Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2012 nr 286 str. 277
Wersja aktualna od 2012-05-10
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2012 nr 286 str. 277
Wersja aktualna od 2012-05-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2012 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Policji za rok budżetowy 2010

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Urzędu Policji za rok budżetowy 2010,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Policji za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Urzędu (1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2012 r. (06083/2012 – C7-0051/2012),

– uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając decyzję Rady 2009/371/WSiSW z dnia 6 kwietnia 2009 r. ustanawiającą Europejski Urząd Policji (Europol) (3), w szczególności jej art. 43,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0111/2012),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, że uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne za rok budżetowy 2010 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe,

B. mając na uwadze, że całkowity budżet Agencji na 2010 r. wynosił 92 800 000 EUR, podczas gdy wkład Unii do budżetu Urzędu na 2010 r. wyniósł 79 724 150 EUR (5),

Zarządzanie budżetowe i finansowe

1. ubolewa nad wysokim wskaźnikiem przeniesionych środków, któremu odpowiada niski poziom rozliczeń międzyokresowych biernych; odnotowuje odpowiedź Urzędu, który argumentuje, że znaczna kwota przeniesień wynikała z przeprowadzki Urzędu do nowej siedziby; z zadowoleniem przyjmuje dodatkowe działania podjęte przez Urząd oraz zobowiązanie do monitorowania w 2012 r. wykonywania budżetu w ujęciu miesięcznym, ze szczególnym uwzględnieniem przenoszenia środków;

2. stwierdza na podstawie rocznego sprawozdaniu z działalności, że wstępny budżet Urzędu na 2010 r. wynosił 80 100 000 EUR; zauważa, że budżet został skorygowany o prawie 12 700 000 EUR, pochodzących ze środków przeniesionych z 2009 r. na 2010 r., włączonych do budżetu na 2010 r., dotacji Komisji i pewnych dodatkowych dochodów; przyjmuje do wiadomości uwagi Urzędu, że przyczyną korekty wstępnego budżetu było ułatwienie przekształcenia Urzędu w agencję;

3. stwierdza na podstawie rocznego sprawozdania z działalności, że ogólny poziom realizacji przez Urząd wyniósł pod koniec 2010 r. 98,3 % w odniesieniu do środków na zobowiązania i 73,6 % w odniesieniu do środków na płatności;

4. wyraża zadowolenie, że w następstwie wniosku organu udzielającego absolutorium ostateczne sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2010 zostało opublikowane na stronie internetowej Urzędu w dniu 17 lutego 2012 r.; podkreśla jednak, że ostateczne sprawozdanie za rok budżetowy 2010 powinno zostać opublikowane bezpośrednio po jego przyjęciu w dniu 13 września 2011 r.; dlatego wzywa Urząd do uczynienia tego w przyszłości w celu propagowania przejrzystości swoich działań;

Środki przeniesione

5. wzywa Urząd do natychmiastowego podjęcia działań służących zmniejszeniu wysokiej stopy przenoszonych środków; zauważa, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził przeniesienie środków w wysokości 22 600 000 EUR, stanowiących 25 % budżetu na 2010 r.; zauważa także z rozczarowaniem, że odsetek przenoszonych środków wyniósł 49 % w tytule II – wydatki administracyjne oraz 59 % w tytule III – wydatki operacyjne;

6. zwraca uwagę na następujący rozkład środków przenoszonych (22 600 000 EUR):

– 11 300 000 EUR na wydatki związane z nową siedzibą Europolu,

– 1 800 000 EUR związane z rozdziałem 26 (art. 58 ust. 4 decyzji Rady w sprawie Europolu (ECD): zobowiązania dotyczące poprzednich ram prawnych Europolu),

– 9 500 000 EUR na inne wydatki;

7. uważa, że wysoki odsetek środków przenoszonych na kolejny okres, któremu odpowiada niski poziom należnych wydatków (2 900 000 EUR), jest nadmierny i sprzeczny z budżetową zasadą jednoroczności;

8. zauważa jednak, że znaczna część środków przenoszonych wynika z wyjątkowych okoliczności przeniesienia się Urzędu w 2011 r. do nowej siedziby, uwzględniając opóźnienia w oddaniu budynku w 2010 r.;

Zasoby ludzkie

9. zauważa na podstawie rocznego sprawozdania z działalności Urzędu, że pod koniec roku odsetek wakatów wyniósł 4,5 % zamiast planowanych 2,5 %;

10. wzywa Urząd do przyjęcia przepisów wykonawczych do regulaminu pracowniczego (i powiązanych instrumentów wewnętrznych) oraz do przygotowania ram szkolenia i rozwoju;

Wyniki

11. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że roczny program pracy Urzędu jest dopasowany do jego strategii na lata 2010–2014 i zawiera najważniejsze wskaźniki skuteczności działania, krytyczne zagrożenia i zasoby przypisane do każdego celu rocznego;

12. wzywa jednak Urząd do uwzględnienia w swoim rocznym programie pracy informacji dotyczącej przeglądu planowanych zamówień publicznych, która mogłaby służyć jako „decyzja finansowa”, wymagana na mocy przepisów wykonawczych do ramowego rozporządzenia finansowego;

13. wzywa również Urząd do ukończenia przekładania jego deklaracji misji organizacyjnej na zwięzły opis ról i celów departamentów i wydziałów;

14. odnotowuje w rocznym sprawozdaniu z działalności Urzędu, że platforma informacyjna SIENA 2.0, łącząca organy egzekucji prawa, została skutecznie wdrożona dnia 22 października 2010 r., a do końca 2010 r. zostało do niej podłączonych 21 państw członkowskich, jak również podłączono do niej 8 krajowych biur ds. odzyskiwania mienia w państwach członkowskich;

15. zauważa ponadto na podstawie rocznego sprawozdania z działalności Urzędu, że do dnia 31 grudnia 2010 r., zgodnie z oceną rocznego programu pracy na 2010 r., osiągnięto bardzo istotny postęp w odniesieniu do 14 (82 %) celów zawartych w rocznym programie pracy oraz istotny postęp w odniesieniu do pozostałych trzech celów (18 %);

16. zauważa również, że zarząd przyjął w 2010 r. strategię Urzędu na lata 2010–2014 oraz plan wdrażania strategii;

17. zaleca, by w interesie wspierania przejrzystości Urząd dostarczył listę członków swego zarządu, która powinna zawierać ich nazwiska, deklaracje o braku konfliktów interesu oraz życiorysy zawierające informacje o ich wykształceniu i doświadczeniu zawodowym; z zadowoleniem stwierdza, że lista działań dotyczących zamówień i zawartych w 2010 r. umów została opublikowana na stronie internetowej Urzędu;

Audyt wewnętrzny

18. stwierdza, że służba audytu wewnętrznego (IAS) przeprowadziła audyt w sprawie wdrożenia norm kontroli wewnętrznej, służący ocenie stanu ich wdrożenia, zwłaszcza w zakresie misji i wartości, zasobów ludzkich, procesów planowania i zarządzania ryzykiem, działań operacyjnych i kontrolnych, informacji i sprawozdań finansowych oraz oceny i audytu;

19. zauważa, że IAS wydała pięć „bardzo ważnych” zaleceń dotyczących:

– rozdzielenia obowiązków,

– kontroli ex post,

– wyjątków w procesach,

– planów zapewnienia ciągłości działalności,

– ciągłości operacji;

wzywa Urząd do wdrożenia wszystkich zaleceń IAS i powiadomienia organu udzielającego absolutorium o podjętych działaniach;

20. zważywszy na uzupełniające się role Europejskiego Kolegium Policyjnego i Europolu, a także na możliwą synergię między nimi, nawołuje Komisję do przygotowania do marca 2013 r. kompleksowej oceny skutków dotyczącej ewentualnego połączenia tych dwóch agencji, wraz z określeniem kosztów i korzyści;

21. w odniesieniu do uwag towarzyszących swej decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter horyzontalny, odsyła do swej rezolucji z dnia 10 maja 2012 r. (6) dotyczącej wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.


(1) Dz.U. C 366 z 15.12.2011, s. 179.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 121 z 15.5.2009, s. 37.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(5) Dz.U. L 64 z 12.3.2010, s. 1046.

(6) Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0164 (zob. s. 388 niniejszego Dziennika Urzędowego).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00