Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2012-05-10
Wersja aktualna od 2012-05-10
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2012 r.
zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010, sekcja IX – Europejski Inspektor Ochrony Danych
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010 (1),
– uwzględniając roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010 (COM(2011) 473 – C7–0264/2011) (2),
– uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2010 r.,
– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2010 wraz z odpowiedziami instytucji (3),
– uwzględniając poświadczenie (4) wiarygodności rozliczeń, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku budżetowego 2010 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0093/2012),
1. podkreśla, że w swoim sprawozdaniu rocznym za rok 2010 Trybunał Obrachunkowy stwierdził, co następuje: „Chociaż specjalistyczny charakter funkcji sprawowanej przez EIOD może stanowić uzasadnienie dla zorganizowania konkursu wewnętrznego [zorganizowanego w 2009 r. w dziedzinie prawnej, w dziedzinie technologii, w dziedzinie zasobów ludzkich i wsparcia administracyjnego], praktyka ta nie powinna stanowić normy. Najlepszą praktyką jest korzystanie z usług Europejskiego Urzędu Doboru Kadr (EPSO), który regularnie organizuje otwarte konkursy” (pkt 7.32);
2. wyraża zadowolenie, że w latach 2009–2010 EIOD zorganizował w ścisłej współpracy z EPSO konkurs otwarty w dziedzinie ochrony danych w celu zatrudnienia wysoko wyspecjalizowanego personelu;
3. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził – na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych – że w łącznych płatnościach za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2010 r. w zakresie wydatków administracyjnych i innych instytucji i organów nie wystąpił istotny poziom błędu; zauważa, że najbardziej prawdopodobny poziom błędu w przypadku sektora „wydatków administracyjnych” szacowany jest ogółem na 0,4 % (punkty 7.9, 7.10 i 7.32);
4. przypomina, że w trakcie roku budżetowego 2009 Trybunał Obrachunkowy zwrócił się do EIOD, aby wymagał od swoich pracowników przedstawiania w regularnych odstępach czasu dokumentów potwierdzających ich sytuację osobistą; zauważa, że w międzyczasie EIOD skorygował błędy stwierdzone w poświadczeniu wiarygodności z 2009 r. – w latach 2010 i 2011 – i wdrożył narzędzia pozwalające usprawnić zarządzanie dodatkami; podkreśla, że Trybunał Obrachunkowy zweryfikuje poczynione postępy w sprawozdaniu rocznym za rok 2011;
5. stwierdza, że w 2010 r. EIOD dysponował środkami na zobowiązania o łącznej wartości 7 104 351 EUR (w 2009 r. – 7 mln EUR) przy stopie wykorzystania środków wynoszącej 82,73 % (w 2009 r. – 81,44 %); podkreśla, że budżet EIOD jest czysto administracyjny, jako że wydatki dotyczą w 65 % osób związanych z instytucją (tytuł 1), a w 35 % – budynków, mebli, wyposażenia i różnych wydatków operacyjnych (tytuł 2);
6. zwraca się do EIOD o przygotowywanie budżetu rocznego odpowiadającego jego potrzebom (tytuł 1 został wykorzystany zaledwie w 75 % w 2010 r.) oraz o zadbanie o lepsze wykonanie budżetu (pkt 7.35);
7. z zadowoleniem zauważa, że zalecenia zawarte w sprawozdaniach Trybunału Obrachunkowego i Komisji za rok budżetowy 2009 zostały wdrożone w następujący sposób:
– w odniesieniu do przepływu środków finansowych („workflow”) wprowadzono nowy wewnętrzny system kontroli finansowej,
– wyznaczono koordynatora ds. księgowości,
– ustanowiono centralny rejestr odstępstw, oraz
– system kontroli ex post jest obecnie przyjmowany;
8. dostrzega gruntowną reorganizację personelu przeprowadzoną w 2010 r. i domaga się informacji na temat nowej struktury organizacyjnej; w tym celu wyraża życzenie, aby w swoim sprawozdaniu rocznym z działalności EIOD przedstawił również działania zrealizowane w związku z zaleceniami Parlamentu;
9. zauważa, że utworzenie zabezpieczonego elektronicznego systemu zarządzania sprawami jest krokiem naprzód; pragnie uzyskać informacje o postępach prac w następnym sprawozdaniu rocznym z działalności;
10. zauważa, że EIOD ustanowi system ustalający główne wskaźniki wydajności w planie zarządzania („management plan”) na rok 2012, jak również tablicę wyników, która dzięki systemowi wzorców („benchmarking” ) czyni starania służb wymiernymi; plan ten zostanie poddany ocenie jako część sprawozdania rocznego z działalności za 2012 r.;
11. zauważa, że sprawozdanie roczne z działalności za rok 2011 będzie zawierać rozdział dotyczący działań podjętych w związku z rezolucją Parlamentu w sprawie udzielenia absolutorium;
12. wyraża życzenie, aby w sprawozdaniu rocznym z działalności za rok 2011 przedstawiono wyczerpujący plan zatrudnienia obejmujący ogół zasobów ludzkich, którymi dysponuje EIOD, w podziale na kategorie, grupy zaszeregowania, płeć, udział w szkoleniach zawodowych i obywatelstwo.
(1) Dz.U. L 64 z 12.3.2010.
(2) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 1.
(3) Dz.U. C 326 z 10.11.2011, s. 1.
(4) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 134.
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.