Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2012-05-10
Wersja aktualna od 2012-05-10
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2012 r.
zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji Parlamentu w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010, sekcja IV – Trybunał Sprawiedliwości
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010 (1),
– uwzględniając roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010 (COM(2011) 473 – C7-0259/2011) (2),
– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Sprawiedliwości dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2010 r.,
– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu na rok budżetowy 2010 wraz z odpowiedziami instytucji (3),
– uwzględniając poświadczenie (4) wiarygodności rozliczeń, jak również legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku 2010 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0088/2012),
1. podkreśla, że w swoim sprawozdaniu rocznym za rok 2010 Trybunał Obrachunkowy stwierdził, że „nie ma uwag na temat Trybunału Sprawiedliwości” (pkt 7.23);
2. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził – na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych – że w łącznych płatnościach za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2010 r. w zakresie wydatków administracyjnych i innych instytucji i organów nie wystąpił istotny poziom błędu; najbardziej prawdopodobny poziom błędu w przypadku sektora „wydatków administracyjnych” szacowany jest ogółem na 0,4 % (punkty 7.9 i 7.10);
3. stwierdza, że w 2010 r. Trybunał Sprawiedliwości dysponował środkami na zobowiązania o łącznej wartości 331 000 000 EUR (w 2009 r. – 318 000 000 EUR) przy stopie wykorzystania środków wynoszącej 97,9 % (w 2009 r. – 98,50 %); podkreśla, że budżet Trybunału Sprawiedliwości jest czysto administracyjny, jako że wydatki dotyczą w 75 % osób związanych z instytucją, a w 25 % – budynków, mebli, wyposażenia i różnych wydatków operacyjnych;
4. przypomina, że w 2009 r. przeprowadzono gruntowną ocenę systemów nadzoru i kontroli Trybunału Sprawiedliwości; podkreśla, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż stosowane systemy kontroli i nadzoru działały skutecznie na rzecz wykrywania błędów i potencjalnych odstępstw;
5. przypomina również, że Trybunał Obrachunkowy odnotował w 2009 r., iż Trybunał Sprawiedliwości nie zareagował odpowiednio wcześnie na wygaśnięcie umowy ramowej; odnotowuje wyjaśnienia przedstawione przez Trybunał Sprawiedliwości w swoim rocznym sprawozdaniu z działalności za rok 2010 (6) dotyczące legalności wybranej procedury; zwraca uwagę, że usprawnienie zarządzania danymi dotyczącymi umów w zintegrowanym systemie zarządzania SAP (narzędzie zarządzania budżetowego i finansowego) powinno umożliwić zapobieżenie powtórzeniu się podobnej sytuacji w przyszłości;
6. z zadowoleniem odnotowuje, że dyrekcja ds. tłumaczeń ustnych wdrożyła zalecenia audytora wewnętrznego dotyczące zarządzania tłumaczeniami ustnymi i wydatkami związanymi z tłumaczami zewnętrznymi, a także że jej prawidłowe funkcjonowanie zostanie sprawdzone w późniejszym terminie;
7. przyjmuje do wiadomości, że w 2009 r. dyrekcja generalna ds. infrastruktury opracowała plan działania celem wdrożenia głównych zaleceń audytora wewnętrznego dotyczących zarządzania dziełami sztuki i ich konserwacji; pragnie uzyskać informacje o postępach w sprawozdaniu rocznym z działalności za rok 2011;
8. odnotowuje, że właściwe służby przeprowadziły dwa audyty wewnętrzne dotyczące zarządzania płynnością, rachunkami bankowymi oraz dokonywaniem płatności, jak również dotyczące diet dziennych; chciałby zostać poinformowany o wdrożeniu zaleceń w ramach rocznego sprawozdania z działalności;
9. wyraża zadowolenie z faktu, że w 2010 r. aplikacja „e-Curia”, umożliwiająca składanie i doręczanie dokumentów procesowych drogą elektroniczną, weszła w fazę testowania, w której uczestniczą dwa państwa członkowskie; „e-Curia” powinna umożliwić ostatecznie zaniechanie w znacznym stopniu wymiany korespondencji, cyfryzację wchodzących i wychodzących dokumentów procesowych oraz optymalizację wewnętrznego przepływu pracy;
10. z zadowoleniem odnotowuje, że Trybunał Sprawiedliwości zbadał kwestię tłumaczeń ustnych w swoim rocznym sprawozdaniu z działalności za rok 2010, zgodnie z wnioskiem Parlamentu zawartym w rezolucji z dnia 10 maja 2011 r. (7) w sprawie absolutorium za rok 2009 (ust. 14); stwierdza znaczny wzrost liczby posiedzeń (+ 27 %) związany głównie z rozszerzeniem i wejściem w życie Traktatu z Lizbony:
Liczba posiedzeń (8)
z tłumaczeniem | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
rozprawy | 350 | 411 | 366 | 369 | 517 | 454 | 520 |
inne posiedzenia | 63 | 51 | 78 | 54 | 30 | 37 | 102 |
posiedzenia ogółem | 413 | 462 | 444 | 423 | 547 | 491 | 622 |
11. podkreśla znaczenie współpracy międzyinstytucjonalnej w kontekście zarządzania tłumaczami ustnymi i ich zatrudniania;
12. z zadowoleniem odnotowuje, że w kwietniu 2011 r. Trybunał Sprawiedliwości przedłożył władzy budżetowej zaktualizowany plan inwestycji w zakresie nieruchomości na okres 2011–2013, któremu przyświecają dwa główne cele: z jednej strony, zjednoczenie wszystkich służb Trybunału Sprawiedliwości w jednym miejscu oraz, z drugiej strony, zakupienie budynków; zwraca uwagę, że koszt budowy oszacowano na około 355 300 000 EUR, z czego pod koniec 2010 r. do zgromadzenia pozostawała kwota 40 000 000 EUR;
13. wyraża zadowolenie z faktu, że statystyki sądowe Trybunału Sprawiedliwości za rok 2010 wykazują, ogólnie rzecz biorąc, stałą wydajność i poprawę skuteczności w zakresie czasu trwania postępowań: 16,1 miesięcy w przypadku odesłań prejudycjalnych, 16,7 miesięcy w przypadku skarg bezpośrednich (w porównaniu z 17,1 miesiącami w 2009 r.), 14,3 miesięcy w przypadku odwołań (15,4 w 2009 r.);
14. spodziewa się dalszego skracania czasu trwania postępowań; uważa, że wewnętrzna reorganizacja oraz przesunięcie wyspecjalizowanych pracowników na stanowiska w obszarze ich ekspertyzy mogłyby się okazać korzystne dla tego celu;
15. wyraża zaniepokojenie wyraźnym wzrostem liczby nowych spraw (631 w 2010 r.) wniesionych do Trybunału Sprawiedliwości, podczas gdy w tym samym czasie liczba spraw zakończonych pozostała taka sama; stwierdza ponadto, że liczba spraw toczących się przed Trybunałem Sprawiedliwości wzrosła do 799 w omawianym roku, niezależnie od tego, że średni czas trwania postępowań jest na najniższym poziomie, czyli 16,1 miesięcy na postępowanie:
Ogólna działalność Trybunału Sprawiedliwości (9)
sprawy | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
wniesione | 537 | 581 | 593 | 562 | 631 |
zakończone | 546 | 570 | 567 | 588 | 574 |
w toku | 731 | 742 | 768 | 742 | 799 |
16. z zaniepokojeniem odnosi się do znacznego wzrostu liczby wniesionych do Sądu spraw (636 w 2010 r.); stwierdza, że liczba spraw zakończonych nieznacznie spadła; niemniej jednak liczba spraw toczących się przed Sądem osiągnęła 1 300 i to pomimo spadku średniego czasu trwania postępowania (27,2 miesięcy w 2009; 24,7 miesiące w 2010 r.);
Ogólna działalność Sądu (10)
sprawy | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
wniesione | 432 | 522 | 629 | 568 | 636 |
zakończone | 436 | 397 | 605 | 555 | 527 |
w toku | 1 029 | 1 154 | 1 178 | 1 191 | 1 300 |
17. wspiera w związku z tym inicjatywę Trybunału Sprawiedliwości, który pod koniec marca 2011 r. przedstawił obu organom władzy ustawodawczej propozycję reformy swojego statutu (przewidującej zwłaszcza mianowanie 12 dodatkowych sędziów w Sądzie); uważa, że inicjatywa ta powinna być wdrażana w jak najbardziej oszczędny sposób; ma nadzieję, że środki strukturalne zostaną zatwierdzone na początku 2012 r. z myślą o ich wprowadzeniu jak najszybciej w tym samym roku;
18. wyraża życzenie, aby sprawozdanie roczne z działalności zawierało również wyczerpujący plan zatrudnienia obejmujący ogół zasobów ludzkich, którymi dysponuje Trybunał Sprawiedliwości, w podziale na kategorie, grupy zaszeregowania, płeć, udział w szkoleniach zawodowych i obywatelstwo; niemniej jednak wyraża już zadowolenie z udzielonych przez Trybunał Sprawiedliwości w jego rocznym sprawozdaniu z działalności wyczerpujących informacji dotyczących zarządzania jego personelem oraz z jego odpowiedzi na dodatkowe pytania Parlamentu na ten temat; apeluje o to, aby te informacje były od tej pory umieszczane z urzędu w jego sprawozdaniu i aby informował on również o wynikach korzystania przez personel z systemu telepracy, jak i pracy w elastycznych godzinach.
(1) Dz.U. L 64 z 12.3.2010.
(2) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 1.
(3) Dz.U. C 326 z 10.11.2011, s. 1.
(4) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 134.
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(6) Roczne sprawozdanie z działalności za rok budżetowy 2010, s. 91.
(7) Dz.U. L 250 z 27.9.2011, s. 90.
(8) Roczne sprawozdanie z działalności za rok budżetowy 2010, s. 54.
(9) Roczne sprawozdanie z działalności za rok budżetowy 2010, s. 6.
(10) Roczne sprawozdanie z działalności za rok budżetowy 2010, s. 8.