ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 245/2013
z dnia 19 marca 2013 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 272/2009 w odniesieniu do kontroli bezpieczeństwa płynów, aerozoli i żeli w portach lotniczych UE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(ostatnia zmiana: DUUEL. z 2017 r., Nr 32, poz. 55)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 (1), w szczególności jego art. 4 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 300/2008 Komisja ma obowiązek przyjąć ogólne środki mające na celu zmianę elementów innych niż istotne wspólnych podstawowych norm, określonych w załączniku I do tego rozporządzenia, poprzez ich uzupełnienie.
(2) W załączniku do rozporządzenia Komisji (WE) nr 272/2009 z dnia 2 kwietnia 2009 r. uzupełniającym wspólne podstawowe normy ochrony lotnictwa cywilnego określone w załączniku do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 (2) określono ogólne środki uzupełniające wspólne podstawowe normy ochrony lotnictwa cywilnego. W załączniku do rozporządzenia (WE) nr 272/2009 określono szczególnie metody, w tym technologie, wykrywania płynnych materiałów wybuchowych, tak aby zezwolić na wnoszenie płynów, aerozoli i żeli do stref zastrzeżonych lotniska oraz na pokład statków powietrznych.
(3) W celu umożliwienia stopniowego wprowadzenia systemu kontroli bezpieczeństwa mających na celu wykrycie płynnych materiałów wybuchowych, w załączniku do rozporządzenia Komisji (UE) nr 297/2010 z dnia 9 kwietnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 272/2009 uzupełniającego wspólne podstawowe normy ochrony lotnictwa cywilnego (3) określono dwa terminy: dzień 29 kwietnia 2011 r. odnośnie do kontroli bezpieczeństwa płynów, aerozoli i żeli nabytych w porcie lotniczym w państwie trzecim lub na pokładzie statku powietrznego przewoźnika lotniczego spoza Wspólnoty oraz dzień 29 kwietnia 2013 r. odnośnie do kontroli bezpieczeństwa wszystkich płynów, aerozoli i żeli.
(4) W rozporządzeniu (UE) nr 720/2011 z dnia 22 lipca 2011 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 272/2009 uzupełniającym wspólne podstawowe normy ochrony lotnictwa cywilnego odnośnie do stopniowego wprowadzania kontroli bezpieczeństwa płynów, aerozoli i żeli na lotniskach w UE (4) odnośnie do stopniowego wprowadzania kontroli bezpieczeństwa płynów, aerozoli i żeli na lotniskach w UE zniesiono termin 29 kwietnia 2011 r., ponieważ rozwój sytuacji w UE i na świecie w okresie bezpośrednio poprzedzającym dzień 29 kwietnia 2011 r. wskazywał, że nieliczne porty lotnicze byłyby rzeczywiście w stanie zapewnić urządzenia kontroli bezpieczeństwa, a dla pasażerów mogłoby nie być rzeczą jasną, czy płyny, aerozole i żele nabyte w porcie lotniczym w państwie trzecim lub na pokładzie statku powietrznego przewoźnika lotniczego spoza Wspólnoty można będzie wnosić do stref zastrzeżonych lotniska i na pokład statków powietrznych.
(5) Rozwój sytuacji w zakresie technologii lub przepisów zarówno na poziomie UE, jak i na poziomie międzynarodowym, może mieć wpływ na terminy określone w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 272/2009, zatem w stosownych przypadkach Komisja może przedstawić wnioski dotyczące zmian, uwzględniając w szczególności sprawność urządzeń oraz ułatwienia ruchu pasażerów.
(6) Komisja współpracowała ściśle ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, aby do lipca 2012 r. dokonać oceny sytuacji w zakresie kontroli bezpieczeństwa płynów, aerozoli i żeli w portach lotniczych UE. W ramach powyższych działań przeprowadzono próby użytkowe. W lipcu 2012 r. ocenę sytuacji w formie sprawozdania Komisji (5) przekazano Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
(7) Na podstawie powyższej oceny i ze szczególnym uwzględnieniem istotnego ryzyka operacyjnego w przypadku objęcia od dnia 29 kwietnia 2013 r. wszystkich płynów, aerozoli i żeli obowiązkowymi kontrolami bezpieczeństwa w zakresie wykrywania płynnych materiałów wybuchowych we wszystkich unijnych portach lotniczych, Komisja uznaje, iż powyższy termin należy zastąpić stopniowym zniesieniem ograniczeń, które zapewni utrzymanie wysokiego poziomu ochrony i ułatwienia ruchu pasażerów na wszystkich etapach, zgodnie z przepisami wykonawczymi.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik do rozporządzenia (WE) nr 272/2009.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Regulacyjnego ds. Ochrony Lotnictwa Cywilnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załączniku do rozporządzenia (WE) nr 272/2009 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 19 marca 2013 r.
| W imieniu Komisji |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 72.
(2) Dz.U. L 91 z 3.4.2009, s. 7.
(3) Dz.U. L 90 z 10.4.2010, s. 1.
(4) Dz.U. L 193 z 23.7.2011, s. 19.
(5) COM(2012) 404 z 18.7.2012, nieopublikowane.
ZAŁĄCZNIK
Zmiany do rozporządzenia (WE) nr 272/2009 [1]
W załączniku do rozporządzenia (WE) nr 272/2009 wprowadza się następujące zmiany:
a) w części A pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„ 2. W odniesieniu do kontroli bezpieczeństwa bagażu kabinowego, przedmiotów przenoszonych przez osoby niebędące pasażerami, poczty przewoźnika lotniczego i materiałów przewoźnika lotniczego, poza przypadkami, gdy mają one być załadowane do luku bagażowego statku powietrznego, zaopatrzenia pokładowego i zaopatrzenia portu lotniczego:
a) kontrola manualna;
b) kontrola wzrokowa;
c) urządzenie rentgenowskie;
d) systemy wykrywania materiałów wybuchowych (EDS);
e) psy do wykrywania materiałów wybuchowych (EDD);
f) urządzenia do wykrywania śladowych ilości materiałów wybuchowych (ETD); oraz
g) systemy wykrywania płynnych materiałów wybuchowych (LEDS).”;
b) część B1 otrzymuje brzmienie:
„ CZĘŚĆ B1.
Płyny, aerozole i żele
Zezwala się na wnoszenie płynów, aerozoli i żeli do stref zastrzeżonych lotniska, pod warunkiem że zostały one poddane kontroli bezpieczeństwa lub są wyłączone spod kontroli bezpieczeństwa zgodnie z wymogami przepisów wykonawczych przyjętych na mocy art. 4 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 300/2008.” .
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez sprostowanie do rozporządzenia Komisji (UE) nr 245/2013 z dnia 19 marca 2013 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 272/2009 w odniesieniu do kontroli bezpieczeństwa płynów, aerozoli i żeli w portach lotniczych UE (Dz.Urz.UE L 32 z 07.02.2017, str. 55).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00