Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2012-05-10
Wersja aktualna od 2012-05-10
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2012 r.
zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010, sekcja VII – Komitet Regionów
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010 (1),
– uwzględniając roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010 (COM(2011) 473 – C7-0262/2011) (2),
– uwzględniając sprawozdanie roczne Komitetu Regionów dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2010 r.,
– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2010 wraz z odpowiedziami instytucji (3),
– uwzględniając poświadczenie (4) wiarygodności rozliczeń, jak również legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku 2010 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0090/2012),
1. podkreśla, że w swoim sprawozdaniu rocznym za 2010 r. Trybunał Obrachunkowy wskazał błędy dotyczące zatrudnienia pracownika stałego oraz udzielenia zamówień na usługi w zakresie tłumaczenia ustnego;
2. wyraża zadowolenie z wyjaśnień udzielonych przez Komitet Regionów (KR) w odniesieniu do stwierdzonych błędów, a także z decyzji podjętych celem zapobieżenia powtórzeniu się tych sytuacji (usprawnienie procedury zatrudniania urzędnika z innej instytucji oraz system nadzoru i kontroli szacowania wartości umów dzięki znormalizowanemu dokumentowi i wreszcie udoskonalenie systemu nadzoru i kontroli ofert dzięki skrzynce pocztowej o ograniczonym dostępie);
3. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził – na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych – że w łącznych płatnościach za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2010 r. w zakresie wydatków administracyjnych i innych instytucji i organów nie wystąpił istotny poziom błędu; najbardziej prawdopodobny poziom błędu w przypadku sektora „ wydatków administracyjnych” szacowany jest ogółem na 0,4 % (punkty 7.9 i 7.10);
4. z zadowoleniem przyjmuje decyzję KR dotyczącą opracowania i wdrożenia standardowego formatu dokumentów preliminarza w przypadku procedur negocjacyjnych;
5. stwierdza, że w 2010 r. KR dysponował środkami na zobowiązania o łącznej wartości 90 800 000 EUR (w 2009 r. – 88 000 000 EUR), zaś poziom wykorzystania środków wzrósł (99,4 % w 2010 r. wobec 98,37 % w 2009 r.); podkreśla, że budżet KR jest czysto administracyjny, jako że wydatki dotyczą w 72 % osób związanych z instytucją, a w 28 % – budynków, mebli, wyposażenia i różnych wydatków operacyjnych;
6. wzywa KR do ograniczenia przyszłego budżetu do niezbędnego minimum oraz do finansowania nowych lub rozwijanych działań głównie za pomocą oszczędności i racjonalizacji dostępnych środków na wydatki;
7. wzywa KR, aby w celu zidentyfikowania oszczędności przeprowadził kompleksowy przegląd wydatków z wykorzystaniem zasady budżetowania od zera, a nie po prostu dodawał liczby przedstawiające procentowy wzrost uwzględniający inflację do istniejącego budżetu w każdym cyklu budżetowym;
8. zauważa z zadowoleniem, że przychylając się do wniosku Parlamentu zawartego w rezolucji z dnia 10 maja 2011 r. (6) w sprawie absolutorium za rok budżetowy 2009, KR wzmocnił swoją procedurę budżetową, która obejmuje obecnie cztery etapy: opracowanie budżetu przez administrację KR, ocena wstępnego projektu przez Komisję Spraw Finansowych i Administracyjnych (CAFA), przyjęcie stanowiska przez prezydium oraz zgromadzenie plenarne KR w sprawie projektu budżetu oraz śródokresowa kontrola wykonania budżetu (mid-term review);
9. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że obu komitetom – KR i Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu (EKES) – udało się wreszcie zdobyć certyfikat EMAS (system ekozarządzania i audytu Unii Europejskiej) dnia 27 grudnia 2011 r.; chciałby być poinformowany o całkowitej ilości zużytej energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych;
10. jest zadowolony z wyników wykazanych w sprawozdaniu ze śródokresowej oceny funkcjonowania porozumienia o współpracy administracyjnej między KR a EKES; zauważa przede wszystkim, że utworzenie wspólnych służb umożliwiło obu komitetom poczynienie oszczędności budżetowych; pragnie, aby komitety wdrożyły zalecenia w zakresie personelu (większa harmonizacja zasad), usług socjalnych i medycznych oraz służb wewnętrznych; chciałby być poinformowany przed następną procedurą udzielania absolutorium o kwocie uzyskanych oszczędności;
11. gratuluje KR jakości podsumowania działalności służby audytu wewnętrznego; apeluje o to, aby audyty dotyczące wykonywania nowo ustanawianych praw oraz audyty dotyczące zarządzania liniami budżetowymi zostały zrealizowane jak najszybciej, jak również aby zintensyfikować działania następcze wynikające z zaleceń dotyczących ustanawiania norm kontroli wewnętrznej oraz zwiększyć adekwatność obiegu finansowego;
12. gratuluje KR planu ulepszenia przyjętego w następstwie samooceny zarządzania organizacją (CAF (7): metoda samooceny w administracji publicznej), mającego na celu:
– poprawę oddziaływania i monitorowania działań doradczych i politycznych,
– lepsze wspieranie działań politycznych i poprawę stosunków międzyinstytucjonalnych oraz partnerstw międzynarodowych,
– zacieśnienie współpracy ze wspólnotami lokalnymi i regionalnymi i ich stowarzyszeniami oraz między nimi,
– zbadanie potencjału zwiększenia skuteczności mechanizmów politycznych KR, w tym możliwych ograniczeń wydatków na podróże, dzięki prowadzeniu wideokonferencji,
– poprawę wsparcia proponowanego członkom KR w zakresie przekazywania informacji na temat KR przedstawicielom obywateli,
– regularne organizowanie seminariów dla kadry kierowniczej z udziałem przewodniczącego KR,
życzy sobie być informowanym o tej inicjatywie w rocznym sprawozdaniu z działalności;
13. docenia niezmienną jakość rocznego sprawozdania z działalności; wyraża życzenie, aby w przyszłości sprawozdanie to zawierało wyczerpujący plan zatrudnienia obejmujący ogół zasobów ludzkich, którymi dysponuje KR, w podziale na kategorie, grupy zaszeregowania, płeć, udział w szkoleniach zawodowych i obywatelstwo;
14. ponownie potwierdza swoje stanowisko, zgodnie z którym w imię przejrzystości oświadczenia majątkowe członków wszystkich instytucji powinny być dostępne w internecie i regularnie aktualizowane; w tym kontekście z satysfakcją odnotowuje, że w grudniu 2011 r. prezydium KR postanowiło udostępnić oświadczenia majątkowe członków KR na stronie internetowej KR, w części zawierającej informacje o członkach;
15. stwierdza, że Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej podkreśla znaczenie zasady pomocniczości, co umacnia rolę KR; w tym kontekście gratuluje KR zwłaszcza prac nad strategią „Europa 2020” i nad wielopoziomowym sprawowaniem rządów;
16. jest zdania, że roczne sprawozdanie z oddziaływania prac KR jest narzędziem przydatnym do oceny pracy Komitetu;
17. apeluje o dołączanie wszystkich opinii wydawanych przez KR do odpowiednich dokumentacji.
(1) Dz.U. L 64 z 12.3.2010.
(2) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 1.
(3) Dz.U. C 326 z 10.11.2011, s. 1.
(4) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 134.
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(6) Dz.U. L 250 z 27.9.2011, s. 102.
(7) Wspólna metoda oceny, Europejski Instytut Administracji Publicznej, Maastricht 2006.