ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 897/2012
z dnia 1 października 2012 r.
zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości acibenzolaru-s-metylu, amisulbromu, cyazofamidu, diflufenikanu, dimoksystrobinu, metoksyfenozydu i nikotyny w określonych produktach oraz na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG (1), w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) acibenzolaru-s-metylu, cyazofamidu i metoksyfenozydu zostały określone w załączniku II i części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP dla amisulbromu, diflufenikanu, dimoksystrobinu i nikotyny zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną acibenzolar-s-metylu na sałacie i innych warzywach sałatowych, w tym kapustnych, złożono wniosek, na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005, w sprawie zmiany obowiązujących NDP.
(3) W odniesieniu do amisulbromu złożono wniosek dotyczący stosowania do pomidorów, bakłażanów (oberżyn) i sałaty. W odniesieniu do cyazofamidu złożono analogiczny wniosek dotyczący stosowania do chrzanu. W odniesieniu do diflufenikanu złożono wniosek dotyczący stosowania do oliwek do produkcji oliwy. W odniesieniu do dimoksystrobinu złożono wniosek dotyczący stosowania do żyta, nasion gorczycy i nasion słonecznika. W odniesieniu do metoksyfenozydu złożono wniosek dotyczący stosowania do warzyw liściastych i świeżych ziół (z wyjątkiem cykorii endywii, liści winorośli, rukwi wodnej i cykorii warzywnej.
(4) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania oceniające przekazano Komisji.
(5) W odniesieniu do nikotyny w grzybach dziko rosnących ustanowiono tymczasowe NDP z warunkiem dokonania ich przeglądu w oparciu o ocenę nowych danych i informacji, włącznie z wszelkimi dowodami naukowymi na naturalne występowanie lub wytwarzanie się nikotyny w grzybach dziko rosnących. Komisja otrzymała nowe dane i informacje od europejskich podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa spożywcze, które potwierdzają obecność nikotyny w grzybach dziko rosnących na poziomach zgodnych z obecnymi NDP. Nie ma jednak wciąż dostępnych dowodów pozwalających wykazać naturalne występowanie nikotyny w grzybach dziko rosnących i wyjaśnić mechanizmy jej powstawania. W związku z powyższym decyzja podjęta przez Stały Komitet ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt w dniu 11 maja 2009, dotycząca NDP ustanowionych na dwa lata dla grzybów dziko rosnących, jest nadal ważna, jakkolwiek ważność tych NDP należy przedłużyć na kolejne dwa lata, w oczekiwaniu na dostępne informacje.
(6) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (dalej „Urząd”) dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz w odpowiednich przypadkach dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP (2). Urząd przekazał te opinie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(7) W odniesieniu do wszystkich pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów dokonanej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionych substancji. Ani w przypadku narażenia na wymienione substancje przez całe życie w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych, które mogą je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku skrajnie dużej konsumpcji takich upraw i produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia (ADI) ani ostrej dawki referencyjnej (ARfD).
(8) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załącznikach II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 1 października 2012 r.
| W imieniu Komisji |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
(2) Sprawozdania naukowe EFSA dostępne na stronie internetowej:
http://www.efsa.europa.eu:.
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; „Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for acibenzolar-S-methyl in lettuce and other salad plants including Brassicaceae” (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP dla acibenzolaru-s-metylu w sałacie i innych warzywach sałatowych, w tym kapustnych). Dziennik EFSA 2012; 10(3):2632.
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; „Reasoned opinion on the setting of a new MRL for amisulbrom in tomatoes, aubergines and lettuce” (Uzasadniona opinia dotycząca ustanowienia nowych NDP dla amisulbromu w pomidorach, bakłażanach (oberżynach) i w sałacie). Dziennik EFSA 2012; 10(4):2686. [29 ss.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2686.
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; „Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for cyazofamid in horseradish” (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP dla cyazofamidu w chrzanie). Dziennik EFSA 2012; 10(3):2647. [22 ss.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2647.
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; „Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for diflufenican in olives for oil production” (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP dla diflufenikanu w oliwkach do produkcji oliwy). Dziennik EFSA 2012; 10(3):2649. [23 ss.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2649.
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; „Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for dimoxystrobin in rye, sunflower seed and mustard seed” (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP dla dimoksystrobinu w życie, w nasionach słonecznika i w nasionach gorczycy). Dziennik EFSA 2012; 10(3):2648. [28 ss.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2648.
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; „Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for methoxyfenozide in various leafy vegetables” (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP dla metoksyfenozydu w różnych warzywach liściastych). Dziennik EFSA 2012; 10(4):2667. [30 ss.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2667.
ZAŁĄCZNIK
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00