Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2013 nr 99 str. 1
Wersja aktualna od 2013-04-29
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2013 nr 99 str. 1
Wersja aktualna od 2013-04-29
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 317/2013

z dnia 8 kwietnia 2013 r.

zmieniające załączniki do rozporządzeń (WE) nr 1983/2003, (WE) nr 1738/2005, (WE) nr 698/2006, (WE) nr 377/2008 i (UE) nr 823/2010 w odniesieniu do Międzynarodowej Standardowej Klasyfikacji Kształcenia

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1177/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 czerwca 2003 r. dotyczące statystyk Wspólnoty w sprawie dochodów i warunków życia (EU-SILC) (1), w szczególności jego art. 15,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 z dnia 9 marca 1999 r. dotyczące statystyk strukturalnych odnoszących się do zarobków i kosztów pracy (2), w szczególności jego art. 11,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 z dnia 9 marca 1998 r. w sprawie organizacji badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie (3), w szczególności jego art. 4,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 z dnia 23 kwietnia 2008 r. dotyczące tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie (4), w szczególności jego art. 6 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wprowadzenie uaktualnionego systemu klasyfikacji jest głównym elementem trwających starań Komisji na rzecz utrzymania adekwatności statystyki europejskiej poprzez uwzględnienie nowych rozwiązań i zmian w dziedzinie edukacji.

(2) Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO) wprowadziła zmiany do stosowanej dotychczas wersji Międzynarodowej Standardowej Klasyfikacji Kształcenia (ISCED) – ISCED 1997 w celu zagwarantowania spójności z kierunkami rozwoju polityk i struktur kształcenia i szkolenia.

(3) W celu zagwarantowania międzynarodowej porównywalności statystyk w dziedzinie edukacji niezbędne jest stosowanie przez państwa członkowskie oraz instytucje Unii Europejskiej klasyfikacji w dziedzinie edukacji spójnej ze zmienioną Międzynarodową Standardową Klasyfikacją Kształcenia 2011 (zwaną dalej „ISCED 2011” ), która została przyjęta przez państwa członkowskie UNESCO na 36. Konferencji Generalnej UNESCO w listopadzie 2011 r.

(4) Ze względu na ustanowienie zmienionej Międzynarodowej Standardowej Klasyfikacji Kształcenia niezbędna jest modyfikacja różnych odniesień do ISCED, ISCED 97 i ISCED 1997, a także wprowadzenie zmian do szeregu istotnych instrumentów.

(5) Niezbędne jest zatem wprowadzenie odpowiednich zmian do następujących rozporządzeń: rozporządzenia Komisji (WE) nr 1983/2003 z dnia 7 listopada 2003 r. wykonującego rozporządzenie (WE) nr 1177/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące statystyk Wspólnoty w sprawie dochodów i warunków życia (EU-SILC) w zakresie wykazu pierwotnych zmiennych docelowych (5); rozporządzenia Komisji (WE) nr 1738/2005 z dnia 21 października 2005 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1916/2000 w odniesieniu do definicji i przekazania informacji o strukturze zarobków (6); rozporządzenia Komisji (WE) nr 698/2006 z dnia 5 maja 2006 r. wykonującego rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 w zakresie oceny jakości statystyk strukturalnych dotyczących kosztów pracy i zarobków (7); rozporządzenia Komisji (WE) nr 377/2008 z dnia 25 kwietnia 2008 r. wykonującego rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 w sprawie organizacji badania prób losowych dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie w odniesieniu do kodowania, które należy stosować w celu przesyłania danych, począwszy od 2009 r., wykorzystania prób cząstkowych do gromadzenia danych dotyczących zmiennych strukturalnych oraz określenia kwartałów referencyjnych (8); rozporządzenia Komisji (UE) nr 823/2010 z dnia 17 września 2010 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 dotyczącego tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie, w odniesieniu do statystyk dotyczących udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie (9).

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Zmiana rozporządzenia (WE) nr 1983/2003

Przypis 19 w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1983/2003 otrzymuje brzmienie:

„ISCED 2011: Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia 2011.”.

Artykuł 2

Zmiana rozporządzenia (WE) nr 1738/2005

W rozporządzeniu (WE) nr 1738/2005 wprowadza się następujące zmiany:

1) wyrażenie „ISCED 97” zastępuje się wyrażeniem „ISCED 2011” w całym tekście załączników;

2) zmienna 2.5 w załączniku I otrzymuje brzmienie:

Poziom wykształcenia (ISCED 2011)”;

3) zmienna 2.5 w załączniku II otrzymuje brzmienie:

Poziom wykształcenia (ISCED 2011)

Zmienna dotyczy najwyższego poziomu kształcenia ukończonego przez pracownika z wynikiem pozytywnym, zgodnie z Międzynarodową Standardową Klasyfikacją Kształcenia, wersja z 2011 r. (ISCED 2011). Wyrażenie »poziom ukończony z wynikiem pozytywnym« musi być związane z uzyskaniem certyfikatu lub dyplomu, o ile istnieje certyfikacja. W przypadkach gdy nie ma certyfikacji, ukończenie z wynikiem pozytywnym musi się wiązać z pełnym uczestnictwem.

Grupy kodów, które należy stosować, są określone w przepisach wykonawczych badania SES.”.

Artykuł 3

Zmiana rozporządzenia (WE) nr 698/2006

W rozporządzeniu (WE) nr 698/2006 wprowadza się następujące zmiany:

W załączniku w sekcji 2.1 pkt 2 odniesienie do „poziomu wykształcenia (ISCED 0 do 6)” zastępuje się wyrażeniem „poziom wykształcenia (ISCED 2011 poziomy 0 do 8)”.

Artykuł 4

Zmiana rozporządzenia (WE) nr 377/2008

W rozporządzeniu (WE) nr 377/2008 wprowadza się następujące zmiany:

W załączniku III wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 5

Zmiana rozporządzenia (UE) nr 823/2010

W rozporządzeniu (UE) nr 823/2010 wprowadza się następujące zmiany:

W załącznikach I i II wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 6

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od roku referencyjnego rozpoczynającego się dnia 1 stycznia 2014 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 kwietnia 2013 r.

ZAŁĄCZNIK I

Zmiana rozporządzenia (WE) nr 377/2008

1. W załączniku III instrukcje dotyczące kodowania zmiennych „HATLEVEL” , „HATFIELD” i „HATYEAR” otrzymują brzmienie:

Nazwa

Kolumna

Okresowość

Kod

Wyszczególnienie

Filtr/Uwagi

„HATLEVEL

197/199

KWARTALNIE

Poziom wykształcenia (1)

Wszyscy w wieku lat 15 lub starsi

000

Brak formalnego wykształcenia lub poniżej ISCED 1

100

ISCED 1

200

ISCED 2 (włącznie z programami ISCED 3 krótszymi niż 2 lata)

302

Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, sekwencyjny (tj. daje dostęp wyłącznie do następnego programu ISCED 3)

303

Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, końcowy lub dający dostęp wyłącznie do ISCED 4)

304

ISCED 3 z dostępem do ISCED 5, 6 lub 7

300

Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, bez możliwości rozróżnienia dostępu do innych poziomów ISCED

400

ISCED 4

500

ISCED 5

600

ISCED 6

700

ISCED 7

800

ISCED 8

999

Nie dotyczy (dziecko poniżej 15 roku życia)

puste

Brak odpowiedzi

HATYEAR

200/203

ROCZNIE

Rok ukończenia tego poziomu z wynikiem pozytywnym

HATLEVEL = 100–800

Wpisać 4 cyfry roku, w którym najwyższy poziom kształcenia został ukończony z wynikiem pozytywnym

9999

Nie dotyczy (HATLEVEL ≠ 100 do 800)

puste

Brak odpowiedzi

HATVOC

204

KWARTALNIE

Rodzaj tego poziomu

HATLEVEL = 300 do 400 oraz

1

Ogólny

(15 ≤ WIEK ≤ 34 lub

2

Zawodowy

(WIEK > 34 i REFYEAR – HATYEAR ≤ 15))

9

Nie dotyczy (HATLEVEL ≠ 300 do 400 lub (WIEK > 34 i REFYEAR – HATYEAR > 15))

puste

Brak odpowiedzi

HATFIELD

205/208

ROCZNIE

Dziedzina tego poziomu

HATLEVEL = 300 do 800 oraz

0000– 9998

Poziom 1 klasyfikacji dziedzin kształcenia i szkolenia (2)

(15 ≤ WIEK ≤ 34 lub

9999

Nie dotyczy (HATLEVEL ≠ 300 do 800 lub (WIEK > 34 i REFYEAR – HATYEAR > 15))

(WIEK > 34 i REFYEAR – HATYEAR ≤ 15))

puste

Brak odpowiedzi

(1) Najwyższy poziom kształcenia ukończony z wynikiem pozytywnym, zgodnie z definicją ISCED 2011, kodowanie na podstawie przyporządkowań ISCED, które mają zostać przedstawione Eurostatowi.

(2) Lub podpodziały klasyfikacji dziedzin kształcenia i szkolenia.”

2. W załączniku III zmienna „EDUCFILD” i instrukcje dotyczące kodowania zmiennej „EDUCLEVL” otrzymują brzmienie:

Nazwa

Kolumna

Okresowość

Kod

Wyszczególnienie

Filtr/Uwagi

„EDUCLEVL

209

KWARTALNIE

Poziom tego kształcenia (1)

EDUCSTAT = 1 lub 3

1

ISCED 1

2

ISCED 2

3

ISCED 3

4

ISCED 4

5

ISCED 5

6

ISCED 6

7

ISCED 7

8

ISCED 8

9

Nie dotyczy (EDUCSTAT ≠ 1 lub 3)

puste

Brak odpowiedzi

EDUCVOC

210

KWARTALNIE

Rodzaj tego kształcenia

EDUCLEVL = 3 do 4

1

Ogólne

2

Zawodowe

9

Nie dotyczy (EDUCLEVL ≠ 3 do 4)

puste

Brak odpowiedzi

(1) Kodowanie na podstawie przyporządkowań ISCED, które mają zostać przedstawione Eurostatowi.”

ZAŁĄCZNIK II

Zmiana rozporządzenia (UE) nr 823/2010

1. W załączniku I instrukcje dotyczące kodowania zmiennych „HATLEVEL” , „HATFIELD”, „HATYEAR”, „HATVOC”, „HATOTHER”, „HATOTHER_LEVEL”, „HATOTHER_ VOC”, „HATOTHER_FIELD”, „HATCOMP” i „ HATCOMPHIGH” otrzymują brzmienie:

Nazwa i status zmiennej

Kod

Wyszczególnienie

Filtr

HATLEVEL

POZIOM WYKSZTAŁCENIA

(Najwyższy poziom kształcenia ukończony z wynikiem pozytywnym, jak określono w ISCED 2011, kodowanie na podstawie przyporządkowań ISCED, które mają zostać przedstawione Eurostatowi)

Wszyscy

000

Brak formalnego wykształcenia lub poniżej ISCED 1

100

ISCED 1

200

ISCED 2 (włącznie z programami ISCED 3 krótszymi niż 2 lata)

302

Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, sekwencyjny (tj. daje dostęp wyłącznie do następnego programu ISCED 3)

303

Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, końcowy lub dający dostęp wyłącznie do ISCED 4

304

ISCED 3 z dostępem do ISCED 5, 6 lub 7

300

Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, bez możliwości rozróżnienia dostępu do innych poziomów ISCED

400

ISCED 4

500

ISCED 5

600

ISCED 6

700

ISCED 7

800

ISCED 8

– 1

Brak odpowiedzi

HATFIELD

DZIEDZINA NAJWYŻSZEGO UKOŃCZONEGO Z WYNIKIEM POZYTYWNYM POZIOMU KSZTAŁCENIA

HATLEVEL = 300 do 800

0000– 9998

Poziom 1 klasyfikacji dziedzin kształcenia i szkolenia (1)

(1) lub podpodziały klasyfikacji dziedzin kształcenia i szkolenia, szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6

– 1

Brak odpowiedzi

– 2

Nie dotyczy (HATLEVEL ≠ 300 do 800)

HATYEAR

ROK, W KTÓRYM NAJWYŻSZY POZIOM KSZTAŁCENIA ZOSTAŁ UKOŃCZONY Z WYNIKIEM POZYTYWNYM

HATLEVEL ≠ 000, – 1

4 cyfry

Wpisać cztery cyfry roku, w którym najwyższy poziom kształcenia lub szkolenia został ukończony z wynikiem pozytywnym

– 1

Brak odpowiedzi

– 2

Nie dotyczy (HATLEVEL = 000, –1)

HATVOC

RODZAJ NAJWYŻSZEGO UKOŃCZONEGO Z WYNIKIEM POZYTYWNYM POZIOMU KSZTAŁCENIA

HATLEVEL = 300 do 400 i (REFYEAR – HATYEAR) ≤ 20

1

Kształcenie ogólne

2

Kształcenie zawodowe

– 1

Brak odpowiedzi

– 2

Nie dotyczy (HATLEVEL ≠ 300 do 400 lub (REFYEAR – HATYEAR) > 20

HATOTHER

(nieobowiązkowo)

INNE FORMALNE KSZTAŁCENIE LUB SZKOLENIE UKOŃCZONE Z WYNIKIEM POZYTYWNYM W INNEJ DZIEDZINIE NIŻ »HATLEVEL«

HATLEVEL = 300 do 800 i (REFYEAR – HATYEAR) ≤ 20

1

Tak

2

Nie

– 1

Brak odpowiedzi

– 2

Nie dotyczy (HATLEVEL ≠ 300 do 800 lub (REFYEAR – HATYEAR) > 20

HATOTHER_ LEVEL

(nieobowiązkowo)

Poziom formalnego programu kształcenia

HATOTHER = 1

300– 800

Kod jak w przypadku HATLEVEL

– 1

Brak odpowiedzi

– 2

Nie dotyczy (HATOTHER ≠ 1)

HATOTHER_ VOC

(nieobowiązkowo)

Rodzaj formalnego programu kształcenia

HATOTHER = 1 i HATOTHER_LEVEL = 300 do 400

1–2

Kod jak w przypadku HATVOC

– 1

Brak odpowiedzi

– 2

Nie dotyczy (HATOTHER ≠ 1 lub HATOTHER_LEVEL ≠ 300 do 400)

HATOTHER_ FIELD

(nieobowiązkowo)

Dziedzina formalnego programu kształcenia

HATOTHER = 1 i HATOTHER_LEVEL = 300 do 800

0000– 9998

Kod jak w przypadku HATFIELD

– 1

Brak odpowiedzi

– 2

Nie dotyczy (HATOTHER ≠ 1 lub HATOTHER_LEVEL ≠ 300 do 800)

HATCOMP

(nieobowiązkowo)

PODJĘTO PROCEDURĘ UZNANIA UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJI

Wszyscy

1

Tak, otrzymano świadectwo

2

Tak, procedura w toku

3

Nie

– 1

Brak odpowiedzi

HATCOMPHIGH

(nieobowiązkowo)

UZNANIE UMIEJĘTNOŚCI i KOMPETENCJI UMOŻLIWIA PODJĘCIE wyższego formalnego programu kształcenia niż poziom wymieniony w ramach »HATLEVEL«

HATCOMP = 1, 2 i HATLEVEL ≠ 000, –1

1

Tak

2

Nie

– 1

Brak odpowiedzi

– 2

Nie dotyczy (HATCOMP ≠ 1, 2 lub HATLEVEL = 000, –1)

2. W załączniku I instrukcje dotyczące kodowania zmiennych „DROPHIGH”, „DROPLEVEL” i „ DROPVOC” otrzymują brzmienie:

Nazwa i status zmiennej

Kod

Wyszczególnienie

Filtr

DROPHIGH

FORMALNE kształcenie PRZERWANE na wyższym poziomie niż wymieniony w ramach »HATLEVEL«, lecz NIEUKOŃCZONE

HATLEVEL ≠ 000, –1 i (REFYEAR – HATYEAR) ≤ 20

1

Tak

2

Nie

– 1

Brak odpowiedzi

– 2

Nie dotyczy (HATLEVEL = 000, –1 lub (REFYEAR – HATYEAR) > 20)

DROPLEVEL

Poziom nieukończonego FORMALNEGO kształcenia (jak określono w ISCED 2011)

DROPHIGH = 1

200

ISCED 2 (włącznie z programami ISCED 3 krótszymi niż 2 lata)

302

Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, sekwencyjny (tj. daje dostęp wyłącznie do następnego programu ISCED 3)

303

Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, końcowy lub dający dostęp wyłącznie do ISCED 4)

304

ISCED 3 z dostępem do ISCED 5, 6 lub 7

300

Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, bez możliwości rozróżnienia dostępu do innych poziomów ISCED

400

ISCED 4

500

ISCED 5

600

ISCED 6

700

ISCED 7

800

ISCED 8

– 1

Brak odpowiedzi

– 2

Nie dotyczy (DROPHIGH ≠ 1)

DROPVOC

(nieobowiązkowo)

Rodzaj nieukończonego FORMALNEGO kształcenia

DROPLEVEL = 300 do 400 i (REFYEAR – HATYEAR) ≤ 20

1

Kształcenie ogólne

2

Kształcenie zawodowe

– 1

Brak odpowiedzi

– 2

Nie dotyczy (DROPLEVEL ≠ 300 do 400 lub (REFYEAR – HATYEAR) > 20”

3. W załączniku I instrukcje dotyczące kodowania zmiennych „FEDLEVEL”, „ FEDFIELD” i „FEDVOC” otrzymują brzmienie:

Nazwa i status zmiennej

Kod

Wyszczególnienie

Filtr

FEDLEVEL

Poziom ostatnich FORMALNYCH działań edukacyjnych (jak określono w ISCED 2011)

FEDNUM ≥ 1

100

ISCED 1

200

ISCED 2 (włącznie z programami ISCED 3 krótszymi niż 2 lata)

302

Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, sekwencyjny (tj. daje dostęp wyłącznie do następnego programu ISCED 3)

303

Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, końcowy lub dający dostęp wyłącznie do ISCED 4)

304

ISCED 3 z dostępem do ISCED 5, 6 lub 7

300

Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, bez możliwości rozróżnienia dostępu do innych poziomów ISCED

400

ISCED 4

500

ISCED 5

600

ISCED 6

700

ISCED 7

800

ISCED 8

– 2

Nie dotyczy (FEDNUM = 0)

FEDFIELD

Dziedzina ostatnich FORMALNYCH działań edukacyjnych

FEDNUM ≥ 1 i FEDLEVEL = 300 do 800

0000– 9998

Poziom 1 klasyfikacji dziedzin kształcenia i szkolenia (1)

(1) lub podpodziały klasyfikacji dziedzin kształcenia i szkolenia, szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6

– 1

Brak odpowiedzi

– 2

Nie dotyczy (FEDNUM = 0 lub FEDLEVEL ≠ 300 do 800)

FEDVOC

Rodzaj ostatnich FORMALNYCH działań edukacyjnych

FEDLEVEL = 300 do 400

1

Kształcenie ogólne

2

Kształcenie zawodowe

– 1

Brak odpowiedzi

– 2

Nie dotyczy (FEDLEVEL ≠ 300 do 400)”

4. W załączniku II, „ Wymagania dotyczące doboru próby i dokładności”, w pkt 3 wskaźnik „wskaźnik uczestnictwa (%) w nieformalnym kształceniu i szkoleniu przez osoby o wysokim wykształceniu (ISCED poziom 5–6)” otrzymuje brzmienie „wskaźnik uczestnictwa (%) w nieformalnym kształceniu i szkoleniu przez osoby o wysokim wykształceniu (ISCED poziomy 5–8)” .

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00