DECYZJA RADY
z dnia 14 lutego 2012 r.
dotycząca przystąpienia Unii Europejskiej do regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie jednolitych przepisów dotyczących homologacji pojazdów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/142/UE)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Rady 97/836/WE z dnia 27 listopada 1997 r. w związku z przystąpieniem Wspólnoty Europejskiej do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań („Zrewidowane Porozumienie z 1958 r.”) (1), w szczególności jej art. 3 ust. 3 i art. 4 ust. 2 tiret drugie,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego (2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Znormalizowane wymogi regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) w sprawie jednolitych przepisów dotyczących homologacji pojazdów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego (3) (regulamin nr 29 EKG ONZ) mają na celu usunięcie barier technicznych w handlu pojazdami silnikowymi pomiędzy Umawiającymi się Stronami Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. oraz zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa osób przebywających w pojeździe.
(2) W dniu przystąpienia do Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. Unia przystąpiła do ograniczonej liczby regulaminów EKG ONZ wymienionych w wykazie w załączniku II do decyzji 97/836/WE; regulamin nr 29 EKG ONZ nie został ujęty w tym wykazie.
(3) W świetle późniejszych zmian regulaminu nr 29 EKG ONZ oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych (4), zgodnie z którym Unia ma uwzględnić regulamin nr 29 EKG ONZ, regulamin nr 29 EKG ONZ powinien zostać włączony do unijnego systemu homologacji pojazdów silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Niniejszym zatwierdza się regulamin nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczący jednolitych przepisów dotyczących homologacji pojazdów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego.
Artykuł 2
Regulamin nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczący jednolitych przepisów dotyczących homologacji pojazdów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego zostaje włączony do unijnego systemu homologacji pojazdów silnikowych.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł 4
Komisja powiadamia o niniejszej decyzji Sekretarza Generalnego Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 lutego 2012 r.
| W imieniu Rady |
M. LIDEGAARD | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 346 z 17.12.1997, s. 78.
(2) Zgoda z dnia 19 stycznia 2012 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00