Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2012-05-10
Wersja aktualna od 2012-05-10
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2012 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2010
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2010,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Agencji (1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2012 r. (06083/2012 – C7-0051/2012),
– uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2062/94 z dnia 18 lipca 1994 r. ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy (3), w szczególności jego art. 14,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (4), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0117/2012),
A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, że uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdania finansowe za rok budżetowy 2010 są wiarygodne, a transakcje leżące u ich podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe;
B. mając na uwadze, że w dniu 10 maja 2011 r. Parlament udzielił dyrektorowi Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2009 (5), a w swojej rezolucji dołączonej do decyzji w sprawie absolutorium między innymi:
– wezwał Agencję do ograniczenia wysokiego wskaźnika anulowania środków i do powiadomienia organu udzielającego absolutorium o podjętych działaniach,
– wezwał księgowego Agencji do opisania metodologii stosowanej do zatwierdzania systemu rachunkowości Agencji; poparł pomysł zacieśniania współpracy w ramach istniejącej międzyagencyjnej sieci księgowych, aby opracować wspólne wymogi i wspólną metodologię zatwierdzania systemów rachunkowości w agencjach,
– podkreślił, że przeniesienie kwoty 3 500 000 EUR (tj. 47 % zobowiązań operacyjnych Agencji) przeznaczonej na działania operacyjne opóźnia realizację działań Agencji oraz stanowi naruszenie budżetowej zasady jednoroczności, co częściowo wynika z wieloletniej natury ważnych projektów;
C. mając na uwadze, że budżet agencji na rok 2010 wynosił 15 500 000 EUR, czyli o 3,3 % więcej niż jej budżet na rok 2009; mając na uwadze, że początkowy wkład Unii do budżetu Agencji na 2010 r. wyniósł 13 743 434 EUR w porównaniu z 13 800 000 EUR w 2009 r. (6), co stanowi spadek o 0,41 %,
Zarządzanie budżetem i finansami
1. przypomina, że początkowy wkład Unii do budżetu Agencji na 2010 r. wyniósł 13 743 434 EUR; zauważa jednak, że do tej kwoty dodano 506 566 EUR pochodzących z odzyskania nadwyżki, co w efekcie daje całkowity wkład Unii w wysokości 14 250 000 EUR w 2010 r.;
2. stwierdza na podstawie rocznego sprawozdania finansowego, że pierwotny budżet Agencji na rok 2010 był dwukrotnie korygowany i że dokonano przeniesień; wzywa Agencję do przedłożenia organowi udzielającemu absolutorium informacji na temat powodów tych korekt;
3. na podstawie sprawozdania rocznego Agencji zauważa, że przyznany na rok 2010 budżet został do końca roku wykorzystany w 96,1 %;
Środki przeniesione
4. dostrzega poprawę z biegiem lat w przenoszeniu środków przez Agencję; zauważa w szczególności, że udało się jej zmniejszyć odsetek anulowanych środków z 19 % w 2009 r. do 11 % w 2010 r.; wzywa jednak Agencję do dalszej poprawy sytuacji poprzez unikanie opóźnień w realizacji jej zadań;
Zasoby ludzkie
5. zauważa na podstawie sprawozdania rocznego Agencji, że całkowita liczba pracowników na dzień 31 grudnia 2010 r. wynosiła 66 osób; zauważa ponadto, że w skład zespołu wchodzi 44 pracowników tymczasowych (PT), 21 pracowników kontraktowych (PK) i jedno stanowisko kontraktowe w dziale Sieci i Koordynacji finansowane w ramach programu IPAC2;
6. wzywa Agencję do powiadomienia organu udzielającego absolutorium o podjętych przez nią działaniach służących realizacji poniższych celów określonych w rocznym programie prac:
– organizacja i monitorowanie procedur selekcji PT i PK,
– skuteczne i terminowe zarządzanie i administrowanie funkcjami zasobów ludzkich,
– zdobycie dla Agencji niezbędnych wykwalifikowanych pracowników w celu realizacji strategii i celów Agencji w zakresie wdrożenia jej rocznych planów zarządzania;
Wyniki
7. dostrzega na podstawie sprawozdania z działalności rocznej za 2010 r., że Agencja szczegółowo przedstawiła dane porównujące poszczególne lata, by umożliwić skuteczniejszą ocenę działań Agencji przez organ udzielający absolutorium; postrzega to jako przykład najlepszych praktyk, który inne agencje powinny naśladować;
8. z zadowoleniem przyjmuje podjętą przez Agencję inicjatywę dotyczącą zapoczątkowania prognoz na temat wpływu na bezpieczeństwo i zdrowie innowacji technologicznych w „ekologicznych miejscach pracy” do 2020 r.; zauważa, że rozpowszechnianie wyników tych projektów wśród docelowej grupy odbiorców rozpoczęło się już na kongresie światowym i w serii seminariów; z tego względu chciałby uzyskać od Agencji informacje zwrotne dotyczące tych inicjatyw;
Audyt wewnętrzny
9. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Agencji dotyczącą automatycznego dostarczania organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania rocznego Służby Audytu Wewnętrznego (IAS) dotyczącego audytu wewnętrznego w Agencji; uznaje ją za oznakę przejrzystości i wzorcowe zachowanie godne naśladowania przez pozostałe agencje; uważa, że sprawozdania IAS z audytu często przyczyniają się do dalszego rozwijania procesów i środków pozwalających na ograniczenie/kontrolę ryzyka Agencji;
10. stwierdza na podstawie informacji Agencji, że IAS zbadała działania podejmowane w wyniku otwartych zaleceń z poprzednich audytów; ze szczególnym zadowoleniem przyjmuje to, że w kontekście realizacji wcześniejszych zaleceń IAS audytor wewnętrzny ocenił, że wszystkie bardzo ważne zalecenia są odpowiednio realizowane i zakończone, z wyjątkiem zalecenia dotyczącego zatwierdzenia systemów rachunkowości, którego ranga została obniżona do „ważnego” ze względu na częściową realizację; wzywa zatem Agencję do pełnej realizacji tego zalecenia, a ponadto do powiadomienia organu udzielającego absolutorium o podjętych działaniach;
11. zauważa ponadto, że w listopadzie 2010 r. IAS przeprowadziła kontrolę strony internetowej i komunikacji zewnętrznej; zauważa w szczególności, że w wyniku tej kontroli IAS zgłosił siedem zaleceń, z których żadne nie uzyskało rangi „krytycznego” , ale za „bardzo ważne” uznano dwa dotyczące:
– dokumentacji umowy o gwarantowanym poziomie usług,
– przyjęcia i wdrożenia polityki bezpieczeństwa;
wzywa w związku z tym Agencję do szybkiej realizacji tych dwóch zaleceń i powiadomienia organu udzielającego absolutorium o podjętych działaniach;
12. zwraca uwagę na swoje zalecenia z poprzednich sprawozdań w sprawie absolutorium, o których mowa w załączniku do niniejszej rezolucji;
13. jeżeli chodzi o inne uwagi dołączone do decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2012 r. (7) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
(1) Dz.U. C 366 z 15.12.2011, s. 45.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 216 z 20.8.1994, s. 1.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(5) Dz.U. L 250 z 27.9.2011, s. 201.
(6) Dz.U. L 64 z 12.3.2010, s. 507.
(7) Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0164. (Zob. s. 388 niniejszego Dziennika Urzędowego).
ZAŁĄCZNIK
ZALECENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO Z MINIONYCH LAT
Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
Wyniki | nie dotyczy | nie dotyczy | – Wzywa Agencję do przeprowadzenia diachronicznej analizy operacji przeprowadzonych w roku bieżącym i latach ubiegłych. – Gratuluje Agencji znacznego usprawnienia zarządzania finansowego na przestrzeni ostatnich trzech lat; zachęca Agencję do dalszego dążenia do zapewnienia najwyższych standardów planowania budżetowego, wykonania i kontroli. | Zwraca się do Agencji o przedstawienie – w tabeli, która zostanie załączona do przyszłego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego – porównania działań przeprowadzonych w ciągu roku, którego dotyczy absolutorium, oraz działań przeprowadzonych w poprzednim roku budżetowym, tak aby pozwolić organowi udzielającemu absolutorium na lepszą ocenę wyników Agencji na przestrzeni dwóch lat. |
Zarządzanie Agencją | nie dotyczy | nie dotyczy | – Koszty zarządzania Agencją nie są małe (84 członków Rady Zarządzającej i 64 pracowników). |
|
Przeniesione środki operacyjne | Nie przestrzegano restrykcyjnie budżetowej zasady specyfikacji. (Dyrektor podpisał 19 decyzji na kwotę około 880 000 EUR, zatwierdzających przeniesienie środków budżetowych między artykułami w ramach danego rozdziału. Niezgodnie z rozporządzeniem finansowym Rada Zarządzająca nie uzyskała wymaganej informacji). | nie dotyczy | – Wzywa do dopasowania prognoz budżetowych do rzeczywistych potrzeb w interesie należytego zarządzania finansami (sytuacja stanowiła naruszenie zasady jednoroczności). | – Odnotowuje fakt, że Agencja przeniosła środki w kwocie 3 500 000 EUR (tj. 47 % środków operacyjnych) w związku z działaniami operacyjnymi; podkreśla, że sytuacja ta świadczy o opóźnieniach w realizacji działań Agencji oraz stanowi naruszenie budżetowej zasady jednoroczności, co częściowo wynika z wieloletniej natury ważnych projektów. – Wzywa Agencję do ograniczenia wysokiego wskaźnika anulowania środków i do powiadomienia organu udzielającego absolutorium o podjętych działaniach. |
Procedury przetargowe | nie dotyczy | nie dotyczy | Wzywa Agencję do rozwiązania problemu wykorzystywania umowy ramowej w sprawie udzielania zamówień publicznych powyżej jej maksymalnej wartości, żeby przyczynić się do przestrzegania europejskiego prawa budżetowego. |
|
Zasoby ludzkie i audyt wewnętrzny | nie dotyczy | nie dotyczy | Wzywa Agencję do podjęcia działań celem realizacji 14 spośród 33 zaleceń sformułowanych przez Służbę Audytu Wewnętrznego; zauważa, że 6 z nich zostało uznane za bardzo ważne: dotyczące m.in. działań podjętych w związku z oczekiwaniami zainteresowanych stron oraz wdrożenia niektórych standardów kontroli wewnętrznej, czyli problemów związanych z pojedynczymi sprawami, sprawozdaniami rocznymi z kontroli wewnętrznej i rozwojem procedur kontroli wewnętrznej. | – Wzywa księgowego Agencji do opisania metodologii stosowanej do zatwierdzania systemu rachunkowości Agencji; popiera pomysł zacieśniania współpracy w ramach istniejącej międzyagencyjnej sieci księgowych, aby opracować wspólne wymogi i wspólną metodologię zatwierdzania systemów rachunkowości w agencjach. – Zachęca Agencję do przeprowadzenia przeglądu list kontrolnych w celu uwzględnienia specyfiki poszczególnych transakcji finansowych i do udostępnienia tych list personelowi. – Wzywa Agencję do sfinalizowania swoich procedur dokumentowania. – Zwraca się do Agencji o przedstawienie pełnej listy głównych procesów, które należy dostosować do wymaganych procedur, oraz o systematyczne uaktualnianie tej listy. |