Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2012 nr 28 str. 24
Wersja archiwalna od 2012-02-20 do 2022-07-06
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2012 nr 28 str. 24
Wersja archiwalna od 2012-02-20 do 2022-07-06
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 65/2012

z dnia 24 stycznia 2012 r.

wykonujące rozporządzenie (WE) nr 661/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do sygnalizatorów zmiany biegów i zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenia (WE) nr 661/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych (1), w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 661/2009 nakłada obowiązek instalowania sygnalizatora zmiany biegów we wszystkich pojazdach kategorii M1 wyposażonych w ręcznie sterowaną skrzynię biegów, o masie odniesienia nieprzekraczającej 2 610 kg, oraz w pojazdach, na które rozszerzono homologację typu zgodnie z art. 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (2).

(2) W rozporządzeniu (WE) nr 661/2009 wymaga się, aby szczegółowe informacje techniczne dotyczące zawartych w nim przepisów dotyczących sygnalizatorów zmiany biegów zostały określone w przepisach wykonawczych. Konieczne jest obecnie ustalenie szczegółowych procedur, badań i wymagań dotyczących tego rodzaju homologacji typu sygnalizatorów zmiany biegów.

(3) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiająca ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa) (3).

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Zakres

Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do pojazdów kategorii M1, które spełniają następujące wymogi:

– są wyposażone w ręcznie sterowaną skrzynię biegów,

– ich masa odniesienia nie przekracza 2 610 kg lub rozszerzono na nie homologację typu zgodnie z art. 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 715/2007.

Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do pojazdów przeznaczonych do zaspokajania szczególnych potrzeb społecznych w znaczeniu przyjętym w art. 3 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 715/2007.

Artykuł 2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się definicje określone w rozporządzeniu (WE) nr 661/2009 oraz następujące definicje dodatkowe:

1) „typ pojazdu w odniesieniu do sygnalizatora zmiany biegów” oznacza grupę pojazdów, które nie wykazują różnic pod względem parametrów funkcjonalnych sygnalizatora zmiany biegów oraz logiki określania przez sygnalizator zmiany biegów chwili wskazania punktu zmiany biegów. Przykłady różnych logik obejmują, lecz nie ograniczają się do:

(i) wskazywania zmiany biegu na wyższy przy określonych prędkościach silnika;

(ii) wskazywania zmiany biegu na wyższy, kiedy dane mapy zużycia paliwa przez silnik pokazują, że na wyższym biegu zostanie osiągnięta określona minimalna poprawa zużycia paliwa;

(iii) wskazywania zmiany biegu na wyższy, kiedy na wyższym biegu można osiągnąć wymagany moment obrotowy;

2) „parametry funkcjonalne sygnalizatora zmiany biegów” oznaczają zestaw parametrów wejściowych, takich jak prędkość obrotowa silnika, zapotrzebowanie mocy, moment obrotowy oraz ich zmienność w czasie, określających wskazanie sygnalizatora, jak również funkcjonalną zależność wskazań sygnalizatora od tych parametrów;

3) „tryb pracy pojazdu” oznacza stan pojazdu, podczas którego mogą mieć miejsce zmiany między co najmniej dwoma biegami do jazdy do przodu;

4) „tryb ręczny” oznacza tryb pracy pojazdu, w którym zmiana wszystkich lub niektórych biegów jest zawsze bezpośrednią konsekwencją działania kierowcy;

5) „emisja spalin z układu wylotowego” oznacza emisję spalin z układu wylotowego w znaczeniu przyjętym w art. 3 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 715/2007.

Artykuł 3

Ocena ręcznie sterowanej skrzyni biegów

Do celów oceny, czy skrzynia biegów jest zgodna z definicją podaną w art. 3 ust. 16 rozporządzenia (WE) nr 661/2009, skrzynię biegów z co najmniej jednym ręcznym trybem zmiany biegów zgodnie z art. 2 ust. 4 niniejszego rozporządzenia uznaje się za „ręcznie sterowaną skrzynię biegów”. W tej ocenie nie bierze się pod uwagę automatycznych zmian biegów, które nie mają na celu optymalizacji pracy pojazdu, ale są wykonywane tylko w warunkach ekstremalnych w takich celach, jak zabezpieczenie silnika przed zgaśnięciem lub uniknięcie jego zgaśnięcia.

Artykuł 4

Homologacja typu WE

1. Producenci gwarantują, że wprowadzane do obrotu pojazdy podlegające przepisom art. 11 rozporządzenia (WE) nr 661/2009 są wyposażone w sygnalizatory zmiany biegów zgodnie z wymogami określonymi w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

2. Aby uzyskać homologację typu WE na pojazdy podlegające przepisom art. 11 rozporządzenia (WE) nr 661/2009, producent musi zastosować się do następujących obowiązków:

a) sporządzić i przedłożyć organowi udzielającemu homologacji typu dokument informacyjny opracowany zgodnie ze wzorem określonym w części 1 załącznika II do niniejszego rozporządzenia;

b) przedłożyć organowi udzielającemu homologacji typu oświadczenie stwierdzające, że według producenta pojazd spełnia wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu;

c) przedstawić organowi udzielającemu homologacji typu świadectwo sporządzone zgodnie ze wzorem określonym w części 2 załącznika II do niniejszego rozporządzenia;

d) albo

(i) przedłożyć organowi udzielającemu homologacji typu punkty zmiany biegów określone na podstawie danych zgodnie z pkt 4.1 akapit ostatni załącznika I; lub

(ii) przedłożyć placówce technicznej upoważnionej do przeprowadzania badań homologacyjnych typu pojazd reprezentatywny dla typu pojazdu, który ma być homologowany, aby umożliwić przeprowadzenie badań opisanych w załączniku I pkt 4.

3. Na podstawie dokumentów przekazanych przez producenta zgodnie z ust. 2 lit. a), b) i c) oraz wyników badania homologacyjnego typu, o którym mowa w ust. 2 lit. d), organ udzielający homologacji typu ocenia zgodność z wymogami określonymi w załączniku I.

Organ ten wystawia świadectwo homologacji typu WE na pojazdy podlegające przepisom art. 11 rozporządzenia (WE) nr 661/2009, zgodnie ze wzorem zamieszczonym w części 3 załącznika II do niniejszego rozporządzenia, tylko w przypadku potwierdzenia zgodności.

Artykuł 5

Monitorowanie skutków przepisów

W celu monitorowania skutków niniejszego rozporządzenia i oceny potrzeby dalszych rozwiązań producenci i organy udzielające homologacji typu udostępniają Komisji, na jej wniosek, informacje określone w załączniku II. Informacje te są traktowane przez Komisję i jej delegatów w sposób poufny.

Artykuł 6

Zmiany w dyrektywie 2007/46/WE

W załącznikach I, III, IV, VI i XI do dyrektywy 2007/46/WE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 7

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 stycznia 2012 r.

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący


(1) Dz.U. L 200 z 31.7.2009, s. 1.

(2) Dz.U. L 171 z 29.6.2007, s. 1.

(3) Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.

ZAŁĄCZNIK I

SZCZEGÓLNE WYMOGI DOTYCZĄCE POJAZDÓW WYPOSAŻONYCH W SYGNALIZATORY ZMIANY BIEGÓW

1. Opis wyglądu sygnalizatora zmiany biegów

1.1. Zalecenia dotyczące zmiany biegów są przekazywane za pośrednictwem wyraźnego wskaźnika wizualnego, np. wyraźnej wskazówki nakazującej zmianę biegu na wyższy lub wyższy/niższy lub symbolu określającego bieg, który kierowca powinien ustawić. Widoczną wskazówkę można uzupełnić o inne wskazania, w tym dźwiękowe, pod warunkiem że nie zagrażają bezpieczeństwu.

1.2. Sygnalizator zmiany biegów nie może zakłócać odczytów urządzeń ostrzegawczych, regulatorów ani wskaźników, obowiązkowych lub wspomagających bezpieczne działanie pojazdu, ani ich zasłaniać. Niezależnie od przepisów pkt 1.3 przekazywanie sygnałów projektuje się w taki sposób, aby nie rozpraszało uwagi kierowcy i nie powodowało zakłóceń w prawidłowej i bezpiecznej pracy pojazdu.

1.3. Sygnalizator zmiany biegów umieszcza się zgodnie z przepisami pkt 5.1.2 regulaminu EKG ONZ nr 121. Musi być zaprojektowany w sposób uniemożliwiający pomylenie go z innymi urządzeniami ostrzegawczymi, regulatorami i wskaźnikami, w jakie pojazd jest wyposażony.

1.4. Do wyświetlania wskazówek sygnalizatora zmiany biegów można użyć wyświetlacza, pod warunkiem że w wystarczającym stopniu różni się on od innych wskaźników oraz jest wyraźnie widoczny i łatwy do zidentyfikowania przez kierowcę.

1.5. W wyjątkowych okolicznościach wskazanie sygnalizatora zmiany biegów może zostać automatycznie zignorowane lub wyłączone. Do tego rodzaju okoliczności zalicza się sytuacje, które mogą zagrażać bezpiecznej pracy lub integralności pojazdu, np. włączenie siły ciągu lub systemów kontroli stabilności pojazdu, tymczasowe wskazania systemów wspomagania kierowców lub wydarzenia wiążące się z niewłaściwym działaniem pojazdu. Po ustaniu sytuacji wyjątkowej sygnalizator zmiany biegów musi podjąć normalną pracę z opóźnieniem do 10 s lub dłuższym, jeżeli jest to uzasadnione szczególnymi przyczynami technicznymi lub związanymi z zachowaniem.

2. Wymogi funkcjonalne dotyczące sygnalizatorów zmiany biegów (mające zastosowanie do wszystkich trybów ręcznych)

2.1. Sygnalizator zmiany biegów musi proponować zmianę biegu w sytuacji, gdy szacowane zużycie paliwa na proponowanym biegu jest niższe niż bieżące, z uwzględnieniem wymogów określonych w pkt 2.2 i 2.3.

2.2. Sygnalizator zmiany biegów projektuje się w sposób zachęcający do optymalizacji stylu jazdy pod względem zużycia paliwa w racjonalnie przewidywalnych warunkach jazdy. Jego stosowanie ma na celu przede wszystkim maksymalne ograniczenie zużycia paliwa przez pojazd, gdy kierowca postępuje zgodnie z jego wskazaniami. Jednak przy stosowaniu się do wskazań sygnalizatora limitowana emisja spalin z układu wylotowego nie może wzrosnąć w sposób niewspółmierny w porównaniu ze stanem początkowym. Ponadto sposób postępowania zgodnie ze strategią przewidującą stosowanie sygnalizatorów zmiany biegów nie powinien wywierać niekorzystnego wpływu na prawidłową pracę urządzeń ograniczających emisję zanieczyszczeń, np. katalizatorów, po rozruchu zimnego silnika. W tym celu producenci pojazdów przekazują organowi udzielającemu homologacji typu dokumentację techniczną zawierającą opis wpływu strategii przewidującej stosowanie sygnalizatorów na limitowaną emisję spalin z układu wylotowego pojazdu w warunkach co najmniej stałej prędkości pojazdu.

2.3. Postępowanie zgodnie ze wskazaniami sygnalizatora zmiany biegów nie może zagrażać bezpiecznej pracy pojazdu z takich powodów, jak np. gaśnięcie silnika, zbyt słabe hamowanie silnikiem lub za niski moment obrotowy silnika w sytuacji dużego zapotrzebowania mocy.

3. Informacje obowiązkowe

3.1. Producent przekazuje organowi udzielającemu homologacji typu poniżej wymienione informacje. Są one udostępniane w dwóch częściach:

a) w „formalnym pakiecie dokumentacji”, który może być udostępniony zainteresowanym stronom na ich wniosek;

b) w „poszerzonym pakiecie dokumentacji” , który pozostaje ściśle poufny.

3.1.1. Formalny pakiet dokumentacji zawiera:

a) opis wyglądu pełnego zestawu sygnalizatorów zmiany biegów mocowanych w pojazdach, które wchodzą w zakres typu pojazdów w odniesieniu do sygnalizatora zmiany biegów, oraz dowód ich zgodności z wymogami określonymi w pkt 1;

b) dowód w postaci danych lub ocen technicznych, np. danych wzorcowych, map emisji lub zużycia paliwa, badań emisji, które w wystarczającym stopniu wskazują na skuteczność sygnalizatorów zmiany biegów w terminowym przekazywaniu kierowcy zaleceń dotyczących zmiany biegów w celu spełnienia wymogów określonych w pkt 2;

c) wyjaśnienie celu, zastosowania i funkcji sygnalizatorów zmiany biegów w poświęconej im części podręcznika użytkownika, jaki jest dołączany do pojazdu.

3.1.2. Poszerzony pakiet dokumentacji zawiera dane strategiczne dotyczące konstrukcji sygnalizatorów zmiany biegów, w szczególności ich parametry funkcjonalne.

3.1.3. Niezależnie od przepisów art. 5 poszerzony pakiet dokumentacji pozostaje ściśle poufny, do wiadomości organu udzielającego homologacji typu oraz producenta. Może go przechowywać organ udzielający homologacji typu lub, według uznania takiego organu, producent. Jeśli pakiet dokumentacji przechowuje producent, po dokonaniu jego przeglądu i zatwierdzenia organ udzielający homologacji typu opatruje go identyfikatorem i datą. Jest udostępniany do wglądu organowi udzielającemu homologacji w czasie homologacji lub w dowolnym terminie w okresie ważności homologacji.

3.2. Producent przedkłada wyjaśnienie celu, zastosowania i funkcji sygnalizatora zmiany biegów w poświęconej mu części podręcznika użytkownika, jaki jest dołączany do pojazdu.

4. Wpływ zalecanych przez sygnalizator punktów zmiany biegów na oszczędność paliwa określa się zgodnie z procedurą opisaną poniżej:

4.1. Określenie wartości prędkości pojazdu, przy których sygnalizator zmiany biegów zaleca ich zmianę

Badanie przeprowadza się przy rozgrzanym silniku na hamowni podwoziowej, zgodnie z profilem prędkości opisanym w dodatku 1 do niniejszego załącznika. Wykonuje się zalecenia sygnalizatora dotyczące zmiany biegów oraz rejestruje się prędkości pojazdu, przy których sygnalizator zaleca zmianę biegu. Badanie powtarza się trzykrotnie.

VnGSI oznacza przeciętną prędkość, przy której sygnalizator zmiany biegów zaleca zmianę biegu z n (n = 1, 2, …, #g) na n + 1, określoną na podstawie trzykrotnie wykonanego badania, gdzie #g oznacza dla danego pojazdu liczbę biegów do jazdy do przodu. Do tego celu bierze się pod uwagę jedynie instrukcje zmiany biegów sygnalizatora w fazie przed osiągnięciem maksymalnej prędkości i nie uwzględnia się instrukcji sygnalizatora zmiany biegów podczas zmniejszania prędkości.

Do celów poniżej przedstawionych obliczeń przyjmuje się V0GSI równe 0 km/h i V#gGSI równe 140 km/h lub maksymalnej prędkości pojazdu, zależnie od tego, która z tych wielkości jest mniejsza. Jeżeli pojazd nie może osiągnąć prędkości 140 km/h, pojazd prowadzi się przy maksymalnej prędkości aż do osiągnięcia profilu prędkości określonego na rys. I.1.

Zalecane przez sygnalizator prędkości, przy których dokonuje się zmiany biegów, mogą być alternatywnie określone przez producenta na podstawie danych analitycznych, w oparciu o określony dla sygnalizatora zmiany biegów algorytm zawarty w poszerzonym pakiecie dokumentacji przekazanym zgodnie z pkt 3.1.

4.2. Standardowe punkty zmiany biegów

Vnstd oznacza wartość prędkości, przy której zgodnie z założeniem typowy kierowca zmienia bieg z n na n + 1 bez zalecenia ze strony sygnalizatora zmiany biegów. Na podstawie punktów zmiany biegów określonych w badaniu emisji typu 1 (1) określono następujące standardowe wartości prędkości, przy których dokonuje się zmiany biegu:

V0std = 0 km/h;

V1std = 15 km/h;

V2std = 35 km/h;

V3std = 50 km/h;

V4std = 70 km/h;

V5std = 90 km/h;

V6std = 110 km/h;

V7std = 130 km/h;

V8std = V#gGSI;

Vnmin oznacza minimalną prędkość pojazdu, z jaką można go prowadzić na biegu n bez zgaśnięcia silnika, a Vnmax oznacza maksymalną prędkość pojazdu, z jaką można go prowadzić na biegu n bez uszkodzenia silnika.

Jeżeli podana w tym wykazie wartość Vnstd jest mniejsza od wartości Vn + 1min, wówczas przyjmuje się wartość Vnstd równą Vn + 1min. Jeżeli podana w tym wykazie wartość Vnstd jest większa od wartości Vnmax, przyjmuje się wartość Vnstd równą Vnmax (n = 1, 2, …, #g – 1).

Jeżeli określona w wyniku zastosowania tej procedury wartość V#gstd jest mniejsza od wartości V#gGSI, przyjmuje się, że wynosi ona V#gGSI.

4.3. Krzywe zużycia paliwa w funkcji prędkości jazdy

Producent przekazuje organowi udzielającemu homologacji typu dane dotyczące funkcjonalnej zależności zużycia paliwa przez pojazd jadący ze stałą prędkością na biegu n zgodnie z poniżej podanymi zasadami.

FCni oznacza zużycie paliwa wyrażone w kg/h (kilogramy na godzinę) przy prowadzeniu pojazdu ze stałą prędkością vi = i × 5 km/h – 2,5 km/h (gdzie i jest dodatnią liczbą całkowitą) na biegu n. Producent przekazuje tego rodzaju dane dla każdego biegu n (n = 1, 2, …, #g) i vnmin ≤ vi ≤ vnmax. Wartości zużycia paliwa określa się w takich samych warunkach otoczenia, odpowiadających rzeczywistym sytuacjom spotykanym podczas kierowania pojazdem, które jego producent może określić w drodze badania fizycznego lub przy zastosowaniu odpowiedniego modelu obliczeniowego uzgodnionego między nim i organem udzielającym homologacji.

4.4. Rozkład prędkości pojazdu

Dla wartości Pi określającej prawdopodobieństwo, że pojazd porusza się z prędkością v, gdzie vi – 2,5 km/h < v ≤ vi + 2,5 km/h (i = 1, …, 28), stosuje się następujące wartości z rozkładu, jak niżej:

i

Pi

i

Pi

1

4,610535879

15

2,968643201

2

5,083909299

16

2,61326375

3

4,86818148

17

2,275220718

4

5,128313511

18

2,014651418

5

5,233189418

19

1,873070659

6

5,548597362

20

1,838715054

7

5,768706442

21

1,982122053

8

5,881761847

22

2,124757402

9

6,105763476

23

2,226658166

10

6,098904359

24

2,137249569

11

5,533164348

25

1,76902642

12

4,761325003

26

1,665033625

13

4,077325232

27

1,671035353

14

3,533825909

28

0,607049046

Jeżeli maksymalna prędkość pojazdu odpowiada krokowi i oraz i < 28, wartości od Pi + 1 do P28 dodaje się do Pi.

4.5. Określenie wzorcowego zużycia paliwa

FCGSI oznacza zużycie paliwa przez pojazd w sytuacji, gdy kierowca stosuje się do wskazówek sygnalizatora zmiany biegów:

FCGSIi = FCni, gdzie Vn – 1GSI ≤ vi < VnGSI (dla n = 1, …, #g) i FCGSIi = 0, jeżeli vi ≥ V#gGSI

FCGSI = Σ28i=1 Pi × FCGSIi/100

FCstd oznacza wzorcowe zużycie paliwa przez pojazd przy dokonywaniu zmiany biegów w punktach standardowych:

FCstdi = FCni, gdzie Vn 1std ≤ vi < Vnstd (dla n = 1, … , #g) i FCstdi = 0, jeżeli vi ≥ V#gGSI

FCstd = Σ28i=1 Pi × FCstdi/100

Względną oszczędność zużycia paliwa, uzyskaną dzięki stosowaniu się do zaleceń wzorcowego sygnalizatora zmiany biegów, oblicza się ze wzoru:

FCrel. Save = (1 – FCGSI/FCstd) × 100 %

4.6. Rejestracja danych

Rejestruje się następujące dane:

– wartości VnGSI określone zgodnie z pkt 4.1,

– wartości FCni krzywej zużycia paliwa w funkcji prędkości jazdy, podane przez producenta zgodnie z pkt 4.3,

– wartości FCGSI, FCstd i FCrel. Save obliczone w sposób określony w pkt 4.5.

Dodatek 1

Profil prędkości pojazdu określony w pkt 4.1

Nr trybu pracy

Tryb pracy

Przyspieszenie (m/s2)

Prędkość (km/h)

Całkowity czas (s)

1

Bieg jałowy

0

0

20

2

Przyspieszanie

1,1

0– 31,68

28

3

0,7

31,68– 49,32

35

4

0,64

49,32– 79,27

48

5

0,49

79,27– 109,26

65

6

0,3

109,26– 128,70

83

7

0,19

128,70– 140,33

100

8

Stan ustalony

0

140,33

105

9

Zwalnianie

– 0,69

140,33– 80,71

129

10

– 1,04

80,71– 50,76

137

11

– 1,39

50,76– 0

147

12

Bieg jałowy

0

0

150

Wartości tolerancji odchylenia od podanego profilu prędkości określono w pkt 6.1.3.4 załącznika 4a do regulaminu EKG ONZ nr 83, seria poprawek 05.

Rysunek I.1

Graficzne odwzorowanie profilu prędkości określonego w pkt 4.1; linia ciągła: profil prędkości; linie przerywane: tolerancje odchyleń od przedstawionego profilu prędkości

infoRgrafika

W tabeli poniżej przedstawiono szczegółowy (sekunda po sekundzie) opis profilu prędkości. Jeżeli pojazd nie może osiągnąć prędkości 140 km/h, prowadzi się go przy maksymalnej prędkości aż do osiągnięcia powyższego profilu prędkości.

Czas (s)

Prędkość (km/h)

Czas (s)

Prędkość (km/h)

Czas (s)

Prędkość (km/h)

0

0,00

51

84,56

101

140,33

1

0,00

52

86,33

102

140,33

2

0,00

53

88,09

103

140,33

3

0,00

54

89,86

104

140,33

4

0,00

55

91,62

105

140,33

5

0,00

56

93,38

106

137,84

6

0,00

57

95,15

107

135,36

7

0,00

58

96,91

108

132,88

8

0,00

59

98,68

109

130,39

9

0,00

60

100,44

110

127,91

10

0,00

61

102,20

111

125,42

11

0,00

62

103,97

112

122,94

12

0,00

63

105,73

113

120,46

13

0,00

64

107,50

114

117,97

14

0,00

65

109,26

115

115,49

15

0,00

66

110,34

116

113,00

16

0,00

67

111,42

117

110,52

17

0,00

68

112,50

118

108,04

18

0,00

69

113,58

119

105,55

19

0,00

70

114,66

120

103,07

20

0,00

71

115,74

121

100,58

21

3,96

72

116,82

122

98,10

22

7,92

73

117,90

123

95,62

23

11,88

74

118,98

124

93,13

24

15,84

75

120,06

125

90,65

25

19,80

76

121,14

126

88,16

26

23,76

77

122,22

127

85,68

27

27,72

78

123,30

128

83,20

28

31,68

79

124,38

129

80,71

29

34,20

80

125,46

130

76,97

30

36,72

81

126,54

131

73,22

31

39,24

82

127,62

132

69,48

32

41,76

83

128,70

133

65,74

33

44,28

84

129,38

134

61,99

34

46,80

85

130,07

135

58,25

35

49,32

86

130,75

136

54,50

36

51,62

87

131,44

137

50,76

37

53,93

88

132,12

138

45,76

38

56,23

89

132,80

139

40,75

39

58,54

90

133,49

140

35,75

40

60,84

91

134,17

141

30,74

41

63,14

92

134,86

142

25,74

42

65,45

93

135,54

143

20,74

43

67,75

94

136,22

144

15,73

44

70,06

95

136,91

145

10,73

45

72,36

96

137,59

146

5,72

46

74,66

97

138,28

147

0,72

47

76,97

98

138,96

148

0,00

48

79,27

99

139,64

149

0,00

49

81,04

100

140,33

150

0,00

50

82,80


(1) Określone w załączniku 4a do regulaminu EKG ONZ nr 83, seria poprawek 05.

ZAŁĄCZNIK II

CZĘŚĆ 1

Dokument informacyjny

WZÓR

Dokument w formacie PDF

CZĘŚĆ 2

WZÓR

Dokument w formacie PDF

CZĘŚĆ 3

Świadectwo homologacji typu WE

WZÓR

(maksymalny format: A4 (210 × 297 mm))

Dokument w formacie PDF

ZAŁĄCZNIK III

ZMIANY W DYREKTYWIE RAMOWEJ 2007/46/WE

W dyrektywie 2007/46/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku I dodaje się punkty w brzmieniu:

„4.11. Sygnalizator zmiany biegów

4.11.1. Wskaźnik akustyczny: tak/nie (1). Jeżeli tak, należy dołączyć opis dźwięku i poziom natężenia dźwięku docierającego do ucha kierowcy w dB(A) (należy zagwarantować możliwość włączenia/wyłączenia wskaźnika akustycznego)

4.11.2. Informacje wymagane zgodnie z pkt 4.6 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 65/2012 (wartość podana przez producenta)

4.11.3. Fotografie lub rysunki mechanizmu sygnalizatora zmiany biegów oraz krótki opis elementów układu i jego działania:”;

2) w załączniku III dodaje się punkty w brzmieniu:

„4.11. Sygnalizator zmiany biegów

4.11.1. Wskaźnik akustyczny: tak/nie (1). Jeżeli tak, należy dołączyć opis dźwięku i poziom natężenia dźwięku docierającego do ucha kierowcy w dB(A) (należy zagwarantować możliwość włączenia/wyłączenia wskaźnika akustycznego)

4.11.2. Informacje wymagane zgodnie z pkt 4.6 załącznika I do rozporządzenia (UE) (UE) nr 65/2012 (określone przy udzielaniu homologacji typu)” ;

3) w części I załącznika IV wprowadza się następujące zmiany:

a) w tabeli dodaje się pkt 63.1 w brzmieniu:

Przedmiot

Odniesienie do aktu prawnego

Odniesienie do Dziennika Urzędowego

Zastosowanie

M1

M2

M3

N1

N2

N3

O1

O2

O3

O4

„ 63.1. Sygnalizatory zmiany biegów

(UE) nr 65/2012

L 28 z 31.1.2012, s. 24

X”;

b) w tabeli zamieszczonej w dodatku dodaje się pkt 63.1 w brzmieniu:

Przedmiot

Odniesienie do aktu prawnego

Odniesienie do Dziennika Urzędowego

M1

„63.1.

Sygnalizatory zmiany biegów

(UE) nr 65/2012

L 28 z 31.1.2012, s. 24

Nie dot.”;

4) w tabeli zamieszczonej w dodatku do załącznika VI dodaje się pkt 63.1 w brzmieniu:

Przedmiot

Odniesienie do aktu prawnego

Akt zmieniony przez

Dotyczy wersji

„63.1 Sygnalizatory zmiany biegów

(UE) nr 65/2012”;

5) w załączniku XI wprowadza się następujące zmiany:

a) w tabeli zamieszczonej w dodatku 1 dodaje się pkt 63.1 w brzmieniu:

Punkt

Przedmiot

Odniesienie do aktu prawnego

M1 ≤ 2 500 kg (1)

M1 > 2 500 kg (1)

M2

M3

„63.1.

Sygnalizatory zmiany biegów

(UE) nr 65/2012

G

G” ;

b) w tabeli zamieszczonej w dodatku 2 dodaje się pkt 63.1 w brzmieniu:

Punkt

Przedmiot

Odniesienie do aktu prawnego

M1

M2

M3

N1

N2

N3

O1

O2

O3

O4

„63.1.

Sygnalizatory zmiany biegów

(UE) nr 65/2012

G”;

c) w tabeli zamieszczonej w dodatku 3 dodaje się pkt 63.1 w brzmieniu:

Punkt

Przedmiot

Odniesienie do aktu prawnego

M1

„63.1.

Sygnalizatory zmiany biegów

(UE) nr 65/2012

G”;

d) w tabeli zamieszczonej w dodatku 4 między kolumnami zatytułowanymi „Odniesienie do aktu prawnego” i „M2” dodaje się kolumnę „M1” oraz pkt 63.1 w brzmieniu:

Punkt

Przedmiot

Odniesienie do aktu prawnego

M1

M2

M3

N1

N2

N3

O1

O2

O3

O4

„63.1.

Sygnalizatory zmiany biegów

(UE) nr 65/2012

G”.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00