku swojej rejestracji, (rok (n)) początkową opłatę nadzorczą („SF (n)”) równą:
SF(n) =RF•k
gdzie:
RF = opłata rejestracyjna obliczona zgodnie z art. 6;
Zarejestrowane repozytorium transakcji uiszcza opłatę nadzorczą za pierwszy rok po powiadomieniu go przez ESMA, że jego wniosek został rozpatrzony pozytywnie, oraz w terminie 30 dni kalendarzowych od daty wystawienia faktury przez ESMA.
Jeżeli jednak repozytorium transakcji zostało zarejestrowane w grudniu, nie jest ono zobowiązane do uiszczenia rocznej opłaty nadzorczej za rok, w którym zostało zarejestrowane.
Artykuł 8
Opłata za uznanie repozytoriów transakcji z państw trzecich
1. Repozytorium transakcji, które wystąpiło z wnioskiem o uznanie, uiszcza opłatę za uznanie, obliczaną jako sumę:
a) 20 000 EUR;
b) kwoty wynikającej z podzielenia 35 000 EUR pomiędzy łączną liczbę repozytoriów transakcji z tego samego państwa trzeciego, które zostały uznane przez ESMA lub które złożyły wniosek o uznanie, ale nie zostały jeszcze uznane.
2. Repozytorium transakcji uznane zgodnie z art. 77 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 uiszcza roczną opłatę nadzorczą w wysokości 5 000 EUR.
ROZDZIAŁ III
WARUNKI PŁATNOŚCI I ZWROTU
Artykuł 9
Ogólne zasady dokonywania płatności
1. Wszystkie opłaty uiszczane są w euro. Opłaty uiszczane są w sposób określony w art. 10, 11 i 12.
2. [8] W przypadku wszelkich opóźnień w płatnościach nalicza się odsetki od zaległych płatności określone w art. 99 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 (3).
Artykuł 10
Uiszczanie opłat rejestracyjnych
1. [9] Opłata rejestracyjna, o której mowa w art. 6, jest należna w momencie złożenia przez repozytorium transakcji wniosku o rejestrację na podstawie art. 55 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 oraz uiszcza się ją w całości w terminie 30 dni kalendarzowych od daty wystawienia faktury przez ESMA.
2. Opłaty rejestracyjne nie podlegają zwrotowi, jeżeli repozytorium transakcji wycofa wniosek o rejestrację przed przyjęciem przez ESMA uzasadnionej decyzji o rejestracji lub o odmowie rejestracji, lub jeżeli odmówiono rejestracji.
Artykuł 11
Uiszczanie rocznych opłat nadzorczych
[10] 1. Roczną opłatę nadzorczą, o której mowa w art. 7, za dany rok (n) uiszcza się w jednej racie, która jest należna nie później niż do końca marca roku, którego ta opłata dotyczy.
ESMA nie zwraca rocznej opłaty nadzorczej.
2. ESMA przesyła repozytoriom transakcji fakturę na kwotę rocznej opłaty nadzorczej na co najmniej 30 dni kalendarzowych przed terminem płatności.
Artykuł 12
Uiszczanie opłat za uznanie
[11] 1. Opłata za uznanie, o której mowa w art. 8 ust. 1, jest należna w momencie złożenia przez repozytorium transakcji wniosku o uznanie na podstawie art. 77 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 oraz uiszcza się ją w całości w terminie 30 dni kalendarzowych od daty wystawienia faktury przez ESMA.
ESMA nie zwraca opłaty za uznanie.
2. Roczną opłatę nadzorczą należną od uznanego repozytorium transakcji za dany rok (n) uiszcza się do końca trzeciego miesiąca roku kalendarzowego, za który taka opłata jest należna. ESMA przesyła uznanemu repozytorium transakcji fakturę na kwotę rocznej opłaty nadzorczej na co najmniej 30 dni kalendarzowych przed terminem płatności.
Artykuł 13
Zwrot kosztów poniesionych przez właściwe organy
1. Opłaty z tytułu rejestracji, nadzorowania i uznawania repozytoriów transakcji pobiera jedynie ESMA.
2. ESMA zwraca właściwemu organowi faktycznie poniesione koszty w związku z wykonywaniem zadań zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 648/2012, a w szczególności w wyniku przekazania zadań zgodnie z art. 74 rozporządzenia (UE) nr 648/2012.
ROZDZIAŁ IV
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
Artykuł 14
Opłaty w 2013 r.
1. Repozytoria transakcji, które występują z wnioskiem o rejestrację w 2013 r., uiszczają opłatę rejestracyjną, o której mowa w art. 6, w pełnej wysokości, w terminie 30 dni od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia lub w dniu złożenia wniosku o rejestrację, w zależności od tego, co nastąpi później.
2. Repozytoria transakcji zarejestrowane w 2013 r. uiszczają za rok 2013 początkową roczną opłatę nadzorczą w pełnej wysokości, obliczoną zgodnie z art. 7 ust. 4, w terminie 60 dni od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia lub 30 dni po przyjęciu decyzji o rejestracji, w zależności od tego, co nastąpi później.
3. Repozytoria transakcji z państw trzecich, które występują z wnioskiem o uznanie w 2013 r., uiszczają opłatę za uznanie, o której mowa w art. 8 ust. 1, w pełnej wysokości, w terminie 30 dni od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia lub w dniu złożenia wniosku, w zależności od tego, co nastąpi później.
4. Repozytoria transakcji z państw trzecich uznane w 2013 r. uiszczają za rok 2013 roczną opłatę nadzorczą w pełnej wysokości, obliczoną zgodnie z art. 8 ust. 3, w terminie 60 dni od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia lub 30 dni po przyjęciu decyzji o uznaniu, w zależności od tego, co nastąpi później.
Artykuł 15
Roczna opłata nadzorcza za 2014 r. pobierana od repozytoriów transakcji zarejestrowanych w 2013 r.
1. Od repozytoriów transakcji zarejestrowanych w 2013 r. pobiera się roczną opłatę nadzorczą za 2014 r., obliczoną zgodnie z art. 7, na podstawie ich właściwego obrotu w okresie od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 30 czerwca 2014 r., jak określono w ust. 2 niniejszego artykułu.
2. Do celów obliczenia opłat nadzorczych za 2014 r., pobieranych od repozytoriów transakcji zarejestrowanych w 2013 r. na podstawie art. 7, właściwy obrót repozytorium transakcji jest sumą jednej trzeciej każdej z poniższych pozycji:
a) przychodów z podstawowej działalności repozytorium transakcji w zakresie centralnego gromadzenia i przechowywania danych dotyczących instrumentów pochodnych w okresie od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 30 czerwca 2014 r., podzielonych przez łączne przychody z podstawowej działalności wszystkich zarejestrowanych repozytoriów transakcji w zakresie centralnego gromadzenia i przechowywania danych dotyczących instrumentów pochodnych w okresie od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 30 czerwca 2014 r.;
b) liczby transakcji zgłoszonych do repozytorium transakcji w okresie od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 30 czerwca 2014 r., podzielonej przez łączną liczbę transakcji zgłoszonych do wszystkich zarejestrowanych repozytoriów transakcji w okresie od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 30 czerwca 2014 r.;
c) liczby zarejestrowanych, lecz niezrealizowanych transakcji w dniu 30 czerwca 2014 r., podzielonej przez łączną liczbę zarejestrowanych, lecz niezrealizowanych transakcji w dniu 30 czerwca 2014 r. we wszystkich zarejestrowanych repozytoriach transakcji.
3. Roczna opłata nadzorcza za 2014 r. pobierana od repozytoriów transakcji zarejestrowanych w 2013 r. uiszczana jest w dwóch ratach.
Pierwsza rata przypada do zapłaty w dniu 28 lutego 2014 r. i jest równa kwocie opłaty rejestracyjnej uiszczonej przez repozytorium transakcji w 2013 r. na podstawie art. 6.
Druga rata przypada do zapłaty w dniu 31 sierpnia. Wysokość drugiej raty jest równa kwocie rocznej opłaty nadzorczej obliczonej zgodnie z ust. 1 i 2, pomniejszonej o kwotę pierwszej raty.
W przypadku gdy kwota pierwszej raty uiszczonej przez repozytorium transakcji jest wyższa od rocznej opłaty nadzorczej obliczonej zgodnie z ust. 1 i 2, ESMA zwraca repozytorium transakcji różnicę między kwotą pierwszej raty a roczną opłatą nadzorczą obliczoną zgodnie z ust. 1 i 2.
4. ESMA przesyła repozytorium transakcji zarejestrowanym w 2013 r. faktury na kwotę rat rocznej opłaty nadzorczej za 2014 r. na co najmniej 30 dni przed terminem płatności.
5. Z chwilą udostępnienia zbadanego sprawozdania finansowego za 2014 r. repozytoria transakcji zarejestrowane w 2013 r. informują ESMA o wszelkich zmianach wskaźników, o których mowa w ust. 2 lit. a), b) lub c), stosowanych do obliczania właściwego obrotu zgodnie z ust. 2, wynikających z różnicy między danymi końcowymi a wstępnymi danymi wykorzystanymi na potrzeby obliczeń.
Repozytoria transakcji uiszczają różnicę pomiędzy faktycznie zapłaconą roczną opłatą nadzorczą za 2014 r. a roczną opłatą nadzorczą za 2014 r., która ma zostać uiszczona w związku ze zmianą wskaźników, o których mowa w ust. 2 lit. a), b) lub c), stosowanych do obliczania właściwego obrotu zgodnie z ust. 2.
ESMA przesyła fakturę dotyczącą wszelkich dodatkowych płatności, które ma uiścić repozytorium transakcji w związku ze zmianą wskaźników, o których mowa w ust. 2 lit. a), b) lub c), stosowanych do obliczania właściwego obrotu zgodnie z ust. 2, na co najmniej 30 dni przed odpowiednim terminem płatności.
Artykuł 15a
Roczna opłata nadzorcza za 2021 r. pobierana od repozytoriów transakcji, które były zarejestrowane według stanu na dzień 31 grudnia 2020 r.
1. Od repozytoriów transakcji, które według stanu na dzień 31 grudnia 2020 r. były już zarejestrowane w ESMA, pobiera się roczną opłatę nadzorczą za 2021 r. obliczaną zgodnie z art. 7. Do celów art. 7 ust. 2 lit. c) właściwy obrót repozytoriów transakcji oblicza się jednak zgodnie z ust. 2.
2. Do celów ust. 1 właściwy obrót repozytorium transakcji jest sumą jednej trzeciej każdej z poniższych pozycji:
a) przychodów z podstawowej działalności repozytorium transakcji w zakresie centralnego gromadzenia i przechowywania danych dotyczących instrumentów pochodnych uzyskanych w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 30 czerwca 2021 r., podzielonych przez łączne przychody z podstawowej działalności wszystkich zarejestrowanych repozytoriów transakcji w zakresie centralnego gromadzenia i przechowywania danych dotyczących instrumentów pochodnych uzyskane w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 30 czerwca 2021 r.;
b) liczby transakcji zgłoszonych do repozytorium transakcji w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 30 czerwca 2021 r., podzielonej przez łączną liczbę transakcji zgłoszonych do wszystkich zarejestrowanych repozytoriów transakcji w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 30 czerwca 2021 r.;
c) liczby zarejestrowanych, lecz niezrealizowanych transakcji w dniu 30 czerwca 2021 r. w repozytorium transakcji, podzielonej przez łączną liczbę zarejestrowanych, lecz niezrealizowanych transakcji w dniu 30 czerwca 2021 r. we wszystkich zarejestrowanych repozytoriach transakcji.
3. Kwotę rocznej opłaty nadzorczej, o której mowa w ust. 1, pomniejsza się o wszelkie kwoty już uiszczone przez repozytorium transakcji na podstawie art. 11 ust. 1 przed dniem 26 maja 2021 r.
Jeżeli kwota już uiszczona przez repozytorium transakcji zgodnie z art. 11 ust. 1 przed dniem 26 maja 2021 r. jest wyższa niż roczna opłata nadzorcza obliczona zgodnie z ust. 1, ESMA zwraca różnicę repozytorium transakcji.
4. Na zasadzie odstępstwa od art. 11 ust. 1 roczna opłata nadzorcza za 2021 r. pobierana od repozytoriów transakcji, o których mowa w ust. 1, przypada do zapłaty w dniu 31 października 2021 r.
5. ESMA przesyła repozytoriom transakcji, o których mowa w ust. 1, fakturę na kwotę rocznej opłaty nadzorczej za 2021 r. na co najmniej 30 dni przed terminem płatności.
6. Gdy zbadane sprawozdania finansowe za 2021 r. staną się dostępne, repozytoria transakcji, o których mowa w ust. 1, zgłaszają ESMA wskaźniki, o których mowa w art. 3 ust. 1, za 2021 r.
Od repozytoriów transakcji pobiera się ewentualną różnicę między roczną opłatą nadzorczą faktycznie uiszczoną za 2021 r. a roczną opłatą nadzorczą, która byłaby należna za 2021 r., gdyby właściwy obrót obliczono w oparciu o wskaźniki zgłoszone na podstawie akapitu pierwszego.
ESMA przesyła fakturę na ewentualną dodatkową kwotę należną na podstawie akapitu drugiego na co najmniej 30 dni przed odpowiednim terminem płatności.
Artykuł 16
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 12 lipca 2013 r.
(1) Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1.
(2) Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84.
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1046/oj).
[1] Art. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/1702 z dnia 11 marca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1003/2013 w odniesieniu do harmonizacji niektórych aspektów opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji (Dz.Urz.UE.L.2024.1702 z 18.06.2024 r.). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2024 r.
Na podstawie art. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/1702 z dnia 11 marca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1003/2013 w odniesieniu do harmonizacji niektórych aspektów opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji (Dz.Urz.UE.L.2024.1702 z 18.06.2024 r.) art. 2 w brzmieniu nadanym ww. rozporządzeniem ma zastosowanie od 1 stycznia 2025 r.
[2] Art. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/1702 z dnia 11 marca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1003/2013 w odniesieniu do harmonizacji niektórych aspektów opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji (Dz.Urz.UE.L.2024.1702 z 18.06.2024 r.). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2024 r.
Na podstawie art. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/1702 z dnia 11 marca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1003/2013 w odniesieniu do harmonizacji niektórych aspektów opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji (Dz.Urz.UE.L.2024.1702 z 18.06.2024 r.) art. 3 w brzmieniu nadanym ww. rozporządzeniem ma zastosowanie od 1 stycznia 2025 r.
[3] Art. 4 uchylony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/1702 z dnia 11 marca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1003/2013 w odniesieniu do harmonizacji niektórych aspektów opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji (Dz.Urz.UE.L.2024.1702 z 18.06.2024 r.). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2024 r.
Na podstawie art. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/1702 z dnia 11 marca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1003/2013 w odniesieniu do harmonizacji niektórych aspektów opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji (Dz.Urz.UE.L.2024.1702 z 18.06.2024 r.) art. 4 uchylony ww. rozporządzeniem ma zastosowanie od 1 stycznia 2025 r.
[4] Art. 6 ust. 6a dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/1702 z dnia 11 marca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1003/2013 w odniesieniu do harmonizacji niektórych aspektów opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji (Dz.Urz.UE.L.2024.1702 z 18.06.2024 r.). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2024 r.
Na podstawie art. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/1702 z dnia 11 marca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1003/2013 w odniesieniu do harmonizacji niektórych aspektów opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji (Dz.Urz.UE.L.2024.1702 z 18.06.2024 r.) art. 6 ust. 6a dodany ww. rozporządzeniem ma zastosowanie od 1 stycznia 2025 r.
[5] Art. 7 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/1702 z dnia 11 marca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1003/2013 w odniesieniu do harmonizacji niektórych aspektów opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji (Dz.Urz.UE.L.2024.1702 z 18.06.2024 r.). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2024 r.
Na podstawie art. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/1702 z dnia 11 marca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1003/2013 w odniesieniu do harmonizacji niektórych aspektów opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji (Dz.Urz.UE.L.2024.1702 z 18.06.2024 r.) art. 7 ust. 2 w brzmieniu nadanym ww. rozporządzeniem ma zastosowanie od 1 stycznia 2025 r.
[6] Art. 7 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/1702 z dnia 11 marca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1003/2013 w odniesieniu do harmonizacji niektórych aspektów opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji (Dz.Urz.UE.L.2024.1702 z 18.06.2024 r.). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2024 r.
Na podstawie art. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/1702 z dnia 11 marca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1003/2013 w odniesieniu do harmonizacji niektórych aspektów opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji (Dz.Urz.UE.L.2024.1702 z 18.06.2024 r.) art. 7 ust. 3 w brzmieniu nadanym ww. rozporządzeniem ma zastosowanie od 1 stycznia 2025 r.
[7] Art. 7 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/1702 z dnia 11 marca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1003/2013 w odniesieniu do harmonizacji niektórych aspektów opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji (Dz.Urz.UE.L.2024.1702 z 18.06.2024 r.). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2024 r.
Na podstawie art. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/1702 z dnia 11 marca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1003/2013 w odniesieniu do harmonizacji niektórych aspektów opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji (Dz.Urz.UE.L.2024.1702 z 18.06.2024 r.) art. 7 ust. 4 w brzmieniu nadanym ww. rozporządzeniem ma zastosowanie od 1 stycznia 2025 r.
[8] Art. 9 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/1702 z dnia 11 marca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1003/2013 w odniesieniu do harmonizacji niektórych aspektów opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji (Dz.Urz.UE.L.2024.1702 z 18.06.2024 r.). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2024 r.
Na podstawie art. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/1702 z dnia 11 marca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1003/2013 w odniesieniu do harmonizacji niektórych aspektów opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji (Dz.Urz.UE.L.2024.1702 z 18.06.2024 r.) art. 9 ust. 2 w brzmieniu nadanym ww. rozporządzeniem ma zastosowanie od 1 stycznia 2025 r.
[9] Art. 10 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/1702 z dnia 11 marca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1003/2013 w odniesieniu do harmonizacji niektórych aspektów opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji (Dz.Urz.UE.L.2024.1702 z 18.06.2024 r.). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2024 r.
Na podstawie art. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/1702 z dnia 11 marca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1003/2013 w odniesieniu do harmonizacji niektórych aspektów opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji (Dz.Urz.UE.L.2024.1702 z 18.06.2024 r.) art. 10 ust. 1 w brzmieniu nadanym ww. rozporządzeniem ma zastosowanie od 1 stycznia 2025 r.
[10] Art. 11 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/1702 z dnia 11 marca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1003/2013 w odniesieniu do harmonizacji niektórych aspektów opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji (Dz.Urz.UE.L.2024.1702 z 18.06.2024 r.). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2024 r.
Na podstawie art. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/1702 z dnia 11 marca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1003/2013 w odniesieniu do harmonizacji niektórych aspektów opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji (Dz.Urz.UE.L.2024.1702 z 18.06.2024 r.) art. 11 w brzmieniu nadanym ww. rozporządzeniem ma zastosowanie od 1 stycznia 2025 r.
[11] Art. 12 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/1702 z dnia 11 marca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1003/2013 w odniesieniu do harmonizacji niektórych aspektów opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji (Dz.Urz.UE.L.2024.1702 z 18.06.2024 r.). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2024 r.
Na podstawie art. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/1702 z dnia 11 marca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1003/2013 w odniesieniu do harmonizacji niektórych aspektów opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji (Dz.Urz.UE.L.2024.1702 z 18.06.2024 r.) art. 12 w brzmieniu nadanym ww. rozporządzeniem ma zastosowanie od 1 stycznia 2025 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00