Akt prawny
oczekujący
Wersja oczekująca od dnia notyfikacji
Wersja oczekująca od dnia notyfikacji
oczekujący
Alerty
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 3 sierpnia 2012 r.
zezwalająca na wprowadzenie do obrotu nowej bazy gumy do żucia jako nowego składnika żywności zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylająca decyzję wykonawczą Komisji 2011/882/UE
(notyfikowana jako dokument nr C(2012) 5406)
(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(2012/461/UE)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 stycznia 1997 r. dotyczące nowej żywności i nowych składników żywności (1), w szczególności jego art. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 10 października 2007 r. przedsiębiorstwo Revolymer Ltd. zwróciło się do właściwych organów Niderlandów z wnioskiem o zezwolenie na wprowadzenie do obrotu nowej bazy gumy do żucia jako nowego składnika żywności.
(2) W dniu 23 kwietnia 2009 r. właściwy organ ds. oceny żywności w Niderlandach wydał sprawozdanie dotyczące wstępnej oceny. W sprawozdaniu tym stwierdzono, że nowa baza gumy do żucia może być bezpiecznie stosowana jako składnik żywności.
(3) W dniu 30 kwietnia 2009 r. Komisja przekazała sprawozdanie dotyczące wstępnej oceny wszystkim państwom członkowskim.
(4) Przed upływem okresu 60 dni określonego w art. 6 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 258/97 zgłoszono uzasadniony sprzeciw wobec wprowadzenia do obrotu danego produktu zgodnie z przepisami wspomnianego artykułu.
(5) W związku z tym w dniu 2 lipca 2010 r. skonsultowano się z Europejskim Urzędem ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA).
(6) W dniu 25 marca 2011 r. EFSA w swojej opinii naukowej dotyczącej bezpieczeństwa „nowej bazy gumy do żucia (REV-7)” jako nowego składnika żywności [„Scientific Opinion on the safety of a »novel chewing gum base (REV-7)« as a novel food ingredient”] (2) stwierdził, że nowa baza gumy do żucia jest bezpieczna w proponowanych warunkach stosowania i przy zachowaniu proponowanych poziomów pobrania.
(7) Nowa baza gumy do żucia spełnia kryteria ustanowione w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 258/97 i w związku z tym przyjęto decyzję wykonawczą Komisji 2011/882/UE z dnia 21 grudnia 2011 r. zezwalającą na wprowadzenie do obrotu nowej bazy gumy do żucia jako nowego składnika żywności zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady (3).
(8) Artykuł 2 decyzji wykonawczej 2011/882/UE stanowi, że nowa baza gumy do żucia dopuszczona do obrotu jest oznaczana na etykiecie zawierających ją środków spożywczych jako „baza gumy do żucia (1,3-butadien, 2-metyl-homopolimer, maleinowany, estry z eterem monometylowym glikolu polietylenowego”.
(9) Pełna nazwa chemiczna stanowi jasne i jednoznaczne oznaczenie substancji, jednak jej długość może zdominować etykietę środka spożywczego, który zawiera tę substancję. Zważywszy na to, iż guma do żucia jest często sprzedawana w opakowaniach, na których jest mało miejsca na umieszczenie etykiety, właściwym byłoby podanie krótszej, alternatywnej formy.
(10) Numery CAS (Chemical Abstracts Service) są międzynarodowym standardem do oznaczania substancji chemicznych i dostarczają informacji równorzędnych z nazwami chemicznymi pod względem właściwości substancji.
(11) W związku z tym właściwe jest zezwolenie na stosowanie numeru CAS do oznaczania nowej bazy gumy do żucia, dopuszczonej do obrotu decyzją wykonawczą 2011/882/UE, na etykiecie zawierających ją środków spożywczych, jako alternatywy do jej pełnej nazwy chemicznej.
(12) Załącznik mógł wprowadzać w błąd, ponieważ w jego tytule podano jedynie część nazwy chemicznej. Ponadto w załączniku należy dodać numer CAS.
(13) W związku z powyższym właściwe jest uchylenie i zastąpienie decyzji wykonawczej 2011/882/UE nową decyzją zawierającą wyżej wymienione zmiany.
(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Zezwala się na wprowadzenie do obrotu w Unii nowej bazy gumy do żucia zgodnej ze specyfikacją w załączniku jako nowego składnika żywności do zastosowań w gumie do żucia do maksymalnej zawartości wynoszącej 8 %.
Artykuł 2
Nowa baza gumy do żucia dopuszczona do obrotu niniejszą decyzją jest oznaczana na etykiecie zawierających ją środków spożywczych jako „baza gumy do żucia (zawierająca 1,3-butadieno, 2-metylo-homopolimer, maleinowany, estry z eterem monometylowym glikolu polietylenowego” lub „baza gumy do żucia (zawierająca substancję o nr CAS 1246080-53-4)”.
Artykuł 3
Decyzja wykonawcza 2011/882/UE traci moc.
Artykuł 4
Niniejsza decyzja skierowana jest do Revolymer Ltd., 1, NewTech Square, Deeside Industrial Park, Deeside, Flintshire, CH5 2NT, Zjednoczone Królestwo.
Sporządzono w Brukseli dnia 3 sierpnia 2012 r.
| W imieniu Komisji |
John DALLI | |
Członek Komisji |
(1) Dz.U. L 43 z 14.2.1997, s. 1.
(2) Dziennik EFSA 2011; 9(4):2127.
ZAŁĄCZNIK
Specyfikacja nowej bazy gumy do żucia
Opis
Nowy składnik żywności to polimer syntetyczny (numer patentu: WO2006016179). Posiada barwę od białej do białawej.
Zbudowany jest z rozgałęzionych polimerów glikolu monometoksypolietylenowego (mPEG) szczepionego na poliizoprenie szczepionym bezwodnikiem maleinowym (PIP-g-MA) oraz z nieprzereagowanego mPEG (poniżej 35 % wagowo).
Nr CAS 1246080-53-4
Budowa cząsteczki mPEG szczepionego na PIP-g-MA
Właściwości 1,3-butadieno, 2-metylo-homopolimer, maleinowany, estry z eterem monometylowym glikolu polietylenowego/nr CAS 1246080-53-4 | |
Wilgotność | poniżej 5 % |
Aluminium | poniżej 3 mg/kg |
Lit | poniżej 0,5 mg/kg |
Nikiel | poniżej 0,5 mg/kg |
Pozostały bezwodnik | poniżej 15 μmol/g |
Indeks polidyspersyjności | poniżej 1,4 |
Izopren | poniżej 0,05 mg/kg |
Tlenek etylenu | poniżej 0,2 mg/kg |
Wolny bezwodnik maleinowy | poniżej 0,1 % |
Oligomery ogółem (poniżej 1 000 daltonów) | nie więcej niż 50 mg/kg |
Glikol etylenowy | poniżej 200 mg/kg |
Glikol dietylenowy | poniżej 30 mg/kg |
Eter metylowy glikolu monoetylenowego | poniżej 3 mg/kg |
Eter metylowy glikolu dietylenowego | poniżej 4 mg/kg |
Eter metylowy glikolu trietylenowego | poniżej 7 mg/kg |
1,4-dioksan | poniżej 2 mg/kg |
Formaldehyd | poniżej 10 mg/kg |