DECYZJA RADY
z dnia 30 września 2013 r.
w sprawie stosowania regulaminu nr 41 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie jednolitych przepisów dotyczących homologacji motocykli w zakresie hałasu
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2013/483/UE)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114 i 207 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją Rady 97/836/WE (1) Unia przystąpiła do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań (2) („Zrewidowane Porozumienie z 1958 r.”).
(2) Zharmonizowane wymagania regulaminu nr 41 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji motocykli w zakresie hałasu (3) („regulamin EKG ONZ nr 41”) mają na celu usunięcie barier technicznych w handlu pojazdami silnikowymi pomiędzy Umawiającymi się stronami Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. oraz zagwarantowanie, że pojazdy takie zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa i ochrony.
(3) Dyrektywa 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (4) oraz dyrektywa 97/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (5) oraz środki wykonawcze do tej dyrektywy przewidują ustanowienie dopuszczalnych poziomów dźwięku, układów wydechowych i procedur dotyczących badania w odniesieniu do dwu- i trzykołowych pojazdów silnikowych.
(4) Załącznik III do rozdziału 9 dyrektywy 97/24/WE zawiera wymagania dotyczące homologacji typu pojazdów kategorii L w odniesieniu do ich dopuszczalnego poziomu dźwięku i układu wydechowego. Pojazdy kategorii L to nazwa grupy lekkich pojazdów, takich jak rowery z napędem, motorowery dwu- lub trzykołowe, motocykle z przyczepą boczną lub bez niej, pojazdy trójkołowe i czterokołowe.
(5) W dniu przystąpienia do Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. Unia przystąpiła do ograniczonej liczby regulaminów EKG ONZ wymienionych w wykazie w załączniku II do decyzji 97/836/WE; regulamin nr 41 EKG ONZ nie został ujęty w tym wykazie.
(6) Zgodnie z art. 3 ust. 3 decyzji 97/836/WE oraz zgodnie z art. 1 ust. 7 Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. Unia może podjąć decyzję o stosowaniu jednego, kilku lub wszystkich regulaminów EKG ONZ, do których nie przystąpiła w chwili przystąpienia do Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r.
(7) Obecnie właściwe jest, by Unia stosowała regulamin EKG ONZ nr 41 w celu przyjęcia wspólnych zharmonizowanych na szczeblu międzynarodowym wymagań, co ułatwi handel międzynarodowy i zastąpi obowiązujące wymagania dotyczące homologacji określone w załączniku III do rozdziału 9 dyrektywy 97/24/WE. Umożliwi to europejskim przedsiębiorstwom stosowanie jednego zestawu wymagań uznanego na poziomie światowym, w szczególności w umawiających się stronach Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Unia Europejska stosuje regulamin nr 41 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie jednolitych przepisów dotyczących homologacji motocykli w zakresie hałasu.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł 3
Komisja powiadamia o niniejszej decyzji Sekretarza Generalnego Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Sporządzono w Brukseli dnia 30 września 2013 r.
| W imieniu Rady |
L. LINKEVIČIUS | |
Przewodniczący |
(1) Decyzja Rady 97/836/WE z dnia 27 listopada 1997 r. w związku z przystąpieniem Wspólnoty Europejskiej do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań (Zrewidowane Porozumienie z 1958 r. ) (Dz.U. L 346 z 17.12.1997, s. 78).
(2) Dz.U. L 346 z 17.12.1997, s. 81.
(3) Dz.U. L 317 z 14.11.2012, s. 1.
(4) Dyrektywa 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 marca 2002 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów mechanicznych i uchylająca dyrektywę Rady 92/61/EWG (Dz.U. L 124 z 9.5.2002, s. 1).
(5) Dyrektywa 97/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 czerwca 1997 r. w sprawie niektórych części i właściwości dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych (Dz.U. L 226 z 18.8.1997, s. 1).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00