Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2012-05-10
Wersja aktualna od 2012-05-10
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2012 r.
zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010, sekcja VI – Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010 (1),
– uwzględniając roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010 (COM(2011) 473 – C7-0261/2011) (2),
– uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2010 r.,
– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2010 wraz z odpowiedziami instytucji (3),
– uwzględniając poświadczenie wiarygodności rozliczeń (4), jak również legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku 2010 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0092/2012),
1. stwierdza, że w 2010 r. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (EKES) dysponował środkami na zobowiązania o łącznej wartości 127 200 000 EUR (w 2009 r. – 122 000 000 EUR) przy stopie wykorzystania środków wynoszącej 98 % (w 2009 r. – 98 %); podkreśla, że budżet EKES-u jest czysto administracyjny, jako że wydatki dotyczą w 70 % osób związanych z instytucją, a w 30 % – budynków, mebli, wyposażenia i różnych wydatków operacyjnych;
2. wzywa EKES, aby w kolejnych latach ograniczył wzrost swojego budżetu do niezbędnego minimum, a nowe i rozszerzone działania finansował głównie w drodze oszczędności;
3. ponawia apel zawarty w rezolucji z dnia 10 maja 2011 r. (6) w sprawie udzielenia EKES-owi absolutorium za rok budżetowy 2009 o przeprowadzenie w trybie pilnym kompleksowego przeglądu wydatków we wszystkich obszarach działalności, co zapewni optymalne wykorzystanie wszystkich środków, w celu znalezienia oszczędności, które zmniejszą presję na budżet w obecnym okresie cięć budżetowych w Unii;
4. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w sprawozdaniu rocznym Trybunał Obrachunkowy stwierdził – na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych – że w łącznych płatnościach za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2010 r. z tytułu wydatków administracyjnych oraz innych wydatków instytucji i organów nie wystąpił istotny poziom błędu; najbardziej prawdopodobny poziom błędu w przypadku sekcji „wydatków administracyjnych” szacowany jest ogółem na 0,4 % (pkt 7.9 i 7.10);
5. podkreśla, że w sprawozdaniu rocznym za rok 2010 Trybunał Obrachunkowy przedstawił uwagi dotyczące zwrotu kosztów podróży członkom EKES-u i udzielania zamówień publicznych w ramach procedury ograniczonej;
6. z zadowoleniem odnotowuje, że w dniu 6 grudnia 2011 r. prezydium EKES-u podjęło decyzję w sprawie reformy systemu zwrotu kosztów członkom Komitetu, która zakłada w szczególności zwrot wydatków na bilety wyłącznie na podstawie rzeczywistych kosztów, dostosowuje diety dzienne i zwrot kosztów podróży do zwrotu kosztów i diet wypłacanych przez Parlament oraz przewiduje rekompensaty za czas poświęcony przez członków Komitetu na wykonywanie obowiązków i za związane z tym koszty administracyjne, zważywszy że członkowie EKES-u nie otrzymują z budżetu Unii wynagrodzenia ani świadczenia emerytalnego bądź rentowego w jakiejkolwiek formie;
7. zachęca do szybkiego wdrożenia wyżej wymienionej decyzji z dnia 6 grudnia 2011 r. i oczekuje tego;
8. jest zaskoczony wysoką liczbą oraz dużym, wynoszącym przeciętnie 2 000 km średnim dystansem lotów, które członkowie EKES-u rozliczyli w 2010 r.; oczekuje od EKES-u szczegółowego zestawienia wszystkich lotów rozliczonych w 2010 r., z informacjami takimi jak miejsce wylotu, międzylądowania, cel, czas trwania lotu oraz koszty poniesione przez europejskich podatników;
9. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że na posiedzeniu prezydium EKES-u w dniu 21 lutego 2012 r. wprowadzono zmiany odnośnie do poświadczeń obecności oraz zwrotu kosztów związanych z udziałem w wideokonferencjach, zgodnie ze wskazówkami Parlamentu (zaostrzenie wymogów dotyczących uzasadnienia wypłaty dodatków, które przewiduje art. 12 decyzji prezydium EKES z dnia 21 lutego 2012 r. w sprawie zwrotu poniesionych wydatków i dodatków pobieranych przez członków Komitetu i delegatów komisji konsultacyjnych, oraz przez ich zastępców, i usunięcie punktu dotyczącego wideokonferencji); z niecierpliwością oczekuje na wyniki negocjacji między EKES-em a Radą mających na celu ostateczne i zadowalające rozstrzygnięcie wszystkich kwestii, w przypadku których podjęcie decyzji zależy od Rady;
10. z satysfakcją przyjmuje do wiadomości decyzję prezydium EKES-u, która przewiduje publikację oświadczeń majątkowych członków komitetu; z zadowoleniem zauważa, że ta decyzja została już wdrożona;
11. z zadowoleniem przyjmuje wzrost w ostatnim czasie zainteresowania wśród członków EKES-u sprawami finansowymi i budżetowymi, zwłaszcza w grupie ds. budżetu, która w pełni angażuje się zarówno w przygotowywanie budżetu, jaki i w nadzorowanie jego wykonania; spodziewa się bliższej współpracy między członkami EKES-u a Komisją Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego;
12. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że obu komitetom – Komitetowi Regionów i EKES udało się wreszcie zdobyć certyfikat EMAS (wspólnotowy system ekozarządzania i audytu) dnia 27 grudnia 2011 r.; pragnąłby corocznie otrzymywać informacje, jakie postępy zaplanowano lub osiągnięto w celu dalszego ograniczania negatywnego wpływu działalności komitetów na środowisko;
13. jest zadowolony z wyników wykazanych w sprawozdaniu ze śródokresowej oceny funkcjonowania porozumienia o współpracy administracyjnej między Komitetem Regionów a EKES; zauważa przede wszystkim, że utworzenie wspólnych służb umożliwiło obu komitetom poczynienie oszczędności budżetowych; pragnie, aby komitety wdrożyły zalecenia wydane w zakresie personelu (większa harmonizacja zasad), usług społecznych i medycznych oraz służb wewnętrznych;
14. proponuje lepsze skoordynowanie najważniejszych pozycji budżetowych obu komitetów; jest przekonany, że doprowadziłoby to z kolei do zwiększenia oszczędności oraz dalszego zacieśnienia współpracy międzyinstytucjonalnej;
15. z zadowoleniem przyjmuje podjętą przez EKES w dniu 24 kwietnia 2012 r. decyzję w sprawie przeprowadzenia oceny własnej działalności, tak jak uczynił to już Komitet Regionów (metoda CAF (7): metoda samooceny w administracji publicznej), w następstwie zalecenia zawartego w niniejszej rezolucji, przyjętego przez Komisję Kontroli Budżetowej w dniu 27 marca 2012 r.;
16. z zadowoleniem odnotowuje również, że EKES przyjął do wiadomości uwagi Trybunału Obrachunkowego i rozesłał wszystkim subdelegowanym urzędnikom zatwierdzającym informację z przypomnieniem istotnych elementów, które należy uwzględniać w procedurach udzielania zamówień; ponadto postanowiono dołożyć większych starań, aby w komitetach ocieniających zasiadały osoby dysponujące niezbędną fachową wiedzą na temat zamówień publicznych;
17. wzywa EKES do poprawienia jakości streszczenia dotyczącego działalności służb audytu wewnętrznego, tak aby Parlament mógł ocenić mechanizmy nadzoru i kontroli w EKES-ie; nalega, aby streszczenie miało charakter informacyjny i zawierało adekwatne informacje; wzywa EKES do niezwłocznego przesłania przeredagowanej wersji do właściwej komisji parlamentarnej;
18. stwierdził, że Załącznik D do rocznego sprawozdania z działalności zawierający wskaźniki działalności i skuteczności jest bardzo użyteczny; jest zaniepokojony faktem, że 12,3 % zamawianych usług w zakresie tłumaczeń ustnych zostało anulowanych, co stanowi koszt rzędu 913 344 EUR; pragnąłby otrzymać informacje, jakie środki w trybie pilnym są podejmowane w celu rozwiązania tego problemu;
19. apeluje o lepsze planowanie finansowe i zarządzanie budżetem, aby uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości;
20. oczekuje, że w przyszłości sprawozdanie z działalności będzie zawierało wyczerpujący plan zatrudnienia obejmujący ogół zasobów ludzkich, którymi dysponuje EKES, w podziale na kategorie, grupy zaszeregowania, płeć, udział w szkoleniach zawodowych i obywatelstwo;
21. ponownie zwraca się do Rzecznika Praw Obywatelskich o poinformowanie Komisji Kontroli Budżetowej o wynikach postępowań w sprawie procedur dotyczących awansu zawodowego pracowników;
22. apeluje o dołączanie wszystkich opinii wydawanych przez EKES do odpowiednich dokumentacji.
(1) Dz.U. L 64 z 12.3.2010.
(2) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 1.
(3) Dz.U. C 326 z 10.11.2011, s. 1.
(4) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 134.
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(6) Dz.U. L 250 z 27.9.2011, s. 98.
(7) Wspólna metoda oceny, Europejski Instytut Administracji Publicznej, Maastricht 2006.