DYREKTYWA KOMISJI 2013/28/UE
z dnia 17 maja 2013 r.
zmieniająca załącznik II do dyrektywy 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji (1), w szczególności jej art. 4 ust. 2 lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 4 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2000/53/WE zabrania stosowania ołowiu, rtęci, kadmu i sześciowartościowego chromu w materiałach i częściach pojazdów wprowadzanych na rynek po dniu 1 lipca 2003 r.
(2) W załączniku II do dyrektywy 2000/53/WE wymieniono materiały i części pojazdów, w stosunku do których nie obowiązuje zakaz, o którym mowa w jej art. 4 ust. 2 lit. a). Pojazdy wprowadzone na rynek przed datą wygaśnięcia danego zwolnienia i części zamienne do tych pojazdów mogą zawierać ołów, rtęć, kadm lub sześciowartościowy chrom w materiałach i częściach wymienionych w załączniku II do dyrektywy 2000/53/WE.
(3) Pozycja 8i załącznika II przewiduje zwolnienie dotyczące ołowiu w stopach lutowniczych w zastosowaniach elektrycznych na szkle z wyjątkiem lutowania w szkle wielowarstwowym, które wygasa dnia 1 stycznia 2013 r.
(4) Ocena postępu technicznego i naukowego wykazała, że wykorzystanie ołowiu do zastosowań objętych pozycją 8i jest nieuniknione, ponieważ zamienniki nie są jeszcze dostępne.
(5) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 39 dyrektywy 2008/98/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (2),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Artykuł 1
Załącznik II do dyrektywy 2000/53/WE otrzymuje brzmienie zgodne z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.
Artykuł 2
1. Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej w ciągu trzech miesięcy od jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.
Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.
2. Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł 3
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł 4
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 maja 2013 r.
ZAŁĄCZNIK
„ZAŁĄCZNIK II
Materiały i części, w stosunku do których nie obowiązuje art. 4 ust. 2 lit. a)
Materiały i części | Zakres i data wygaśnięcia zwolnienia | Mają być oznakowane lub rozpoznawalne zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) ppkt (iv) | |
Ołów jako składnik stopów | |||
1a. | Stal do obróbki skrawaniem i części wykonane ze stali cynkowanej za pomocą wsadowego cynkowania ogniowego zawierające w masie do 0,35 % ołowiu |
|
|
1b. | Blacha stalowa cynkowana metodą ciągłą zawierająca w masie do 0,35 % ołowiu | Pojazdy homologowane przed dniem 1 stycznia 2016 r. oraz części zamienne do tych pojazdów |
|
2a. | Aluminium do obróbki skrawaniem zawierające w masie do 2 % ołowiu | Jako części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2005 r. |
|
2b. | Aluminium zawierające w masie do 1,5 % ołowiu | Jako części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2008 r. |
|
2c. | Aluminium zawierające w masie do 0,4 % ołowiu | (1) |
|
3. | Stop miedzi zawierający w masie do 4 % ołowiu | (1) |
|
4a. | Panewki i tuleje łożysk | Jako części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2008 r. |
|
4b. | Panewki i tuleje łożysk w silnikach, skrzyniach biegów i sprężarkach klimatyzacji | Do dnia 1 lipca 2011 r., po tym terminie jako części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2011 r. |
|
Ołów i związki ołowiu w częściach | |||
5. | Akumulatory | (1) | X |
6. | Amortyzatory | Pojazdy homologowane przed dniem 1 stycznia 2016 r. oraz części zamienne do tych pojazdów | X |
7a. | Środki wulkanizujące i stabilizatory elastomerów stosowanych w przewodach hamulcowych, przewodach paliwowych, przewodach wentylacyjnych, elastomerowo-metalowych częściach podwozia oraz w elementach zawieszenia silnika | Jako części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2005 r. |
|
7b. | Środki wulkanizujące i stabilizatory elastomerów stosowanych w przewodach hamulcowych, przewodach paliwowych, przewodach wentylacyjnych, elastomerowo-metalowych częściach podwozia oraz w elementach zawieszenia silnika, o zawartości ołowiu w masie nieprzekraczającej 0,5 % | Jako części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2006 r. |
|
7c. | Środki wiążące elastomery stosowane w układach napędowych o zawartości ołowiu w masie nieprzekraczającej 0,5 % | Jako części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2009 r. |
|
8a. | Ołów w stopach lutowniczych do łączenia elementów elektrycznych i elektronicznych z obwodami elektronicznymi oraz ołów w pokryciach styków elementów innych niż aluminiowe kondensatory elektrolityczne, na stykach elementów i obwodów elektronicznych | Pojazdy homologowane przed dniem 1 stycznia 2016 r. oraz części zamienne do tych pojazdów | X (2) |
8b. | Ołów w stopach lutowniczych w zastosowaniach elektrycznych innych niż lutowanie na obwodach elektronicznych lub na szkle | Pojazdy homologowane przed dniem 1 stycznia 2011 r. oraz części zamienne do tych pojazdów | X (2) |
8c. | Ołów w pokryciach styków aluminiowych kondensatorów elektrolitycznych | Pojazdy homologowane przed dniem 1 stycznia 2013 r. oraz części zamienne do tych pojazdów | X (2) |
8d. | Ołów wykorzystywany do lutowania na szkle w czujnikach masowego przepływu powietrza | Pojazdy homologowane przed dniem 1 stycznia 2015 r. oraz części zamienne do tych pojazdów | X (2) |
8e. | Ołów w stopach lutowniczych o wysokiej temperaturze topnienia (tj. stopach na bazie ołowiu zawierających w masie nie mniej niż 85 % ołowiu) | (3) | X (2) |
8f. | Ołów stosowany w złączach stykowych | (3) | X (2) |
8g. | Ołów w stopach lutowniczych służących do zakończenia trwałego połączenia elektrycznego pomiędzy urządzeniem półprzewodnikowym a nośnikiem w ramach obwodów scalonych typu Flip-Chip | (3) | X (2) |
8h. | Ołów w stopach lutowniczych służących do łączenia wymiennika ciepła z radiatorem w półprzewodnikowych elementach mocy z obszarem emitującym ciepło o wielkości co najmniej 1 cm2 i pracujących przy gęstości prądu co najmniej 1 A/mm2 układu scalonego | (3) | X (2) |
8i. | Ołów w stopach lutowniczych w zastosowaniach elektrycznych na szkle z wyjątkiem lutowania w szkle wielowarstwowym | Pojazdy homologowane przed dniem 1 stycznia 2016 r., a po tym terminie jako części zamienne do tych pojazdów | X (2) |
8j. | Ołów w stopach lutowniczych służących do lutowania w szkle wielowarstwowym | (3) | X (2) |
9. | Gniazda zaworów | Jako części zamienne do silników skonstruowanych przed dniem 1 lipca 2003 r. |
|
10a. | Elementy elektryczne i elektroniczne zawierające ołów zatopiony w elementach szklanych lub ceramicznych, w szklanych lub ceramicznych elementach matryc, w materiałach szklano-ceramicznych lub szklano-ceramicznych składnikach matryc Niniejsze zwolnienie nie uwzględnia wykorzystania ołowiu w: – surowcach szklanych do produkcji żarówek i materiałów ceramicznych korpusów świec zapłonowych, – dielektrycznych materiałów ceramicznych części wymienionych w pkt 10b, 10c i 10d. |
| X (4) (dotyczy elementów innych niż piezoelektryczne w silnikach) |
10b. | Ołów w materiałach ceramicznych stanowiących izolację kondensatorów PZT wchodzących w skład układów scalonych lub półprzewodników dyskretnych |
|
|
10c. | Ołów wchodzący w skład materiałów ceramicznych stanowiących izolację kondensatorów o napięciu znamionowym nieprzekraczającym 125 V AC lub 250 V DC | Pojazdy homologowane przed dniem 1 stycznia 2016 r. oraz części zamienne do tych pojazdów |
|
10d. | Ołów wchodzący w skład materiałów ceramicznych stanowiących izolację kondensatorów kompensacyjnych wahania temperatury w zbliżeniowych czujnikach ultradźwiękowych | (3) |
|
11. | Pirotechniczne środki inicjujące | Pojazdy homologowane przed dniem 1 lipca 2006 r. oraz części zamienne do tych pojazdów |
|
12. | Materiały termoelektryczne zawierające ołów w elektrycznych zastosowaniach samochodowych służących do redukcji emisji CO2 za pomocą odzysku ciepła odpadowego | Pojazdy homologowane przed dniem 1 stycznia 2019 r. oraz części zamienne do tych pojazdów | X |
Sześciowartościowy chrom | |||
13a. | Powłoki antykorozyjne | Jako części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2007 r. |
|
13b. | Powłoki antykorozyjne związane z zespołami śrub i nakrętek stosowanymi w podwoziach | Jako części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2008 r. |
|
14. | Jako środek antykorozyjny układów chłodniczych wykonanych ze stali węglowej w chłodziarkach absorpcyjnych samochodowych przyczep turystycznych o zawartości w masie nieprzekraczającej 0,75 % w roztworze chłodzącym, z wyjątkiem sytuacji, gdy możliwe jest zastosowanie innych technologii chłodniczych (tzn. na rynku są dostępne technologie do zastosowania w samochodowych przyczepach turystycznych) i nie powoduje negatywnych skutków dla środowiska, zdrowia lub bezpieczeństwa konsumentów |
| X |
Rtęć | |||
15a. | Lampy wyładowcze do reflektorów | Pojazdy homologowane przed dniem 1 lipca 2012 r. oraz części zamienne do tych pojazdów | X |
15b. | Lampy fluorescencyjne wskaźników deski rozdzielczej | Pojazdy homologowane przed dniem 1 lipca 2012 r. oraz części zamienne do tych pojazdów | X |
Kadm | |||
16. | Akumulatory do pojazdów z napędem elektrycznym | Jako części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek przed dniem 31 grudnia 2008 r. |
|
(1) Niniejsze zwolnienie zostanie poddane przeglądowi w 2015 r. (2) Demontaż, jeśli w powiązaniu z pozycją 10a została przekroczona średnia wartość progowa wynosząca 60 gramów na pojazd. Dla zastosowania tej klauzuli nie uwzględnia się urządzeń elektronicznych, które nie zostały zainstalowane przez producenta na linii produkcyjnej. (3) Niniejsze zwolnienie zostanie poddane przeglądowi w 2014 r. (4) Demontaż, jeśli w powiązaniu z pozycjami 8a i 8j została przekroczona średnia wartość progowa wynosząca 60 gramów na pojazd. Dla zastosowania tej klauzuli nie uwzględnia się urządzeń elektronicznych, które nie zostały zainstalowane przez producenta na linii produkcyjnej. Uwagi: – Dopuszczalna jest maksymalna zawartość w masie, w jednorodnym materiale, nieprzekraczająca 0,1 % ołowiu, sześciowartościowego chromu i rtęci oraz 0,01 % kadmu. – Ponowne użycie części pojazdów, które były już na rynku w dniu wygaśnięcia zwolnienia, jest dozwolone bez ograniczeń, ponieważ nie jest objęte art. 4 ust. 2 lit. a). – Przepisy art. 4 ust. 2 lit. a) nie obowiązują w stosunku do części zamiennych wprowadzonych na rynek po dniu 1 lipca 2003 r., wykorzystywanych w pojazdach wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2003 r. (*). (*) Niniejsza klauzula nie ma zastosowania do obciążników kół, szczotek węglowych do silników elektrycznych oraz okładzin hamulców.”. |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00