Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2012-02-03 do 2031-07-01
Wersja aktualna od 2012-02-03 do 2031-07-01
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 64/2012
z dnia 23 stycznia 2012 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 582/2011 Parlamentu Europejskiego i Rady wykonujące i zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylające dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE (1), w szczególności jego art. 4 ust. 3, art. 5 ust. 4, art. 6 ust. 2 i art. 12,
uwzględniając dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów („dyrektywa ramowa”) (2), w szczególności jej art. 39 ust. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 595/2009 określa wspólne wymogi techniczne w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych, silników i części zamiennych w zakresie emitowanych przez nie zanieczyszczeń oraz ustala zasady zgodności eksploatacyjnej, trwałości urządzeń ograniczających emisję zanieczyszczeń, pokładowych systemów diagnostycznych (OBD), pomiaru zużycia paliwa i dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów.
(2) Zgodnie z art. 3 ust. 15 rozporządzenia Komisji (UE) nr 582/2011 z dnia 25 maja 2011 r. wykonującego i zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz zmieniającego załączniki I i III do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (3) pojazdy i silniki mają być homologowane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 595/2009 oraz środkami wykonawczymi do niego dopiero po wdrożeniu procedur pomiaru ilości cząstek stałych, określonej w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 595/2009, wszelkich niezbędnych szczegółowych przepisów dotyczących silników wielonastawnych oraz przepisów wdrażających art. 6 rozporządzenia (WE) nr 595/2009. Należy zatem zmienić rozporządzenie (UE) nr 582/2011, aby uwzględnić takie wymogi.
(3) Zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 595/2009, art. 6 i 7 rozporządzenia (WE) nr 715/2007 w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (4) stosuje się odpowiednio. Należy zatem przenieść do niniejszego rozporządzenia przepisy w zakresie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2007 z dnia 20 czerwca 2007 r. oraz środkach wykonawczych do niego. Niezbędne jest jednak dostosowanie tych przepisów, tak by uwzględniały one specyfikę pojazdów ciężarowych o dużej ładowności.
(4) W szczególności należy przyjąć szczegółowe procedury dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 595/2009 w przypadku homologacji wielostopniowej. Należy również przyjąć szczegółowe wymogi i procedury w zakresie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów w przypadku dostosowań na życzenie klienta lub produkcji małoseryjnej. Należy wreszcie odnieść się do szczegółowych norm dotyczących przeprogramowania opracowanych dla pojazdów ciężarowych o dużej ładowności.
(5) Stosowanie przepisów w zakresie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów może być zbyt uciążliwe dla producentów pojazdów w krótkiej perspektywie w odniesieniu do niektórych układów przenoszonych ze starych typów pojazdów do nowych typów pojazdów. Należy zatem wprowadzić pewne ograniczone odstępstwa od przepisów ogólnych w zakresie dostępu do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów.
(6) Należy określić przepisy w zakresie dostępu do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów na potrzeby konstrukcji i produkcji samochodowych urządzeń przeznaczonych dla pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi, kiedy możliwe będzie udzielanie homologacji typu dla takich urządzeń.
(7) Zgodnie z dyrektywą Rady 92/6/EWG z dnia 10 lutego 1992 r. w sprawie montowania i zastosowania urządzeń ograniczenia prędkości w niektórych kategoriach pojazdów silnikowych we Wspólnocie (5) urządzenia ograniczenia prędkości są montowane przez warsztaty lub organy zatwierdzone przez państwa członkowskie. Zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (6) jedynie uprawnione warsztaty mogą kalibrować urządzenia rejestrujące stosowane w pojazdach silnikowych. Należy zatem wyłączyć informacje dotyczące przeprogramowania jednostek sterujących dla urządzeń ograniczenia prędkości i urządzeń rejestrujących z przepisów w zakresie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 582/2011.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu (UE) nr 582/2011 wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 dodaje się pkt 42, 43 i 44 w brzmieniu:
„ 42) »dostosowanie na życzenie klienta« oznacza każdą zmianę w pojeździe, układzie, części lub oddzielnym zespole technicznym dokonaną na życzenie klienta i podlegającą homologacji;
43) » informacje z OBD pojazdu« oznaczają informacje dotyczące pokładowego systemu diagnostycznego odnoszące się do dowolnego układu elektronicznego pojazdu;
44) »układ przeniesiony« oznacza układ, określony w art. 3 ust. 23 dyrektywy 2007/46/WE, przeniesiony ze starego typu pojazdów do nowego typu pojazdu.”;
2) dodaje się art. 2a–2h w brzmieniu:
„ Artykuł 2a
Dostęp do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów
1. Producenci wprowadzają konieczne uzgodnienia i procedury, zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 595/2009 i załącznikiem XVII do niniejszego rozporządzenia, aby zapewnić łatwy i szybki dostęp do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów na stronach internetowych wykorzystując znormalizowany format, w sposób niedyskryminacyjny w stosunku do ustaleń lub dostępu zagwarantowanego autoryzowanym sieciom sprzedaży i stacjom obsługi. Producenci zapewniają także dostęp do materiałów szkoleniowych zarówno niezależnym podmiotom, jak i autoryzowanym sieciom sprzedaży i stacjom obsługi.
2. Organy udzielające homologacji udzielają homologacji typu wyłącznie po otrzymaniu od producenta świadectwa o dostępie do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów.
3. Świadectwo o dostępie do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów służy jako dowód zapewnienia zgodności z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 595/2009.
4. Świadectwo o dostępie do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów sporządza się zgodnie ze wzorem podanym w dodatku 1 do załącznika XVII.
5. Informacje dotyczące OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów obejmują:
a) jednoznaczną identyfikację pojazdu, układu, części lub oddzielnego zespołu technicznego za który odpowiada producent;
b) podręczniki serwisowe, w tym dokumentacja czynności związanych z obsługą techniczną i utrzymaniem;
c) instrukcje techniczne;
d) informacje dotyczące części i diagnostyki (takie jak minimalne i maksymalne teoretyczne wartości pomiaru);
e) schematy instalacji elektrycznej;
f) kody usterek diagnostycznych, w tym kody własne producenta;
g) numer identyfikacyjny kalibracji oprogramowania odnoszący się do typu pojazdu;
h) informacje dotyczące zastrzeżonych narzędzi i wyposażenia oraz informacje przekazywane za pomocą tych narzędzi i wyposażenia;
i) dane techniczne i dwukierunkowe dane dotyczące monitoringu i badań;
j) standardowe jednostki robocze lub czas realizacji prac w zakresie naprawy i obsługi technicznej, jeżeli informacje takie udostępnia się autoryzowanym sieciom sprzedaży i stacjom obsługi producenta w sposób bezpośredni lub przez stronę trzecią;
k) w przypadku homologacji wielostopniowej informacje wymagane na mocy art. 2b.
6. Do celów niniejszego rozporządzenia autoryzowane sieci sprzedaży lub stacje obsługi w ramach sieci dystrybucji danego producenta pojazdów traktowane są jako niezależne podmioty, w takim zakresie, w jakim świadczą one usługi naprawy lub obsługi technicznej pojazdów, dla których nie są one częścią sieci dystrybucji producenta pojazdów.
7. Informacje dotyczące naprawy i obsługi technicznej pojazdów są zawsze dostępne, z wyjątkiem przypadków gdy konieczny jest przegląd systemu informatycznego.
8. Dla celów produkcji i obsługi kompatybilnych z OBD części zamiennych lub części naprawczych oraz narzędzi diagnostycznych i wyposażenia do badań, producenci dostarczają w sposób niedyskryminacyjny odpowiednie informacje dotyczące OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów wszystkim producentom części, narzędzi diagnostycznych lub wyposażenia do badań, lub stacjom obsługi.
9. Producent dokonuje sukcesywnych zmian i uzupełnień informacji dotyczących napraw i obsługi technicznej pojazdów dostępnych na jego stronach internetowych w tym samym momencie, w którym są one udostępniane autoryzowanym stacjom obsługi.
10. Jeśli dokumentacja dotycząca naprawy i obsługi technicznej pojazdu przechowywana jest w centralnej bazie danych producenta pojazdu lub w jego imieniu, niezależnym warsztatom, które uzyskały akredytację i autoryzację zgodnie z wymogiem pkt 2.2 załącznika XVII, należy zapewnić bezpłatny dostęp do takiej dokumentacji i na takich samych warunkach jak autoryzowanym stacjom obsługi, aby umożliwić im zamieszczanie informacji dotyczących dokonanych napraw i czynności związanych z obsługą techniczną.
11. Producent udostępnia zainteresowanym stronom następujące informacje:
a) odpowiednie informacje pozwalające na opracowanie części zamiennych, które są niezbędne do poprawnego działania systemu OBD;
b) informacje pozwalające na opracowanie standardowych narzędzi diagnostycznych.
Dla celów akapitu pierwszego lit. a) opracowanie części zamiennych nie jest ograniczone:
a) niedostępnością istotnych informacji;
b) wymogami technicznymi dotyczącymi strategii wskazywania nieprawidłowego działania, jeżeli przekroczono wartości progowe systemu OBD lub jeżeli system OBD nie jest w stanie spełnić podstawowych wymogów OBD w zakresie monitorowania określonych w niniejszym rozporządzeniu;
c) szczególnymi zmianami w przetwarzaniu informacji z OBD, pozwalającymi na osobne traktowanie działania pojazdu zasilanego benzyną lub gazem;
d) homologacją typu dla pojazdów zasilanych gazem, które posiadają ograniczoną liczbę małych nieprawidłowości.
Dla celów akapitu pierwszego lit. b), jeżeli producenci korzystają z narzędzi diagnostycznych i badawczych zgodnie z normą ISO 22900 – Modułowy interfejs komunikacyjny pojazdu (MVCI) i normą ISO 22901 – Otwarty format wymiany danych diagnostycznych (ODX) w swoich sieciach franczyzowych, pliki ODX są udostępniane niezależnym podmiotom za pośrednictwem stron internetowych producenta.
Artykuł 2b
Homologacja wielostopniowa
1. W przypadku homologacji wielostopniowej, określonej w art. 3 ust. 7 dyrektywy 2007/46/WE, ostateczny producent jest odpowiedzialny za udostępnienie informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów w odniesieniu do własnego etapu lub etapów produkcji oraz linku do wcześniejszego etapu lub etapów.
Ponadto ostateczny producent na swoich stronach internetowych zapewnia niezależnym podmiotom następujące informacje:
a) adresy stron internetowych producentów odpowiedzialnych za wcześniejsze etapy;
b) nazwę i adres producentów odpowiedzialnych za wcześniejsze etapy;
c) numery homologacji typu na wcześniejszych etapach;
d) numer silnika.
2. Każdy producent odpowiedzialny za określony etap lub etapy homologacji typu jest odpowiedzialny za udostępnienie na swoich stronach internetowych informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów w odniesieniu do etapu lub etapów homologacji typu, za które jest odpowiedzialny, oraz linku do wcześniejszego etapu lub etapów.
3. Producent odpowiedzialny za określony etap lub etapy homologacji typu udostępnienia następujące informacje producentowi odpowiedzialnemu za następny etap:
a) świadectwo zgodności dotyczące etapu lub etapów, za które jest odpowiedzialny;
b) świadectwo o dostępie do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów, łącznie z dodatkami;
c) numer homologacji typu odpowiadający etapowi lub etapom, za które jest odpowiedzialny;
d) dokumenty, o których mowa w lit. a) b) i c) dostarczone przez producentów zaangażowanych na wcześniejszych etapach.
Każdy producent upoważnia producenta odpowiedzialnego za następny etap do przekazania dostarczonych dokumentów producentom odpowiedzialnym za kolejne etapy i ostatni etap.
Ponadto na podstawie umowy producent odpowiedzialny za określony etap lub etapy homologacji typu:
a) udostępnia producentowi odpowiedzialnemu za następny etap informacje dotyczące OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów oraz informacje dotyczące interfejsu odpowiadające etapowi lub etapom, za które jest odpowiedzialny;
b) udostępnia na wniosek producenta odpowiedzialnego za kolejny etap homologacji typu informacje dotyczące OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów oraz informacje dotyczące interfejsu odpowiadające etapowi lub etapom, za które jest odpowiedzialny.
4. Producent, w tym producent ostateczny, może nakładać opłaty wyłącznie zgodnie z art. 2f w odniesieniu do etapu lub etapów, za które jest odpowiedzialny.
Producent, w tym producent ostateczny, nie może wprowadzać opłat za udzielanie informacji dotyczących adresu stron internetowych lub danych kontaktowych innych producentów.
Artykuł 2c
Dostosowania na życzenie klienta
1. W drodze odstępstwa od art. 2a, jeżeli liczba układów, części lub oddzielnych zespołów technicznych odpowiednio dostosowywanych na życzenie klienta jest niższa niż 250 jednostek wyprodukowanych na całym świecie, zapewnia się łatwy i szybki dostęp do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej związanych z dostosowaniem na życzenie klienta, w sposób niedyskryminacyjny w stosunku do ustaleń lub dostępu zagwarantowanego autoryzowanym sieciom sprzedaży i stacjom obsługi.
Dla celów obsługi i przeprogramowywania elektronicznych jednostek sterujących związanych z dostosowaniem na życzenie klienta, producent udostępnia niezależnym podmiotom odpowiednie zastrzeżone specjalistyczne narzędzia diagnostyczne lub wyposażenie do badań tak samo jak autoryzowanym stacjom obsługi.
Dostosowania na życzenie klienta wymieniane są podczas udzielania homologacji typu na stronach internetowych producenta poświęconych informacjom dotyczącym naprawy i obsługi technicznej pojazdów oraz w świadectwie o dostępie do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów.
2. Do dnia 31 grudnia 2015 r., jeżeli liczba układów, części lub oddzielnych zespołów technicznych odpowiednio dostosowywanych na życzenie klienta jest wyższa niż 250 jednostek wyprodukowanych na całym świecie, producent może odstąpić od wynikającego z art. 2a obowiązku udostępniania informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów przy wykorzystaniu znormalizowanego formatu. Jeśli producent korzysta z takiego odstępstwa, zapewnia on łatwy i szybki dostęp do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów, w sposób niedyskryminacyjny w stosunku do ustaleń lub dostępu zagwarantowanego autoryzowanym sieciom sprzedaży i stacjom obsługi.
3. Producenci udostępniają niezależnym podmiotom poprzez sprzedaż lub wynajem zastrzeżone specjalistyczne narzędzia diagnostyczne lub wyposażenie do badań do obsługi dostosowanych dla klienta układów, części i oddzielnych zespołów technicznych.
4. Podczas udzielania homologacji typu producent wymienia w świadectwie o dostępie do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów dostosowania na życzenie klienta, dla których skorzystał z odstępstwa w odniesieniu do wynikającego z art. 2a obowiązku udostępniania informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów przy wykorzystaniu znormalizowanego formatu oraz wszelkie związane z nimi elektroniczne jednostki sterujące.
Dostosowania na życzenie klienta oraz wszelkie związane z nimi elektroniczne jednostki sterujące wymieniane są również na stronach internetowych producenta poświęconych informacjom dotyczącym naprawy i obsługi technicznej pojazdów.
Artykuł 2d
Drobni producenci
1. W drodze odstępstwa od art. 2a producenci, których roczna światowa produkcja typu pojazdu, układu, części lub oddzielnego zespołu technicznego wynosi mniej niż 250 jednostek, zapewniają łatwy i szybki dostęp do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej, w sposób niedyskryminacyjny w stosunku do ustaleń lub dostępu zagwarantowanego autoryzowanym sieciom sprzedaży i stacjom obsługi.
2. Pojazdy, układy, części lub oddzielne zespoły techniczne, o których mowa w ust. 1, są wymieniane na stronach internetowych producenta poświęconych informacjom dotyczącym naprawy i obsługi technicznej.
3. Organ udzielający homologacji informuje Komisję o każdej homologacji typu udzielonej drobnym producentom.
Artykuł 2e
Układy przeniesione
1. Do dnia 30 czerwca 2016 r. w odniesieniu do układów przeniesionych wymienionych w dodatku 3 do załącznika XVII producent może odstąpić od obowiązku przeprogramowywania elektronicznych jednostek sterujących zgodnie z normami wspomnianymi w załączniku XVII.
Informację o takim odstępstwie podaje się podczas udzielania homologacji typu w świadectwie o dostępie do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów.
Układy, w odniesieniu do których producent odstępuje od obowiązku przeprogramowywania elektronicznych jednostek sterujących zgodnie z normami wspomnianymi w załączniku XVII, wymienia się na jego stronach internetowych poświęconych informacjom dotyczącym naprawy i obsługi technicznej pojazdów.
2. W celu obsługi i przeprogramowywania elektronicznych jednostek sterujących w układach przeniesionych, w odniesieniu do których producent odstępuje od obowiązku przeprogramowywania elektronicznych jednostek sterujących zgodnie z normami wspomnianymi w załączniku XVII, producent umożliwia niezależnym podmiotom zakup lub wynajem odpowiednich zastrzeżonych narzędzi lub wyposażenia.
Artykuł 2f
Opłaty za dostęp do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów
1. Producenci mogą pobierać uzasadnione i proporcjonalne opłaty za dostęp do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów, objętych niniejszym rozporządzeniem.
Dla celów akapitu pierwszego uznaje się, że opłata jest nieuzasadniona lub nieproporcjonalna, jeśli nie uwzględnia zakresu, w jakim niezależny podmiot wykorzystuje informacje, i przez to zniechęca go do korzystania z tych informacji.
2. Producenci udostępniają informacje dotyczące naprawy i obsługi technicznej pojazdów, w tym usług transakcyjnych, takich jak przeprogramowanie i pomoc techniczna, przez określoną liczbę godzin, dni, miesięcy lub lat, za opłatą uzależnioną od okresu, na jaki udostępnione zostały informacje.
Oprócz dostępu czasowego producenci mogą oferować dostęp w odniesieniu do konkretnych transakcji, za który opłaty pobiera się od transakcji i nie są one uzależnione od czasu, na jaki udzielono dostępu. Jeśli producenci oferują oba systemy dostępu, niezależne warsztaty wybierają preferowany system dostępu, oparty na czasie dostępu lub transakcjach.
Artykuł 2g
Zgodność z obowiązkami w zakresie dostępu do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów
1. Organ udzielający homologacji może w dowolnym momencie, z własnej inicjatywy, na podstawie otrzymanej skargi lub na podstawie oceny dokonanej przez służbę techniczną, sprawdzić zgodność producenta z rozporządzeniem (WE) nr 595/2009, niniejszym rozporządzeniem i zasadami określonymi w świadectwie o dostępie do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów.
2. Jeżeli organ udzielający homologacji uznaje, że producent nie spełnił obowiązków w zakresie dostępu do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów, organ udzielający homologacji, który udzielił danej homologacji typu, podejmuje stosowne środki w celu zaradzenia tej sytuacji.
Środki te mogą obejmować cofnięcie lub zawieszenie homologacji typu, kary pieniężne lub inne środki przyjęte zgodnie z art. 11 rozporządzenia (WE) nr 595/2009.
3. Organ udzielający homologacji przystępuje do kontroli w celu sprawdzenia zgodności producenta z obowiązkami w zakresie dostępu do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów, jeżeli niezależny podmiot lub stowarzyszenie handlowe reprezentujące niezależne podmioty złożyło skargę do organu udzielającego homologacji.
4. Podczas kontroli organ udzielający homologacji może zwrócić się do służby technicznej lub innego niezależnego rzeczoznawcy o przeprowadzenie oceny sprawdzającej, czy te obowiązki zostały spełnione.
Artykuł 2h
Forum w sprawie dostępu do informacji o pojazdach
Zakres stosowania działań prowadzonych przez Forum w sprawie dostępu do informacji o pojazdach ustanowione zgodnie z art. 13 ust. 9 rozporządzenia Komisji (WE) nr 692/2008 (*) rozszerza się na pojazdy objęte rozporządzeniem (WE) nr 595/2009.
Na podstawie dowodów dotyczących umyślnego lub niezamierzonego nadużycia informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów Forum doradza Komisji w zakresie środków mających zapobiec takim nadużyciom informacji.
_________
(*) Dz.U. L 199 z 28.7.2008, s. 1.”;
3) w art. 3 wprowadza się następujące zmiany:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Aby uzyskać homologację typu WE układu silnika lub rodziny silników jako oddzielnego zespołu technicznego, homologację typu WE pojazdu z homologowanym układem silnika w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń oraz informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów, bądź homologację typu WE pojazdu w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń oraz informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów producent, zgodnie z przepisami załącznika I, wykazuje, że pojazdy lub układy silnika poddano badaniom określonym w art. 4 i 14 oraz w załącznikach III–VIII, X, XIII, XIV i XVII, oraz że spełniają one określone w nich wymogi. Producent zapewnia również zgodność ze specyfikacjami paliw wzorcowych podanymi w załączniku IX.”;
b) dodaje się ust. 1a, 1b i 1c w brzmieniu:
„ 1a. Jeżeli w chwili składania wniosku o udzielenie homologacji typu informacje dotyczące OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów nie są dostępne lub nie są zgodne z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 595/2009, art. 2a i w stosownych przypadkach art. 2b, 2c i 2d niniejszego rozporządzenia, oraz załącznikiem XVII do niniejszego rozporządzenia, producent dostarcza te informacje w terminie sześciu miesięcy od daty określonej w art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 595/2009 lub w terminie sześciu miesięcy od daty wydania homologacji typu, w zależności od tego, która z tych dat jest późniejsza.
1b. Obowiązek dostarczenia informacji w terminach, o których mowa w ust. 1a, ma zastosowanie wyłącznie w sytuacjach, gdy po uzyskaniu homologacji typu pojazd jest wprowadzany do obrotu.
W sytuacji gdy pojazd jest wprowadzany do obrotu później niż sześć miesięcy od daty uzyskania homologacji typu, informacje są dostarczane w terminie odpowiadającym dacie wprowadzenia pojazdu do obrotu.
1c. W oparciu o wypełnione świadectwo dostępu do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów organ udzielający homologacji może założyć, że producent wprowadził wystarczające uzgodnienia i procedury w zakresie dostępu do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów, pod warunkiem że nie złożono żadnej skargi, a producent dostarczył świadectwo w terminach, o których mowa w ust. 1a.
W razie niedostarczenia świadectwa zgodności w wymaganym terminie organ udzielający homologacji podejmuje właściwe działania mające na celu zapewnienie zgodności.”;
c) skreśla się ust. 15;
4) w art. 5 wprowadza się następujące zmiany:
a) tytuł otrzymuje brzmienie:
„Artykuł 5
Wniosek o udzielenie homologacji typu WE dla układu silnika lub rodziny silników jako oddzielnego zespołu technicznego w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń oraz dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów” ;
b) ust. 4 lit. g) otrzymuje brzmienie:
„g) świadectwo o dostępie do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów;”;
5) tytuł art. 6 otrzymuje brzmienie:
„Artykuł 6
Przepisy administracyjne dotyczące homologacji typu WE dla układu silnika lub rodziny silników jako oddzielnego zespołu technicznego w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń oraz dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów”;
6) w art. 7 ust. 4 lit. d) otrzymuje brzmienie:
„ d) świadectwo o dostępie do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów;”;
7) w art. 14 ust. 1 lit. d) otrzymuje brzmienie:
„d) wymogi dotyczące badania demonstracyjnego PEMS w ramach homologacji typu oraz wszelkie dodatkowe wymogi dotyczące nieobjętych cyklem badawczym badań eksploatacyjnych pojazdów, przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu;”;
8) w art. 15 ust. 1 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:
„ Producent zapewnia posiadanie przez urządzenia kontrolujące emisję zanieczyszczeń stanowiące części zamienne, przeznaczone do zamontowania w układach silnika lub pojazdach, które uzyskały homologację typu WE i są objęte zakresem stosowania rozporządzenia (WE) nr 595/2009, homologacji typu WE jako oddzielnych zespołów technicznych zgodnie z wymogami niniejszego artykułu oraz art. 1a, 16 i 17.”;
9) w art. 16 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Producent przedstawia świadectwo o dostępie do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów.”;
10) w załącznikach I, II, III, VI, X, XI i XIII wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia;
11) dodaje się nowy załącznik XVII, którego tekst znajduje się w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 23 stycznia 2012 r.
| W imieniu Komisji |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 188 z 18.7.2009, s. 1.
(2) Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.
(3) Dz.U. L 167 z 25.6.2011, s. 1.
(4) Dz.U. L 171 z 29.6.2007, s. 1.
(5) Dz.U. L 57 z 2.3.1992, s. 27.
(6) Dz.U. L 370 z 31.12.1985, s. 8.
ZAŁĄCZNIK I
W załącznikach I, II, III, VI, X, XI i XIII do rozporządzenia (UE) nr 582/2011 wprowadza się następujące zmiany:
1) w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:
a) pkt 1.2 otrzymuje brzmienie:
„ 1.2. Wymogi dotyczące homologacji typu ograniczonej zakresem paliwa w przypadku silników o zapłonie iskrowym napędzanych gazem ziemnym lub LPG
Homologacji ograniczonej zakresem paliwa udziela się z zastrzeżeniem wymogów zawartych w pkt 1.2.1–1.2.2.2.”;
b) pkt 5.3.3 otrzymuje brzmienie:
„5.3.3. Zgodność sygnału momentu obrotowego ECU z wymogami pkt 5.2.2 i 5.2.3 wykazuje się dla silnika macierzystego rodziny silników podczas ustalania mocy silnika zgodnie z załącznikiem XIV oraz podczas wykonywania badania WHSC zgodnie z załącznikiem III i nieobjętych cyklem badawczym badań laboratoryjnych w ramach homologacji typu zgodnie z sekcją 6 załącznika VI.”;
c) po pkt 5.3.3 dodaje się pkt 5.3.3.1 w brzmieniu:
„ 5.3.3.1. Zgodność sygnału momentu obrotowego ECU z wymogami pkt 5.2.2 i 5.2.3 wykazuje się dla każdego członka rodziny silników podczas ustalania mocy silnika zgodnie z załącznikiem XIV. W tym celu przeprowadza się dodatkowe pomiary dla kilku punktów pracy przy częściowym obciążeniu oraz stałej prędkości obrotowej silnika (na przykład dla punktów WHSC i losowych punktów dodatkowych).”;
d) w dodatku 4 dodaje się część 3 we „Wzorach dokumentu informacyjnego” w brzmieniu:
„CZĘŚĆ 3
DOSTĘP DO INFORMACJI DOTYCZĄCYCH NAPRAWY I OBSŁUGI TECHNICZNEJ POJAZDÓW
16. | DOSTĘP DO INFORMACJI DOTYCZĄCYCH NAPRAWY I OBSŁUGI TECHNICZNEJ POJAZDÓW |
16.1. | Adres głównej strony internetowej zapewniającej dostęp do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów |
16.1.1. | Data udostępnienia strony (nie później niż 6 miesięcy od daty homologacji typu) |
16.2. | Warunki i zasady dostępu do stron internetowych |
16.3. | Format informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów dostępnych na stronach internetowych” |
e) w dodatku 5, w uzupełnieniu do świadectwa homologacji typu WE po pkt 1.4.3 dodaje się pkt 1.4.4 w brzmieniu:
„1.4.4. Badanie demonstracyjne PEMS
Tabela 6a
Badanie demonstracyjne PEMS
Typ pojazdu (np. M3, N3 i zastosowanie np. samochód ciężarowy skrzyniowy lub ciągnik siodłowy, autobus miejski) |
| |||||
Opis pojazdu (np. model pojazdu, prototyp) |
| |||||
Wyniki stanowiące podstawę dla decyzji pozytywnej/negatywnej (7) | CO | THC | NMHC | CH4 | NOx | Masa cząstek stałych |
Współczynnik zgodności w oknie pracy |
|
|
|
|
|
|
Współczynnik zgodności w oknie pracy dla CO2 |
|
|
|
|
|
|
Informacje na temat przejazdu | W terenie miejskim | W terenie wiejskim | Po autostradzie | |||
Udziały czasu jazdy w terenie miejskim, terenie wiejskim i po autostradzie, jak opisano w pkt 4.5 załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 582/2011 |
|
|
| |||
Udziały czasu jazdy charakteryzującej się przyspieszaniem, zwalnianiem, utrzymywaniem prędkości podróżnej oraz zatrzymywaniem, jak opisano w pkt 4.5.5 załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 582/2011 |
|
|
| |||
| Minimum | Maksimum | ||||
Średnia moc w oknie pracy (%) |
|
| ||||
Czas trwania okna pracy dla masy CO2 (s) |
|
| ||||
Okno pracy: procent ważnych okien |
| |||||
Okno dla masy CO2: procent ważnych okien |
| |||||
Współczynnik zgodności zużycia paliwa” |
|
f) w dodatku 7, w uzupełnieniu do świadectwa homologacji typu WE po pkt 1.4.3 dodaje się pkt 1.4.4 w brzmieniu:
„1.4.4. Badanie demonstracyjne PEMS
Tabela 6a
Badanie demonstracyjne PEMS
Typ pojazdu (np. M3, N3 i zastosowanie np. samochód ciężarowy skrzyniowy lub ciągnik siodłowy, autobus miejski) |
| |||||
Opis pojazdu (np. model pojazdu, prototyp) |
| |||||
Wyniki stanowiące podstawę dla decyzji pozytywnej/negatywnej (7) | CO | THC | NMHC | CH4 | NOx | PM mass |
Współczynnik zgodności w oknie pracy |
|
|
|
|
|
|
Współczynnik zgodności w oknie pracy dla CO2 |
|
|
|
|
|
|
Informacje na temat przejazdu | W terenie miejskim | W terenie wiejskim | Po autostradzie | |||
Udziały czasu jazdy w terenie miejskim, terenie wiejskim i po autostradzie, jak opisano w pkt 4.5 załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 582/2011 |
|
|
| |||
Udziały czasu jazdy charakteryzującej się przyspieszaniem, zwalnianiem, utrzymywaniem prędkości podróżnej oraz zatrzymywaniem, jak opisano w pkt 4.5.5 załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 582/2011 |
|
|
| |||
| Minimum | Maksimum | ||||
Średnia moc w oknie pracy (%) |
|
| ||||
Czas trwania okna pracy dla masy CO2 (s) |
|
| ||||
Okno pracy: procent ważnych okien |
| |||||
Okno dla masy CO2: procent ważnych okien |
| |||||
Współczynnik zgodności zużycia paliwa” |
|
2) w załączniku II wprowadza się następujące zmiany:
a) w pkt 10.1.12 dodaje się następujące pkt 10.1.12.5.1–10.1.12.5.5 w brzmieniu:
„ 10.1.12.5.1. Wyniki regresji liniowej opisanej w pkt 3.2.1 dodatku 1 do niniejszego załącznika, w tym spadek linii regresji m, współczynnik wyznaczania r2 oraz punkt przecięcia b linii regresji z osią y.
10.1.12.5.2. Wyniki kontroli spójności danych ECU, zgodnie z pkt 3.2.2 dodatku 1 do niniejszego załącznika.
10.1.12.5.3. Wyniki kontroli zgodności współczynnika jednostkowego zużycia paliwa, zgodnie z pkt 3.2.3 dodatku 1 do niniejszego załącznika, w tym obliczonego współczynnika jednostkowego zużycia paliwa oraz stosunku współczynnika jednostkowego zużycia paliwa obliczonego na podstawie pomiaru PEMS do deklarowanego współczynnika jednostkowego zużycia paliwa dla badania WHTC.
10.1.12.5.4. Weryfikacja wskazań drogomierza, zgodnie z pkt 3.2.4 dodatku 1 do niniejszego załącznika.
10.1.12.5.5. Wynik kontroli spójności ciśnienia otoczenia, zgodnie z pkt 3.2.5 dodatku 1 do niniejszego załącznika.”;
b) w dodatku 1, po pkt 4.3.1 dodaje się pkt 4.3.1.1, 4.3.1.2 i 4.3.1.3 w brzmieniu:
„4.3.1.1. Jeśli odsetek ważnych okien jest mniejszy niż 50 %, ocenę danych powtarza się z zastosowaniem dłuższych czasów trwania okna. Osiąga się to obniżając wartość 0,2 we wzorze podanym w pkt 4.3.1 stopniowo co 0,01 do momentu, gdy odsetek ważnych okien osiągnie wartość 50 % lub większą.
4.3.1.2. W każdym przypadku niższa wartość w powyższym wzorze nie może być niższa niż 0,15.
4.3.1.3. Jeśli przy maksymalnym czasie trwania okna obliczonym zgodnie z pkt 4.3.1, 4.3.1.1 i 4.3.1.2 odsetek ważnych okien jest mniejszy niż 50 %, badanie jest nieważne.”;
c) w dodatku 4 pkt 2.2 otrzymuje brzmienie:
„ 2.2. Jeśli podczas badania emisji ISC-PEMS nie osiągnięto punktu na krzywej maksymalnego momentu obrotowego odniesienia jako funkcji prędkości obrotowej silnika, producent ma prawo zmodyfikować obciążenie pojazdu lub trasę badania w sposób konieczny do wykazania osiągnięcia takiego punktu po zakończeniu badania emisji ISC-PEMS.”;
3) w załączniku III po pkt 2.1 dodaje się pkt 2.1.1 w brzmieniu:
„2.1.1. Wymogi dotyczące pomiaru liczby cząstek stałych przedstawiono w załączniku 4C do regulaminu nr 49 EKG ONZ.”;
4) w załączniku VI wprowadza się następujące zmiany:
a) w pkt 6 wprowadza się następujące zmiany:
(i) tytuł otrzymuje brzmienie:
„6. NIEOBJĘTE CYKLEM BADAWCZYM BADANIA LABORATORYJNE ORAZ BADANIA SILNIKÓW W POJEŹDZIE W RAMACH HOMOLOGACJI TYPU”;
(ii) pkt 6.1.3 otrzymuje brzmienie:
„ 6.1.3. Punkt 7.3 załącznika 10 do regulaminu nr 49 EKG ONZ należy rozumieć następująco:
Badanie rzeczywistego działania
Badanie demonstracyjne PEMS przeprowadza się w ramach homologacji typu poprzez badanie silnika macierzystego w pojeździe stosując procedurę opisaną w dodatku 1 do niniejszego załącznika.
Dodatkowe wymogi w odniesieniu do badań eksploatacyjnych pojazdu zostaną określone na późniejszym etapie zgodnie z art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 582/2011.”;
(iii) po pkt 6.1.3 dodaje się pkt 6.1.3.1 i 6.1.3.2 w brzmieniu:
„ 6.1.3.1. Producent może wybrać pojazd używany do badań, ale wybór pojazdu podlega zatwierdzeniu przez organ udzielający homologacji. Charakterystyka pojazdu używanego do badania demonstracyjnego PEMS powinna być reprezentatywna dla kategorii pojazdu, dla której przeznaczony jest układ silnika. Pojazd ten może być pojazdem prototypowym.
6.1.3.2. Na wniosek organu udzielającego homologacji w pojeździe może być badany dodatkowy silnik z danej rodziny silników lub silnik równoważny reprezentujący inną kategorię pojazdu.”;
b) dodaje się dodatek 1 w brzmieniu:
„Dodatek 1
Badanie demonstracyjne PEMS w ramach homologacji typu
1. WSTĘP
Niniejszy dodatek opisuje procedurę badania demonstracyjnego PEMS w ramach homologacji typu.
2. BADANY POJAZD
2.1. Pojazd używany do badania demonstracyjnego PEMS powinien być reprezentatywny dla kategorii pojazdu, dla której przeznaczony jest układ silnika. Pojazd ten może być pojazdem prototypowym lub dostosowywanym pojazdem produkowanym seryjnie.
2.2. Należy wykazać dostępność i zgodność informacji ciągu danych z ECU (na przykład zgodnie z przepisami sekcji 5 załącznika II do niniejszego rozporządzenia).
3. WARUNKI TESTU
3.1. Obciążenie użytkowe pojazdu
Obciążenie użytkowe pojazdu wynosi 50–60 % maksymalnego obciążenia użytkowego pojazdu zgodnie z załącznikiem II.
3.2. Warunki otoczenia
Badanie przeprowadza się w warunkach otoczenia opisanych w pkt 4.2 załącznika II.
3.3. Temperatura płynu chłodzącego silnika jest zgodna z pkt 4.3 załącznika II.
3.4. Paliwo, środki smarujące i odczynnik
Paliwo, środki smarujące i odczynnik do układu oczyszczania spalin są zgodne z przepisami pkt 4.4–4.4.3 załącznika II.
3.5. Wymogi operacyjne i związane z przejazdem
Wymogi operacyjne i związane z przejazdem opisano w pkt 4.5–4.6.8 załącznika II.
4. OCENA EMISJI
4.1. Badanie jest przeprowadzane, a jego wyniki obliczane zgodnie z sekcją 6 załącznika II.
5. SPRAWOZDANIE
5.1. W sprawozdaniu technicznym opisującym badanie demonstracyjne PEMS przedstawia się przeprowadzone czynności oraz wyniki badania i zawiera ono co najmniej następujące informacje:
a) informacje ogólne określone w pkt 10.1.1–10.1.1.14 załącznika II;
b) uzasadnienie, dlaczego pojazd lub pojazdy (1) używane do badania można uznać za reprezentatywne dla kategorii pojazdów, dla której przeznaczony jest układ silnika;
c) informacje o wyposażeniu do badań i danych z badań określone w pkt 10.1.3– 10.1.4.8 załącznika II;
d) informacje o badanym silniku określone w pkt 10.1.5–10.1.5.20 załącznika II;
e) informacje o pojeździe używanym do badania określone w pkt 10.1.6–10.1.6.18 załącznika II;
f) informacje o charakterystyce trasy określone w pkt 10.1.7–10.1.7.7 załącznika II;
g) informacje o danych zmierzonych i obliczonych w danym momencie określone w pkt 10.1.8–10.1.9.24 załącznika II;
h) informacje o uśrednionych i połączonych danych określone w pkt 10.1.10–10.1.10.12 załącznika II;
i) wyniki stanowiące podstawę dla decyzji pozytywnej/negatywnej określone w pkt 10.1.11–10.1.11.13 załącznika II;
j) informacje o weryfikacji badań określone w pkt 10.1.12–10.1.12.5 załącznika II.
________ __
(1) Pojazd lub pojazdy w przypadku silnika nienapędowego.”;
5) w załączniku X wprowadza się następujące zmiany:
a) w pkt 2.4.1 akapit trzeci otrzymuje brzmienie:
„Producent może stosować albo wszystkie przepisy niniejszego załącznika i załącznika XIII do niniejszego rozporządzenia albo wszystkie przepisy załączników XI i XVI do rozporządzenia (WE) nr 692/2008.”;
b) w pkt 2.4.2 wprowadza się następujące zmiany:
(i) skreśla się nagłówek;
(ii) dodaje się akapit w brzmieniu:
„Producentowi nie wolno stosować alternatywnych przepisów określonych w niniejszym punkcie w odniesieniu do więcej niż 500 silników rocznie.”;
c) skreśla się pkt 2.4.3;
d) w dodatku 2 wprowadza się następujące zmiany:
(i) pkt 2.2.1 otrzymuje brzmienie:
„ 2.2.1. Podejmując decyzję o zatwierdzeniu dokonanego przez producenta wyboru monitorowania wydajności organ udzielający homologacji uwzględnia informacje techniczne przedstawione przez producenta.”;
(ii) pkt 2.2.2.1 i 2.2.2.2 otrzymują brzmienie:
„ 2.2.2.1. Badanie kwalifikacyjne przeprowadza się w sposób określony w pkt 6.3.2 załącznika 9B do regulaminu nr 49 EKG ONZ.
2.2.2.2. Dokonuje się pomiaru obniżenia wydajności danej części, a uzyskana wartość stanowi następnie wartość graniczną wydajności silnika macierzystego rodziny silników OBD.”;
(iii) pkt 2.2.3 otrzymuje brzmienie:
„2.2.3. Kryterium monitorowania wydajności zatwierdzone dla silnika macierzystego uważa się za mające zastosowanie do wszystkich pozostałych członków rodziny silników OBD bez dalszej demonstracji.” ;
(iv) po pkt 2.2.3 dodaje się pkt 2.2.4 i 2.2.4.1 w brzmieniu:
„2.2.4. Za porozumieniem producenta i organu udzielającego homologacji możliwe jest dostosowanie wartości granicznej wydajności do poszczególnych członków rodziny silników OBD, aby objąć różne parametry konstrukcyjne (na przykład wielkość zespołu chłodzącego EGR). Porozumienia takie opierają się na elementach technicznych świadczących o jego zasadności.
2.2.4.1. Na wniosek organu udzielającego homologacji drugi silnik z rodziny silników OBD może podlegać procedurze homologacji opisanej w pkt 2.2.2”;
(v) pkt 2.3.1 otrzymuje brzmienie:
„2.3.1. Do celów demonstracji wydajności systemu OBD wybranego układu monitorującego rodziny silników OBD część o obniżonej jakości kwalifikuje się w silniku macierzystym rodziny silników zgodnie z pkt 6.3.2 załącznika 9B do regulaminu nr 49 EKG ONZ.”;
(vi) po pkt 2.3.1 dodaje się pkt 2.3.2 w brzmieniu:
„2.3.2. W przypadku badania drugiego silnika zgodnie z pkt 2.2.4.1 część o obniżonej jakości kwalifikuje się w tym drugim silniku zgodnie z pkt 6.3.2 załącznika 9B do regulaminu nr 49 EKG ONZ.”;
6) w załączniku XI wprowadza się następujące zmiany:
w dodatku 1 dodaje się nową sekcję we wzorze dokumentu informacyjnego w brzmieniu:
„DOSTĘP DO INFORMACJI DOTYCZĄCYCH NAPRAWY I OBSŁUGI TECHNICZNEJ POJAZDÓW
2. | DOSTĘP DO INFORMACJI DOTYCZĄCYCH NAPRAWY I OBSŁUGI TECHNICZNEJ POJAZDÓW |
2.1. | Adres głównej strony internetowej zapewniającej dostęp do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów |
2.1.1. | Data udostępnienia strony (nie później niż 6 miesięcy od daty homologacji typu) |
2.2. | Warunki i zasady dostępu do stron internetowych |
2.3. | Format informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów dostępnych na stronach internetowych” |
7) w załączniku XIII wprowadza się następujące zmiany:
a) w pkt 2.1 akapit trzeci otrzymuje brzmienie:
„ Producent może stosować albo wszystkie przepisy niniejszego załącznika i załącznika X do niniejszego rozporządzenia albo wszystkie przepisy załączników XI i XVI do rozporządzenia (WE) nr 692/2008.”;
b) pkt 4.2 otrzymuje brzmienie:
„4.2. Do celów wyświetlania wizualnych sygnałów ostrzegawczych opisanych w pkt 4.1 nie używa się układu wyświetlacza pokładowego systemu diagnostycznego pojazdu (OBD), opisanego w załączniku 9B do regulaminu nr 49 EKG ONZ i wspomnianego w załączniku X do niniejszego rozporządzenia. Ostrzeżenie różni się od ostrzeżenia stosowanego do celów systemu OBD (tj. MI – wskaźnik nieprawidłowego działania) lub do innych celów związanych z obsługą techniczną silnika. Jeśli nie usunięto przyczyny włączenia ostrzeżenia, nie jest możliwe wyłączenie systemu ostrzegania ani wizualnych sygnałów ostrzegawczych za pomocą narzędzia skanującego. Warunki włączania i wyłączania systemu ostrzegania i wizualnych sygnałów ostrzegawczych przedstawiono w dodatku 2 do niniejszego załącznika.” ;
c) w pkt 5.3 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:
„System wymuszający niskiego poziomu zmniejsza maksymalny dostępny moment obrotowy silnika w całym zakresie prędkości obrotowych silnika o 25 % między szczytową prędkością momentu obrotowego i punktem zatrzymania regulatora, zgodnie z opisem w dodatku 3. Maksymalny dostępny zmniejszony moment obrotowy silnika poniżej prędkości silnika, przy której uzyskiwany jest szczytowy moment obrotowy przed jego zmniejszeniem, nie może przekraczać zmniejszonego momentu obrotowego przy tej prędkości.” ;
d) pkt 5.5 otrzymuje brzmienie:
„ 5.5. System wymuszający włącza się w sposób określony w pkt 6.3, 7.3, 8.5 i 9.4.”;
e) pkt 6.3.1 i 6.3.2 otrzymują brzmienie:
„6.3.1. System wymuszający niskiego poziomu opisany w pkt 5.3 włącza się, a następnie aktywuje zgodnie z wymogami tego punktu, jeżeli poziom odczynnika w zbiorniku spada poniżej 2,5 % jego znamionowej całkowitej pojemności lub poniżej większej wartości procentowej, zależnie od wyboru producenta.
6.3.2. System stanowczego wymuszania opisany w pkt 5.4 włącza się, a następnie aktywuje zgodnie z wymogami tego punktu, kiedy zbiornik odczynnika jest pusty (tj. układ dozownika nie jest już w stanie pobierać odczynnika ze zbiornika) lub poziom odczynnika w zbiorniku jest niższy niż 2,5 % jego znamionowej całkowitej pojemności, zależnie od wyboru producenta.” ;
f) pkt 7.3.1 i 7.3.2 otrzymują brzmienie:
„7.3.1. System wymuszający niskiego poziomu opisany w pkt 5.3 włącza się, a następnie aktywuje zgodnie z wymogami tego punktu, jeśli jakość odczynnika nie zostanie poprawiona w ciągu 10 godzin pracy silnika od włączenia systemu ostrzegania kierowcy, opisanego w pkt 7.2.
7.3.2. System stanowczego wymuszania opisany w pkt 5.4 włącza się, a następnie aktywuje zgodnie z wymogami tego punktu, jeśli jakość odczynnika nie zostanie poprawiona w ciągu 20 godzin pracy silnika od włączenia systemu ostrzegania kierowcy, opisanego w pkt 7.2.” ;
g) pkt 8.5.1 i 8.5.2 otrzymują brzmienie:
„8.5.1. System wymuszający niskiego poziomu opisany w pkt 5.3 włącza się, a następnie aktywuje zgodnie z wymogami tego punktu, jeśli błąd w zakresie zużycia odczynnika lub przerwa w dozowaniu odczynnika nie zostaną usunięte w ciągu 10 godzin pracy silnika od włączenia systemu ostrzegania kierowcy, określonego w pkt 8.4.1 i 8.4.2.
8.5.2. System stanowczego wymuszania opisany w pkt 5.4 włącza się, a następnie aktywuje zgodnie z wymogami tego punktu, jeśli błąd w zakresie zużycia odczynnika lub przerwa w dozowaniu odczynnika nie zostaną usunięte w ciągu 20 godzin pracy silnika od włączenia systemu ostrzegania kierowcy, określonego w pkt 8.4.1 i 8.4.2.”;
h) pkt 9.2.2.1 otrzymuje brzmienie:
„9.2.2.1. Zablokowanemu zaworowi EGR przypisuje się specjalny licznik. Licznik zaworu EGR liczy godziny pracy silnika, podczas których potwierdzony jest aktywny status dowolnego diagnostycznego kodu błędu związanego z zablokowanym zaworem EGR.”;
i) pkt 9.4.1 i 9.4.2 otrzymują brzmienie:
„9.4.1. System wymuszający niskiego poziomu opisany w pkt 5.3 włącza się, a następnie aktywuje zgodnie z wymogami tego punktu, jeśli awaria określona w pkt 9.1 nie zostanie usunięta w ciągu 36 godzin pracy silnika od włączenia systemu ostrzegania kierowcy, opisanego w pkt 9.3.
9.4.2. System stanowczego wymuszania opisany w pkt 5.4 włącza się, a następnie aktywuje zgodnie z wymogami tego punktu, jeśli awaria określona w pkt 9.1 nie zostanie usunięta w ciągu 100 godzin pracy silnika od włączenia systemu ostrzegania kierowcy, opisanego w pkt 9.3.”;
j) w dodatku 1 wprowadza się następujące zmiany:
(i) pkt 3.2.3 otrzymuje brzmienie:
„3.2.3. Do celów demonstracji włączania systemu ostrzegania w przypadku awarii, które można przypisać ingerencji osób niepowołanych, zdefiniowanej w sekcji 9 niniejszego załącznika, wyboru dokonuje się zgodnie z następującymi wymogami; ”;
(ii) w pkt 3.3.6.2 lit. a) i b) otrzymują brzmienie:
„a) system ostrzegania włączył się przy dostępności odczynnika większej niż lub równej 10 % pojemności zbiornika odczynnika;
b) system ostrzegania włączył się w trybie ciągłym przy dostępności odczynnika większej niż lub równej wartości zadeklarowanej przez producenta zgodnie z przepisami sekcji 6 niniejszego załącznika.”;
(iii) pkt 3.4 otrzymuje brzmienie:
„3.4. Demonstrację włączania systemu ostrzegania uważa się za udaną w odniesieniu do zdarzeń związanych z poziomem odczynnika, jeśli z końcem badania demonstracyjnego przeprowadzonego zgodnie z pkt 3.2.1 system ostrzegania włączył się prawidłowo.” ;
(iv) po pkt 3.4 dodaje się pkt 3.5 w brzmieniu:
„3.5. Demonstrację włączania systemu ostrzegania uważa się za udaną w odniesieniu do zdarzeń wywołanych przez diagnostyczny kod błędu, jeśli z końcem badania demonstracyjnego przeprowadzonego zgodnie z pkt 3.2.1 system ostrzegania włączył się prawidłowo, a diagnostyczny kod błędu odpowiadający wybranej awarii ma status podany w tabeli 1 w dodatku 2 do niniejszego załącznika.”;
(v) pkt 4.2 otrzymuje brzmienie:
„4.2. W trakcie sekwencji badania demonstruje się włączanie systemu wymuszającego w przypadku braku odczynnika i w przypadku jednej z awarii zdefiniowanych w sekcjach 7, 8 lub 9 niniejszego załącznika.”;
(vi) w pkt 4.3 lit. a) otrzymuje brzmienie:
„a) organ udzielający homologacji wybiera, oprócz braku odczynnika, jedną z awarii zdefiniowanych w sekcjach 7, 8 lub 9 niniejszego załącznika, które uprzednio wykorzystano w demonstracji systemu ostrzegania;”;
(vii) formuła wprowadzająca w pkt 4.4 otrzymuje brzmienie:
„ Ponadto producent demonstruje działanie systemu wymuszania w tych warunkach awarii zdefiniowanych w sekcjach 7, 8 lub 9 niniejszego załącznika, których nie wybrano do użycia w badaniach demonstracyjnych opisanych w pkt 4.1, 4.2 i 4.3”;
(viii) pkt 4.5.2 otrzymuje brzmienie:
„4.5.2. Podczas sprawdzania reakcji systemu na przypadek braku odczynnika w zbiorniku, układ silnika użytkuje się do czasu, kiedy dostępność odczynnika osiągnie wartość 2,5 % całkowitej znamionowej pojemności zbiornika lub wartości zadeklarowanej przez producenta zgodnie z pkt 6.3.1 niniejszego załącznika, przy której ma się włączać system wymuszający niskiego poziomu.”;
(ix) pkt 4.6.4 otrzymuje brzmienie:
„4.6.4. Demonstrację włączania systemu stanowczego wymuszania uważa się za pomyślną, jeśli z końcem każdego badania demonstracyjnego przeprowadzonego zgodnie z pkt 4.6.2 i 4.6.3 producent wykaże organowi udzielającemu homologacji, że włączył się wymagany mechanizm zmniejszenia momentu obrotowego.”;
(x) pkt 5.2 otrzymuje brzmienie:
„ 5.2. Kiedy producent ubiega się o homologację silnika lub rodziny silników jako oddzielnego zespołu technicznego, przedstawia organowi udzielającemu homologacji dowody zgodności pakietu dokumentacji instalacyjnej z przepisami pkt 2.2.4 niniejszego załącznika dotyczącymi środków zapewniających zgodność pojazdu, użytkowanego na drodze lub w inny sposób, stosownie do przypadku, z wymogami niniejszego załącznika w odniesieniu do stanowczego wymuszania.”;
(xi) pkt 5.4.2 otrzymuje brzmienie:
„5.4.2. Jedna z awarii zdefiniowanych w sekcjach 6–9 niniejszego załącznika jest wybierana przez producenta i wprowadzana do układu silnika lub symulowana w nim, odpowiednio do uzgodnień między producentem i organem udzielającym homologacji.”;
k) w dodatku 2 formuła wprowadzająca w pkt 4.1.1 otrzymuje brzmienie:
„Na potrzeby zgodności z wymogami niniejszego załącznika system obejmuje co najmniej pięć liczników rejestrujących liczbę godzin pracy silnika w czasie, gdy system wykrył dowolną z następujących awarii:” ;
l) w dodatku 5 w pkt 3.1 lit. e) otrzymuje brzmienie:
„e) liczbę cykli rozgrzewania i liczbę godzin pracy silnika od usunięcia zapisanych »informacji o kontroli NOx« w wyniku obsługi lub naprawy;”.
ZAŁĄCZNIK II
„ZAŁĄCZNIK XVII
DOSTĘP DO INFORMACJI DOTYCZĄCYCH OBD ORAZ NAPRAWY I OBSŁUGI TECHNICZNEJ POJAZDÓW
1. | WSTĘP |
1.1. | Niniejszy załącznik określa wymogi techniczne w zakresie dostępu do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów. |
2. | WYMOGI |
2.1. | Informacje dotyczące OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów dostępne na stronach internetowych określa wspólny standard, o którym mowa w art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 595/2009. Do czasu przyjęcia tego standardu producenci zapewniają dostęp do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów, w sposób ujednolicony i niedyskryminacyjny w stosunku do ustaleń lub dostępu zagwarantowanego autoryzowanym sieciom sprzedaży i stacjom obsługi. |
| Osoby wnioskujące o prawo do kopiowania lub ponownej publikacji informacji zwracają się bezpośrednio do właściwego producenta. Informacje dotyczące materiałów szkoleniowych również są dostępne, jednak mogą być udostępnianie innymi kanałami niż przez strony internetowe. |
| Informacje o wszystkich częściach pojazdu, w które jest on wyposażony przez producenta pojazdu zgodnie z numerem identyfikacyjnym pojazdu (VIN) i dodatkowymi kryteriami takimi jak rozstaw osi, moc wyjściowa silnika, wyposażenie lub opcje, i które można wymienić na części zamienne oferowane przez producenta pojazdu autoryzowanym stacjom obsługi lub sieciom sprzedaży lub stronom trzecim poprzez odniesienie do numeru części z oryginalnego wyposażenia, udostępnia się w bazie danych łatwo dostępnej dla niezależnych podmiotów. |
| Wspomniana baza danych zawiera VIN, numery części z oryginalnego wyposażenia, nazwy części z oryginalnego wyposażenia, informacje na temat okresu ważności (daty ważności: od-do), informacje na temat montażu oraz, w stosownych przypadkach, cechy dotyczące budowy. |
| Informacje w bazie danych są regularnie uaktualniane. W aktualizacjach uwzględnia się przede wszystkim wszystkie zmiany wprowadzone w poszczególnych pojazdach po ich wyprodukowaniu, jeżeli informacje takie są dostępne autoryzowanym sieciom sprzedaży. |
2.2. | Dostęp do informacji o zabezpieczeniach pojazdu zastosowanych przez autoryzowane sieci sprzedaży i warsztaty naprawcze jest otwarty dla niezależnych podmiotów z zastrzeżeniem ochrony technologii zabezpieczeń zgodnie z następującymi wymogami: |
| a) sposób wymiany danych musi zapewniać ich poufność, integralność i ochronę przed powielaniem; |
| b) stosuje się standardowy protokół https//ssl-tls (RFC4346); |
| c) do celów wzajemnego ustalania autentyczności niezależnych podmiotów i producentów stosuje się certyfikaty bezpieczeństwa zgodnie z ISO 20828; |
| d) prywatny klucz niezależnych podmiotów chroniony jest za pomocą bezpiecznego sprzętu komputerowego. |
| Forum w sprawie dostępu do informacji o pojazdach, o którym mowa w art. 2h, określa parametry dla spełnienia tych wymogów zgodnie z aktualnym stanem wiedzy. W tym celu niezależne podmioty uzyskują akredytację i autoryzację w oparciu o dokumenty wykazujące, że prowadzą legalną działalność gospodarczą i nie były skazane za działalność przestępczą. |
2.3. | Przeprogramowania jednostek sterujących dokonuje się zgodnie z ISO 22900-2 lub SAE J2534 lub TMC RP1210B stosując sprzęt niezastrzeżony. Można również stosować interfejs w postaci Ethernetu, portu szeregowego lub sieci lokalnej (LAN) oraz media alternatywne, jak płyta kompaktowa (CD), płyta DVD lub pamięci półprzewodnikowe wykorzystywane w urządzeniach informacyjno-rozrywkowych (np. systemy nawigacyjne, telefon), ale pod warunkiem że nie jest wymagane żadne zastrzeżone oprogramowanie komunikacyjne (np. sterowniki lub wtyczki) ani zastrzeżony sprzęt. W celu zatwierdzania zgodności aplikacji producenta i interfejsów komunikacyjnych pojazdów (VCI) zgodnych z ISO 22900-2 lub SAE J2534 lub TMC RP1210B producent oferuje zatwierdzanie niezależnie stworzonych VCI lub wynajem i informacje dotyczące specjalistycznego sprzętu niezbędnego producentowi VCI do samodzielnego dokonania takiego zatwierdzenia. Opłaty za takie zatwierdzanie lub informacje i sprzęt podlegają warunkom określonym w art. 2f ust. 1. |
2.4. | Wymogi określone w pkt 2.3 nie mają zastosowania w przypadku przeprogramowania urządzeń ograniczenia prędkości i urządzeń rejestrujących. |
2.5. | Wszystkie diagnostyczne kody błędów odnoszące się do emisji muszą być zgodne z załącznikiem X. |
2.6. | W odniesieniu do uzyskania dostępu do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej innych, niż informacje dotyczące zabezpieczonych obszarów pojazdu, zgodnie z wymogami rejestracyjnymi dotyczącymi korzystania ze stron internetowych producenta przez niezależne podmioty, konieczne jest jedynie dostarczenie informacji niezbędnych do potwierdzenia sposobu uiszczenia zapłaty za informacje. W przypadku informacji dotyczących zabezpieczonych obszarów pojazdu niezależny podmiot przedkłada certyfikat zgodny z ISO 20828 w celu identyfikacji siebie i organizacji, do której należy. W odpowiedzi producent przedkłada własny certyfikat zgodny z ISO 20828 w celu potwierdzenia niezależnemu podmiotowi, że zwrócił się do odpowiedniego oddziału właściwego producenta. Obie strony przechowują zapis takich transakcji określający pojazdy i zmiany, jakie dokonano w nich na mocy tego przepisu. |
2.7. | Na swoich stronach internetowych zawierających informacje o naprawie producenci podają numery homologacji typu dla każdego modelu. |
2.8. | Na żądanie producenta, w przypadku pojazdów kategorii M1, M2, N1 i N2 o maksymalnej dopuszczalnej masie nieprzekraczającej 7,5 tony oraz kategorii M3 klasy I, klasy II i klasy A oraz klasy B zdefiniowanych w załączniku I do dyrektywy 2001/85/WE o maksymalnej dopuszczalnej masie nieprzekraczającej 7,5 tony, zgodność z wymogami dodatku 5 do załącznika I i załącznika XIV do rozporządzenia (WE) nr 692/2008 uważa się za równoważną zgodności z niniejszym załącznikiem. |
2.9. | Organ udzielający homologacji powiadamia Komisję o okolicznościach udzielenia każdej homologacji typu udzielonej na mocy pkt 2.8. |
Dodatek 1
Świadectwa producenta o dostępie do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów
ZAŁĄCZNIK I
do świadectwa producenta o dostępie do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów
Adresy stron internetowych, o których mowa w niniejszym świadectwie:
ZAŁĄCZNIK II
do świadectwa producenta o dostępie do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów
Dane kontaktowe przedstawiciela producenta, o którym mowa w niniejszym świadectwie:
Dodatek 2
Informacje z OBD pojazdu
1. | Producent pojazdu dostarcza informacje wymagane w niniejszym dodatku w celu umożliwienia produkcji części zamiennych lub zapasowych kompatybilnych z systemem OBD oraz narzędzi diagnostycznych i wyposażenia do badań. |
2. | Następujące informacje są udostępniane na żądanie i na zasadzie niedyskryminacji każdemu zainteresowanemu producentowi części, narzędzi diagnostycznych lub wyposażenia do badań: |
| – Opis typu i liczby cykli wstępnego przygotowania zastosowanych w pierwotnej homologacji typu pojazdu. |
| – Opis typu cyklu prezentującego system OBD zastosowanego w pierwotnej homologacji typu pojazdu dla części monitorowanej przez system OBD. |
| – Wyczerpujący dokument opisujący wszystkie części, do których podłączono czujniki, wraz ze strategią wykrywania usterek i aktywacji wskaźnika MI (ustalona liczba cykli jazdy lub metoda statystyczna), obejmujący wykaz odpowiednich wtórnych odczytanych parametrów dla każdej części monitorowanej przez system OBD. Wykaz wszystkich kodów wyjściowych systemu OBD i wykorzystywanych formatów (wraz z wyjaśnieniem dla każdego kodu i formatu), powiązanych z poszczególnymi częściami mechanizmu napędowego związanymi z emisją i poszczególnymi częściami niezwiązanymi z emisją, jeżeli monitoring części wykorzystywany jest do aktywacji wskaźnika MI. W szczególności, w przypadku typów pojazdów, które wykorzystują łącze komunikacyjne zgodnie z ISO 15765-4 „Pojazdy drogowe – Diagnostyka dotycząca lokalnej sieci sterującej (CAN) – Część 4: wymagania dla systemów związanych z emisją zanieczyszczeń”, należy wyczerpująco wyjaśnić dane podane w serwisie USD 05 (badanie ID USD 21 do FF) oraz dane podane w serwisie USD 06 oraz wyczerpująco wyjaśnić dane podane w serwisie USD 06 (badanie ID USD 00 do FF) dla każdego monitora systemu OBD wspomaganego identyfikatorem ID. |
| W przypadku stosowania innych standardowych protokołów komunikacji należy przedstawić podobne, obszerne wyjaśnienia. |
| Informacji tych można udzielić w formie następującej tabeli: |
| Część | Kod usterki | Strategia monitorowania | Kryteria wykrywania usterki | Kryteria aktywacji MI | Parametry wtórne | Wstępne przygotowanie| Badanie demonstracyjne | |
| Katalizator | P0420 | Czujnik tlenu 1- i 2-sygnałowy | Różnica miedzy czujnikiem 1- a czujnikiem 2-sygnałowym | Trzeci cykl | Prędkość obrotowa silnika, obciążenie silnika, tryb A/F, temperatura katalizatora | Dwa cykle typu 1 | Typ 1 | |
3. | Informacje wymagane do produkcji narzędzi diagnostycznych |
| W celu ułatwienia dostępu do standardowych narzędzi diagnostycznych dla warsztatów naprawczych obsługujących wiele marek, producenci pojazdów udostępniają informacje określone w pkt 3.1, 3.2 i 3.3 poprzez strony internetowe zawierające informacje o naprawie pojazdów. Informacje te obejmują wszystkie funkcje narzędzia diagnostycznego oraz wszystkie łącza do informacji o naprawie i instrukcji rozwiązywania problemów. Dostęp do tych informacji może być uzależniony od uiszczenia uzasadnionej opłaty. |
3.1. | Informacje o protokole komunikacyjnym |
| Następujące informacje są wymagane w odniesieniu do marki pojazdu, modelu i wariantu lub innej możliwej do wykorzystania definicji, takiej jak VIN lub identyfikacja pojazdu i układów: |
| a) każdy dodatkowy system protokołu informacyjnego konieczny dla przeprowadzenia pełnej diagnostyki będącej uzupełnieniem norm określonych w pkt 4.7.3 załącznika 9B do regulaminu EKG ONZ nr 49, obejmujący dodatkowy protokół informacyjny sprzętu lub oprogramowania, parametr identyfikacji, funkcje przesyłu, wymogi utrzymania aktywności lub warunki błędu; |
| b) szczegółowe informacje dotyczące sposobu uzyskania i interpretacji wszystkich kodów błędu niezgodnych z normami określonymi w pkt 4.7.3 załącznika 9B do regulaminu EKG ONZ nr 49; |
| c) wykaz wszystkich dostępnych parametrów żywych danych, w tym informacji o skalowaniu i dostępie; |
| d) wykaz wszystkich dostępnych badań funkcjonalnych, w tym aktywacji urządzenia lub sterowania nim, i sposobów przeprowadzania tych badań; |
| e) szczegółowe wskazówki dotyczące uzyskiwania wszystkich informacji o częściach i statusie, znaczników czasowych, oczekujących diagnostycznych kodów błędu i ramek zamrożonych; |
| f) zmiana adaptacyjnych parametrów uczenia, kodowania wariantu i ustawień części zamiennej oraz preferencje klienta; |
| g) identyfikacja sterownika ECU i kodowanie wariantu; |
| h) szczegółowe informacje dotyczące resetowania lampek kontrolnych; |
| i) położenie złącza diagnostycznego i szczegółowe informacje dotyczące złącza; |
| j) identyfikacja kodu silnika. |
3.2. | Badanie i diagnostyka części monitorowanych przez system OBD |
| Wymagane są następujące informacje: |
| a) opis badań mających na celu potwierdzenie funkcjonalności, przeprowadzanych na części lub na wiązce; |
| b) procedura badania obejmująca parametry badania i informacje o części; |
| c) szczegółowe informacje o połączeniu obejmujące najniższą i najwyższą wartość wejścia i wyjścia oraz wartości dotyczące jazdy i ładowania; |
| d) wartości spodziewane w niektórych warunkach jazdy, również na biegu jałowym; |
| e) wartości elektryczne dla części w stanie statycznym i dynamicznym; |
| f) wartości w trybie błędu dla każdego z podanych powyżej przypadków; |
| g) sekwencje diagnostyki w trybie błędu obejmujące drzewa błędu i wspomaganą eliminację niewłaściwych diagnoz. |
3.3. | Dane wymagane do przeprowadzenia naprawy |
| Wymagane są następujące informacje: |
| a) inicjalizacja sterownika ECU i części (w przypadku zamontowania części zamiennych); |
| b) inicjalizacja nowych lub zamiennych sterowników ECU, w razie potrzeby przy wykorzystaniu technik (prze-)programowania przesyłowego. |
Dodatek 3
Wykaz układów przeniesionych objętych art. 2e
1. Układy klimatyzacji | a) układy regulacji temperatury; |
| b) grzejnik niezależny od silnika; |
| c) klimatyzacja niezależna od silnika. |
2. Układy dla autobusów i autokarów | a) układy sterowania drzwiami; |
| b) układy sterowania przegubu; |
| c) sterowanie oświetleniem wewnętrznym.” |